Bulvár

Zbourejte blázince!

„Zbourejte blázince!“ Tak by se s trochou nadsázky daly shrnout výsledky dvouletého výzkumu pod vedením Centra pro rozvoj péče o duševní zdraví. Ukázalo se totiž, že je v České republice nadbytek péče v psychiatrických léčebnách, zato však kritický nedostatek péče komunitní a takzvaného case managementu – tedy případového vedení.

Chce to změnu
Ve skutečnosti jsou výstupy studie, na jejíž prezentaci se podílel i pražský primátor Pavel Bém, který má vzhledem k tomu, že je psychiatr, k problematice blízko, mnohem rozsáhlejší. Jejím výsledkem je model transformace péče o duševně nemocné tak, aby vyhovovala jak potřebám samotných duševně nemocných, tak společnosti.

Zabije nás deprese
Podle odhadů odborníků trpí až 27 % Evropanů dospělého věku v rozmezí jednoho roku duševní poruchou. Na prvním místě přitom stojí závislosti, po nich úzkostné poruchy a třetí místo obsadily deprese. Přitom se předpokládá, že právě deprese se do roku 2020 stane nejvýznamnější příčinou nemocí ve vyspělém světě. Už dnes umírá v důsledku sebevražd v EU více lidí než na následky dopravních nehod, vražd nebo AIDS.

Zadarmo to nebude
Péče o duševně nemocné je přitom v ČR nejen špatně organizovaná, ale také podfinancovaná. Pokud by byl zatím teoretický model její změny ve třech fázích uveden do praxe, došlo by k navýšení sumy, která je ročně investována do péče o duševně nemocné (1,5 miliardy) až 2,5 krát. I tak by však podíl péče o duševně nemocné na celkové zdravotní péči dosahoval pouhého 5,5 %, což je spodní hranice v zemích na západ od našich hranic – v nich bývá na péči o duševně nemocné vynakládáno až 10 % celkových nákladů na zdravotní péči.

Soutěž Radox: Jeho předchůdce na papežském stolci nesl stejné jméno, jen jinou číslici. Zemřel v 17. století a pocházel z Itálie.

„Blázince“ jsou přežitek
Jednoznačným požadavkem, vyplývajícím ze studie, je deinstitucionalizace péče o duševně nemocné. Jinak řečeno jde o minimalizaci jejich izolace v léčebnách a maximální zapojení do běžného života formou různých komunit, ambulantní péče a individuálního – tzv. případového – vedení. V případě hospitalizací pacientů je před léčebnami upřednostňována péče o akutní případy na psychiatrických odděleních nemocnic.

V přirozeném prostředí
Naprostý nedostatek je v ČR psychoterapeutů, rodinných terapeutů, denních stacionářů a krizových služeb. Schází také pracovní rehabilitace, podporované bydlení, svépomocné a aktivizační programy či poradenství. Vázne komunikace mezi jednotlivými složkami péče – tzv. networking. Cílem transformace je pečovat o pacienta v jeho přirozeném prostředí a optimalizovat dobu hospitalizace podle jeho potřeb.

Zdroj: Tiskové materiály projektu

Čtěte rozhovor: V blázinci se zblázním! a druhý díl rozhovoru.

Potřebovala jste někdy Vy nebo Vaši blízcí péči psychologa nebo psychiatra? Máte s nimi nějaké zkušenosti? Byla jste někdy třeba na návštěvě v „blázinci“? Jaké to bylo? Míváte pocit, že se z něčeho „zblázníte“? Trpěla jste někdy Vy nebo Vaši blízcí depresemi nebo úzkostí?

   
23.11.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [139] terenniberuska [*]

    zatím se snažím jej nepotřebovat-snad tomu bude stále tak

    superkarma: 0 10.12.2007, 18:12:37
  2. avatar
    [138] Lévrn [*]

    Já občas mám problém se sociální fóbií. Chodila jsem i k psychiatrovi a vůbec se za to nestydím. Pomohl mi a já jsem za to ráda. S depresemi v rodině také mám zkušenost, trpěla jimi babička. Došlo to dokonce tak daleko, že myslela i na sebevraždu. Naštěstí se nám ji podařilo zavčasu přesvědčit, aby šla k doktorovi. Bere léky a asi už pořád bude, ale cítí se po nich dobře.

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:42:51
  3. [137] chmýří [*]

    Nechtěla jsem si to připustit,ale trpěla jsem úzkostí,když jsem byla nemocná-to si člověk asi v tu chvíli ani neuvědomuje..už je zase vše v pohodě.....

    superkarma: 0 26.11.2007, 14:25:19
  4. [136] standa1 [*]

    Luděk: naprostý souhlas. Dnes se dozvíme, kolik nás bude stát víc elektrika - tu potřebujeme všichni.

    superkarma: 0 26.11.2007, 08:58:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [135] dajdada [*]

    Luděk: jo jo asi jo

    superkarma: 0 25.11.2007, 22:50:55
  2. [134] Luděk [*]

    no myslím, že po novém roce bude péči psychologa či psychiatra potřebovat spousta lidí, protože to zdražování nám všem pěkně zkomplikuje život

    superkarma: 0 25.11.2007, 19:35:57
  3. [133] Milanka [*]

    Z naší rodiny nikdo nepotřeboval péči psychologa. Přesto si myslím, že by si rád někdo s někým popovídal a vylil si své srdce. K tomu by měl být psycholog ten pravý. Měla jsem jednu známou. Otekly ji nohy a když otoky splaskly, dle lékařů bylo vše v pořádku. Stále si naříkala na bolesti na prsou. Dali ji na psychiatrii, že si vymýšli.Za pár dnů tam zemřela na embolii plic.Nejen, že lékaři nezjistili přesnou dignozu, ale ani na psychitrii nepoznali, ře není žádný psychopat. Tím chci říct, že se psychický stav člověká dá i zneužít. Chování v těchto institucích dle mě nebude úplně v pořádku.

    superkarma: 0 25.11.2007, 19:28:58
  4. [131] kaataa [*]

    ivap: Jenze to jsou podle mne extremni pripady. Je mnoho lidi, kteri jdou na psych. dobrovolne, protoze se opravdu potrebuji lecit. Ze to lidi dokazi zneuzivat? To ostatne i jinde.

    superkarma: 0 24.11.2007, 22:23:04
  5. [130] ivap [*]

    Občas sloužím na psychiatrickém odd. a myslím si, že jsou tam posíláni neindikovaní pacienti. Například plno opilců,kteři patří na záchytku,ale protože v našem městě se nenachází tak kam s agresivním opilcem? Také demence se neléčí na psych., intoxitace návykovými látkami( neboli feťáci) vyspí se z toho a odcházi hned ráno, a bezdomovci se už také učí kde se zadarmo najíst a vyspat-řízne se do ruky a řekne ,že chtěl spáchat sebevraždu.

    superkarma: 0 24.11.2007, 20:03:45
  6. [129] Martaaa [*]

    inka35: Asi bych to taky nezvládla.

    superkarma: 0 24.11.2007, 19:39:03
  7. [128] inka35 [*]

    Já jsem naštěstí v poho. Myslím ,že kritika všech léčeben je špatná, mělo by se hodnotit jednotlivě podle konkrétních situací. A mezi náma- personál to má dost těžký-kdo zvás by šel do takového prostředí jen tak dobrovolně pracovat? Já rozhodně ne

    superkarma: 0 24.11.2007, 18:44:12
  8. avatar
    [127] Olinka01 [*]

    Nemá smysl odsoudit všechna psychiatrická zařízení naráz. Navštívila jsem různých ústavů dost a smekám před většinou tamního personálu. Znám lidi, kteří byli např. v Bohnicích i jako pacoši i jako personál. Jasně, že to není žádná bezva dovolená, ale není to horší než běžná nemocnice.

    superkarma: 0 24.11.2007, 17:23:42
  9. [126] xkachla [*]

    nejhorší věc po nemoci jsou deprese

    superkarma: 0 24.11.2007, 15:50:19
  10. avatar
    [123] LudPa [*]

    Jsem pro nebourat,někteří lidé opravdu potřebují stálý lékařský dozor a kdo ví,kam za pár let půjdou politici?

    superkarma: 0 24.11.2007, 11:50:31
  11. avatar
    [122] V.Nováková [*]

    člověk má deprese už jen z toho jak čte o depresích...

    superkarma: 0 24.11.2007, 11:34:43
  12. avatar
    [121] paji [*]

    Jacoby: To je pravda,psychiatrická ambulance a oddělení nemůžou stejně vyřešiz všechno,každý člověk je individualita.Mluvím ze své praxe před 5 ti lety na psychiatrickém oddělení a ambulanci,kde jsem působila jako terapeut.

    superkarma: 0 24.11.2007, 11:24:59
  13. avatar
    [120] paji [*]

    OlgaMarie: No tak ten advokát byl fakt hustej !!!Ale snad to kamarádce dobře dopadlo!

    superkarma: 0 24.11.2007, 11:23:38
  14. avatar
    [119] Jacoby [*]

    *Lefff*: Já souhlasim. Léčba v léčebnách prostě musí zůstat. Ambulantní léčba a komunitní centra nedokážou vyřešit všechno. Nejsou vhodné ani pro všechny tipy pacientů

    superkarma: 0 24.11.2007, 09:56:05
  15. avatar
    [118] Jacoby [*]

    Klarchen: za odkaz díky

    superkarma: 0 24.11.2007, 09:50:41
  16. avatar
    [117] OlgaMarie [*]

    Kamarádka nám vyprávěla s odstupem času o svém rozvodu.Najala si advokáta,povykládala o vztahu s manželem a advokát se ji zeptal:"Potřebujete advokáta nebo psychiatra?"Odpověděla:"Advokáta."Po pěti stáních u soudu byl její advokát hospitalizován na psychiatrickém oddělení krajské nemocnice.

    superkarma: 0 24.11.2007, 08:23:31
  17. avatar
    [116] sukovka [*]

    V téhle uspěchané době mám často pocit že se z něčeho zblázním. A myslím že to cítí skoro každý. Ale nerada bych skončila v blázinci musí to být hrozné.

    superkarma: 0 24.11.2007, 08:05:28
  18. [115] neta22 [*]

    U psychologa jsem byla 2x.Jednou se synem,jenž byl podle úči na ZŠ problematický.Výsledek? Nadprůměrně inteligentní dítě,což je sice pěkný,ale po včerejším rodičáku v maturitním ročníku bych ho zabila takový hyperaktivní mládenec Kdysi jsem prohlásila,že když přežiju pubertu svých synů- přežiju všechno Podruhé jsem byla u psycholožky já sama příjemná ženská,tak jsem se vybrečela,udělala mi Reiki. Po smrti muže mi všichni říkali...musíš,musíš...a ona mi vysvětlila,že musím jen umřít.No,mě to uklidnilo. Takže prášky ne, blázinec taky ne,ale chápu nemoci duše,je to smutné

    superkarma: 0 24.11.2007, 03:16:09
  19. avatar
    [114] krokodylice [*]

    Dokud je to jen legrace, je to dobré. Nerada bych tam někdy skončila doopravdy. Musí to být obrovská zátěž i pro všechny v okolí.

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:45:50
  20. [113] standa1 [*]

    To je fakt dobrá otázka. Myslíte si, že i blázni musí platit těch 60,- očí ? Podle Julínka by měli. Kde na to vezmou?

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:28:05
  21. avatar
    [112] mirienka [*]

    Shodou okolností teď jezdím 2x týdně okolo blázince, tak někdy přemýšlím, že už bych se tam asi měla zaregistrovat. Aby, až tam bude nával, pro mě zbylo místečko.

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:27:33
  22. [111] Majkii [*]

    *Lefff*: mam znameho schizofrenika, stale ked ho pustili na navstevu domov, s tym ze sa rodina zarucila ze na neho daju pozor, skoncilo to pokusom o sebevrazdu . Nedokazem si predstavit ze by takyto ludia dokazali zit inde ako pod neustalym lekarskym dohladom.

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:17:08
  23. [110] nicoletka [*]

    mám ten samý názor jako Stana55

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:14:46
  24. [109] hanca20 [*]

    Mě by zajímalo, jestli si budou muset tito pacienti taky plati 60 Kč denně za pobyt, většinou to bývá hodně dlouhodobé léčení

    superkarma: 0 23.11.2007, 22:02:13
  25. avatar
    [108] Stana55 [*]

    Neměla jsem tu čest poznat toto prostředí, ale jestli vláda bude pokračovat v tom co ted dělá, budu tam asi brzo

    superkarma: 0 23.11.2007, 21:34:08
  26. [107] jitkamarsalkova [*]

    ještě pár let takovýho života jaký teď vedu a asi tam zkončím. Jinak v "blázinci" jsem už několikrát byla (Pracovně, ale mám tam i příbuzného) a každý je úplně jiný

    superkarma: 0 23.11.2007, 21:25:55
  27. [106] A.linka [*]

    v blázinci jsem byla jenom na exkurzi ze školou jsem zdr.sestra,jinak jsem jejich služby naštěstí nikdy nepotřebovala

    superkarma: 0 23.11.2007, 21:18:19
  28. avatar
    [104] Klarchen [*]

    Kdo máte nemocnýho někoho z blízkých koukněte na www.psychozaablizci.ic.cz, třeba tam najdete pro sebe něco užitečného

    superkarma: 0 23.11.2007, 19:52:55
  29. avatar
    [103] *Lefff* [*]

    Zní to sice hezky, ale rozhodně nemám pocit, že v psychiatrických léčebnách je nějak mnoho pacientů, kteří jsou zralí na ambulantní léčbu. Pokud totiž jsou, pak jsou z léčebny propuštěni. Mnohokrát jsem byla v "blázinci" na návštěvě za blízkou osobou. A lidé, které jsem tam spatřila, tam opravdu patřili. Některé poruchy prostě potřebují medikaci za současné hospitalizace a dost dobře si neumím představit, že bych třeba maniodepresivní psychotiky nebo schizofreniky ve stadiu "rozjetosti" potkávala na ulicích častěji než doposud Kdo nezažil, nepochopí.

    superkarma: 0 23.11.2007, 19:02:24
  30. avatar
    [102] vlskorepa [*]

    Do blázince se snad nikdy nedopracuju, musím začít dbát o svoje duševní zdraví.

    superkarma: 0 23.11.2007, 18:25:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme