Zdraví

Zbavte se závislosti na sladkém ve 4 krocích!

Sacharóza, fruktóza – zkrátka jednoduchý cukr. To je látka, jejíž konzumace za posledních sto let vzrostla raketovým tempem. Dříve byly pro lidi sladké pochoutky vzácností, nyní tvoří jednu z nejlevnějších složek sortimentu supermarketů. Jak se cukru bránit?

Stačí snížit toleranci 

Patříte k lidem, kteří si nedovedou představit den bez sladkých svačin a dezertů? Ovládá vás touha po sušenkách či čokoládě? Měli byste se své závislosti zbavit. A nebude to pro vás znamenat neustálé odříkání a trápení se. Na sladkou chuť totiž vzniká tolerance a jen pár týdnů mnohdy postačí k tomu, aby si organismus odvykl. Dřívější oblíbené dobroty vám náhle budou připadat přeslazené. Tělo si samo řekne o zdravější náhradu. Důležité je jen začít – a nevzdat se předčasně. Epidemie obezity, cukrovky, vysokého cholesterolu a srdečních onemocnění, se kterou se dnes společnost potýká, je totiž důsledkem špatné životosprávy. Poradíme, jak ve 4 krocích se sladkým skoncovat.  

sladkosti

Foto: Shutterstock

1. Čistka v kuchyni

Nejprve je třeba zjistit, kde se cukr ukrývá, a odstranit ho z ledničky, mrazáku a spíže pryč. U čokolády, zmrzliny či sladkých sušenek není o jeho obsahu pochyby, u jiných výrobků bude potřeba prostudovat složení. To, co vás zajímá a čeho se chcete vyvarovat, je přidaný cukr. Ne tedy ten přirozený, který je tělu prospěšný a který se vyskytuje v ovoci či mléce. Jakmile objevíte slova jako glukózofruktózový sirup, slad, cukr, med nebo ovocný koncentrát, můžete si být jisti, že jde o doslazovaný výrobek. Vysoký obsah cukru by vás mohl překvapit v produktech, jako jsou:

  • ochucené minerální vody,
  • ovocné džusy,
  • ochucené jogurty,
  • ovocné kompoty,
  • sušené ovoce,
  • snídaňové cereálie,
  • cereální a müsli tyčinky,
  • instantní ovesná kaše,
  • kečup.

Všech, nebo alespoň drtivé většiny těchto potravin se raději zbavte. 

2. Nákup zdravých náhrad 

Vaše kuchyně po předchozí probírce zeje prázdnotou, naplňte ji tedy „dovolenými“ potravinami. Už víte, kde se skrývá cukr, vyvarujte se tedy nákupu dotčených potravin. Pokud budete na pochybách, studujte etikety. Abyste se vyhnuli impulzivnímu kupování laskomin, choďte na nákup najedení a s předem napsaným seznamem. Pokuste se ve své stravě najít za sladké produkty náhradu. Místo slazených minerálek pijte čistou vodu s plátkem citronu, svačinovou tyčinku nahraďte krabičkou zeleniny. Sladké cereálie vystřídejte poctivou ovesnou kaší z vloček a mléka či vody a dochuťte ji čerstvým ovocem.

3. Ovládnutí bažení po sladkém

Naučte se odlišovat hlad od chuti. Pokud máte hlad, bude se vám zamlouvat i představa pořádného zdravého jídla. Sladkému tak nebude problém se vyhnout. Ve chvílích, kdy váš mozek jen zaplaví nezkrotná touha po sladkosti, nezbývá než „počkat, až to přejde“. Najděte si aktivitu, která vás rozptýlí – může to být krátká procházka, poslech hudby, dobrá kniha nebo třeba hrnek zeleného čaje. Nedovolte si ani nejmenší výjimky. Silná vůle v tomto kroku je základním předpokladem úspěchu.

4. Přijetí nového stylu

Přidaný cukr samozřejmě nelze z života odstranit navždy. Není to ani nezbytné, sladkost jednou za čas zdraví neuškodí. Klíčové je znát míru a dát si pozor, aby se závislost nevrátila. Firemní večírky s rauty či týdenní dovolená, na které „si dovolíte hřešit“, to jsou rizikové momenty. Držte svou chuť proto na uzdě. Případná uklouznutí si však nemá cenu vyčítat – zkrátka se zvedněte a začněte znovu. 

Zdroj: U lékaře

K tématu u nás již vyšlo:

   
20.06.2016 - Zdraví - autor: U lékaře

Komentáře:

  1. [12] Lulllushka [*]

    Pevnou vůli teda vskutku nemámSml30, ale naštěstí ji nepotřebuju. Mám sice nadbytečný příjem energie, ale mám taky její nadbytečný výdejSml24

    superkarma: 0 20.06.2016, 22:28:42
  2. [11] Helena Svatková [*]

    Já přírodní cukr ani sladkosti nejím již 25 let a jsem zdravá i v mém pokročilém věku. Všechno se dá nahradit a snadno si připravíme sladkosti třeba z ovoce bez jakéhokoliv cukru. Sladím 98% stévií.Sml30

    superkarma: 0 20.06.2016, 17:00:45
  3. avatar
    [10] SNÍŽEK [*]

    nic si nevyčítám-když mám chuť tak si dám Sml30

    superkarma: 0 20.06.2016, 15:03:58
  4. avatar
    [9] Eliana [*]

    cukr se také přidává do šunky a do všech zavařenin, nejen kečup, ale i hořčice..to jsou stovky položek, které nemůžu a musím nahrazovatSml24

    superkarma: 0 20.06.2016, 12:36:33
  5. [8] Vendi [*]

    ani 10 kroků - čokoládu nezavrhnu Sml16

    superkarma: 1 20.06.2016, 12:29:22
  6. avatar
    [7] kobližka [*]

    To se mi asi nepovede,ale množství jsem opravdu omezila na malé množství.Vyřadit sladké úplně z jídelničky bych prostě nedokázala a vlastně ani nechci,já to totiž ke spokojenosti potřebuju Sml32

    superkarma: 0 20.06.2016, 11:33:09
  7. [6] knihovna [*]

    Když mě ten čoko bonbon nebo čokoška pomáhá. Sml79

    superkarma: 0 20.06.2016, 10:22:09
  8. [5] bobani [*]

    ani 10 kroků mě nezbaví závislosti na sladkém Sml30

    superkarma: 0 20.06.2016, 09:18:12
  9. avatar
    [4] gituška [*]

    mám pevnou vůli

    superkarma: 0 20.06.2016, 09:04:01
  10. [3] zlá teta [*]

    Asi nemám tu pevnou vůli.Sml80

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:44:01
  11. [2] Andreadornova [*]

    Sml67

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:43:41
  12. avatar
    [1] Eliana [*]

    V jednom kroku - alergie na cukr! To je frk frk a náhražky jsou drahé a jen, co si člověk sám upeče či upachtí a jen v malém množstvíSml16.

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:02:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme