Bulvár

Zdeněk Svěrák: O Parapleti vám povím rád

 

Na vernisáži putovní výstavy fotografií „Jedeme a jedeme spolu“ promluvil jeden z představitelů Centra Paraple, herec a scénárista Zdeněk Svěrák.

Cimrmanologa Zdeňka Svěráka zná veřejnost spíše jako úspěšného herce a scénáristu, méně už jako člověka, který se podílí na chodu Centra Paraple. „Do celé té společnosti vozíčkářů jsem se dostal kvůli Honzovi Kašparovi, herci našeho divadla,“ říká Zdeněk Svěrák.

Centrum Paraple pomáhá lidem, kteří se po úrazu s poškozením míchy mohou pohybovat jen pomocí ortopedického vozíku. „Zkouším si představit, kdyby mě takové postižení postihlo, jak bych to snášel,“ zamýšlí se Zdeněk Svěrák, „jestli bych byl tak statečný jako mnoho těch, které znám. Proto se patnáct let pokoušíme budovat Centrum Paraple,“ dodává Svěrák, „a to se daří!“

Jednou z aktivit na podporu Centra Paraple je právě putovní výstava fotografií „Jedeme a jedeme spolu“, kterou spolupořádá s Poštovní spořitelnou. Autory fotografií jsou Tomáš Lisý, fotograf, který s Centrem Paraple spolupracuje již několik let,  Alisa Shutová a Tomáš Šipka, studenti Slezské univerzity – Institutu tvůrčí fotografie z ateliéru Jindřicha Štreita. Tomáš Šipka se účastnil i pražské vernisáže: „Chtěl bych poděkovat za tuto výstavu a za to, že mohu spolupracovat s Centrem Paraple.“

Tomáš ŠipkaVýstava si klade za cíl nejen podpořit činnost Paraplete, ale i ukázat ostatním lidem, že vozíčkáři jsou normální lidé, kteří mají běžné starosti i radosti, jak říká Zdeněk Svěrák: „Má kolemjdoucím připomenout, že jsou mezi námi lidé, kteří nechodí, a přesto chtějí žít jako zdraví. To znamená, že sportují, jezdí na kole, na lyžích a tak dále... Ti lidé nepotřebují náš soucit a odvracení očí, spíš pomoc.“

Na výstavě je umístěno celkem 20 velkoformátových černobílých fotografií, které zachycují vozíčkáře při různých běžných činnostech. Při pohledu na ně mám najednou pocit, že vlastně nejde o postižené. Ti lidé na fotografiích jsou šťastní. Užívají si normálních věcí, baví se s normálními přáteli, prostě žijí jako dřív, když ještě nepotřebovali ke svému pohybu ortopedický vozík.

Centru Paraple můžete přispět na telefonní číslo 87777 pomocí DMS ve tvaru: DMS PARAPLE.

„To, co nevidíme, se odehraje v jejich duši. To smíření s tím, že už nikdy nebudu chodit,“ říká Zdeněk Svěrák. I já se marně snažím pochopit to smíření, ale potom mi najednou dochází, že postiženým nikdo nedal na výběr. Prostě se to jednou stalo – v tu chvíli už asi neřešíte, jestli se dá takhle žít, vy takhle prostě žít musíte.

Smutná bilance? 200 až 300 lidí se každý rok v České republice dostane na invalidní vozík. „Většinou jsou to lidé mladí,“ dodává Zdeněk Svěrák.

Výstava je veřejnosti přístupná zdarma. Prostory pro ni poskytla Poštovní spořitelna a naleznete ji na těchto adresách:

     Praha, Vinohradská 3218/169: 16. 6.–27. 6. 2008
     Plzeň, Náměstí Republiky 8: 30. 6.–8. 7. 2008
     Písek, Velké náměstí 115/5: 10. 7.–18. 7. 2008
     Brno, Orlí 30: 21. 7.–29. 7. 2008
     Frýdek – Místek, J. V. Sládka 2177: 31. 7.–8. 8. 2008
     Svitavy, Erbenova 1/205: 11. 8.–19. 8. 2008
     Česká Lípa, Moskevská 22: 21. 8.–29. 8. 2008


Celé úvodní slovo Zdeňka Svěráka si můžete poslechnout na tomto videu:


Znáte nějakého vozíčkáře? Přijde vám vaše obec dostatečně bezbariérová? Fandíte známým osobnostem, které zakládají nebo garantují charitativní projekty? Kdy a jakou formou jste naposledy přispěli na charitu?

   
18.06.2008 - Kultura - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. [14] iruška [*]

    Zdeněk Svěrák je osobnost a Paraple bezvadně zaštiťuje - dokonce si myslím, že bez něj by Centrum až tak úspěšné nebylo. Avůbec charitativní projekty, kde se vyskytují mediálně známé osobnosti, jsou obvykle úspěšnější. Jako důchodce přispívám co se dá (dvacky a DMS) - ale nelze všude. V poslední době mám pocit, že projektů a potřebných je stále více, ale pomoc je nestejnoměrná. Sociální situace se přitom zhoršuje a mám obavy, že přispěvatelů bude postupně ubývat. Navíc ti, co by mohli, zájem spíše nemají. Jak z toho ven? Nemohl by to být námět pro pí. Jílkovou - co myslíte?

    superkarma: 0 19.10.2011, 15:08:09
  2. avatar
    [13] krokodylice [*]

    Uznávám, že problémy s kočárkem jsou nepatrné proti těm, které mají vozíčkáři. Jen jsem tím chtěla říci, že si uvědomuji bezmocnost vozíčkářů v některých situacích. Samozřejmě, že ne ve všech. Díky za pochopení Suzanne:

    superkarma: 0 18.06.2008, 14:17:27
  3. avatar
    [12] Modré z nebe [*]

    Zděněk Svěrák je fajn chlap. Žádného vozíčkáře mezi známými či v rodině nemám. Na charitu jsem naposledy přispěla koupí 2 kytiček.

    superkarma: 0 18.06.2008, 13:25:09
  4. avatar
    [11] Suzanne [*]

    milenacap: naprosto chápu, jak jsi to myslela. I když s kočárkem to není zdaleka tak bariérové, alespoň občas to člověka nutí k zamyšlení, kde všude bariéry jsou. Myslím, že řádově to je jinde, ale vůbec to není špatná souvislost.

    superkarma: 0 18.06.2008, 12:58:53
  5. avatar
    [10] olga ebertová [*]

    Myslím,že podle zákona se přeci musí myslet na bezbariérový přístup do úřadů při novostavbách i rekonstrukcích.

    superkarma: 0 18.06.2008, 11:25:22
  6. avatar
    [9] ToraToraTora [*]

    Naše město je totálně bariérové. Za to by zasloužil někdo nakopat. Rozbité chodníky, vysoké obrubníky, všude schody a nejhorší je, že na bezbariérové přístupy nemyslí ani při rekonstrukci či novostavbě některých nových budov. Nemám zkušenost s vozíčkem, kočárek mi uplně stačil. Kdyby někdo z rodiny potřeboval vozík, tak se asi radši postěhujeme...

    superkarma: 0 18.06.2008, 11:21:13
  7. avatar
    [8] olga ebertová [*]

    Syna jsem vozila na vozíčku 3 měsíce,bal po operaci nohy a nemohl chodit.Vozíčkem do školy do města i do obchodů.Byla to hrůza,oddechla jsem si když se Miška postavil na nohy.S kočárkem,když byli děti malé to také nebylo nej,ale vždy jsem si poradila.Kočárek necháte na úřadě u schodů vemete dítě a jdete,ale co ten vozíčkář kolečka jsou jeho nohy ale do schodů nevyjedou.

    superkarma: 0 18.06.2008, 11:15:40
  8. avatar
    [7] wich [*]

    Evikus: Určitě to přirovnat nejde, to máš pravdu Lidé, kteří k pohybu potřebují vozík, to mají ještě tisíckrát tak komplikovanější a hlavně každodenně musí snášet tu obrovskou nespravedlnost. Jen si to možná ženy, co tlačí kočár, uvědomují častěji, protože častěji narážejí na překážky.

    superkarma: 0 18.06.2008, 11:01:05
  9. avatar
    [6] Evikus [*]

    wich: No právě proto, že ona půjde s kočárkem 5 x za život na nějaký úřad, kde jsou schody, nemůže přece srovnávat mámu s kočárem s vozíčkáři, kteří tyto problémy mají celý život
    Možná to jen blbě napsala, ale to přirovnání je prostě zcestné.

    superkarma: 0 18.06.2008, 10:40:51
  10. avatar
    [5] wich [*]

    Děvčata, myslím, že milenacap to jenom špatně vyjádřila. Určitě chtěla naznačit, že jako ženská, která tlačí kočárek, si hodně uvědomuje problematiku nájezdu na chodníky, eskalátorů, prostředků MHD a co všechno za pár měsíců přejde, to má člověk upoutaný na invalidní vozík na celý život a ještě ve vystupňované formě

    superkarma: 0 18.06.2008, 10:24:02
  11. avatar
    [4] femme [*]

    milenacap: ale mámy s kočárkem si i do schodů s kočárkem poradí, narozdíl od vozíčkářů

    superkarma: 0 18.06.2008, 10:14:01
  12. avatar
    [3] Evikus [*]

    milenacap: Opravdu se maminky s kočárky dovedou vcítit do vozíčkářů?
    Stejně tak jako oni i ty ten kočár vláčíš všude s sebou? I když jdeš na záchod, do sprchy, do divadla, jedeš na hory,...?
    Asi ne, viď
    Blbější přirovnání jsem neslyšela
    Tenhle projekt mi připadá solidní, jednak Zdeněk Svěrák je důvěryhodná osoba, druhak to není profláknutý projekt, se kterým se chlubí. Souhlasím s wich - nejde mu o to být "in", ale skutečně pomoci.

    superkarma: 0 18.06.2008, 10:07:28
  13. avatar
    [2] wich [*]

    Pan Svěrák to vše krásně vystihl. Je vidět, že se zajímá o problematiku opravdu hluboce a nejde mu jen o zaškatulkování "ten pomáhá", jak je v současné době in Tleskám

    superkarma: 0 18.06.2008, 08:49:04
  14. avatar
    [1] krokodylice [*]

    Svěrák je skvělý a i tohle všechno o něm vypovídá. Ten si z charity nedělá osobní reklamu. Taková osobnost je určitou vizitkou pro charitativní projekt.
    K takovému projektu mám důvěru.
    Jinak vozíčkáři to opravdu nemají jednoduché, stačí pár schůdků a cesta je pro ně zavřená. Snad jen my maminky s kočárky se do nich dovedeme vžít.

    superkarma: 0 18.06.2008, 08:06:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme