Jak to všichni dělají, že jsou tak „šlank“? Já se pořád snažím, pečlivě odděluji maso od luštěnin, ovoce od zeleniny, sladké a kyselé, žluté a modré, a ono pořád nic! Ručička na té protivné váze se kýženým směrem ani nepohne!

Také to znáte? Někdy za našimi dietními neúspěchy stojí obyčejná neukázněnost.

Každý třetí Čech bojuje s nadváhou. Příčin je víc. Špatně se stravujeme, nedodržujeme pravidelný režim, jíme ve spěchu a většinou samé nepříliš zdravé potraviny, a hlavně jíme víc, než náš organizmus ke svému „provozu“ potřebuje. Existují různé pastičky, kterými se necháme snadno nachytat... Tak například:

1. Jídlo servírujte raději na menší talířky. Porce pak nevypadá tak malá, jako když se ztrácí na velkém talíři. A vy jste podvědomě nuceni, ještě si trochu přidat.

2. Čím je jídlo pestřejší – barevnější – sníme ho víc. Tady funguje psychologie. Vezměte si takové želatinové bonbonky – medvídky, žížalky. Sním jen jeden, červený. A jaký je ten žlutý? Vida, je tu také zelený a oranžový... Když ale ty barvy to jídlo tak zkrášlí!

3. Nenechte se při jídle rozptylovat. Pokud zaujatě konverzujete u oběda s přáteli a řešíte něco moc důležitého, ani si nevšimnete, kolik jste k polévce schroupali rohlíků. Dvanáct procent lidí si dokonce vůbec neuvědomí, že pečivo během oběda jedli.

4. Podobné je to s odkládáním kostí, lastur, či jiných nejedlých součástí pokrmu na jiný talíř. Když je nemáte na očích, nevidíte, kolik jste toho už zkonzumovali. Většinou tak sníme až o 28% jídla víc, než by vám běžně stačilo.

5. Pokud se v restauraci cítíte se svojí „stolní“ společností příjemně, dáte si většinou i o sklenku vína či jiného nápoje víc a zdržíte se v průměru o deset minut. A pokud je nějaké jídlo stále na stole, automaticky jíte. Během tohoto prodloužení pak sníte o
11 % jídla víc.

6. Z domova jsme vychováváni k tomu, abychom dojídali a nenechávali na talíři žádné zbytky. To je také jeden z důvodů přejídání. Pokud dostanete velkou porci, sníte jí i přesto, že by vám stačilo míň. Vždyť by to bylo plýtvání!

7. I pohodička a dobrá nálada je jednou z dietních pastí. U většiny lidí totiž probouzí apetit. Je prokázáno, že jen každý třetí člověk jí z frustrace. Například pokud sledujete v televizi komedii a dobře se bavíte, sníte až  o 30 % jídla víc, než když jíte během sledování vážného filmu.

8. Další vychytávkou, kterou na vás mají připravenou obchodníci v jídelnách, bistrech a v restauracích s rychlým občerstvením, jsou výrazně barevné stěny, lesklé povrchy a hrající hudba. V takovém prostředí zrychlíte tempo a najíte se v průměru už za 11 minut. Protože však pocit nasycení nastane až po dvaceti minutách, většinou si ještě dáte něco navrch. 

9. Pozor si musíte dávat i při nákupu v obchodním domě! Různé výhodné akce vám do nákupního košíku nacpou potraviny, které zrovna nepotřebujete a ani na ně momentálně nemáte chuť.

10. Další pastičkou v obchodě s potravinami je jejich umístění. Například zmrzlinu z mrazáku zakrytém poklopem si koupí 14 procent lidí. Pokud však mrazák poklop nemá, podlehne sladké nabídce hned 30 % zákazníků.

11. Čím větší balení – tím hůř. I když se z finančního pohledu vyplatí, pro linii je to hrob. Například ze čtvrtkilogramového balení lentilek sníme během večera 71 bonbonků, ale z většího půlkilového už 137 kousků. A to je o 264 kalorií navíc! To samé platí o velkých baleních brambůrek, křupek nebo oříšků.

12. Zrádné jsou i průhledné sáčky. Pokud máte desetidekové balení pralinek v průhledném balení, sáhnete do něj v průměru osmkrát. Pokud je pytlík neprůhledný, zobnete si jen pětkrát.

13. Nenoste plandavé oblečení. Pokud se pohybujete ve volných šatech, nic vás nikde neškrtí a nezařezává se, a vy zkrátka nepoznáte, že tloustnete.

Myslíte si, že jíte tak akorát, nebo nedokážete odolat a jíte, dokud je co? Jaká ja vaše oblíbená laskomina, kterou si nikdy nedokážete odepřít?

Reklama