Rodina

Zaměněné holčičky: Vídají se už jen občas


Loňská aféra se záměnou miminek má pokračování – poškození požadují po nemocnici 12 milionů korun! Rodiče holčiček se už naplno věnují svým „pravým“ dětem, společně se stýkají čím dál tím méně.

Vzpomínáte si ještě? Aby ne, záměny miminek v třebíčské nemocnici byly plné noviny. Ale přesto, zopakujme si fakta:

Libor Broža nebyl přesvědčený o svém otcovství. Nikolka – jeho „dcera", se mu totiž ani za mák nepodobala, tak podezříval přítelkyni z nevěry. Nechal si udělat testy DNA, při kterých vyšlo najevo, že ani on, a dokonce ani jeho přítelkyně Jaroslava Trojanová nejsou jejími biologickými rodiči...

Jaroslava Trojanová a Libor Broža s Nikolkou.Za celou událostí stojí zdravotní sestra, která po porodu Nikolku, dceru Jaroslavy Čermákové, koupala a omylem ji zaměnila za Veroniku. A na neštěstí bylo zaděláno.

Třebíčská nemocnice nakonec chybu uznala, a dokonce zjistila, že to byli právě manželé Čermákovi, u koho skončila skutečná dcera partnerů Jaroslavy Trojanové a Libora Broži. K nápravě docházelo postupně a pod dohledem odborníků. Nejprve se rodiny začaly navštěvovat, přátelit a v prosinci loňského roku si děti vyměnily nadobro.

Co je nového?

Šťastný konec? Kdo ví, psychická újma u dětí bude nejspíš minimální, zato maminky a otcové si prošli peklem. Třebíčská nemocnice jim, ústy svého advokáta Ondřeje Dostála, nabídla mimosoudní vyrovnání 300 000 korun pro každou z rodin. To přišlo postiženým málo, rodiny si proto najaly zkušeného právníka Igora Velebu. Ten požaduje náhradu celkem 12 milionů korun, která by se měla podělit mezi obě rodiny, nejpozději do konce týdne podá na nemocnici žalobu. „Nevím, zda máme šanci soudní spor vyhrát, ani to neřešíme. Necháváme to celé na právníkovi,“  řekl Ženě-in Libor Broža. Z celkové sumy by měly holčičky dostat po 1 milionu, otcové po 2 milionech a matky po 3 milionech korun.

Čermákovi s Veronikou.Obě rodiny nepříjemnou životní situaci stále překonávají, plánovaný soudní spor bude podle nich založený zejména na posudcích psychologů. Už teď je téměř jasný výsledek. Nejvíc trpěly matky, u soudu mají velkou šanci uspět,“  říká psycholog Jiří Baier. To Ženě-in potvrdil i Broža: Děti to snášejí dobře, s námi je to horší. Přítelkyně je často špatná, ale bojujeme s tím, jak se dá.“ 

Ale i tak se dá podle Brožových slov hovořit o šťastném konci: Nikolka i Veronika našly svoje pravé rodiče a manželé Čermákovi navíc přivedli před nedávnem Nikolce do nového domova ten nejhezčí dárek, sestřičku Terezku.
My další děti zatím neplánujeme. Možná časem, tak za rok,“  doplnil Broža s tím, že se s Čermákovými a Nikolkou stýká jejich rodina čím dál tím méně. Vídali jsme se asi jednou za 14 dní. Teď to bylo obtížnější, když byla paní Čermáková v porodnici, ale chceme se občas vídat dál.“ 

Bojíte se, že se něco takového může stát i vám? Vyměnila byste roční dítě, kdybyste zjistila, že vám ho v porodnici zaměnili? Zdá se vám celkových 12 milionů hodně nebo málo?

   
03.04.2008 - Těhotenství a porod - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [64] paníliška [*]

    barca111: Nejdřív se nauč česky a pak suď jiné.

    superkarma: 0 04.04.2008, 18:30:53
  2. avatar
    [63] lušinka [*]

    Jejich situace byla určitě nezáviděníhodná, ale 12 milionů? Nehoráznost!

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:53:57
  3. [62] barca111 [*]

    Sisy: neda mi to abych nereagovala. Kazdy se zmili, kazdy muze udelat chybu.sissy tim ze znas ty sestry,tak to neznamena,ze jsou bezchybne,udelaly chybu a meli by za to pikat!!!ony je mely na starosti!!!

    superkarma: 0 04.04.2008, 13:48:43
  4. [61] ajme [*]

    já si to nedovedu představit.Kdo to nezažil, ten nemůže nic posuzovat.Je to hrůza to zjistit,ale já bych asi bez příkazu soudu nevyměnila dítě,který si kojím a miluju skoro rok.Já rodila, když nemohli tatínkové u toho být,tak nevím jestli by to ohlídal,nebo ne.Kdoví čí děti jsem vychovala, ale já je miluju i dospělé a jsou prostě moje.Hlavně,že jsou zdraví.

    superkarma: 0 03.04.2008, 22:37:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] fialinka [*]

    Rikina: jak tu cituješ ten občanský zákoník, tak tohle bohužel (pro ty děti) spadá do tzv. "zpravodajské licence", je to v tom textu... zakázané je v podstatě jen informovat nepravdivě - a co se týká dětí, bohužel to nikde omezené není (kromě trestního zákoníku u mladistvých). Ale je pravda, že mne netaktnost tisku v tomto směru dost štve, uvádí plná jména třeba i týraných dětí, dětí unesených, v Klokánku - to se mi nelíbí už vůbec.

    superkarma: 0 03.04.2008, 21:50:27
  2. avatar
    [59] Sisy [*]

    Ahoj, já sama jsem v třebíčské porodnici rodila třikrát. Po každém porodu jsem okamžitě mimčo dostala na břicho a když je umyly a zvážily, tak mě je donesly ještě na přiložení k prsu. Po převezení na pokoj jsem je měla všechny u sebe. A i když si je odnesla sestra, třeba na očkování nebo řezání pupíku, tak jsem je okamžitě poznala. A hlavně, splést si třiapůl kilové dítě s dvouapůl kilovým mě přijde nějaké divné. Znám i ty sestry, které propustily a nemůžu si na ně stěžovat, pomohly, poradily. Takže bůhví jak to doopravdy bylo.

    superkarma: 0 03.04.2008, 18:11:42
  3. avatar
    [58] Dimsy [*]

    Dodnes jsem to nepochopila.Tatínkové jsou u porodu,děti si fotí,jedno váží o kilo víc.Matkám je přinesou ke kojení a pak je sestra koupe,zřejmě obě najednou,protože jinak nevím,jak by je vyměnila a smyje jim jména a přehodí čísla a přepíše karty a matky pak nepoznají,že jim na další kojení přinesli úplně jiné dítě.Taky vám to přijde divné?

    superkarma: 0 03.04.2008, 17:30:31
  4. avatar
    [57] sunshine [*]

    Už nevím, který z tatínků psal jméno na svojí holčičku a vůbec mu nepřišlo divné, že vypadá jinak než tu kterou viděl při porodu. A manželka asi spoléhala na to, že to zvládne.

    superkarma: 0 03.04.2008, 17:18:04
  5. [56] mindulinka [*]

    Je to jistě smutné, ale připadá mi, že pan Broža se v mediálním tlaku - vyžíval - dělalo mu to náramě dobře - a za veliké peníze. 15ti min. rozhovor v televizi Nova byl "prý" (jednapanipovidala) za 30 000 Kč pro každou rodinu. A Brožovi byli i někdě v zahraniční televizi za honořá. On mi připadá, že nechce, aby to v médiích utichlo, že chce z toho maximálně využít a nebere vůbec ohled na svojí přítelkyni - na té je vidět, že hodně trpěla.

    superkarma: 0 03.04.2008, 17:14:50
  6. [55] Rikina [*]

    *Kotě*: neměli by. Ne takhle - plná jména, bydliště, fotky... vážně věříš, že o téhle kauze píšou novináři bez souhlasu těch rodičů? Jen tak, jako že už se dlouho nepsalo? Odhaduji, že si spíš rodiče řekli, že obnovit popularitu nezaškodí, a třeba to u soudu pomůže.

    superkarma: 0 03.04.2008, 17:03:38
  7. avatar
    [54] janinkab [*]

    Souhlasím s rodiči- jsem pro soud o výkupné! Za blbost se platí a nemocnice a doktoři v téhle zemi donedávna fungovali jako něco naprosto nedotknutelného. Případ bude precedentní i pro další rodiny a další případy- a to nejen vyměněných dětí. Mojí mámě takhle při operaci napíchli hepatitidu B, dostala jsem to já, ode mne přítel...Sourozenci lítali na odběry...Mám trvalé následky a máma taky. Když s tím byla u právníka, tak jí řekl, že doktor doktora nepotopí...Takže si myslím, že je správné, že odpovědnost nese nemocnice- viníka ať si hledá sama!

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:53:52
  8. avatar
    [53] sunshine [*]

    Asi vznikne větší zmatek, když je u porodu tatínek. Já si dítě hlídala koukala jsem jak na něj píší příjmení. Tatínka u porodu bych teda nechtěla.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:49:48
  9. avatar
    [52] *Kotě* [*]

    Rikina: nikde z toho nevyplývá, že o tobě nemohou informovat noviny bez tvého souhlasu. To by toho v novinách asi moc nebylo.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:47:16
  10. [51] Rikina [*]

    *Kotě*: a celebrity bych do toho netahala. To je poněkud odlišný případ. Jsou osobnosti, které by si pojmenování celebrity zasloužily a nepíše se o nich, neb si to nepřejí a nedodávají bulváru příležitosti. Zatímco jiné "hvězdičky", kdyby se o nich v tom Blesku nepsalo, už by dávno zapadly do zapomnění, a tak se mohou přerazit, jen aby byly dost vidět.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:47:14
  11. [50] Rikina [*]

    *Kotě*: například tady:


    § 11 Občanského zákoníku
    “Fyzická osoba má právo na ochranu své osobnosti, zejména života a zdraví, občanské cti a lidské důstojnosti, jakož i soukromí, svého jména a projevů osobní povahy”.

    Toto právo lze omezit na základě:

    souhlasu fyzické osoby - např. spisovatel poskytne souhlas k publikaci své soukromé korespondence

    v případech výslovně stanovených zákonem - tímto zvláštním předpisem je vedle trestních a správních předpisů také občanský zákoník, který v § 12 odst. 2 a 3 upravuje tzv. zákonné licence. Jsou to zákonná úřední licence (např. písemnosti osobní povahy lze použít bez svolení fyzické osoby k důkazním účelům v trestním řízení), dále zákonná vědecká a umělecká licence (ta se týká pouze podobizen, obrazových snímků, obrazových a zvukových záznamů, které samozřejmě nesmí být použity v rozporu s oprávněnými zájmy dotčené osoby) a konečně nejdůležitější zákonná zpravodajská licence. Ta se týká stejných oblastí jako licence vědecká a umělecká, chráněné statky na základě ní mohou být použity pro tiskové, filmové, televizní a rozhlasové zpravodajství. Příkladem může být obrazová podoba politika, použitá na fotografii v novinách. I zde však platí, že nesmí nastat rozpor s oprávněnými zájmy dotyčné osoby.
    v případě výkonu subjektivního práva nebo plnění subjektivní povinnosti jiným právním subjektem - do této kategorie patří zejména výkon práva kritiky, svépomoc, nutná obrana či krajní nouze (trestněprávní pojmy, zahrnující obranu před útokem nebo čin odvracející nebezpečí), výkon práv v řízení před příslušnými státními orgány, výkon povinností svědka, znalce a podobně.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:43:26
  12. avatar
    [49] *Kotě* [*]

    Rikina: Jo a podle jednoho slavného případu záměny dětí, který se odehrál snad ještě před 2. světovou válkou v USA, bylo dokonce natočeno několik filmů a dokumentů. Takovéhle příběhy prostě lidi zajímají.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:22:12
  13. avatar
    [48] *Kotě* [*]

    Rikina: ale prosímtě, kdes to vyčetla, že když chce někdo informovat o soukromé osobě, musí mít souhlas? Celebrity jsou též soukromé osoby a myslíš, že se jich z Blesku ptají, jestli o nich mohou něco napsat?

    Jinak jsem myslela, že jméno Louise Brown, prvního dítěte ze zkumavky, snad zná každý. A pochopitelně se o ní dodneška píše, například nedávno halasně informovala světová média (i ta seriozní), že je sama těhotná.

    superkarma: 0 03.04.2008, 16:10:47
  14. [47] ivušš [*]

    elly:

    superkarma: 0 03.04.2008, 15:33:29
  15. avatar
    [46] elly [*]

    já bych především vyměnila brožu

    superkarma: 0 03.04.2008, 14:59:25
  16. avatar
    [45] RenataP [*]

    K otázkám z článku: Výměny se nebojím, protože u porodu bývá i manžel a mimina jsou si podle mě tak nepodobný, že si ho poznat musím a poznala jsem. Když ne hned, podle fotek by to bylo snad úplně stoprocentní.
    Oboje rodiče měli porod zdokumentovaný,vezmeme-li v úvahu fakt, že třeba byly v době porodu totálně v rauši a mají okno. Navíc když se na ty děcka podíváte, je každý jak z jinýho světa, tmavovlasý, světlejší, naprosto jinak posazený oči celá takhle kauza mi nějak nesedí, ale třeba se jen sešli dvoje trochu jednodušší rodiče, nevím...
    K částce se vyjadřovat nebudu, protože netuším...

    superkarma: 0 03.04.2008, 14:30:43
  17. [44] louže [*]

    Jednoznačně se takové věci v nemocnici stávat nemají! A žádné peníze ten stres nevyrovnají, takže - ANO za chyby se platí a za velké chyby se platí HODNĚ! 6 milionů pro rodinu je o.k., holčičky z toho můžou do budoucna alespoň něco mít. Moc jim přeji, aby získali co požadují.

    superkarma: 0 03.04.2008, 14:15:50
  18. avatar
    [43] RenataP [*]

    Jsem jen zvědavá, jestli se rodiče holčičkám taky pochlubí tou touhou po horentním odškodnění, nechutným výlevům v médiích, pózování při prvních narozeninách. No já jsem asi moc vztahovačná, ale být tím dítětem, asi by mě to docela ranilo...že nešlo o "ubohé dítě", ale o prachy. Možná teda o princip, ale stejně...

    superkarma: 0 03.04.2008, 14:13:08
  19. [42] Rikina [*]

    gentiana: čtu leccos, ale jaksi jsem se domnívala, že když chce tisk a tlač o soukromé osobě cosi napsat, má to mít odsouhlaseno, zejména pak když jde o děti. Pochybuji, že by všechen ten mediální humbuk proběhl bez svolení rodičů vyměněných dítek, spíš to vypadá, že fotografům ochotně pózují, u vidiny 12 melounů. To už asi za nějaké to nepohodlí stojí. První dítě ze zkumavky se, pokud vím, nepřipomínalo adresně, i s uvedením místa bydliště a fotek, nebo jo?

    superkarma: 0 03.04.2008, 14:09:11
  20. avatar
    [41] Lotka [*]

    Je hodně pravděpodobné, že se rodiče budou doma před spolužákem o tom bavit a spolužák to potom práskne ve škole, třeba

    superkarma: 0 03.04.2008, 13:47:53
  21. avatar
    [40] gerda [*]

    Rikina: ono se to nemusí neustále opakovat. Bude stačit jedna jedná osoba, která to třeba za tři roky jedinkrát holce prozradí. A ta to do smrti nezapomene. I kdyby tu zapomněli všichni na celém světě. O to jde. Rodiče, pokud by děti tolik milovali, měli být diskrétní a ne z toho udělat trhák, notabene mezinárodní. Jeli s tím přece až do němec.

    superkarma: 0 03.04.2008, 13:44:12
  22. [39] gentiana [*]

    Rikina: Nebo čteš civilisovaný tisk a tlač, protože se připomá tu i onde, jak se dneska má první dítě ze zkumavky apod.

    superkarma: 0 03.04.2008, 13:36:58
  23. [38] Rikina [*]

    *Kotě*: no tak asi žiju na jiné planetě. Nevzpomínám si na žádnou podobnou kauzu, která by se stala před 20 lety a ještě dnes se o tom psalo a byla by to stále veliká senzace. Kolem mě se asi vyskytuje drtivá většina lidí, co nestrkají nos druhým do životů a nevyprávějí jejich dětem nic o adopcích a výměnách... lidi možná nejsou hodní, ale mívají obvykle svý starosti. Ty se snad běžně lidí vyptáváš, jestli jsou jejich děti fakt jejich, abys to mohla při nejbližší příležitosti dát někde k lepšímu?

    superkarma: 0 03.04.2008, 13:22:54
  24. avatar
    [37] Milala [*]

    Holky až budou starší,tak určitě budou říkat: a mami povídej mi o tom,jak to bylo,když jsem byla vyměněná...prostě si na to nepamatují a bude to pro ně něco

    superkarma: 0 03.04.2008, 13:21:45
  25. avatar
    [36] ToraToraTora [*]

    Beruška1: A kolik je dětí, které s láskou vychovává cizí tatínek.....

    superkarma: 0 03.04.2008, 12:56:39
  26. avatar
    [35] Evikus [*]

    Beruška1: Já neznám žádný takový případ

    superkarma: 0 03.04.2008, 12:41:35
  27. avatar
    [34] Beruška1 [*]

    Kolik je asi vyměněných dětí, které někdo jiný s láskou vychovává. Když se v tom nikdo nerýpe, není co řešit. A kolik že známe případů, kdy se u dospělého dítěte zjistilo, že vlastně není vlastní?

    superkarma: 0 03.04.2008, 12:32:56
  28. avatar
    [33] *Kotě* [*]

    Rikina: nemá cenu říkat "kdyby", žijeme v mediální společnosti, o takové kauze se bude psát ještě za dvacet let. I tak, kdyby teda média taktně mlčela, stejně není nic zaručeno - jsou nesčetné případy adoptovaných dětí, kterým o tom rodiče nechtěli říci, ale vždycky se našel nějaký dobrák z okolí, který je informoval. Lidé nejsou hodní. Rodiče by to před těmi holčičkami neměli v žádném případě tajit, naopak jim o tom nenásilnou formou říci co nejdřív, aby je třeba při nástupu do školky/školy nečekalo hnusné překvapení.

    superkarma: 0 03.04.2008, 12:32:13
  29. [32] Rikina [*]

    *Kotě*: kdyby se o tom furt nepsalo, většina lidí dávno neví, že tu něco takového bylo. Ale jestli se rodičové hodlají léta soudit o ty miliony, a při každé příležitosti se novinářům připomínat, no tak to je jiná situace.

    superkarma: 0 03.04.2008, 11:51:46
  30. avatar
    [31] Lotka [*]

    No když se budou ještě pár let soudit, tak asi to říct budou muset

    superkarma: 0 03.04.2008, 11:49:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme