.

Zastaralé ordinace? Až 90 procent z nich nevyhovuje potřebám pacientů

Novinky

Zastaralé ordinace? Až 90 procent z nich nevyhovuje potřebám pacientů

Psací stroj jako z dob První republiky, absence emailové schránky a internetu. Zdravotnické vybavení, které by patřilo spíše do muzea, než k léčbě nemocných pacientů. I tak může vypadat ordinace praktického lékaře v roce 2016. Potvrdila to veřejná soutěž Ordinace Roku. Nejhůře je na tom Severočeský a Východočeský region.

V České republice je kolem 25 000 soukromých ordinací a pouze 1020 z nich splňuje kritéria odpovídající potřebám nemocných - alespoň tak o tom rozhodli sami pacienti ve veřejné soutěži.

„Cílem projektu Ordinace Roku je poukázat na stav současného zdravotnictví v soukromém sektoru. Je až s podivem, jaký přístup mají lékaři ke svým pacientům,” uvádí manažerka soutěže Zuzana Štemprochová.

Lékaři častokrát odmítají o stavu a provozu ordinace komunikovat nejenom se svými pacienty, ale i s dalšími institucemi. „Řada takovýchto zařízení nepoužívá počítač, internet a nemá ani vlastní webovou stránku,” poukazuje na současnou situaci ve zdravotnictví  Štemprochová.

Nejlépe je na tom Praha, Brno a Plzeň

Z veřejné soutěže vyplývá, že nejvyšší úrovně modernizace a stupně informačního pohodlí se dostává pacientům v místech s vyspělou infrastrukturou a hustým osídlením: „To znamená, že vesměs jsou na tom nejlépe velká města, jako Praha, Brno, Plzeň, kde počet ordinací, které svým pacientům neposkytují ani ten nejzákladnější elektronický informační standard, nepřekračuje hranici 3%. V těchto oblastech navíc zaznamenáváme mnohem vyšší míru celkové modernizace jednotlivých ordinací – počet městských pacientů nespokojených s technologickým vybavením svého ošetřujícího lékaře se pohybuje jen okolo 9%,“ uvádí Štemprochová.

Lékaři v Severočeském a Východočeském regionu se zdráhají používat internet

Situace je však diametrálně odlišná v odlehlejších oblastech. Z průzkumu vychází, že nejhůře jsou na tom zatím Severočeský a Východočeský kraj, kde se více než 23% ordinací stále ještě zdráhá ke komunikaci se svými pacienty používat internet.

Ptáte-li se, zda je v dnešní době stále ještě možné narazit na lékaře, kteří ke své práci používají psací stroj, pak musíme odpovědět, že ano – jedná se však jen zhruba o 4% z celkového počtu lékařů.

ordinaceroku 2

Nejvíce nominací získaly ordinace praktických lékařů

Z celkového počtu 1020 ordinací získaly 36 % hlasů ty, které provozují praktičtí lékaři. V těsném závěsu za nimi se umístili praktičtí lékaři pro děti a dorost (26%). Na posledním místě pak skončila revmatologická a alergologická zařízení (0,1%).

I přes obrovský počet pozitivních nominací zaznamenala oblast praktického lékařství řadu negativních komentářů. O tom svědčí například i výpověď pacienta původem ze Slovenska, který se hlasování v soutěži zúčastnil s nadějí na brzké zlepšení své situace: „Do Mostu jsem se přistěhoval zejména kvůli pracovní nabídce. O stavu infrastruktury a služeb v této oblasti jsem toho moc nevěděl, ale jelikož šlo o nabídku velice lákavou, tak jsem ji přijal. To jsem však ještě netušil, jaké trápení se sehnáním kvalitní lékařské péče mě tady čeká. Doktora sice mám, to ano, ale s úrovní vybavení a celkovým stavem jeho ordinace jsem velice nespokojen – a o nějaké moderní informační podpoře nemůže být ani řeč. Jistě, zkoušel jsem si najít jiného doktora, ale v této oblasti je o ně tak velká nouze, že mám oproti jiným lidem ještě velké štěstí. Poslední naděje na zlepšení situace proto teď vkládám do vaší iniciativy,“ vyjádřil podporu projektu Ing. Miroslav Orság.

Slova díků zní i z dalších stran

Ve veřejné soutěži Ordinace roku nominovali pacienti své lékaře především proto, že jim tak chtěli vyjádřit svou podporu a poděkování. „Největší vyjádření díků píší pacienti především na naše facebookové stránky,” doplňuje Štemprochová.

A jaká byla kritéria?

Pacienti hodnotili především to, zda má daná ordinace počítač, internetové připojení a zda informace o svém provozu poskytuje on-line. Další kritéria hodnocení se pak vztahovala k tomu, zda ordinace objednává své pacienty pomocí internetu, vypisuje elektronické recepty, má nadstandardní vybavení, disponuje Wi-Fi připojením, komunikuje s pacienty prostřednictvím emailu a zda ke komunikaci s pacienty používá například i sociální sítě.

ordinaceroku

„Já osobně naprosto chápu, že i v dnešní době má hodně lékařů s používáním počítače a internetu problém. Na druhou stranu je však třeba říci, že mnoho lékařů ze starší generace již moderní technologie do svých ordinací začlenilo a nyní jsou velice rádi za ušetřený čas, který jim to každodenně přináší. Já sama jsem první dva roky po promoci absolvovala psaní lékařských zpráv v nemocnici na psacím stroji - dnes mi to již připadá zcela neskutečné. Takovým způsobem bych dnes nebyla schopná vytvořit lékařskou zprávu odpovídající současným požadavkům, ani ošetřit tak velké množství pacientů,“ uvádí praktická lékařka MUDr. Martina Haaseová z Prahy 9 s tím, že práci bez internetu si dnes již neumí představit. Internet pro ni totiž hraje nezastupitelnou roli při získávání odborných informací, zajišťování běžného chodu ordinace, komunikaci se zdravotními pojišťovnami a v neposlední řadě také při komunikaci s rodiči i pacienty. V mnoha případech navíc šetří nejenom její čas, ale i čas pacientů. Zavádění těchto technologií do provozu ordinace je podle ní samozřejmě náročné, ale do budoucna se nesčíslně krát vyplatí.

„Avšak i přes všechny výhody, které s sebou moderní komunikační technologie přináší, já osobně stále ještě za ten nejdůležitější aspekt považuji osobní kontakt mezi lékařem a pacientem – ten totiž nelze nahradit ani tou nejmodernější technologií,“ uzavírá praktická lékařka.

O projektu

Ordinace roku je dobrovolná veřejná soutěž, která chce ukázat pozitivní příklady moderního otevřeného přístupu k pacientům ve zdravotnictví. V soutěži vystupují ordinace z celé České republiky, které oceňujeme a stavíme je tak za vzor ostatním. Projektem chceme ukázat, že pacienti si cení především vstřícného přístupu a jsou za něj velice vděční. Již nyní je možné nominovat své oblíbené ordinace do druhého ročníku soutěže. Více informací na www.ordinaceroku.cz.

   
03.03.2016 - Redakční novinky - autor: Ordinace roku

Komentáře:

  1. avatar
    [19] kobližka [*]

    Lídy — #18 My jsme celkem malé město (8000 obyvatel) a tohle zařízení tam mají asi jenom (zatím) tři doktoři.Zaplať pánbů chodím k jedné takové mudře,která to má.Fakt se tím ušetří spousta času,nehledě na to,že se nemusím pořád ptát kdo je poslední,odpadá předbíhání atd.

    superkarma: 0 04.03.2016, 11:08:48
  2. avatar
    [18] Lídy [*]

    kobližka — #2 O takové čekárně a lékaři si můžu nechat jen zdát. U nás pacienti tráví v čekárně běžně 2 hodiny bez ohledu na to, zda jdou k lékaři nebo jen pro recept. Ani objednání na určitou hodinu nic neřeší Sml15

    1. na komentář reaguje kobližka — #19
    superkarma: 0 04.03.2016, 10:39:21
  3. [17] Karo Líná [*]

    Internet tam mají všude a jsou k němu napojena i jejich drahá vyšetřovací zařízení. Jenom si nejsem jistá, jestli to šetří čas, dojem mám někdy opačný. Posledně dával doktor zprávu dohromady 3/4 hodiny, moc mu to s tím počítačem nešlo.

    superkarma: 0 03.03.2016, 18:45:24
  4. [16] Karo Líná [*]

    Souhlasím s příspěvky níže. Momentálně se léčím na jednom pracovišti, kde to sice mají super hyper moderní, televize, květiny, vyvolávací systém, veselé barvy... ale když mě hned na recepci sestra sjede takovým způsobem, že se mi chce skoro brečet, doktor se mi při rozhovoru ani jednou nepodívá do očí a několikrát mi dá najevo, že se nemám vyjadřovat, protože tomu přece vůbec nerozumím, tak se tam pokaždé hodně silně netěším a jejich pěkné a jistě drahé prostředí je mi úplně lhostejné Sml15 Šla bych jinam, ale mám tady rozjeté léčení Sml80

    superkarma: 0 03.03.2016, 18:41:11
  5. avatar
    [15] datura [*]

    Zrovna v pondělí jsem byla v jednom soukromém sanatoriu . Byla jsem jak v Jiříkově vidění, na recepci moc příjemná slečna, jen jsem jí řekla, co mám za problém. Byla jsem tam prvně, nebyla jsem objednaná, ale to vůbec nevadilo, dala mi lístek s pořadovým číslem a usadila mě do krásné čekárny s televizí. Na řadu jsem přišla během čtvrt hodinky, lékař byl sympaťák, to samé sestřička. Můj problém vyřešil skalpel během půl hodiny. Neplatila jsem nic, bylo to na pojišťovnu a s nemocnicí v našem okresním městě, / která má mimochodem pověst snad nejhorší v republice/ se to nedá srovnat ani v nejmenším. Když si představím, že bych v čekárně strávila celé dopoledne jen proto, abych přišla na řadu, to si raději dojedu jinám, kde se na mě nebudou tvářit, jako na obtížný hmyz..

    superkarma: 1 03.03.2016, 18:02:26
  6. avatar
    [14] Dudlajlama [*]

    amphora — #8 Vivian — #10UrciteSml22.

    superkarma: 0 03.03.2016, 17:20:37
  7. [13] setury [*]

    assaly — #12 vidim že jsme ze stejného města Sml30

    superkarma: 0 03.03.2016, 14:53:54
  8. [12] assaly [*]

    bohužel u nás k zastaralé ordinaci patří i zastaralý pan doktor:-(. Asi je toho názoru že to do důchodu už nějak protluče. Nejraději je, když sestře řeknete mezi dveřmi co chcete, ona vám strčí recept do ruky a ani se dovnitř nepodíváte....A když už se tam člověk vecpe, tak evidentně obtěžuje. Bohužel ve vedlejší ordinaci je to jak přes kopírák Sml80

    1. na komentář reaguje setury — #13
    superkarma: 0 03.03.2016, 14:20:03
  9. [11] bobani [*]

    Vivian — #10 souhlas

    superkarma: 0 03.03.2016, 13:56:19
  10. avatar
    [10] Vivian [*]

    Sml28

    Pokud v ordinaci sedí výborný doktor, tak je mi fakt jedno, že píše na stroji a nemá wifinu. (A pokud na špičkově zařízeném pracovišti ordinuje nekompetentní blb, tak je to taky na prd.) Řešme spíš nedostatek dobrých doktorů než zařízení ordinací...

    1. na komentář reaguje bobani — #11
    2. na komentář reaguje Dudlajlama — #14
    superkarma: 5 03.03.2016, 13:31:13
  11. avatar
    [9] kobližka [*]

    kobližka — #2 * Kristova noho,já napsala chválihodné...Sml31Sml31Sml31Sml31 vidíte,jak se stydím??? Sml32Sml32Sml32

    superkarma: 0 03.03.2016, 12:54:47
  12. avatar
    [8] amphora [*]

    kobližka — #2 souhlasím, k čemu by mi bylo dobré, že mám v čekárně wi-fi,el.recepty...., když doktor bude hova.o,které se ani nepodívá na pacienta,bude mu v podstatě ukradený, jen ho potřebuje na "bodíky"? To je pro pacienta přínosnější doktor, který sice buší na psacím stroji, ale své pacienty zná dopodrobna, ví o nich vše a věnuje jim maximum času.Sml58

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #14
    superkarma: 0 03.03.2016, 12:39:52
  13. avatar
    [7] kobližka [*]

    peetrax — #6 To nepopírám,nemají to jednoduché,sama bych tam dělat nechtěla,ale to není problém zákazníka.

    superkarma: 0 03.03.2016, 12:29:34
  14. avatar
    [6] peetrax [*]

    kobližka — #3 paní s razítkem nemusela lidem nabízet zboží, produkty Poštovní spořitelny a další. Lidí, kteří pracují na ČP je mi upřímně líto.

    1. na komentář reaguje kobližka — #7
    superkarma: 3 03.03.2016, 12:13:15
  15. avatar
    [5] Eliana [*]

    Náš doktor je moderní a výsledky nám posílá mailem jakmile k němu dorazí, ale co se jeho léčení týká, tak to je jak se vyspí a jak atraktivní pacientku tam zrovna má...

    superkarma: 0 03.03.2016, 11:40:49
  16. avatar
    [4] Kadla [*]

    kobližka — #3Přesně...

    superkarma: 0 03.03.2016, 11:28:46
  17. avatar
    [3] kobližka [*]

    Kadla — #1 Moje řeč - dokud seděa na poště jedna paní s razítkem,šlo to rychleji,než teď čtyřem pracovnicím s PC Sml22Sml30

    1. na komentář reaguje Kadla — #4
    2. na komentář reaguje peetrax — #6
    superkarma: 1 03.03.2016, 11:23:17
  18. avatar
    [2] kobližka [*]

    To je sice chválihodné,že lékař používá internet,že má svoje webovky,kde se dozvím,kdy a zda ordinuje,nebo má dovolenou,nebo disponuje wifi připojením,ale myslím,že to zdaleka není nejdůležitější. Hlavně,by doktor měl vůbec zájem o pacienta,uměl mu naslouchat a dokázal ho bez nějakého prošení poslat na odborné vyšetření,je-li to potřeba.Mě je fuk,jestli moje doktorka píše recepty na stroji,či elektronicky,to je nakonec její věc,ale oceňuju možnost telefonického obejdnání,či napsání léků,aniž bych s tím musela zrovna za doktorkou.V čekárně je "chytrý" přístroj,tam zasunu kartičku zdr.pojištění a zmáčku buď návštěvu lékaře,či recept a dál se už nestarám,vědí o mě.

    1. na komentář reaguje amphora — #8
    2. na komentář reaguje kobližka — #9
    3. na komentář reaguje Lídy — #18
    superkarma: 0 03.03.2016, 11:22:07
  19. avatar
    [1] Kadla [*]

    No, já s těmi počítači nevím. Stejně jako na poště, kde mají fakt šíleně pomalý systém, trávím i u doktorky, která má podobně pomalý systém, podstatně více času než dříve, když tam počítač nebyl... Takže čekání ve frontě/v čekárně se spíš prodlužuje...

    1. na komentář reaguje kobližka — #3
    superkarma: 0 03.03.2016, 11:14:16

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme