Bulvár

Zákony postavené na hlavu: Platit výživné na děti vám k odpisům nepomůže

Také vám přijde zarážející fakt, že člověk, který platí řádně výživné na své dítě, nádavkem se stará i o jeho další finanční potřeby, nemá nárok na ponížení daňového základu? Přečtěte si příběh pana Bohumila...

táta

Situace: Pan Bohumil se rozvedl a letos, protože je osobou samostatně výdělečně činnou, se s bývalou manželkou domluvil, že uvede jejich společnou dceru do svého daňového přiznání k snížení daňového základu. Bohumilova bývalá manželka dceru při danění neuvádí, a tak s tím souhlasí, protože jejich vztahy jsou dobré a pan Bohumil na dceru řádně platí alimenty. Stará se i o další dceřiny finanční výdaje, platí některé kroužky, dává dceři krásné dárky, pomáhá se školními potřebami. Dcera s ním tráví spoustu času nejen o prázdninách, z některých kroužků ji vyzvedává, učí ji matematiku...

Myslíte si, že má mít otec dítěte, který s ním nežije ve společné domácnosti, ale řádně platí alimenty, právo na uvedení dítěte při výpočtu základu daně? Tedy, že se o dítě dostatečně finančně stará a zaslouží si za to úlevu na daních?

Možnost%
Ano.58,6
Ne.41,4

Naše zákony si ovšem nemyslí, že pan Bohumil má na uvedení dcery nárok, ačkoli jde v podstatě o střídavou péči, proč? Odpověď jsme dostali od tiskové mluvčí České daňové správy Petry Homolové:

„Tazateli se pravděpodobně jedná o uplatnění daňového zvýhodnění na vyživované dítě. Daňové zvýhodnění na vyživované dítě může uplatnit poplatník formou slevy na dani nebo daňového bonusu za podmínky, že se jedná o dítě vyživované a žijící s ním v domácnosti. Z uvedených informací lze usuzovat, že tazatel nesplňuje podmínku, jelikož s ním dítě nežije v domácnosti. Podrobnosti k uplatnění jsou uvedeny v ustanovení §35c zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů.“

Zákon tedy hovoří jasně. Přijde vám to ale správné? Aby jen to, že se mnou dítě nežije ve společné domácnosti, bylo rozhodujícím momentem pro to, abych v zemi, kde na dítě mohu dostat slevu na dani, ji nedostal?

Kam dál?

   
10.10.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [38] cawan [*]

    Já si našla finanční poradenství. Překročila jsem limity a bude se muset registrovat DPH. Když člověk neví, jak na to, zbytečně by v tom tápal.

    superkarma: 0 03.06.2015, 09:35:20
  2. [37] Františka Švecová [*]

    Jo, souhlasím s tou domluvou a pokud nejde, tak soudně. Jinak já mám firmu a také musím odvádět peníze a nikdo je za mě nezaplatí. Akorát teď jsem si nechala vést daně a účetnictví, protože jsem už nestíhala. Jsem samoživitelka, takže o to to mám těžší.

    superkarma: 0 07.01.2014, 15:51:13
  3. avatar
    [36] diblice [*]

    otec sice platil výživné, ale slevu na děti si uplatňoval můj nynější manžel, protože je živil taky, no a pokud matka dělá, tak si bonus uplatňuje většinou ona

    superkarma: 0 11.10.2012, 15:49:35
  4. avatar
    [35] Jindriska8 [*]

    ekleinovka — #24 U nás je takových rodin taky hodně.

    superkarma: 0 10.10.2012, 22:45:46
  5. [34] step1 [*]

    Povolila bych daňové zvýhodnění rozvedenému otci jedině za podmínky, že s tím souhlasí matka, která s dítětem žije. Pokud jde o střídavou péči, i tam by záleželo na domluvě. Nebo každý půl roku.

    superkarma: 0 10.10.2012, 18:59:47
  6. avatar
    [33] daska59 [*]

    Pokud se řádně stará a manželka nemá námitky, tak nechápu, proč by nemohl uplatnit odečet. Pokud ho matka neuplatňuje, zase to zůstane státu ( a kdyby aspoň to! ).

    superkarma: 0 10.10.2012, 17:52:35
  7. [32] Trefa [*]

    Trefa:ja uz zakony dnesni neznam.nemohu nikomu v tomto poradit,za nas byly jine zakona.

    superkarma: 0 10.10.2012, 17:23:01
  8. [31] Rikina [*]

    pajda — #29 kdo ví, čí jsou - ta vajíčka? Sml57 Noo, kdyby se to dalo papírově doložit tak, aby to správce daně akceptoval... ne, tak samozřejmě že všechno má svoje hranice. Výše psanému Bohumilovi nemohu než poradit, co už jsem psala - ať vezme výstupy ze svého účetnictví, a najde firmu zabývající se daňovým poradenstvím. Jsou jich plné internety. Až tu firmu obeznámí s podrobnostmi své situace, oni mu jistě poradí, jak nejlépe budou umět, v rámci platných zákonů. Sml80 My to tady nevymyslíme, poněvadž z těch dvou vět, co se o Bohumilovi napsalo, se dá maximálně něco odhadovat.

    BTW bych se neptala tiskové mluvčí. Ta rozhodně nemá v popisu práce dávat závazná stanoviska ke konkrétním případům.

    superkarma: 0 10.10.2012, 17:04:03

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] jithule [*]

    Saritka — #22 taky bych řekla

    superkarma: 0 10.10.2012, 16:43:38
  2. avatar
    [29] pajda [*]

    Rikina — #21 státu to jedno je, dotyčným ne, to je to celé.

    Pokud žijí spolu, fajn, klidně ať odečítá ten, pro koho to má smysl. Pokud ale spolu nežijí, pak bych klidně mohla říct, že manžel chce odečítat třeba na sousedčiny děti, protože jim dáváme pravidelně každý týden vajíčka. A kdo ví, čí jsou, že?Sml54Sml54Sml54 Ono biologické otcovství je jedna věc, společná domácnost je věc jiná.

    1. na komentář reaguje Rikina — #31
    superkarma: 0 10.10.2012, 15:17:53
  3. avatar
    [28] pajda [*]

    Rikina — #17no a vo tom to jeSml24Sml24Sml24

    superkarma: 0 10.10.2012, 15:14:00
  4. avatar
    [27] paníliška [*]

    Rikina — #2 Stručné, jasné, výstižné. Osobně tady žádný problém nevidím a zákon na hlavu postavený taky ne.

    superkarma: 0 10.10.2012, 14:16:15
  5. [26] doginka [*]

    Rikina — #2 Naprosto souhlasím Sml22

    superkarma: 0 10.10.2012, 14:12:07
  6. avatar
    [25] kobližka [*]

    ekleinovka — #24 Taky znám a dokonce na malém městě,kde se skoro o každém všechno ví....a prochází to.Nerozumím tomu.Hodně mladých se i z takového důvodu neberou....

    superkarma: 0 10.10.2012, 12:00:42
  7. avatar
    [24] ekleinovka [*]

    19/ a že jich takových znám, postavili společně dům, bydliště má trvalé u rodičů, děti dvé a nestydí si chodit pro příspěvky....

    1. na komentář reaguje kobližka — #25
    2. na komentář reaguje Jindriska8 — #35
    superkarma: 0 10.10.2012, 11:55:34
  8. avatar
    [23] tajnostii [*]

    Není to jednodůchéSml23

    superkarma: 0 10.10.2012, 11:41:43
  9. [22] Saritka [*]

    Když platí a domluví se, tak má mít táta úlevu, když víc vydělá.Sml16

    1. na komentář reaguje jithule — #30
    superkarma: 0 10.10.2012, 11:28:09
  10. [21] Rikina [*]

    Jestli to dobře chápu, bavíme se o částce 13 404,- Kč za rok, o kterou si daňový poplatník může snížit vypočtenou daň z příjmu. Tam je úplně jedno, který daňový poplatník to bude, jestli otec, matka, babička nebo cizí strejda, jestli jsou nesezdaní, rozvedení, vdovci. To nemá s podporou rodiny nic společného a už vůbec to neřeší otázku "viny" typu "kdo rozbil rodinu, nemá nárok". To je prostě 13 tisíc na vyživované dítě, tečka. Pro stát je to celkem jedno, od koho NEdostane těch 13 tisíc, protože o to méně dotyčný zaplatí na dani. Sml80

    1. na komentář reaguje pajda — #29
    superkarma: 0 10.10.2012, 10:53:04
  11. [20] tetička25 [*]

    Výživné snad nepokryje všechny výdaje nutné pro dítě, podílí se na výdajích i maminka, tak ať si odečítá ona, když má společné bydliště s dcerou, tatínek asi shání náklady kde se dá i nedá.

    superkarma: 0 10.10.2012, 10:46:03
  12. avatar
    [19] kobližka [*]

    Rikina — #16 Máš pravdu,souhlasím Sml22

    superkarma: 0 10.10.2012, 10:12:40
  13. [18] martinik [*]

    Nechápu to. Proč by to tak nemělo být, když se dva dohodnou.

    superkarma: 0 10.10.2012, 10:03:45
  14. [17] Rikina [*]

    pajda — #9 kdyby to psala žena, všechny by ji chudinku litovaly a radily, jak vyrazit z exmanžela, potažmo státu, co nejvíc. Sml80 

    1. na komentář reaguje pajda — #28
    superkarma: 2 10.10.2012, 10:01:19
  15. [16] Rikina [*]

    ToraToraTora — #14 v tom případě bych zatrhla všechny výhody pro matky samoživitelky, které se nevdaly jen proto, že je finančně výhodnější brát nejrůznější podpory a přitom fakticky žít společně s partnerem, ale "bez úředního papíru". Když už podporovat rodinu, tak pořádně. Sml57 

    1. na komentář reaguje kobližka — #19
    superkarma: 3 10.10.2012, 09:59:48
  16. avatar
    [15] capkova [*]

    není to jen o penězích - na úlevy nemá nárok

    superkarma: 0 10.10.2012, 09:52:14
  17. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    Zákon ve své podstatě má podporovat rodiny, pokud někdo rodinu rozbije, nemá nárok na bonus. není cílem společnosti, aby se rozváděla dvě ze tří manželství,a le aby se lidé snažili udržet rodinu, která je stále základním stavebním kamenem státu.

    1. na komentář reaguje Rikina — #16
    superkarma: 0 10.10.2012, 09:46:42
  18. avatar
    [13] ladouch [*]

    Myslím si, že takto je to správné.Sml22

    superkarma: 0 10.10.2012, 09:21:38
  19. avatar
    [12] Alenka0010 [*]

    No, nevím, dítě si pořídil nejspíš s tím, že jeho potřeby bude do jeho dospělosti muset hradit sám, nechápu lidi, že se v tomto pořád spoléhají na stát.

    superkarma: 0 10.10.2012, 09:02:19
  20. avatar
    [11] Hanula [*]

    Sml16ve všech zákonech je džungle, kdo se v tom má vyznat?

    superkarma: 0 10.10.2012, 08:36:57
  21. avatar
    [10] margot [*]

    myslím, že jak je to nastaveno, je nastaveno správně - ten, kdo s dítětem opravdu žije, ať bere odpis/zvýhodnění, jedno, jak tomu budeme říkat - ať druhý rodič, který, ač i klidně bohatě přispívá, tento nárok nemá. toto se totiž velmi rychle může změnit ze dne na den, dítě je po celou dobu nezaopatřenosti nejvíce závislé na osobě ve společné domácnosti - prostě "zůstane na krku" v dobrém i zlém.

    superkarma: 0 10.10.2012, 08:16:14
  22. avatar
    [9] pajda [*]

    A jak koukám, tak to psal chlap. Tedy nic proti členovi redakce...pokud je to tak, jak to je, a otec se o dceru strá, vozí ji z kroužků, doučuje ji, pečuje o ni o víkendech a prázdninách. Jinými slovy: plní to, co je z morálního hlediska vůči dceři povinen. A když tedy jde jen o formalitu, tak proč ji nemá ve své péči?

    A jinak ne, nemyslím si, že na to, aby někdo měl nárok na úlevu na dani stačí, když má vyšší příjem než ten druhý. A o nic jiného tady nejde.

    1. na komentář reaguje Rikina — #17
    superkarma: 0 10.10.2012, 08:13:19
  23. avatar
    [8] Žofie [*]

    Ve svém okolí jsem se s tím nesetkala. Pokud jsou rozvedení a otec platí výživné, daňový odpočet uplatňuje matka. Vždyť ona táhne celou domácnost s dítětem, otec jen přispívá. Tady mi to zavání vytlouct z toho, co je víc výhodnější. Vždyť to stát, potažmo my zaplatíme Sml22

    superkarma: 0 10.10.2012, 08:03:27
  24. avatar
    [7] blesksoft [*]

    pani se má asi dobře a tatínek se stará, ale převážně je to tak , že matka vydělává pár šprdlíků, otec platí minimální výživné, které nepokryje ani třetinu výdajů na dítě tak má matka alespoň pár korun k dobru. Už vidím ty tahance jak otec co nedá ani korunu navíc požaduje úlevu na dani protože přece platí stanovené výživné Sml32

    superkarma: 0 10.10.2012, 07:22:21
  25. avatar
    [6] v.poho [*]

    Jenže pán nesplňuje podmínku, že žije s dítětem ve společné domácnosti, takže já bych mu to rozhodně nezapočítala.

    Manželka zřejmě nepracuje, protože jinak není jediný důvod, proč by si to nezapočítala ona. Stačí mít malý příjem, protože se to dá uplatnit i jako bonus, tj. pokud má nižší daň, stejně jí to stát doplatí.

    A z tohoto úhlu pohledu už je patrné, že tato úleva je od státu vlastně dárek, takže se nelze divit, že si dárce klade i nějaké podmínky.Sml57

    superkarma: 0 10.10.2012, 07:04:15
  26. [5] lidicka [*]

    úlevu na dani na dítě si může uplatnit jen jeden z rodičů, tak to vždy bylo a je.Sml22

    superkarma: 0 10.10.2012, 06:56:09
  27. avatar
    [4] Kytinkak [*]

    je to tak, vždy se úleva uplatňovala jen u jednoho z rodičů

    superkarma: 0 10.10.2012, 06:21:08
  28. [3] Rikina [*]

    Jinak nadpis je poněkud zavádějící, termín "odpisy" má v účetnictví přesný význam, a s dětmi vůbec nesouvisí. Sml80 Doporučila bych v případě pochybností navštívit daňového poradce, protože české daňové zákony vůbec nehovoří jasně, a mnohdy se na jejich výkladu neshodnou ani odborníci. To si nepřihřívám svoji polívčičku, neb daňový poradce nejsem, ale už jsem viděla hodně konkrétních případů, kdy se to podnikatelům/OSVČ vyplatilo, zjistit si ke své situaci všechny možnosti a podrobnosti.

    superkarma: 0 10.10.2012, 01:01:22
  29. [2] Rikina [*]

    Vždycky může slevu na dani uplatnit jen jeden člověk, i kdyby jich ve společné domácnosti s tím vyživovaným dítětem bydlelo 15 a vyživovali ho všichni dohromady. Sml80 Dokonce to ani nemusí být rodič toho dítka. Sml57 Sleva nemusí být uplatněna za celý rok, ale i za poměrný počet měsíců, takže v tomto případě bych se toho nebála a pánovi dítě v daňovém přiznání započítala. Ovšem musel by dodat minimálně čestné prohlášení paní bývalé choti, že si dítě v tomtéž období neuplatňuje ona, neboť jedno dítě=jedna sleva či bonus, na to se dbá a to se kontroluje.

    1. na komentář reaguje doginka — #26
    2. na komentář reaguje paníliška — #27
    superkarma: 0 10.10.2012, 00:51:44
  30. avatar
    [1] risina [*]

    A proč tu slevu na dani neupatňuje Bohumilova bývalá manželka?

    superkarma: 0 10.10.2012, 00:38:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme