Zdraví

Zážitky vegetariána napříč generacemi

Rodiče ani prarodiče nemívají pochopení, když se člověk ze své vůle rozhodne k nějaké dietetické změně. Vybojovat si právo na vegetariánství tak někdy může být docela svízelné...

vegetarián

Pomiňme veškeré diskuze o tom, zda je či není vegetariánská dieta zdravá. Sám jsem neagresivním vegetariánem a mám k tomu své specifické důvody, které nemají nic co do činění se zdravotním hlediskem. Ovšem když jsem s vegetariánstvím začínal (je to už moře let), byla naživu ještě maminčina maminka. Měl jsem tak hned dvě velké „soupeřky“, před kterými jsem si musel nové stravovací návyky obhájit.

Nevím, jaká je vaše zkušenost, ale co jsem se tak ptal a vypozoroval ve svém okolí, když chce (většinou holka) začít držet o své vůli nějakou dietu, rodiče a prarodiče jsou proti. Nejinak to bylo s naší mami a babi.

Mami, já jsem vegetarián

Studoval jsem ještě, když jsem na vegetariánskou stravu přecházel. A stravoval se u maminky (potažmo u babičky, která občas vařila). Mé vegetariánství tak do rodinného vaření poměrně hodně zasáhlo.

„Mami, rozhodl jsem se, že budu vegetarián.“
„A co ti mám jako vařit?“
„No, něco bez masa.“

Nastalo období, kdy jsem jedl jen omáčky a mamina nebo babička se mi pokoušely „podsunout“ kousek té flákoty. Zatvrzele jsem ho odmítal.

„Tak si přece kousek vezmi, ono tě neubude.“
„Jsem vegetarián,“
zněla moje otrávená odpověď.

Přišly různé chvíle: „Čichni si, jak krásně to masíčko voní!“ nebo: „Proč mám na talíři maso?!“

Neústupností jsem si vybojoval, že se mamka (dodnes ji za to chvalořečím) naučila vařit dvě verze jídla, masovou pro ostatní a vegetariánskou pro mě. Babička ne, ta moje vegetariánství, myslím, nikdy nepřijala. Vzpomínám si, jak se vždycky mamky ptala, když měla vařit, co mi má dát. Samozřejmě to doprovázela patřičným lamentováním, které mi tehdy přišlo úsměvné: „Za války by si takhle nevybíral. To by ho naučilo jíst, co dům dá.“ No, zažila dvě světové války, tak věděla, o čem mluví.

K něčemu to bylo dobré i pro maminku

Myslím, že moje vegetariánství, když se na to podívám zpětně, bylo v něčem dobré i pro mamku. Přemýšlení nad tím, co mi uvařit jí (ne že by předtím nebyla skvělá kuchařka) posunulo v používání netradičních kuchařských surovin o několik příček nahoru!

Přijala byste rozhodnutí svých dětí či vnoučat, stát se vegetariány?

Možnost%
Ano.20,7
Ano, ale vnitřně bych s tím nesouhlasila, ale nechala bych je.35,3
Ano, ale snažila bych se je přesvědčit, ať toho nechají.25,9
Ne, ale co by mi zbývalo...12,1
Ne, dokud jsou doma, budou jíst, co uvařím.3,4
Sama jsem vegetariánka.2,6

Čtěte také...

   
07.11.2012 - Zdraví - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [69] planda0 [*]

    Sml67

    superkarma: 0 20.03.2013, 09:46:08
  2. [68] jithule [*]

    capkova — #67 ano

    superkarma: 0 20.12.2012, 23:42:48
  3. avatar
    [67] capkova [*]

    SOUHLASÍM - POKUD MĚ NIKDO NEBUDE NUTIT

    1. na komentář reaguje jithule — #68
    superkarma: 0 08.11.2012, 12:14:17
  4. avatar
    [66] saruz [*]

    Pokud by nenutili k vegetariánství i mně, tak ano, přijala.

    superkarma: 0 08.11.2012, 00:34:08
  5. avatar
    [65] kapkamore [*]

    Vegetariánkou bych se nikdy nestala, nelze..

    superkarma: 0 07.11.2012, 23:13:46
  6. avatar
    [64] Lukáš Čejka [*]

    daska59 — #61radeji to tu ani  nerikej, nebo prestanou jist uplne Sml54

    superkarma: 0 07.11.2012, 20:07:10
  7. [63] kf [*]

    já mám dietu bez pšenice, mléka a vajec (a ještě pár drobností, kterým se dá snadněji vyhnout). Takže maso jím celkem hodně, bez něj bych asi umřela hlady (sóju a luštěniny špatně snáším). Bydlím sama, takže problém nastává jen když někam jedu. Všude si beru svůj chleba a na zbytku není problém se domluvit...Mamka se už docela naučila a když si není jistá, zeptá se. Přítel je masožravec, knedlíky ani smetanové omáčky nemusí a chutná mu i můj chleba, takže tam problémy nejsou.

    Snažím se svojí dietou okolí otravovat co nejméně a neumím si představit, že bych si z rozmaru usmyslela, že nebudu jíst to a to a pak vyžadovala, aby mi někdo podle toho vařil.

    Mimochodem, může vegetarián jíst omáčky, ve kterých se vařilo maso??? Sml30

    superkarma: 0 07.11.2012, 18:50:00
  8. [62] magic11 [*]

    já bych bez masíčka nemohla být, ale každý den ho mít nemusím Sml16

    superkarma: 0 07.11.2012, 18:47:43
  9. avatar
    [61] daska59 [*]

    Lukáš Čejka — #31 A kdyby tušili kolik červíků snědí v pečivu Sml30

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #64
    superkarma: 0 07.11.2012, 17:55:58

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] hubajda [*]

    gerda — #38 ja myslim ze to pozna maso je jine a soja take

    superkarma: 0 07.11.2012, 16:54:03
  2. avatar
    [59] Alka1 [*]

    denkas — #54 Dobrotu? Jak pro koho, mně třeba maso od malička nechutná. Když kupuji hovězí pro kočky, tak se mi z pachu syrového masa dělá špatně...

    superkarma: 0 07.11.2012, 16:43:44
  3. avatar
    [58] Pentlička [*]

    Dokážu pochopit, že je někdo vegatarián. Buď že mu maso nechutná, nebo z přesvědčení, že nechce zabíjet zvířata (ovšem kdybychom byli všichni vegetariáni, tak nikdo ty krávy a prasata ani nechová, naco, jako domácí mazlíčky?), ale aby mě někdo nutil mu speciálně vařit, to ne. Ať si vaří sám!

    superkarma: 0 07.11.2012, 16:05:37
  4. avatar
    [57] gerda [*]

    denkas — #54 my měli včera karbanátky z krup, ovesných vloček a Nivy a bylo to výborné!

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:57:15
  5. avatar
    [56] gerda [*]

    Altamora — #55 to bylo z hladu, prázdný žaludek takhle cítit je.

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:56:39
  6. avatar
    [55] Altamora [*]

    Hanula — #49 Podle mě to produkují ty luštěniny a všelijaké zrní. I mnohé druhy zeleniny ve větším množství pořádně nadýmají. Zvlášť za syrova. Znála jsem jednu anorektičku, která jen sem tam snědla nějaký kus syrové zeleniny a kousilínek grahamového chleba. Když nepoužila parfém, byla hrozně cítit, snad acetonem nebo čímsi hodně podobným. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #56
    superkarma: 0 07.11.2012, 15:55:23
  7. avatar
    [54] denkas [*]

    Já sem zrovna dojedla výbornou kotletu ňam. Jakube,ty si ale Kuba,že se o takový dobroty dobrovolně připravuješ!

    1. na komentář reaguje gerda — #57
    2. na komentář reaguje Alka1 — #59
    superkarma: 1 07.11.2012, 15:40:10
  8. avatar
    [53] denkas [*]

    ToraToraTora — #11 Přesně takSml22

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:38:31
  9. avatar
    [52] Jindriska8 [*]

    U nás se jí,co se uvaří a nikdo si nevymýšlí,jednou oběd bez masa a podruhý s masem.Sml16

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:36:16
  10. avatar
    [51] Žofie [*]

    Lukáš Čejka — #31 teď jsem právě řvala smíchySml30Sml30

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:35:33
  11. avatar
    [50] denkas [*]

    a co dělá,když se to doví? gerda — #27

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:34:40
  12. avatar
    [49] Hanula [*]

    Altamora — #45 Sml16 to jsem nezažila, ale už jsem o tom slyšela, že vegani páchnou - to je zajímavé. Já myslela, že maso spíše produkuje páchnoucí "výpary"

    1. na komentář reaguje Altamora — #55
    superkarma: 0 07.11.2012, 15:32:04
  13. avatar
    [48] denkas [*]

    marianaant — #47 Jak se pozná vegetarián?

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:32:02
  14. avatar
    [47] marianaant [*]

    Já mám takovou dceru, tak jsem to zažila na vlastní kůži. Ale kdyby jste ji viděli tak by jste neřekli,že to je vegetarián.Sml22Sml22

    1. na komentář reaguje denkas — #48
    superkarma: 0 07.11.2012, 15:25:20
  15. avatar
    [46] arminka [*]

    ještě ,že jsem tento stav nemusela řešit, jsme masožravá rodina Sml16

    superkarma: 0 07.11.2012, 15:08:30
  16. avatar
    [45] Altamora [*]

    Midsummer — #32 Nevýhodou luštěnin, prosa, jáhel, pohanky je, že dost nadýmají, ve vzšším věku hodně. Což si mohli dovolit jíst lidé pracující venku a ve chlévě, ale není to příliš pohodlné pro lidi, pracující v kancelářích. To byla další věc, která mě zaujala na našem veganovi - šířil kolem sebe fekální zápach, i když to byl kluk čistotný a denně se převlékal. Ono to snad šlo z jeho pórů či coSml80.

    1. na komentář reaguje Hanula — #49
    superkarma: 1 07.11.2012, 14:07:30
  17. avatar
    [44] delfi.na [*]

    mí známí taky koketují s vegeratiánstvím, pak s tím, co si vypěstujou a vychovají doma, to můžou ... chápu jejich styl života a pokud s tím neotravují mně, je mi to jedno

    superkarma: 0 07.11.2012, 13:56:14
  18. avatar
    [43] pajda [*]

    Rikina — #39 už jsem zažila hodně úchylek a vegetariáni zdaleka nejsou největší exoti. Asi nejdivnější měla slečna našeho kamaráda. Jedla jenom to, co vyrostlo podle ní "pod domácí kontrolou", takže právě ten systém, kdy jsme se dopředu domluvily, co je pro ni jako pro návštěvu a zároveň pro mě jako pro hostitelku přijatelné, byl skvělý. Nakonec se ukázalo, že není "skorovegoš", jak nám ji kdosi prezentoval, ale že jí prostě stačí, když namísto hovězího steaku z hromadné výroby dostane domácí kačenu...a taky jsem zažila "vege - osvícení" u našeho kamaráda. Na jeho "je mi vás tak líto, vy po tom tuku umřete na zničené vnitřnosti" si vzpomnám dodneška, když vidím špitál v Brně Bohunicích - skončil tam totiž na interně na hodně dlouhou dobu. Špatná jednostranná výživa, avitaminóza a selhání vnitřních orgánů...dneska už je v pořádku, ale už taky jí všechno.

    superkarma: 0 07.11.2012, 13:32:24
  19. avatar
    [42] ladouch [*]

    U nás jsme všichni masožravci, takže toto jsem nikdy neřešila, ale když to někomu vyhovuje proč ne.Sml22Sml22

    superkarma: 0 07.11.2012, 12:44:11
  20. [41] cilani [*]

    Altamora — #40 docela masakr...

    naštěstí je přítel, stejně jako já, masový, takže nemusím řešit co vařit, aby jsme to jedli oba... Kdyby byl vegetarián nebo vegan asi by si musel dělat jídlo sám ..

    superkarma: 0 07.11.2012, 12:35:13
  21. avatar
    [40] Altamora [*]

    Rikina — #39 Kolega vegan nepil ani sekty, protože prý v nich je barvivo z jakéhosi broučka. Měl problém i s koupí botů, protože kožené jsou neveganské, plastové jsou taky neveganské a u nás se veganské koupit nedají. Ještě že v Londýně mají obchod s veganskou obuví a zásilkový prodej. Prostě sekta jak vyšitá.

    1. na komentář reaguje cilani — #41
    superkarma: 2 07.11.2012, 12:18:07
  22. [39] Rikina [*]

    gerda — #38 Tak já si myslím, že normálně uvažující člověk nebude druhýmu ze zlomyslnosti či čeho to přimíchávat do sojové sekané maso, proč by to dělal a komplikoval si tím život.Sml80 Sml57 Ohledně sádlových rohlíčků bych řekla, že to prostě tu dotyčnou nenapadlo. Mě by to taky nenapadlo, že vegetariánovi nemám nabízet sádlové rohlíčky - maso v tom není, a na sádlo bych ani nevzdechla, a možná ani u škvarkových placek by mě nenapadlo nic divného. To si ale musí umět ten vegetarián ohlídat sám, přece. Sml80

    1. na komentář reaguje Altamora — #40
    2. na komentář reaguje pajda — #43
    superkarma: 2 07.11.2012, 11:55:26
  23. avatar
    [38] gerda [*]

    pajda — #34 však taky i já píšu, že vegetarián by si měl nejlíp sám vařit, jinak to neuhlídá a do sojové sekané se přimíchá normální, jen to fikne a pozná prt.

    1. na komentář reaguje Rikina — #39
    2. na komentář reaguje hubajda — #60
    superkarma: 0 07.11.2012, 11:21:04
  24. avatar
    [37] peetrax [*]

    pajda — #34 Sml67 Sml67 Sml67

    superkarma: 0 07.11.2012, 11:20:33
  25. avatar
    [36] peetrax [*]

    Souhlas s TTT a Rikinou. Sněz, co je doma, pokud se ti to nelíbí, uvař si sám. Příklad TTT s dietou a ne-vnucováním ostatním byl více než trefný.

    superkarma: 0 07.11.2012, 11:19:46
  26. avatar
    [35] gerda [*]

    hubajda — #30 no vidíš, a to je to špatné  - "jeden čas". Pravý vegetarián takhle nepočítá, ten to má furt.Sml80 Někdo to udělá pod vlivem kamarádů nebo nějakého návodného článku, a řekne si: od zítřka jsem vegetarián. Je to něco jako rozhodnout se pro hubnutí. Ani jednomu to není přirozené, a proto to takhle nemůže fungovat na delší dobu.

    superkarma: 0 07.11.2012, 11:19:26
  27. avatar
    [34] pajda [*]

    Já bych opravila tvrzení z úvodu článku "jsem neagresivní vegetarián" - to, že člověk není schopen se zařídit tak, aby neobtěžoval okolí a nedával mu ostentativně najevo, že on hodlá dělat něco jinak, je totiž agrese. Znám lidi, kteří mají dietu a když dojedou na návštěvu, tak si dovezou svoje jídlo a nebo mi dopředu napíší, jestli by mohli probrat jídelníček a najít kompromis, který nebude obtěžovat (a ano, jezdí k nám i vegetariáni a nemám problém udělat ovocný kuskus a nám k němu přihodit dobře propečené kuře na másle, umím pohankovu zabíjačku takovou, že se i masožrouti olizují atd.), ale pokud mě někdo bude diktovat, že jemu mám uvařit zvlášť, tak - autor doufám promine - není vegetarián, ale nevychovaný klacek, kterému jde jenom o show kolem toho, že on nejí maso. A řeči o zdraví jsou jenom póza - jinak by řešil stravu smírnou cestou, v nejhorším by prostě k neústupným prarodičům jezdil jenom na kafe. Mimochodem - syn má dietu ze zdravotnách důvodů a na kolejích prostě vaří dvě jídla, a vaří on, aby partnerku neotravoval.

    1. na komentář reaguje peetrax — #37
    2. na komentář reaguje gerda — #38
    superkarma: 6 07.11.2012, 11:18:43
  28. avatar
    [33] gerda [*]

    Lukáš Čejka — #31 no to si piš, že není!Sml30 Přes léto jsou vlastně na zeleninových salátech, jestliže si nevyvařují do krabiček.

    superkarma: 0 07.11.2012, 11:17:53
  29. avatar
    [32] Midsummer [*]

    Mě teda spíše zaráží, kolik lidí najednou neví, co se dá uvařit bez masa. Existuje přeci takových výborných potravin, ze kterých se s trochou znalostí dá chutně uvařit. A běžně se v naší kuchyni dříve používaly: jáhly (proso), pohanka, žito, oves, pšenice, nespočetně druhů luštěnin. Pracovat se dá i s různými zeleninami, teď na podzim se dá připravit spousta věcí z dýní, používat mák, švestky, atd,atd,atd.... 

    1. na komentář reaguje Altamora — #45
    superkarma: 0 07.11.2012, 11:08:15
  30. avatar
    [31] Lukáš Čejka [*]

    gerda — #29 ono musi byt obtizne uz jen treba v lete hlidat, aby tam nepadnul nejaky hmyz a nevyvaril se tam, to by mohlo zkazit celou varku, verim ze byt vegetarian neni nic snadneho Sml57Sml16

    1. na komentář reaguje gerda — #33
    2. na komentář reaguje Žofie — #51
    3. na komentář reaguje daska59 — #61
    superkarma: 3 07.11.2012, 11:07:09

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme