Bulvár

Žaloba proti letecké společnosti SkyEurope Airlines


Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu společně se Sdružením obrany spotřebitelů dnes zažalovali u Městského soudu v Praze českou složku slovenské společnosti SkyEurope Airlines. Dle názoru žalobců se SkyEurope dopouští k újmě spotřebitelů nekalé soutěže, a to formou klamavé reklamy.

Právníci GARDE-EPS a SOS považují za porušení zákona praxi, která spočívá v rozdělení cestovného do několika položek (cena letu, letištní poplatky, poplatek za použití platební karty) a následnou reklamu, opřenou pouze o jednu z těchto položek. Inzerované ceny letenek a skutečné ceny, za které je možné lety realizovat, se hrubě liší. Příkladem může být marketingová akce, ve které  SkyEurope uvádí: „Se SkyEurope nyní můžete letět za mínus 10 Kč.“ Při zakoupení této letenky však cestující musí zaplatit uvedené další poplatky ve výši několika set korun.

Tyto povinné poplatky, jejichž výši se cestující dozví až při rezervaci letu, představují provozní náklady žalovaného, které mu vznikají v souvislosti s poskytnutím služby, a nikoliv náklady cestujících na dodatečné služby. Dle názoru právníků GARDE-EPS a SOS tak neexistuje oprávněný důvod pro jejich vyčleňování z inzerovaných cen letu.

Uvedená praxe se k nelibosti spotřebitelů stala v České republice standardem. Obdobným způsobem jednají všechny velké letecké společnosti, a v návaznosti na ně cestovní kanceláře. Právník GARDE-EPS Filip Gregor nastalý stav komentuje: „Ačkoliv se reklama leteckých společností soustředí na sdělení cen, spotřebitelé nejsou schopni ceny na jejím základě porovnat, protože se nejedná o ceny reálné. Spotřebitelé tak mohou být oklamáni ohledně výhodnosti nabídky jedné letecké společnosti vůči jiným, ale i obecně o výhodnosti letecké přepravy vůči jiným druhům přepravy (železniční, autobusové), kde se námi napadaná praxe nevyskytuje.“

Cílem SOS a EPS je docílit precedenčního soudního rozhodnutí. „Společnost SkyEurope jsme pro žalobu zvolili jednak proto, že její marketingová strategie je na popisované praxi plně postavena, a dále proto, že ze všech leteckých dopravců operujících na našem území působí její reklama jednoznačně nejagresivněji,“ uvádí Ivana Picková, tisková mluvčí SOS. „Alarmující je i snaha společnosti SkyEurope vyčlenit k samostatné platbě poplatek za použití platební karty. Tato protiprávní praxe přímo naráží na oprávnění spotřebitelů používat platební karty u obchodníků zdarma, tak jak to upravují jejich smlouvy o běžném účtu, uzavřené s jednotlivými bankovními ústavy. Účtování tohoto konkrétního poplatku se začíná objevovat i v praxi jiných obchodníků a představuje samostatný právní problém. Podstata tohoto poplatku je sporná i z hlediska rozporu s dobrými mravy, a to bez ohledu na to, zda je v inzerované ceně zahrnut či nikoliv,“ dodává mluvčí SOS Ivana Picková.

Právníci GARDE-EPS a SOS nevylučují právní kroky i proti ostatním leteckým a jiným přepravním společnostem a cestovním kancelářím. V současné době o nepřípustnosti inzerování cen v cestovním ruchu bez souvisejících povinných příplatků jednají se zástupci Asociace cestovních kanceláří ČR.                                                                                                                                   

Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility, spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.

Děkujeme za podporu.


Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.

   
16.11.2006 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [20] Simba [*]

    Vivian: musíš plánovat víc dobředu Nízkonákladové airlines jsou na principu Kup dlouho dopředu a odměníme tě nízkou cenou. A pak se i s poplatky dostaneš do Paříže za cca 1500,- zpáteční letenka.

    Ťapina: Neříkám, že by to takhle fungovat nemělo, ale letenka je služba, není to stejné zboží jako mobil, lednička, auto .. Jestli takhle budou fungovat letenky, tak se spíš prodraží. Nízkonákladovka už prostě níž s cenou letenek nepůjde a pokud bude muset počítat i s nějakým kurzovým rozdílem v letištních poplatcích, tak nebude chtít být prodělečná. Proto si myslím, že volání po pořádku bude výsledně kontraproduktivní.

    superkarma: 0 20.11.2006, 13:51:04
  2. avatar
    [19] Vivian [*]

    Lotka: aha Já blbá jsem si plánovala hypotetický výlet do Paříže na příští víkend

    superkarma: 0 18.11.2006, 15:06:37
  3. avatar
    [18] Lotka [*]

    Vivian: jasně, že děláš. Musíš vždycky objednávat letenky na půl roku dopředu. Ty úplně první jsou levný, pak už rozhodují týdny a dostaneš se na cenu normální drahé letenky. Jenže kdyby to tak nebylo, tak by zkrachovali, žejo. Takhle zaplní aspoň všechna místa, i ty, které by třeba měli volné, protože by neletělo tolik lidí

    superkarma: 0 18.11.2006, 08:05:32
  4. avatar
    [17] Vivian [*]

    Tak jsem se schválně mrkla na jejich web a klikla na nabídku letenek údajně za -1 Kč a zjistila jsem (kupodivu!), že týden v Paříži (letenka tam a zpátky) by mě vyšel na cca pět až třináct tisíc korun (podle zvoleného letu)... Tak buď dělám něco blbě nebo...

    superkarma: 0 17.11.2006, 23:27:28
  5. avatar
    [16] Lotka [*]

    Ťapina: tyhle ceny letenek jsou vzhledem k cenám jiných letenek taky směšné, takže je to taky hodně příjemné Když je teda chytneš v začátku

    superkarma: 0 17.11.2006, 19:08:19
  6. avatar
    [15] Ťapina [*]

    Lotka: Ono totiž před pár lety tam opravdu byl nějaký aktivační poplatek, takže ten mobil nakonec vyšel tak na pětistovku. Což byla samozřejmě vzhledem k tehdejším cenám mobilů taky směšná částka, ale tentokrát mě to fakt příjemně překvapilo.

    superkarma: 0 17.11.2006, 19:00:32
  7. avatar
    [14] Ťapina [*]

    Lotka: Ten už platím roky, nic se pro mě nezměnilo.

    superkarma: 0 17.11.2006, 18:59:44
  8. avatar
    [13] Lotka [*]

    K žalobě se nepřipojím, reklamy jsou mi jedno, je mi jasné, že sebelepší reklama nikdy není to, co slibuje, to snad může být jasný každýmu A díky SkyEurope se aspoň někam dostanu, tak je budu podporovat

    superkarma: 0 17.11.2006, 13:56:47
  9. avatar
    [12] Lotka [*]

    Ťapina: jenže s tím mobilem se zavazuješ k tarifu

    superkarma: 0 17.11.2006, 13:05:43
  10. avatar
    [11] Vivian [*]

    Simba: no to je mi jasné, že reklama těchhle aerolinek není jediná klamavá reklama
    Pojem "klamavá reklama" vymezuje obchodní zákoník podle mě docela srozumitelně . Pokud někdo inzeruje, že je něco za korunu a pak je ta cena úplně jiná, tak je snad jasné, že to není fair play...

    superkarma: 0 17.11.2006, 12:08:44
  11. avatar
    [10] Ťapina [*]

    Simba: Je pravda, že jsem spíš byla překvapená, když jsem kupovala "mobil za 1 Kč" a on opravdu za tu korunu byl, žádný aktivační poplatek, nic navíc. Ale to je spíš příklad, jak by to fungovat mělo.

    superkarma: 0 16.11.2006, 22:49:10
  12. avatar
    [9] Simba [*]

    Vivian: nepravdivých údajů? Ale to má v tom případě před sebou tohle sdružení kus práce, protože se musí vypořádat např. s výrobci huboucích pilulí, náplastí a krémů (nehubne se po nich) .. přeci taky používají ve svých reklamách nepravdivé údaje. Těch, kteří uvěří, že poletí do Paříže za 1 Kč je mi tak nějak líto

    marketa.brenikova: Já vím, že už to tady bylo Nebo proč jste tu ten odkaz dávala.

    superkarma: 0 16.11.2006, 20:52:23
  13. avatar
    [8] átéčko [*]

    Gardina: letištní taxa z Prahy je levnější, než z OV. tohle je kravina, ten článek!!!!

    superkarma: 0 16.11.2006, 18:12:37
  14. avatar
    [7] Vivian [*]

    fialinka: a jak poznám, jestli je to "nadsázka" nebo klamavá reklama, která využívá nepravdivých údajů o nabízené službě?

    superkarma: 0 16.11.2006, 15:46:44
  15. avatar
    [6] marketa.brenikova [*]

    Simba: http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=24813&id=4

    superkarma: 0 16.11.2006, 15:19:22
  16. avatar
    [5] fialinka [*]

    no já mám pocit, že informace o letištních poplatcích jsou uvedeny všude dost zřetelně, a reklama, pokud se jedná o zjevnou nadsázku, klamavá není - ostatně, myslí si někdo z vás, že opravdu poletí za - 10,- Kč? leda tak do ..

    superkarma: 0 16.11.2006, 14:41:05
  17. avatar
    [4] Gardina [*]

    My jsme využily letenky od Skyeurope do Anglie a do Švédska a bez ohledu na poplatky byly bezkonkurenčně levné!

    superkarma: 0 16.11.2006, 12:50:13
  18. avatar
    [3] Wiki [*]

    No konecne se s tim zacalo neco delat...tohle je fakt hnus

    superkarma: 0 16.11.2006, 11:23:38
  19. avatar
    [1] Simba [*]

    To je ptákovina .. . Které airlines Skyeurope šlápl na kuří oko? V tom případě, drahé SOS, zažaluj všechny letecké společnosti světa, protože letištní taxy účtují VŠECHNY zvlášť a ještě jsem neviděla inzerát v ČR, ve kterém by je inzerovaly zároveň s cenou letenky.

    superkarma: 0 16.11.2006, 08:27:09

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme