Vztahy

Zamyšlení k ranní kávičce

Zemřel nám soused. Pokaždé, když zemře někdo z mého okolí, někdo, koho jsem znala, tak mě zpráva o jeho smrti zasáhne. Alespoň na chviličku se zastavím a zavzpomínám. Na hodnou paní ze sedmého patra, která se vždycky usmívala, na babičku kamarádky mojí mladší dcery a na její úžasné recepty…

Říká se, že o mrtvých by se mělo mluvit jen dobře. Něco na tom asi je, dotyčný člověk se už nemůže bránit a taky bychom se měli vyvarovat veškerých negativ, řečených na jeho adresu. Ale v tomto případě si nějak nemůžu pomoci. Když jsem uviděla v přízemí domu parte se jménem souseda, nedostavila se u mě lítost nebo nějaký podobný pocit.

Stydím se za to – ale v prvním okamžiku jsem zjistila, že zprávu o smrti toho pána přijímám s jakousi zvrácenou radostí.

Bleskově mi hlavou prolétlo dvacet let života v tomto domě, kterému onen pán svým způsobem vévodil. Byl postrachem všech nájemníků a především dětí. Nikdy ho nikdo neviděl se usmát, na pozdrav odpovídal jakýmsi zahuhláním, které se dalo snadno zaměnit ze sloganem – jdi do… a především – neustále nadával. Všichni lidé, kromě něho, byli kriminální sebranka.

Nejhůř na tom byly děti. Vadilo mu, že si hrají a že při tom křičí. Hulákal na ně nevybíravá slova a hrozil, že na ně poštve svého psa. Z balkónu je poléval horkou! vodou, aby je vyštval z plácku za domem a vytrvale otravoval život i rodičům, po kterých vyžadoval, aby si ty své „spratky“ zavřeli doma pod zámek.

Soužití s tímto člověkem bylo pro ostatní nájemníky peklo. Snahu o domluvu, výtky a výhrady odpaloval agresivní sprostotou a neskutečnou zlobou.

A teď tedy zemřel. Na jeho parte se skví věta: „Vzpomínejte na mne v dobrém…“

Snažím se. Opravdu se snažím vzpomenout si alespoň na jednu jedinou hezkou příhodu, na nějaký kratičký záchvěv lidskosti, porozumění a laskavosti. Nejde to. Nic takového neexistuje.

A tak ať se na mne onen pán nezlobí, ale já na něj v dobrém vzpomínat nemůžu.

Vím, že můj postoj asi není úplně v pořádku. Proto bych se vás chtěla zeptat: máte nebo měli jste někdy ve svém okolí člověka, kterého jste prostě nedokázali „oplakávat“?  

      
   
17.10.2003 - Láska a vztahy - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [94] Simba [*]

    Tak jak už někdo napsal, ne vždy v sobě najdeme tu sílu a důvod na každého koho jsme znaly vzpomínat v dobrém...

    superkarma: 0 29.11.2003, 22:26:41
  2. avatar
    [93] Ťapina [*]

    Andula: Neklikej!

    superkarma: 0 24.11.2003, 17:44:37
  3. avatar
    [92] Andula [*]

    Ťapina: nejhorší jsou lidi, kteří tvrdí, že mají každého rádi (všechny lidičky) i se tak tváří

    superkarma: 0 22.11.2003, 23:44:54
  4. avatar
    [91] Andula [*]

    Ťapina: nejhorší jsou lidi, kteří tvrdí, že mají každého rádi (všechny lidičky) i se tak tváří

    superkarma: 0 22.11.2003, 23:44:54
  5. avatar
    [90] Ťapina [*]

    Proč bys na takového člověka vůbec měla vzpomínat?

    superkarma: 0 22.11.2003, 22:03:35
  6. avatar
    [89] Andula [*]

    Gabi: přesně tak, nemůžeme si přece nalhávat, že máme rádi úplně všechny na celé světe

    superkarma: 0 22.11.2003, 10:48:19
  7. avatar
    [87] Gabi [*]

    Meryl, vůbec nechápu, proč by člověk měl na někoho cizího, kterého neměl rád (spíše naopak) vzpomínat v dobrém Tvůj postoj je zcela v pořádku! Nejlepší je nemyslet na něj vůbec.

    superkarma: 0 20.10.2003, 08:32:53
  8. avatar
    [85] Petronela [*]

    Plne souhlasim s marta-b vzdyt na nej nemusis vzpominat vubec, radeji vzpominku zazen jinou.

    superkarma: 0 19.10.2003, 21:23:33
  9. avatar
    [84] marta-b [*]

    Taky jsme měli takovýho souseda - podivína, kterej neměl rád děti a dokonce jim propíchnul míč, když si s nim hrály venku . A myslim si, že to, aby se o někom mluvilo dobře i po smrti, si musí každý zasloužit sám. Proto tě, Meryl, docela chápu . On se taky nenutil chovat mile, tak se nemusíš nutit v dobrým na něj vzpomínat.

    superkarma: 0 19.10.2003, 17:51:35
  10. [82] evitka [*]

    Jarunka: Ten člověk co Ti to takto zdůvodnil byl opravdu moudrý-něco na tom může být a to nás jen trošinečku může utěšovat.

    superkarma: 0 19.10.2003, 16:28:20
  11. [81] evitka [*]

    Ženetka:Ne nejsi hnusná, je to vyvrcholené tvých útrap a vlastně by se Ti i ulevilo. Já jsem dost pohodářka, nikomu nic zlého nepřeji, ale i já mám černé myšlenky a bez některých lidí by mi bylo lépe.Je to život. Bůh ale stejně nemůže být, protože by to musel zařídit úplně jinak. Moc dobrých a hodných lidí z mého okolí odešlo velmi brzy a to mi bylo a je fakticky moc líto.

    superkarma: 0 19.10.2003, 16:26:29
  12. avatar
    [78] Jarunka [*]

    Ani ja nejsem vyjimkou, take jsem se ptala, proc ti hodni lide odchazeji driv a spatni zustavaji. Bylo mi odpovezeno. Ti dobri splnili ucel zivota zde, maji narok na klid. Naopak, ti spatni maji stale moznost zmenit styl a zpusob zivota. Pokud jim to nedojde v nynejsim zivote, dostanou prilezitost v dalsim. Zijeme za trest! Podotykam, nejsem jehovistka

    superkarma: 0 19.10.2003, 14:54:18
  13. avatar
    [75] Gumídek [*]

    Máme štěstí,že u nás v paneláku takový dědek nebydlí.Jsou u nás sice důchodci,ale s velkou dávkou trpělivosti se snažíme s nimi alespon trochu vycházet.

    superkarma: 0 18.10.2003, 19:34:46
  14. avatar
    [74] Dudlajlama [*]

    Tventulo, vysvetluj to ale nekterym idealistkam. Neverim, ze vyrazne zli lide, byli v mladi jini a zloba je dostala az ve stari. Tapino, nenenene, mne by se v plne sile odejit tedy nechtelo, telo ma jit do hrobu zhuntovane. Neznas me, a to te omlouva, protoze ja budu babicka vesela, koralickou trenovana ...

    superkarma: 0 18.10.2003, 19:11:59
  15. [73] tventula [*]

    Taky jsem měla takového souseda. Byl odporný.Mám ekzém a v dětství jsem byla dost bolavá.Když jsem ho pozdravila jeho odpověď zněla drž hubu ty kurvo bolavá.(Omlouvám se za ten výraz).Řekla jsem to rodičům(můj otec s ním dělal na šachtě)podali si ho,ale stejně s tím nepřestal.Bohužel mě to dost poznamenalo.Ztratila jsem velký kus sebevědomí a stala se ze mě na moc dlouhou dobu samotářka.Dnes se už smaží v pekle. Je to pár měcíců,co zemřel.

    superkarma: 0 18.10.2003, 18:55:24
  16. [72] zindule [*]

    Ne vždy ten pokus vyjde.

    superkarma: 0 18.10.2003, 17:24:15
  17. avatar
    [69] Ťapina [*]

    Galadriel: A není pro toho člověka lepší odejít v době plných sil, než vysedávat do úmoru u okna a na všechno nadávat? Vždyť ti zlí lidé musí být taky hrozně nešťastní, i když si za to můžou sami.

    superkarma: 0 18.10.2003, 09:24:24
  18. avatar
    [68] Dudlajlama [*]

    Zelenoocko, takze zlym lidem vseobecne, se vsechno to zlo, co v zivote spachali, zrejme vraci v podobe dlouheho veku a vcelku pevneho zdravi. Jak uz tady nekdo zminoval, hodni lide velice casto odchazeji driv. Takze, kde je potom ta "spiritualni" spravedlnost?! Ja bych vedela kde.....

    superkarma: 0 18.10.2003, 02:10:01
  19. avatar
    [67] Haninka [*]

    nikdy jsem o tom takhle nepremyslela a nevzpominam si, ze by nekdo takovy v mem okoli zil, i kdyz mozna..., ale to uz je hooodne davno

    superkarma: 0 17.10.2003, 23:49:37
  20. avatar
    [66] Minda [*]

    mazenka: Na kavicku si zajdi do Café Louvre, najdes ho na diskusich

    superkarma: 0 17.10.2003, 22:56:17
  21. avatar
    [65] Eva_CZ [*]

    zelenoocka: ha ha ha - a to ti rekl KDO?

    superkarma: 0 17.10.2003, 20:39:55
  22. avatar
    [62] Dudlajlama [*]

    Jupii, myslim, ze nekteri lide jsou jeste cernejsi.... jak tady uz nekdo psal, spousta tech byvalych potentatu z ulicnich a jinych komunistickych bunek, vylozene skodila, udavali lidi, u soudu se brala v potaz jejich svedectvi, byli pomocniky VB, atd. Meli z toho nejen drobne vyhody, ale hlavne radost. Nezlob se na me, k takovym lidem nemam ani zajem pronikat a vykresavat z nich to, co v nich proste neni.

    superkarma: 0 17.10.2003, 19:18:56
  23. avatar
    [60] mirrea [*]

    Hm, taky takový případ znám. Jednalo se o ženu a dělala vrátnou ve škole. Ovšem děti zřejmě nemohla vystát, soudě podle jejího chování k nim. Teď zemřela. Když jsem viděla, jak se děti radovaly, zachovala jsem sice kamennou tvář, ale na druhou stranu jsem se jim vůbec nedivila.

    superkarma: 0 17.10.2003, 16:27:05
  24. avatar
    [59] Ťapina [*]

    Nikoho takového naštěstí neznám

    superkarma: 0 17.10.2003, 15:44:23

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [58] Vivian [*]

    Meryl, myslím, že Tvůj postoj je úplně v pořádku.
    Pokud člověk chce, aby na něj lidé po jeho smrti vzpomínali v dobrém, měl by se o to sám svým způsobem života snažit. Věta "Vzpomínejte na mne v dobrém" fakt nestačí. Pokud člověk seje zlo a nenávist, nemůže očekávat, že sklidí lásku a dobro...

    superkarma: 0 17.10.2003, 15:04:43
  2. avatar
    [57] Acinka [*]

    Asi bych byla taky tak trošku ráda, že už tam nebude bydlet ten protivnej dědek, co lezl na nervy jak mě tak i dětem a otravoval nám život

    superkarma: 0 17.10.2003, 15:01:51
  3. avatar
    [53] Aja [*]

    Taky jsem si nedávno, při čtení partete u nás v baráku, řekla...konečně bude klid... Asi jsem hnusná, co?

    superkarma: 0 17.10.2003, 13:43:28
  4. avatar
    [50] Eva_CZ [*]

    Meryl - jen technicka. Vis, ze tihle lide byvaji casto nemocni?
    Ze se jejich povaha muze zmenit uplne silene treba po prodelane mozkove mrtvici?
    Ze za sve chovani nemuzou?
    Tohle jsem se snazila vysvetlit moji mame, ktera si neustale stezovala na tatovu prisernost.
    Pochopila to, az kdyz tata zemrel...
    Jiank - i mne se ulevilo, kdyz par mych ,,oblibencu" zemrelo....
    Teticka, se kterou jsme bydeli atd.

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:54:19
  5. avatar
    [48] Milala [*]

    tvůj postoj je úplně v pořádku.Já Mám souseda,který sice ještě žije,ale žít vedle něj to je peklo.To se nedá ani popisovat.A tak dnes už vím,že až někdy zemře,možná budu první já,nevím,tak ho určitě oplakávat nebudu.A nejvíce mě štve,že ti hodní lidé nějak umírají dřív a častěji,než ti zlí.Čím to je...?

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:39:27
  6. avatar
    [47] ffly [*]

    Záleží na tom, jak blízko se k člověku dostaneme, ale taky na tom, jak blízko nás pustí.......

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:37:55
  7. avatar
    [46] Jarunka [*]

    O horke vode tedy slysim poprve To by me nenapadlo. Moje babicka bydli take v panelaku v prizemi. Chudaci deti V lete na ne leti kybl se studenou vodou v zime preventivne soli vsechno okolo panelaku, aby si nahodou nekdo neudelal skluzavku. To by potom nemela klid. Je na

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:34:15
  8. avatar
    [45] *daisy* [*]

    No, musim se volanta zastat. Ja taky rikam, kdyz je moc deti, kterej delaji ale fakt velikej bugr, ze je to tak akorat na postaveni ke zdi a pokropeni kulometnou davkou Ale v zivote bych diteti neublizila A nemyslim, ze by volant byla ochotna z okna chrstnou lavor vrouci vody I kdyz my to asi mame v rodime, mamina rikala neco podobnyho, a muzu vas ujistit, ze hodnejsi maminku a "tetu" pro kamarady byste tezko pohledali

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:29:50
  9. avatar
    [43] Jupíí [*]

    Myslím, že svět není černobílý. Nejsou lidi dobří a špatní. Jsou jenom lidi , ke kterým jsme nedokázali najít cestu. Možná je to naše vina, třeba bychom se měli víc snažit...............

    superkarma: 0 17.10.2003, 12:00:30
  10. avatar
    [39] Sama [*]

    volant: už jsi zapoměla, jaké je to být dítě?
    Merylko, žádné výčitky, nemůžeš přece milovat všechny :-)

    superkarma: 0 17.10.2003, 11:41:40
  11. avatar
    [37] Žábina [*]

    Meryl,vůbec si nic nevyčítej,říká se sice jak tu psala Ariadna o mrtvých jen dobré,ale to platí jen pro ty,kteří se tak chovali,aby se na ně mohlo vzpomínat jen v dobrém ....

    superkarma: 0 17.10.2003, 11:03:32
  12. [32] Zuzanicka [*]

    Moje babička mně jako svojí vnučku neměla ráda.Měla 3 vnučky a já byla někde na koci,až za mléčnou dráhou.Ty první dvě byly všechno,já byla nic.Nechovala se ke mně zle,nebo ošklivě,ale studeně.A to bylo hrozné.Zatím co moje sestřenice obdarovávala láskou a potají dárečky,mně neobdarovávala ničím.Když umřela necítila jsem lítost.Měla jsem v duší prázdno,studeno,žádnou lítost či smutek že jsem přišla o babičku.Bylo mi líto toho,že nepláču a necítím smutek

    superkarma: 0 17.10.2003, 09:51:25
  13. [29] helip [*]

    Souhlasím s Petitt, sami si můžeme ještě za života na to, jak na nás jednou naši blízcí ale i sousedé a spolubydlící budou vzpomínat, takže bychom se měli snažit žít co nejlépe.

    superkarma: 0 17.10.2003, 09:32:41
  14. avatar
    [28] emma [*]

    Majucha: a proč jsou takoví??

    superkarma: 0 17.10.2003, 09:26:17
  15. avatar
    [26] emma [*]

    a teď si představte jakou moc mohli tihle "dědkové a babizny" mít za totáče... jak si vesele mohli udávat a OPRAVDU škodit. dneska ať si brumlaj a užíraj se ve své nenávisti, stejně toho moc nezmůžou...
    u nás v domě žije zase jeden "kutil", kterej zásadně vrtá nebo zatlouká pouze v sobotu ráno od 8:30 do 9:00. pak už celej den nic. už totiž všechny vzbudil tak jsem jednou v domě vyvěsila papír, že žádám kutilské sousedy, aby nekutili poránu a uvědomili si, že ne všeichni trpí stařeckou nespavostí. podepsala se pod to ještě jedna sousedka a pak to někdo strhl (asi během půl hodiny). ale od tý doby je klid

    superkarma: 0 17.10.2003, 09:24:41
  16. avatar
    [22] Lhasa [*]

    Mám. A taky je to sousedka, i když teď už jen maminčina, ne naše. Je to zlá ženská, která přeje každýmu jen to špatný. Typická herdekbaba. Na tuhle fúrii taky nemám ani jednu dobrou vzpomínku. Jako dítě jsem se jí bála....

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:38:35
  17. avatar
    [21] Agátka [*]

    Ne já nikoho takového neznám.

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:32:24
  18. avatar
    [19] šája [*]

    Taky mám někdy takové pocity, až se za ně stydím. Tak jsem ráda,že v tom nejsem sama a že jsou i jinde lidi, kteří by raději měli nebýt

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:25:48
  19. avatar
    [17] Dudlajlama [*]

    Lasky se vetsinou nedostane tomu, kdo ji sam neumi dat. Je spousta lidi, kteri prozili strasny zivot, trapeni nad trapeni a presto nezapskli a nestali se zlymi. Stejne jsou to takove vlky-plky teorie, tady probirame, jak je nam dedouska lito a v realu takovemu sousedovi podkopneme hulcicku...

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:16:36
  20. avatar
    [16] marcellina* [*]

    Meryl, nemej vycitky, tvuj postoj k zemrelemu bych hodnotila jako spravny... . A navic, snazila si se prece najit neco, proc bys na nej mela vzpominat v dobrem a ono proste nic takove neni

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:14:54
  21. avatar
    [14] Smajlinka [*]

    Mám podobnou zkušenost. Pracuji na soudě a měli jsme tu jednoho "advokáta", který neustále psal nové návrhy, podával odvolání do rozhodnutí, do kterých podat ani nejde, měl stovku sporů, ještě větší počet odvolání a dokonce i dovolání. Všem přidělával jen práci, nic se nevyřešilo. Umřel 30. 4. Takový zvláštní "čarodějnický" den. Musím říct, že se mi ulevilo, i když se za to trochu stydím. Jeho dcery - dědičky, berou všechny návrhy zpátky, vůbec netušily, že jejich táta podával takové množství návrhů. Od té doby ubylo spoustu zbytečné práce. A já cítím jen a jen úlevu. A myslím, že nejen já... ale všichni, co jsme ho znali.

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:12:18
  22. avatar
    [13] Dudlajlama [*]

    Lenice, poznala jsem tu hodne vericich lidi a ne vzdy je to to prave orechove. V nedeli sice supajdi do kostela, protoze to se musi, kolikrat jsem ale byla prekvapena a zaskocena nekterou reakci na bezne zivotni situace. Na to, abych se chovala slusne, nikomu neublizovala a "eventuelne" dokazala odpustit, nemusim byt verici. Ted mluvim ve vseobecne rovine, aby mne zase nejaky frustrat nepredhazoval, ze se vychvaluju .

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:06:26
  23. avatar
    [11] muflonka [*]

    Taky jsme měli ve vchodě podobného pána, říkali jsme mu Katastrofa, protože celé dny sedával na balkóně a na každého (hlavně na děti) vykřikoval, že je to katastrofa, že tam nesmí parkovat, že si tam nesmí hrát, že tam nesmí chodit, že to nesmí,... Každému vyhrožoval, že na něj pošle policajty, že ho nechá zavřít,...

    superkarma: 0 17.10.2003, 08:04:30
  24. avatar
    [9] Lenice [*]

    Mili: řekla bych, že věřící jsou na tom líp než my. Můžou se utěšovat peklem a snažit se podle své víry odpustit, i když to třeba opravdu nejde.

    superkarma: 0 17.10.2003, 07:41:26
  25. avatar
    [8] Charmed [*]

    Lidi jsou různí, říká se (stejně jako v dnešním článku o úchylkách), že každý je originál. To asi je, ale v některých "věcech" to bohužel neplatí. Je těžké se proti takovým "kamarádským" sousedům a vůbec lidem bránit, přesto tu jedna možnost je... úsměv a s ním i nějaká věta typu - "Taky vám přeji krásný slunečný den, pane Nervní" - nebo něco podobného. Nevím, zda-li ta věta toho člověka přiměje aspoň k malému zamyšlení (ne, nemyslím si to), ala já osobně mám dobrý pocit, že jsem něco popřála s úsměvem na rtech. Říká se, že smích je nakažlivý a někdy mám pocit, že i ten úsměv je nakažlivý...

    superkarma: 0 17.10.2003, 07:21:08
  26. [6] zindule [*]

    K tomu není co dodat.

    superkarma: 0 17.10.2003, 06:56:54
  27. avatar
    [5] aninas [*]

    Lotka: dyk to uz bylo pred 3 mesici a ted tady mame radu NOVYCH diskuterek, ktere to predtim neresily Ze ty uz jsi tady jako inventar, a vsechno uz tady bylo jednou receno, to uz je druha vec

    superkarma: 0 17.10.2003, 06:22:10
  28. avatar
    [4] Lotka [*]

    http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=7026&id=2
    Holky, myslete spíš na ty živé, je to veselejší A nebo apoň ne tak často za sebou

    superkarma: 0 17.10.2003, 06:18:31
  29. avatar
    [3] aninas [*]

    Meryl, neboj, nejses zadna vyjimka a zadne spatne svedomi te nemusi trapit. Take jsem se s timhle pocitem setkala. A jednalo se o osobu dosti blizkou - o dedecka mych deti- meho byvaleho tchana. Uz jsem nekde psala, ze byl alkoholik a 3 roky zivota s nim vymazalo k nemu jakykoli cit. Kdyz umrel - 14 dnu po nasem odstehovani - tak jsem nedokazala rict, ze umrel. Rikala jsem, ze chcipnul. Muj otec zemrel, kdyz jsem byla mala, a tenhle tvor, co vsem otravoval zivot zil. Brala jsem to jako straslivou nespravedlnost Dodnes nenachazim odpoved na to, proc hodny umrel moc brzo a spatny moc pozde
    Takze, devce, hlavu vzhuru, jsou tvorove, kterych osud je nam lhostejny

    superkarma: 0 17.10.2003, 05:51:06
  30. avatar
    [2] Dudlajlama [*]

    Maryl, kazdy z nas se asi parkrat setkal s podobnym exemplarem, nemusi to byt nutne stary clovek. Nekdo tady bude mozna operovat tim, ze ten clovek byl opusteny a nestastny, jenze proc asi byl opusteny?! Protoze se tak choval zrejme po cely zivot a vsichni brali kramle a nikdo v jeho blizkosti nevydrzel. To je zacarovany kruh. Mam ve svem hodne mista pro litost a soucit, obavam se ale, ze jdou uplne jinym smerem nez na podobne jedubytosti. Jeste bych dokazala obratit, kdyby ten clovek najednou prozrel, projevil litost a snahu svoji zlobu napravit, jo, to jsem pak dost tvarny material. To parte ale nepsal on a jemu by bylo mozna srdecne jedno, jak na nej kdo vzpomina, to jen my zivi, mame snahu smrt cloveka, at uz byl jakykoliv, trochu zjemnit.

    superkarma: 0 17.10.2003, 04:34:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme