Novinky

Zažijte retro jízdu historickým expresem „Ostravan“

České dráhy přichystaly na 26. října originální retro zážitek. Na trase z Prahy do Ostravy se mohou zájemci projet dobovým expresem „Ostravan“ taženým lokomotivou „Kyklop“. Během jízdy cestující ochutnají snídani, večeři a občerstvení ve stylu 70. a 80. let. V Ostravě je potom čeká prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice.

Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak „Ostravan“, letos slaví 70 let provozu. Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Na dobu, kdy cesta „Ostravanu“ trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých 5 hodin, budou mít možnost cestující zavzpomínat ve speciálně vypraveném vlaku. Dnes totiž stejnou trasu zvládají pendolina za 3 hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.

ostravan

I samotné občerstvení, které speciální akce Českých drah nabídne, je „retro“ ve stylu 70. a 80. let. Ke snídani si cestující pochutnají na míchaných vejcích na cibulce s pečivem nebo na tradičním českém párku s hořčicí. Menu k večeři se skládá z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu. Dobovou atmosféru vytvoří také opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva „Kyklop“, která jezdila v čele Ostravanu při svých zkouškách v polovině 70. let. Fanoušci železnice a techniky budou mít jedinečnou příležitost vrátit se v čase nejméně o 40 let a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. 

Dolní Vítkovice, kam retro vlak „Ostravan“ zamíří, je unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu probíhají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.

Za zpáteční jízdenku historickým vlakem ve 2. vozové třídě, občerstvení, snídani a večeři ve vlaku, vstup do areálu Dolní Vítkovice (Velký svět techniky, Malý svět techniky, Bolt Tower a Hlubina) zaplatí zájemci 1 590 korun. Jízdenku je možné zakoupit ve všech pokladnách v síti ČD (ne přes eShop ČD).

Jízdní řád retro vlaku „Ostravan“ (26. října 2016)
Ex 10005 stanice Ex 10004
8:16 Praha hl.n. 22:25
9:19 Pardubice hl.n. 20:47
11:15 Olomouc hl.n. 19:08
12:31 Ostrava střed 17:59
12:40 Ostrava – areál Dolní Vítkovice 17:50

Bleskové vlaky Ostrava – Praha, tak jde čas

Spojení Ostravska s Prahou tehdy a nyní se liší v mnoha směrech. Na počátcích „Ostravana“ byly v pravidelném provozu původně německé motorové jednotky SVT 137, slavné jako Létající Hamburčan, u nás označené řadou M 297.0. Cestujícím nabízely pouze 80 míst v jedné třídě, zprvu označené jako druhá, později se zrušením třetí třídy přeznačené na první. Ve vlaku bylo k dispozici jen drobné občerstvení – nápoje a studená jídla. Ostatním vlakům trvala cesta mezi Ostravskem a Prahou dokonce kolem 6,5 hodiny, tedy 2× déle než dnešním vlakům. Navíc tehdy jezdilo mezi Ostravskem a Prahou pouze kolem 5 párů přímých rychlíků za den.

Naproti tomu dnešní spoje nabízejí klimatizované vozy, nápoje i teplá jídla, Wi-Fi připojení k internetu i elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, kterou cestující během jízdy využívají, jako jsou notebooky a mobilní telefony. Speciální místa a přístupné WC mají k dispozici i cestující na vozíku, nebo děti, pro které jsou k dispozici i dětská kina. Také počet vlaků je podstatně vyšší. Jen národní dopravce nyní zajišťuje mezi Ostravskem a Prahou až 17 párů expresních spojů a další posilové vlaky, například v pátek. Cestovní čas prakticky všech vlaků se pak pohybuje přibližně mezi 3 a 3,5 hodinami.

Nesrovnatelné jsou i technické parametry tehdejších a dnešních bleskových vlaků mezi Ostravou a Prahou. Motorová jednotka M 297.0 měla délku jen 45 metrů, hmotnost 91 tun, maximální rychlost 160 km/h a výkon přibližně 600 kW. Současné pendolino je 4× delší a těžší (185 metrů, 385 tun). Maximální konstrukční rychlost pendolina je 230 km/h a jeho výkon je dokonce 6,5násobně vyšší – 3 920 kW.   

   
17.10.2016 - Redakční novinky - autor: tisková zpráva

Komentáře:

  1. avatar
    [11] monkee [*]

    Rikina — #10 Není to o kratší trati, tam nechtějí ČD (po zkušenostech s RJ a LE) soukromníky pustit.

    V Ostravě úřady jsou - krajské, tak jako v ostatních krajích. Není tu ani Nejvyšší soud (Brno), ani Vrchní soud (Olomouc), ani ombudsman. Ministerstva, velvyslanectví, letecká spojení...

    To by bylo za prvé, za druhé spousta firem má vedení nebo aspoň hlavní pobočku v Praze, kvůli zahraničním kontaktům. Takže ta potřeba cestování do Phy je bohužel z celé Moravy trvalá a na počet cestujících nejobjemnější. A tahle trať si stahuje 3/4 zákazníků, oproti 1/4 z jihu od Brna. I Zlíňáci díky Jančurovým busům z Olmiku jezdí raději tudy.

    Spojení mezi Ostravou a Brnem je stejně ubohé, jak popisuješ ty. Olomouc-Brno vlakem je ještě zoufalejší, tam jsou mnohem výhodnější busy. Než letět z Brna, přijde mi výhodnější jet do Prahy s navazujícím převozem přímo na letiště.

    A ať jsi v obraze trochu víc - pokud mají vlaky zpoždění, tak SŽDC pouští přednostně ZÁSADNĚ vlaky ČD, takže soukromníci nabírají daleko větší zpoždění. Už jsi někdy zrušila přímo na nádraží aktuální cestu? Já musela, protože by mi ujely navazující spoje a do cíle bych se prostě nedostala.

    superkarma: 0 20.10.2016, 19:30:58
  2. [10] Rikina [*]

    A ohradila bych se vůči takovým argumentům, že Ostrava je dál než Ústí, jezdí tam víc lidí atd. Ano - ale je můj čas méně hodnotný než čas někoho z Ostravy? Jenom proto, že žiju jinde? A jsem snad občan druhé kategorie, který za stejné peníze za vlakovou jízdenku nemá nárok na klimatizaci a další služby - jenom proto, že holt bydlí na kratší trati? Není to nějaké divné? Sml80

    1. na komentář reaguje monkee — #11
    superkarma: 0 18.10.2016, 15:24:04
  3. [9] Rikina [*]

    Altamora — #7 V Ostravě nejsou úřady? Sml58 Tomu neuvěřím.

    superkarma: 0 18.10.2016, 15:13:50
  4. avatar
    [8] Altamora [*]

    Ach jak jsem šťastná, že nejsem jemná dáma.Sml57 Ostravanem jsem v osmdesátých letech jezdívala na služebky a ani v nejmenším mi to nevadilo. Běžné rychlíky byly horší. Bylo to pohodlnější než autobusem. Doposud jezdím vlakem nejméně dvakrát měsíčně. Zatím jsem nedoznala újmy.

    superkarma: 0 18.10.2016, 11:28:16
  5. avatar
    [7] Altamora [*]

    Rikina — #4Ostrava žádné extrabuřty nemá. Cestou přistupují lidé z Valašska, Hané, východních Čech. Kromě toho ta cesta trvá o "trochu" déle než cesta do Ústí nad Labem. Kdyby všechny úřady nebyly v Praze, ale byly rozmístěny po celé republice, nemuseli by Moravavané do Prahy pořád jezdit. Možná jsou lidé, které baví trávit devět hodin cestou někam, kde má půlhodinové jednání, ale já nikoho takového neznám.

    1. na komentář reaguje Rikina — #9
    superkarma: 1 18.10.2016, 11:26:21
  6. avatar
    [6] Matinea [*]

    monkee — #1 Eva_CZ — #2 Máte naprostou pravdu, byl to strašný vlak, jezdila jsem s ním na trase Pardubice - Ostrava a zpět 4 roky do školy, tzn.. cca 1x za 14 dní. Ale ještě větší tragédie býval noční vlak (asi Košičan), tím jsem jezdila z Prahy do Košic kvůli diplomce.

    superkarma: 0 17.10.2016, 23:53:11
  7. avatar
    [5] theodorka1 [*]

    Rikina — #4A to buď sakra ráda že jezdíš s repasovanými vagony. Tady když vlezu do vlaku, skrz díry okolo oken vidím kmitat pražce a každou chvilku rána jak z děla. To vypadneš po dojezdu z vagonu a pokřižuješ se že jsi dojela.Sml31

    superkarma: 0 17.10.2016, 21:40:55
  8. [4] Rikina [*]

    Já jezdím retro vlakem denně Sml31 k nám na sever žádné "klimatizované vozy, nápoje i teplá jídla, Wi-Fi připojení k internetu i elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky" - nejezdí! Kurňa, ne že bych měla něco proti Ostravě a okolí, ale proč zrovna a jenom tahle trať má mít furt nějaké extrabuřty, a my ostatní se musíme spokojit s repasovanými vagony starými půl století?!? Sml68

    1. na komentář reaguje theodorka1 — #5
    2. na komentář reaguje Altamora — #7
    superkarma: 1 17.10.2016, 20:36:46
  9. avatar
    [3] SNÍŽEK [*]

    tolik peněz zase ušetřím Sml30

    superkarma: 0 17.10.2016, 17:55:43
  10. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    monkee — #1Sml67 Presne tak, mam tu hruzu dodnes v zive pameti.

    1. na komentář reaguje Matinea — #6
    superkarma: 0 17.10.2016, 17:46:41
  11. avatar
    [1] monkee [*]

    To je špatný vtip?Sml80 TO UTRPENÍ NIKDY VÍC!!!

    1. na komentář reaguje Eva_CZ — #2
    2. na komentář reaguje Matinea — #6
    superkarma: 0 17.10.2016, 16:09:38

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme