Reklama

České dráhy přichystaly na 26. října originální retro zážitek. Na trase z Prahy do Ostravy se mohou zájemci projet dobovým expresem „Ostravan“ taženým lokomotivou „Kyklop“. Během jízdy cestující ochutnají snídani, večeři a občerstvení ve stylu 70. a 80. let. V Ostravě je potom čeká prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice.

Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak „Ostravan“, letos slaví 70 let provozu. Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Na dobu, kdy cesta „Ostravanu“ trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých 5 hodin, budou mít možnost cestující zavzpomínat ve speciálně vypraveném vlaku. Dnes totiž stejnou trasu zvládají pendolina za 3 hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.

ostravan

I samotné občerstvení, které speciální akce Českých drah nabídne, je „retro“ ve stylu 70. a 80. let. Ke snídani si cestující pochutnají na míchaných vejcích na cibulce s pečivem nebo na tradičním českém párku s hořčicí. Menu k večeři se skládá z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu. Dobovou atmosféru vytvoří také opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva „Kyklop“, která jezdila v čele Ostravanu při svých zkouškách v polovině 70. let. Fanoušci železnice a techniky budou mít jedinečnou příležitost vrátit se v čase nejméně o 40 let a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. 

Dolní Vítkovice, kam retro vlak „Ostravan“ zamíří, je unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu probíhají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.

Za zpáteční jízdenku historickým vlakem ve 2. vozové třídě, občerstvení, snídani a večeři ve vlaku, vstup do areálu Dolní Vítkovice (Velký svět techniky, Malý svět techniky, Bolt Tower a Hlubina) zaplatí zájemci 1 590 korun. Jízdenku je možné zakoupit ve všech pokladnách v síti ČD (ne přes eShop ČD).

Jízdní řád retro vlaku „Ostravan“ (26. října 2016)
Ex 10005 stanice Ex 10004
8:16 Praha hl.n. 22:25
9:19 Pardubice hl.n. 20:47
11:15 Olomouc hl.n. 19:08
12:31 Ostrava střed 17:59
12:40 Ostrava – areál Dolní Vítkovice 17:50

Bleskové vlaky Ostrava – Praha, tak jde čas

Spojení Ostravska s Prahou tehdy a nyní se liší v mnoha směrech. Na počátcích „Ostravana“ byly v pravidelném provozu původně německé motorové jednotky SVT 137, slavné jako Létající Hamburčan, u nás označené řadou M 297.0. Cestujícím nabízely pouze 80 míst v jedné třídě, zprvu označené jako druhá, později se zrušením třetí třídy přeznačené na první. Ve vlaku bylo k dispozici jen drobné občerstvení – nápoje a studená jídla. Ostatním vlakům trvala cesta mezi Ostravskem a Prahou dokonce kolem 6,5 hodiny, tedy 2× déle než dnešním vlakům. Navíc tehdy jezdilo mezi Ostravskem a Prahou pouze kolem 5 párů přímých rychlíků za den.

Naproti tomu dnešní spoje nabízejí klimatizované vozy, nápoje i teplá jídla, Wi-Fi připojení k internetu i elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, kterou cestující během jízdy využívají, jako jsou notebooky a mobilní telefony. Speciální místa a přístupné WC mají k dispozici i cestující na vozíku, nebo děti, pro které jsou k dispozici i dětská kina. Také počet vlaků je podstatně vyšší. Jen národní dopravce nyní zajišťuje mezi Ostravskem a Prahou až 17 párů expresních spojů a další posilové vlaky, například v pátek. Cestovní čas prakticky všech vlaků se pak pohybuje přibližně mezi 3 a 3,5 hodinami.

Nesrovnatelné jsou i technické parametry tehdejších a dnešních bleskových vlaků mezi Ostravou a Prahou. Motorová jednotka M 297.0 měla délku jen 45 metrů, hmotnost 91 tun, maximální rychlost 160 km/h a výkon přibližně 600 kW. Současné pendolino je 4× delší a těžší (185 metrů, 385 tun). Maximální konstrukční rychlost pendolina je 230 km/h a jeho výkon je dokonce 6,5násobně vyšší – 3 920 kW.