Bulvár

Zavinovačka, nočník, pudr ... nebo ne?

Názory na to, jak má vypadat kojení, učení na nočník či přikrmování malých dětí se mění. Mnohé z toho, co platilo před 30 lety, je dneska už úplně jinak. Následující přehled vychází z moderních poznatků a doporučení osvícených lékařů, zdravotních sester, porodních asistentek i ze zkušeností rodičů. Nechť poslouží jako pomůcka všem, kdo si nejsou úplně jistí, která z rad, jichž se jim ohledně  péče o kojence dostává, je ta správná.

Ležení na rovné podložce

Platilo: říkalo se, že dítě musí od narození ležet na rovné tvrdé podložce, aby se mu nekřivila páteř, nosit se mělo co nejméně, mimo jiné proto, aby si na to moc nezvykalo.

Platí: nošení dětem nijak neubližuje, ale je důležité, jak zejména novorozence držíme. Ideální pro něj je poloha v klubíčku nebo v leže na břiše na předloktí ruky dospělého. Nošené děti mívají pevnější držení těla, dříve zvednou hlavičku a rychleji se rozvíjejí. Děti můžete nosit na rukách, ale velmi dobře vám poslouží též šátky nebo baby vaky, naopak klokanky raději nepoužívejte.  

Mazlení se    

Platilo: není tomu tak dávno, co se rodičům nějaké mazlení se a dotýkání se kojenců rozmlouvalo, že prý budou děti rozmazlené a neustále se dožadující mateřské přítomnosti.

Platí: zkušenosti i výzkumy ukázaly, že rodiče, kteří se svých dětí hodně dotýkají a mazlí se s nimi, dělají jedině dobře. Nejenže se potomci  nerozmazlí, navíc dotyky posilují jejich psychický i fyzický rozvoj. Děti se na rozdíl od mylných předpokladů nedožadují neustálého mazlení, naopak daleko spíše sebejistě zkoumají nové a nové podněty.

Zavinovačka

Platilo: druhdy základ vybavení pro nového člena rodiny, soudilo se, že novorozenci potřebují být pevně zabalení a odložení do postýlky, pokud možno v jiné místnosti, než se pohyboval zbytek rodiny.

Platí: pevné ovinutí vyhovuje jen některým dětem, pokud mezi ně to vaše nepatří, není důvod se snažit ho spoutat volánky. Když už zavinovačka, lepší než klasická se šňůrkami, je moderní typ na suchý zip. Využijete ji třeba při ukládání dítěte do kočárku v chladnějším počasí. Odložení do postýlky však vaše dítě příliš neocení, zejména v prvních měsících je mu nejlépe ve vaší náruči.

Kojení

Platilo: v době, kdy byla dnešní generace matek ve věku kojeneckém, bývalo mateřské mléko na příděl v přísně  hlídaných intervalech. Ani to navíc nebylo tak úplně běžné, populární bylo krmení dětí umělým mlékem už od nejútlejšího věku, protože tak lépe přibíraly.

Platí: kojte vždy, když si dítě řekne. Je proto třeba počítat s tím, že mezi dětmi budou velké rozdíly co do četnosti kojení i v době, po níž dítě vydrží u prsu. Zapomeňte na tabulky a dříve doporučované intervaly mezi kojením. To, že dítěti dáte najíst tehdy, když má hlad a potřebu sát, posiluje  jeho důvěru ve vnější svět.  

Pleny

Platilo: dříve byly jedinou volbou pleny látkové, pokud možno ve více vrstvách, jakožto prevence špatného vývoje dětských  kyčlí. Byla to zřejmě i dřina spojená s praním a žehlením plen, co nutilo matky k co nejrychlejšímu učení na nočník. Ta, jejíž dítě to zvládlo nejdříve, bývala v čekárně dětského lékaře za hvězdu.

Platí: papírové pleny znamenaly konec vyváření a věčného žehlení. Výzkumy přitom ukázaly, že pokud se používá správná velikost, svědčí i kyčlím. Podle všeho není pravda ani to, že používání papírových plen samo o sobě oddaluje dobu, kdy se dítě naučí na nočník.

Nočník

Platilo: dítě často ještě ani neumělo pořádně sedět, ale už mu pod postýlkou trůnil nočník, a začalo martýrium zvané vysazování. Mimochodem, kdo vysazoval dítě šestkrát denně, učinil jen za měsíc téměř 200 pokusů, za rok pak téměř dva a půl tisíce. Úspěch byl přitom vesměs dílem náhody a bystrého postřehu matky, která dítě sledovala jako ostříž, aby ho zavčasu odchytila při jakémkoli náznaku toho, že by snad chtělo na nočník.  

Platí: aby se dítě mohlo učit na nočník, musí mu nejprve dozrát nervový systém a umění ovládat svěrače. A to nebývá dříve než v patnácti měsících, u chlapců dokonce ještě později, klidně až kolem druhého roku. Papírové pleny za to sice nemohou, ale jedna záludnost tu přece jen je  - jejich pohodlí někdy ani rodiče nenutí k tomu, aby dítě starší dvou let ponoukali k tomu, aby si začalo přece jen říkat na nočník.  

Sunar, krupicová kaše a piškoty

Platilo: tři symboly někdejší dětské výživy, sušené mléko, hustá kaše a slaďoučké piškoty. Zatímco dneska je na trhu přehršel sušených mlék, tehdy existoval v podstatě jen Feminar a přeslazený Sunar. Mnohé matky začaly Sunar používat v době, kdy by dítě mohly a měly ještě kojit, prostě se to tak tehdy dělalo. Batolata se zase ládovala krupicovou kaší, jejíž příprava nebývala navíc tak jednoduchá jako dnes, v době dehydratované krupičky. Drobečky z piškotů byly všude.

Platí: přednost před sušeným mlékem má mít kojení, ale když to z nějakého důvodu nejde, je z čeho vybírat. V dnešních výrobcích s kojeneckými mléky jsou pro lepší stravitelnost naštěpené bílkoviny, lepší jsou výrobky nedoslazované řepným cukrem. Do některých přidávají výrobci i probiotika, posilující mimo jiné imunitu. Velká je i nabídka mlék pro děti s alergiemi a dalšími potížemi. Na krupicovou kaši je dobré alespoń zprvu zapomenout, protože se vyrábí z pšenice, plné lepku, a proto by ji měly ochutnat až děti nejméně roční. Předtím vařte dětem kaši rýžovou, která je k mání i v instantní podobě. Opět pokud možno bez řepného cukru. Lepší jsou bez mléka, můžete tam přidat sušené dle vlastního výběru, jejich příprava je ale o něco zdlouhavější. Množství řepného cukru a obsažená vajíčka s pšeničnou moukou činí z piškotů potravinu, která se pro hodně malé děti tak úplně nehodí. Nemějte pocit, že děti šidíte, dokud jim je nedáte ochutnat a nenaučíte je na sladké, bažit po nich nebudou.

Přikrmování a čaje

Platilo: už čtyřměsíční kojenci se krmili masem a zeleninou, byť rozmixovanými, do polívčičky se jim dávala vajíčka, pro ty jen o trochu starší se v řeznictvích sháněla jatýrka. Sotva dítěti vyrostly zuby, už se krmilo s dospělými. Sladký čajíček v lahvičce mnoho dětí provázel už od narození.

Platí: dítě v ideálním případě vystačí prvního půl roku s kojením, žádné příkrmy ani čaje nepotřebuje. Nové potraviny se do jídla přidávají až pak, a to velmi pozvolna, zprvu by mělo jít o rýžové odvary, dušenou zeleninu, přírodní šťávy, kaše přiměřené věku. Vývar z masa stačí klidně až někdy mezi osmým a devátým měsícem, jídelníček dítěte se má od dospělého lišit až do jeho tří let - pokud jde o množství soli, koření, použité suroviny a způsob přípravy. K pití se pro děti nejlépe hodí voda, bylinkové či ovocné čaje bez cukru. Moc jim neprospějete takzvanými čaji instantními, které jsou naopak cukru plné.

Dětský pudr a koupání

Platilo: pudr byl evergreenem dětské kosmetiky, jeho vůni si možná pamatujete dodnes, používal se často a ve velkém množství spolu s dětským olejíčkem. Děti se obřadně koupaly den co den, matky je od hlavy k patě mydlily dětským mýdlem s heřmánkem. Následovalo bezmála rituální čištění nosů a uší, někde doplněné i preventivním odsáváním hlenů z miniaturního nosíku.

Platí: čas ukázal, že pudr dětem nijak zvlášť nesvědčí, a co víc, jeho vdechnutí dítětem může být dokonce nebezpečné. Děti ani zdaleka nepotřebují tolik kosmetiky, kolik jí výrobci nabízejí: stačí neparfémovaný olej, přírodní mýdlo a krém. Každodenním umýváním se kojencům zbytečně smývá ochranná vrstva z pokožky, v létě stačí dítě jen opláchnout vodou, v zimě nemusíte denně dělat ani to. Na heřmánek vůbec pozor, patří k nejsilnějším alergenům. Čištění nosů a uší netřeba, umí se totiž čistit samy, pokud se o to budete snaži mechanicky, můžete naopak nečistoty zatlačit hlouběji.

Oblečení:

Platilo: pamatujete? Dítě i doma v pokoji nosilo čepičku a sotva venku klesla teplota o pár stupňů, už dostávalo rukavičky. Heslo doby znělo: hlavně, aby miminko neofouklo, nehledě na to, že venku bylo třeba dvacet nad nulou.

Platí: dítě by mělo mít venku maximálně o jednu vrstvu více než máme my, tedy samozřejmě v případě, že nejsme členy klubu otužilců. Ani novorozence netřeba balit doma do teplých dek či místnosti přetápět, čepičky pak jsou v místnostech zhola zbytečné.  

                                 
   
22.09.2004 - Společnost - autor: Anna Příhodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [91] Ijka [*]

    Jo,nejnovější vědecké poznatky
    Když jsem měla prvního syna,nejnovější vědecké poznatky p řikazovaly dávat šťávičky od tří týdnů,krupičnou kaši od šesti týdnů.Copak o to,kaši jedl,ale šťávičky jsem do něho nedostala ani za nic.Měl svou zvláštní stravu až do dvou let,protože to tak chtěl.
    U druhého syna nejnovější vědecké poznatky přikazovaly nedávat šťávičky,a zakazovaly krupičnou kaši vůbec.To se mi lehce dodržovalo,protože to neměl rád. Ale jedl s náma vše už od 6.měsíců,protože to tak chtěl a chutnolo mu to.Bohužel jsem nekojila,jelikož jsem měla vždy zánět prsu a mléko bylo fuč.Tak byli oba na umělé výživě a opravdu jim to neuškodilo,jsou oba zdraví jako buci.
    Prostě brát nejnovější vědecké poznatky s rezervou...ono každé dítě je jiné,některé rádo to a druhé zase ono.

    superkarma: 0 23.09.2004, 08:58:20
  2. avatar
    [87] werka [*]

    Fiona: Když dávám babičkám hlídat , tak se taky řídím zásadou "co oči nevidí, to srdce nebolí" . Vím, že ublížit mu nechtějí, že to jak se starají je podle jejich nejlepšího vědomí a svědomí ... A za jeden víkend nebo prázdninový týden se to nezblázní ...
    Problém bych viděla akorátv příapdě, kdy by dítě mělo nějaké zdravotní omezení, které by prarodiče odmítali respektovat (třeba by cukrovkářovi podstrojovali samé sladké, buchty a tak, když mu to maminka nedá ). Ale to u nás není, takže si říkám, že když nejde o život, jde o

    superkarma: 0 22.09.2004, 22:36:09
  3. avatar
    [86] Eva_CZ [*]

    kosmokosmo:

    superkarma: 0 22.09.2004, 22:23:22
  4. avatar
    [85] kosmokosmo [*]

    Holky kdybyste vedely, co jsou nekdy nejnovejsi vedecke poznatky za sracky..........bohuzel jsem se nekolikrat octla pri jejich "vyrobe".......

    superkarma: 0 22.09.2004, 21:43:37
  5. avatar
    [84] Eva_CZ [*]

    Vivian: smarja, tak se chovejte a pripadne rodicum reknete, ze tohle byste byli radi, kdyby delali tak a ne jinak.
    Ale uvedom si, ze tvoje deti ti taky budou nosit papiry, protoze ZASE bude vsechno jinak!
    Kdyz jsem mela prvniho kluka, spal na zadech a ne na brise, protoze by se mohl udusit, koljilo se z jednoho prsu po 4 hod.
    Kdyz jsem mela 2., smel lezet jen na brise, pry je to bajecny pro pater. Takze z nej vsichni videli v kocarku jen temeno a obrovskou prdel v plenach....

    Pak to zase zmenili, ted se jede ,,neudusit, spat na zadech"....

    superkarma: 0 22.09.2004, 21:13:15
  6. avatar
    [83] Vivian [*]

    Eva_Fl: mně připadá v pořádku, že se snažíme chovat se podle moderních vědeckých poznatků. I když pokud někdo ustrne v polovině minulého století a není schopen přijmout nic nového, asi ani není moc platné tisknout mu nějaké články a snažit se o osvětu. Ovšem pokud jde o zdraví dětí... to zase není taková zbytečnost, ne?

    superkarma: 0 22.09.2004, 19:38:28
  7. avatar
    [82] Eva_CZ [*]

    Fiona: ale od toho babi a deda jsou, aby dovolili...
    No a ze se o ne bojime? To je taky normos... Me jen fakt vydesilo, ze tady ctu : uz to tisknu a hezky jim to dam precist... Deticky....

    superkarma: 0 22.09.2004, 19:25:39
  8. avatar
    [80] Eva_CZ [*]

    Fiona: kdyz my vsichni jsme prezili ,,zastaralou" peci svych rodicu, preziji ji i nase deti.
    Ja si myslim, ze mladi muzou byt radi, kdyz jim rodice dite vezmou treba na vikend. A ze nebude pece podle poslednich nejnovejsich vyzkumu, preziji vsechny strany.
    Ja jeste vnoucata nemam, ale kdyby mi jeden ze synu privezl na hlidani dite s papirem, tak ho s ditetem i papirem poslu do prdele.

    superkarma: 0 22.09.2004, 18:28:18
  9. avatar
    [78] Eva_CZ [*]

    Vsichni si to tisknete a nanoste svym rodicum. Vsak i vam zase vase deti nanosej : odvolavam, co jsem odvolal....

    superkarma: 0 22.09.2004, 16:45:20
  10. avatar
    [75] alko [*]

    myshae: no nevím, ale koupat za čtyři dny ... to se mi nezdá , já se taky sprchuju každý den

    superkarma: 0 22.09.2004, 14:32:07
  11. avatar
    [74] Gabi [*]

    BIM: malé děti umí tzv. centralizovat teplo, proto studené ručičky a nožičky vůbec (ale opravdu vůbec) nic neznamenají). Nevím přesně v kolika letech se tato schopnost ztrácí (myslím, že cca kolem 10 roku). Nejlépe je ohmatat mimču zádíčka . Rukavičky přichází v úvahu až u teplot kolem nuly a i tak někdy stačí jen delší rukávky u kabátku - některá miminka rukavičky nesnášejí.

    superkarma: 0 22.09.2004, 14:30:54
  12. avatar
    [66] šája [*]

    Andula: a nám zase, že podle nosu.....

    superkarma: 0 22.09.2004, 12:25:50
  13. avatar
    [65] Běla [*]

    Opravdu pěkný článek.

    superkarma: 0 22.09.2004, 12:20:52
  14. avatar
    [63] Andula [*]

    Juana: naše dětská sestra říkala, že to, zda je dětem zima, se nejlépe pozná podle teploty na zátylku

    superkarma: 0 22.09.2004, 12:06:46
  15. [62] Rikina [*]

    Krása. Za pár let to, co je teď pod heslem "platí", přejde pod "platilo" a bude platit zase něco úplně jiného. A ještě za dalších pár let se to otočí zase zpátky. A vždycky ta mladší generace bude mít řeči, že když svěří děti babičkám, je ohrožováno jejich zdraví, ne-li život, jelikož babičky o ně pečují podle těch předpotopních a již zatracených zásad... :-)))

    superkarma: 0 22.09.2004, 11:31:49
  16. avatar
    [61] Suzanne [*]

    Super článek Tím jsem se víceméně řídila při prvním dítku a budu zas. Jen zadělat

    superkarma: 0 22.09.2004, 11:16:53
  17. avatar
    [60] Juana [*]

    BIM: Ručičky mají sice studené, ale i moje dětská doktorka mi řekla, že studené dlaně nevadí. Důležité je, jestli mají teplé paže.
    Dcerce budou dva roky a já ji obdivuju, jak dokáže spát i v zimě odkopaná. Já bych byla dávno nemocná, jak jsem zchoulostivělá, ona spí jenom v pyžamu a i když je 20 stupňů, tak nevydrží přikrytá. Asi jí to vadí, i ze spaní se odkope, když ji přikryju. Jenže je zdravá - nemá ani rýmu. Asi si tím vypěstovala hodně odolný organismus.

    superkarma: 0 22.09.2004, 11:14:09
  18. avatar
    [59] alko [*]

    inas ila: Taky mám bidetovou spršku, ale to bych musela dítě položit do umyvadla (na záchodě), abych ho umyla (nebo mít 3 ruce, jak píše Lesnana).

    superkarma: 0 22.09.2004, 10:55:29
  19. avatar
    [58] Lesana [*]

    inas ila: do novýho baráku o tom taky uvažuju :o) Jenom k těm dětským prdelkám - honě záleží na tom, jak je sprška přidělaná, tchyně ji má a je mi to u ní na Protože jednou rudkou držím dítě, druhou mu umejvám zadek, třetí držím sprchu...

    orionka: díky, fotky dorazily

    superkarma: 0 22.09.2004, 10:42:07
  20. [56] Jana 01 [*]

    BIM:
    Toho klokánka jsme také měli půjčeného, ale nerada jsem to používala, spíš tatínek v tom nosil batole a to z pohodlnosti. Ještě mám doma fotku, jak v tom chudáček visí, oči vypoulené námahou, aby se udržel v nějaké poloze. Ono se to nezdá, ale moc pohodlné sezení v tom asi není. (musí udržet hlavičku na jiné straně, než kam ho to táhne).

    superkarma: 0 22.09.2004, 10:28:54

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [55] Jana 01 [*]

    Nám v porodnici ubrousky nedoporučovali (nebo jen na cestování), protože jsou něčím napuštěné a kůže prý potřebuje hlavně dýchat. Takže namočenou žínku a pak jenom ťupnout preventivně jakýsi krém namíchaný v lékárně.A docela se mi to tak osvědčilo. Byla jsem v porodnici před pěti lety, ale nutili nás kojit přesně po třch hodinách a ještě jsme to vše museli zapisovat, byla jsem vystresiovaná, když jsem třeba nechtěla mimino budit, tak abych to pak všechno stihla. Matka říkala, že takový režim neměly ani ony v porodnici před třiceti lety.

    superkarma: 0 22.09.2004, 10:23:58
  2. avatar
    [53] piškotek [*]

    To je skvělý článek není tu ještě někde podobný?

    superkarma: 0 22.09.2004, 10:00:02
  3. avatar
    [51] Žábina [*]

    jinak jsem chtěla napsat - moc hezký článek .

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:49:23
  4. avatar
    [50] Žábina [*]

    kamala: když byl hodně pokakaný, tak jsem ho omyla žínkou a dočistila ubrouskem...jinak jsem používala jen ubrousky...ale chce to vyzkoušet značku, která vyhovuje...jinak je na ně tak zvyklý, že mu musím kupovat vlhčený toaletní papír...v krabičce jako ubrousky...protože po kakání se tím sám hezky utře ...

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:48:39
  5. avatar
    [49] JanaVi [*]

    Ještě mi tam chybí téma dudlík. Babičky měly pocit, že je třeba dětem stále strkat do pusy dudlík, i když děti po něm asi netoužily - od mala byly "ukecaný" a v tom jim dudlík vadil. Naštěstí jsme se s prarodiči moc často neviděli.

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:42:10
  6. avatar
    [48] šája [*]

    kamala: nebo jak píše Lesana - při velké kalamitě, kdy to teče i po nožičkách - zadeček do umyvadla a hotovo

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:37:51
  7. avatar
    [47] šája [*]

    kamala: když se pokadil opravdu hodně, většinou to nejhorší jsem utřela toaletním papírem a pak teprve dočistila ubrouskem. Ale úplně nejvíc se mi osvědčil nějaký lepší toaleťák s kapičkou čistícího dětského mléka na zvlhčení.....a ubrousky na cesty, samozřejmě

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:36:49
  8. avatar
    [43] Lesana [*]

    kamala: jak co komu vyhovuje, pokud dítko nemá na ubrousky alergické reakce. Starší holku jsem měla na ubrouskách (byly jsme věčně někde v tahu ;o) ), s mladší už jsem se pohybovala víc kolem baráku, takže u té jsem zas víc používala vodu. Tělesnou újmu zatím neutrpěla ani jedna. NIcméně pohodlnější mi přijde vzít pokakané dítě a strčit mu zadek pod proud vody, než ho patlat ubrouskama.

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:27:46
  9. avatar
    [42] Lesana [*]

    pohodarka: a šátek je ještě lepší ;o) Přijde mi variabilnější a pohodlnější. Čím víc je dítě obmotané šátkem, tím se cítím jistější, že nevypadne a vak je na můj vkus moc jednoduchý.

    Teď si musím přihřát polívčičku - na své stránky sháním fotečky "nošenců", dětí ve vaku a šátku, a už jich tam pár mám. Jestli se chceš podívat, tak adresa je:
    http://www.tehulka.cz/view.php?cisloclanku=2004080902
    (pokud by někdo měl doma nějakou fotku, se kterou by se chtěl pochlubit, budu za ní moc ráda...)

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:23:04
  10. avatar
    [33] pohodarka [*]

    Lesana: uz jsem se koukla a pomalu prehodnotim svuj umysl s klokankou pro mimi, bude to vacek a pak az klokani kapsa

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:12:51
  11. avatar
    [31] pohodarka [*]

    Lesana: dekuju, hned se tam podivam :o)
    šája: pockej, ted ale rikas to, co jsem mela na mysli ja, tak to se omlouvam clarCe a tak, protoze ja to myslela, ze place porad jinak, takze si jako o to jidlo nerika a tim padem ho nekrmis porad a clarCa asi taky ze...tak to jsme to myslely stejne vsechny

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:08:11
  12. avatar
    [30] Landriel [*]

    Hannah01: Lesana: já měla ortopeda starého dědka a taky nám široké balení nenařídil, ještě jsem se na to spešl ptala, naočkována mamkou a jeho reakce byla stejná jako u Lesany. Nemáte to v rodině, není potřeba, všechno je v pořádku, nazdar.

    superkarma: 0 22.09.2004, 09:02:11
  13. avatar
    [28] šája [*]

    pohodarka: Dítě může plakat, že je mu zima, teplo, že je mu smutno, něco ho tlačí, bolí bříško.....opravdu každý pláč nemusí znamenat hlad, v tom se musím clarCy zastat...vždyť jinak se vyjádřit neumí...nevím, jestli máš děti, ale většinou se ty pláče od sebe dají rozlišit

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:59:17
  14. avatar
    [27] Lesana [*]

    Hannah01: rodila jsem dvakrát, pokaždé v jiné porodnici, pokaždé dítě viděl jiný ortoped... a ani jednou jsem plenu navíc dávat nemusela. Jsem dětská sestra, takže poprvé jsem se na široké balení iniciativně sama zeptala. Ortoped zavětřil - vy máte v rodině nějakou vadu kyčlí? Ne? Tak je to zbytečný... Vysvětloval mi to tehdy tak, že pokud nějaká vada je, tak jedna plena navíc to nezachrání a navíc dneska už se dělají časně UZ kyčlí, takže by se na případnou vadu přišlo brzo. Ale jak píše Vergelka - oba ortopedi byli (relativně) mladí

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:57:20
  15. avatar
    [26] Hannah01 [*]

    vergelka: Je pravda, že mu je kolem 50, ale je ve svém oboru kapacita a jezdí přednášet po dost státech Evropy, letos byl i v Kanadě...

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:56:38
  16. avatar
    [25] šája [*]

    Hannah01: Tchán tvé kamarádky je zřejmě ze staré školy....dnes ortopedi doporučí přidat pleny pouze v případě, že se kyčle nevyvíjí, teprve pak přichází na řadu dečka nebo postroj. Při normálním vývoji se od plenek upouští. Nedávala jsem pleny navíc ani u jednoho, nebylo to potřeba, na ortopedii jsem chodila pravidelně.

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:56:25
  17. avatar
    [23] Lesana [*]

    pohodarka: do baby-vaku můžeš dítko umístit "v klubíčku", do klokanky nikoli (soudím dle dětí, které jsem v těchto nosítkách potkávala na ulici, já sama mám zkušenost jenom ze šátkem).

    Na vaky se můžeš podívat třeba na:
    http://www.babyvak.cz
    http://www.emitex.cz/vak

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:51:31
  18. avatar
    [20] Hannah01 [*]

    Vůbec nesouhlasím s plenami - tchán mojí kamarádky je dětský ortopéd a zásadně doporučuje přes papírové pleny dávat ještě klasické .

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:36:42
  19. avatar
    [17] pohodarka [*]

    jaky je rozdil mezi baby vakem a klokankou?

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:21:07
  20. avatar
    [16] pohodarka [*]

    clarCa: ale prece to, ze dite place, neznamena, ze ma zase hlad...si delas srandu, ze jo

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:19:47
  21. avatar
    [14] talenka [*]

    clarCa: Nesouhlasím s tím kojením po 2 hodinách. To o mixování natrávného a čerstvého mléka. Je to další blud . Nedělám chytrou, říkala nám to laktační poradkyně na předpor. kursu. Prostě opravdu kojit, když si mimi řekne. Moc si ten proces nepamatuju, ale kojení nějak nastartuje trávící proces a jde to líp.

    superkarma: 0 22.09.2004, 08:10:17
  22. avatar
    [13] Arči [*]

    Kdo ví, jestli za mou choulostivost na zimu může má matka špatným oblékáním

    superkarma: 0 22.09.2004, 07:37:58
  23. avatar
    [12] šája [*]

    Článek je super, jen stejně jako clarCa nesouhlasím s kojením, kdy si dítě řekne....moje děti si totiž neříkaly, hlavně v noci ne, a pak neprospívaly, nebyla poptávka, nebyla ani nabídka....u prvního to skončilo dokrmem a u druhého dobrovolnou hospitalizací v Baby-friendly hospital v Kadani na rozkojení.....

    superkarma: 0 22.09.2004, 07:30:33
  24. avatar
    [11] Gabi [*]

    Jo, prima článek Zvlášť nočníček je stále populární při generačních debatách (bohužel jsem byla ta "šikovná holčička, co byla v roce bez plen", brrr - následky mám do dnes. Naštěstí jsem své děti uchránila.

    superkarma: 0 22.09.2004, 07:29:17
  25. avatar
    [10] verousek [*]

    superkarma: 0 22.09.2004, 07:24:48
  26. avatar
    [7] artepa [*]

    Docela mě překvapuje, že jsem péči mojí matky přežila, když v zásadě všechno co dělala , dělala špatně

    superkarma: 0 22.09.2004, 06:19:17
  27. avatar
    [5] clarCa [*]

    tak teda satek nam neposlouzil vubec.... moje mimi v nem odmitalo byt. No a ze by to nejak poskodilo jeho drzeni tela? Hlavicku zvedal hned po porodu (upozornuju, ze byl narozeny o dva mesice predcasne!!!)

    S kojenim kdy si dite rekne nesouhlasim (krome prvnich par dnu, kdy se startuje kojeni). Trva cca dve hodiny, nez stravi mliko - takze pokud matka resi plac z bolaveho briska tim, ze opet koji, spis tomu pritizi - v zaludku se micha natravene a cerstve mleko

    superkarma: 0 22.09.2004, 03:32:57
  28. avatar
    [4] Dickie [*]

    Eva_Fl: ale samozřejmě, že dítěti, které má rýmu a ještě neumí smrkat, odsaješ nos, ale to preventivní vytírání je spíš kontraproduktivní.
    četla jsem kdesi rozhovor s jedním otorinolaryngologem (tedy drem přes ušní-nosní-krční) a ten se tam s jistou nadsázkou vyjádřil že u miminek i u dospělých by se do ucha nemělo jít ničím tenčím než loktem...

    superkarma: 0 22.09.2004, 01:15:07
  29. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    Vsechno jo, se vsim souhlasim - jen FAKT se detem necisti usi a nos? Nijak?

    superkarma: 0 22.09.2004, 00:55:39
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    dobrý článek
    snad jen... s těmi bylinkovými čaji opatrně, lepší budou ty ovocné... bylinky jsou přece jen léčiva a není nejmoudřejší je dávat "jen tak"...

    superkarma: 0 22.09.2004, 00:19:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme