Rodina

Základní škola bez domácích úkolů, jste pro?

Není to tak dlouho, kdy médii proběhla debata, kterou spustilo prohlášení dvou základních škol, že ruší domácí úkoly.  A z debaty vznikl projekt, jehož hlavním cílem je zavést základní školu bez domácích úkolů. Jedno z odůvodnění tvrdí, že mnozí žáci úkoly stejně nepíší, že na dohled nad domácí přípravou rodiče nemají čas a že stačí, když se žáci všechno naučí ve škole.

Odpůrci projektu se domnívají, že co se dítě naučí ve škole, je často velmi nutné doma procvičit, zautomatizovat a upevnit si poznanou látku. A to ve třídě s třiceti žáky zkrátka není možné.

úkoly

Zeptali jsme se některých rodičů, co si o projektu „školy bez domácích úkolů“ myslí. Často jsou to právě rodiče, kteří se na domácích úkolech svých ratolestí aktivně podílejí.

Markéta (43): Nejsem standardní vzorek, ale za mě úkoly jo. Přesně z toho důvodu, že děti potřebují procvičit doma to, co dělají ve škole. Ale jde o to, jak by ty úkoly měly vypadat. Moc se mi líbí úkoly, které nosí z britské školy moje děti. Dělají „projekty“ - je to soubor témat okolo určitého tématu, které mají zpracovat třeba v rozmezí 2 měsíců. Nemusí zpracovat všechny, mohou si vybrat. Sami si musí hlídat, aby si práci rozložili a stihli termín odevzdání. Jsou to zajímavá témata (u nejstaršího např. zrovna probírají problematiku „vody“ a témata jako např. sestrojit vlastní srážkoměr a 14 dní zapisovat srážky, výsledky zpracovat do grafu. Nebo napsat vlastní návrh projektu, jak zlepšit čistotu nějaké určité řeky. To jsou ty nejsložitější - mezi ty jednodušší patří např. nakreslit a popsat řeku (pramen, horní tok, dolní tok, atd.) A pomáhám podle potřeby. Každé dítě je jiné, pro některé je to brnkačka, udělá si domácí úkol samo dřív, než si omyju po návratu ze školy ruce, s druhým se trápím hodinu a vysvětluju až do úplného vyčerpání, protože je prostě mimoň.

Ladislav (53): Domácí úkoly ano. Děti mají mít i nějaké povinnosti i mimo školu.

Pavla (28): Moje dítě ještě do školy nechodí, ale za mě to bylo strašné. Člověk přišel ze školy a musel si jít dělat úkoly a učit se, a i tak se to moc nedalo stíhat. Takže v rozumné míře ano, ale max. na hodinu denně.

Eva (52): Úlohy jsem psala sama, jako malá doma, jako starší ve škole v šatně a taky v autobuse na koleně, klidně i za jízdy.

 Michal (38): Domácí příprava má význam pro vzájemný vztah rodičů a dětí, ale také pro vztah a spolupráci rodičů a školy. Hlavně z těchto a mnoha dalších důvodů nemohu souhlasit s projektem, který chce rozšířit vyučování bez domácích úkolů. Mám obavy, že za chvíli někdo přijde s tím, že škola vlastně celkově obtěžuje žáky i rodiče a měla by být zrušena vůbec.

Jak to tedy je? Další snížení nároků na děti, nebo naopak vstřícný krok školy k rodině?

O projektu se hovoří jako o horké novince, přitom školy bez domácích úkolů u nás už dávno existují. Dětem v první a druhé třídě úkoly nedávají a mají za to, že pro jejich vzdělání bude lepší, když si po škole budou hrát venku. Později jsou pak úkoly dobrovolné, které dělá jen ten, „kdo se těší, že něco zajímavého vyřeší.“ (například „luštěnky“) Vypadá to sice absurdně, ale funguje to. Od čtvrté, páté třídy se na těchto školách zavádí úkoly individuálně. Cílem je, aby se děti naučily samostatné práci, která je něčím, co mě baví, zajímá, a něco mi přináší.

Svůj odborný pohled k problematice, zda domácí úkoly ano, či ne, nabídla i psycholožka Dana Marková: „Jako psycholog si myslím, že domácí úkoly jsou vhodné na prvním stupni základní školy, v krátké formě, něco si společně přečíst s rodiči (pěstujeme i vztah ke čtení), něco krátkého napsat, připravit se do školy. Učíme děti se učit a učíme se připravovat se do školy. Tedy v první druhé třídě doporučuji společnou přípravu, od které postupně upouštíme, a rodiče jen dohlížejí. Ale pozor, zase je to individuální, pokud mám dítě např. s hyperaktivitou, bude potřeba pomoc rodičů po delší dobu.

Na druhém stupni doporučuji domácí úkoly na dobrovolné bázi - napište si cvičení na straně, ale už nemusím jako učitel kontrolovat úkol, ale dám ze stejného cvičení test. Jako žák mám možnost se připravit, jako učitel se nemusím zlobit s tím, zda je úkol napsán, či ne. Tady je to už o vlastní zodpovědnosti.“

Co z uvedeného vyplývá? Velmi výstižně to za rodiče shrnula maminka Veronika v jedné z internetových diskuzí: „Na druhé straně ale vidím velmi nerada, když mé nejmladší dítě přijde ze školy s tím, že třída tak zlobila, že pedagog nemohl vyložit novou látku, a tak to děti dostaly za úkol nastudovat samy. Synek se totiž zásadně spokojí s tím, že si najde jakýkoliv „výcuc“ na internetu, ten přepíše do sešitu a je hotovo. Kolikrát jsou to pěkné nesmysly, což už pedagog obvykle neřeší. Nezbývá než abych to řešila já, což díky Bohu u nás jde, ale chápu, že ne každá rodina to takhle může z nejrůznějších důvodů dělat.
Jsem přesvědčená, že správné řešení je jako skoro vždy otázkou míry, extrém na jednu i na druhou stranu přinese jen problémy.“

A nakonec jsme se zeptali těch nejpovolanějších – dětí samotných, zda by si přály školu bez domácích úkolů. Co si myslíte, že nám jednohlasně odpověděly?

   
14.10.2014 - Učení - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [37] peetrax [*]

    Se mnou teda nikdy nikdo úkoly nepsal, stejně tak s bratrem, tudíž jsme těmito "zbytečnostmi" rodiče nezatěžovali. Sml80 A i kdyby, určitě by jim nebylo zatěžko s námi ten čas nad úlohami strávit, narozdíl od některých diskutujících.

    Od první do čtvrté třídy jsme měli domácí úkoly dennodenně - většinou jedno cvičení do matematiky, druhé do čtení a později jedno na mluvnici. Bylo to sfouknuté do půlhodinky a rozhodně to nikoho nestresovalo anebo nezdržovalo od hraní. Ovšem nevím, jak je to dnes, zase - podle některých diskutujících mám dojem, že to musí být úloh na hodiny a hodiny, co kolem toho nadělají. Jsem jednoznačně pro domácí úkoly během celého školního roku, aby si děti vytvořily návyky a určitý systém.

    superkarma: 3 14.10.2014, 21:32:28
  2. [36] Zuza70 [*]

    hyenka — #31Co to je za blbost? Dítě si rodič může vyzvednout kdykoliv. Na tom bych trvala.

    superkarma: 0 14.10.2014, 18:30:40
  3. [35] Zuza70 [*]

    luneta — #28já vím jak jsi to myslela, jenom mi to přišlo směšný Sml30, ale když už jsi u těch map, tak já bych raději ty mapy Sml22

    superkarma: 0 14.10.2014, 18:28:09
  4. avatar
    [34] Julča [*]

    hyenka — #31 Pak bych se zamýšlela, jestli nezměním dětem školu Sml80. Já jsem si je vyzvedla kdykoliv, problém byl jednou za 14 dní, to byli v kině, tak jsem musela přijít později.

    superkarma: 0 14.10.2014, 15:28:28
  5. avatar
    [33] enka1 [*]

    hyenka — #31 To slyším poprvéSml24, totáč netotáč

    superkarma: 0 14.10.2014, 15:20:43
  6. avatar
    [32] diblice [*]

    hyenka — #31co to je za nesmysl, u nás chdoí děti dle potřeby a hlavně dle odjezdů autobusu a to je učitelka ještě na autobus vyprovází a čeká až odjede

    superkarma: 0 14.10.2014, 14:10:52
  7. avatar
    [31] hyenka [*]

    Julča — #24 Máš asi dobré zkušenosti, ale v téhle družině je zkrátka všechno problém. Třeba děti se z družiny "vydávají" jedině v celou hodinu. Takže, pokud z práce nestíháš na 15.00, tak příští termín na vyzvednutí je až 16.00. Úžasná možnost, zvlášť, když máš druhé dítě třeba ve školce. Prostě ti ujede jeden autobus, a můžeš si skoro hodinku luštit křížovku u dveří družiny! Tomu říkám pokrok, to nebylo ani za "totality", když jsem do družiny chodila já.

    1. na komentář reaguje diblice — #32
    2. na komentář reaguje enka1 — #33
    3. na komentář reaguje Julča — #34
    4. na komentář reaguje Zuza70 — #36
    superkarma: 0 14.10.2014, 14:08:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] diblice [*]

    ráda bych tu uvítala názor ze strany učitelů, u nás pan učitel tvrdí, že není potřeba dávat úkoly

    superkarma: 0 14.10.2014, 14:03:44
  2. [29] ellienka [*]

    jsem pro domácí úkoly. Ovšem takové, aby si děti procvičily, co probraly ve škole (a neučily se samy nové učivo) a nepotřebovaly nutnou asistenci rodičů. Úkoly by měly být zvládnutelné samotnými dětmi.

    superkarma: 0 14.10.2014, 14:03:32
  3. avatar
    [28] luneta [*]

    Zuza70 — #21já se bavila o prvňáčkách,ale mě by to bavilo i v devítce místo kreslení map v zeměpisu.Sml16

    1. na komentář reaguje Zuza70 — #35
    superkarma: 0 14.10.2014, 13:58:51
  4. avatar
    [27] Milala [*]

    Já preferuji úkoly.jde o to,aby si děti vždy novou látku procvičily. Na víkendy ale bez úkolů,tak to měly moje děti a bylo to fajn.

    superkarma: 0 14.10.2014, 12:49:01
  5. avatar
    [26] vladka321 [*]

    Moje dcera nosí úkoly pouze ve středu a jsou to úkoly spíše poznávací, nebo vyhledávací. Je v páté třídě a její učitelka razí heslo, že děti se mají učit ve škole. Zatím má samé jedničky. Díky tomu, že máme více dětí, tak toto nepovažuji za podstatné. Ovšem mohu srovnávat řekněme znechucenost dětí, kdy po kroužcích, či jiné své činnosti se vrhaly na úkoly a většinou to dopadlo tak, že si navzájem pomáhaly, či požádaly nás rodiče. Nikdy jsem nepovažovala DÚ za něco nutného a klidně jsem dětem s vypracováním pomáhala a poté jim vysvětlila látku. Dcera je natolik samostatná, že mě o pomoc s nepochopenou látkou také požádá a úkoly k tomu nepotřebuje. Možná se tak nějak systematicky učí díky příkladu starších sourozenců. Jedna je na VŠ a druhý na střední a připravují se stále, a rádi ji pomohou. Vlastně, vždyť já s ní nemám žádnou práci Sml16.

    superkarma: 1 14.10.2014, 12:03:01
  6. avatar
    [25] Julča [*]

    diblice — #22 Souhlasím, taky jsem byla raději, když měli úkoly a trochu se škole věnovali.

    superkarma: 0 14.10.2014, 11:45:35
  7. avatar
    [24] Julča [*]

    hyenka — #11 Pokud mě paměť naklame, tak v družině si děti většinou hrají, jsou venku nebo občas jdou i do kina. Takže dítě, když přijde domů, už je odpočinuté a klidně nějaký úkol může udělat. Já jsem pro úkoly, ale jeden - dva, kratší cvičení.

    1. na komentář reaguje hyenka — #31
    superkarma: 1 14.10.2014, 11:43:37
  8. avatar
    [23] Aprilka1 [*]

    úkoly jsem nesnášela, ted dcera ze školy DÚ nosí, ale jsou jen krátké (1. třída), pak ještě dostávají DDÚ - dobrovolný domácí úkol, za které dostávájí pochvalné bodíky, celkem dobrý systém, zatím

    superkarma: 1 14.10.2014, 11:36:38
  9. avatar
    [22] diblice [*]

    tak na školu, kde by byly úkoly na dvě hodiny jsme zatím nenarazily, syn je na střední, tak tam už nekontroluju, dcera je v pětce a úkol mají opravdu maximálně na 5 minut a jen jeden a tak jednou za týden, takže já jsem jedna z mála matek, která si stěžuje na to, že úkoly nejsou, protože dcera dojde ze školy, mrskne tašku do kouta a ráno ji tam popadne a jde, no a já abych měla nějaký přehled, tak aspoň každou neděli kontroluju pracovní sešity

    1. na komentář reaguje Julča — #25
    superkarma: 0 14.10.2014, 11:34:19
  10. [21] Zuza70 [*]

    luneta — #12Už vidím deváťáka jak barví jablíčka Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje luneta — #28
    superkarma: 2 14.10.2014, 11:34:06
  11. [20] kikinous [*]

    No, tohle je zajímavé téma... Myslím, že úkoly by měly být, ale líbil se mi ten názor s dobrovolností. Opravdu nejhorší je, když se sejde 5-6 domácích úkolů za den a dítě nad tím sedí až do večera, místo toho aby šlo někam s kamarády. Na střední jsme měli takové aktivní úkoly. Jako že o víkendu mají třeba zajít do lesa, nafotit nějaké rostliny a třeba si o nich najít něco na netu. Pak každý 2-3mi větami povypráví, co že tam našel. Znám třeba hodně dětí, na které rodiče prostě nemají čas a ty si buď celý den lámou hlavu a není kdo by jim pomohl, nebo ve většině případů opíšou úkol ve škole a o tom by to rozhodně nemělo být. Úkoly jako takové by se spíš měly zrušit na středních, protože tam je vážně nikdo nedělá Sml30

    superkarma: 1 14.10.2014, 10:25:23
  12. avatar
    [19] řeřicha [*]

    domácí úkoly jen s rozumnou mírou...žádný sáhodlouhý slohy a složitý příklady jako to bylo za nás....

    superkarma: 1 14.10.2014, 10:20:52
  13. avatar
    [18] verkaH [*]

    Já osobně souhlasím s paní psycholožkou. Mladší syn (2. třída) má pravidelně úkoly. Ten starší (8. třída) velmi nepravidelně a většinou v jeden den. Ale každý má odevzdat jindy. Takže pořádný chaos. Navíc se na každou hodinu stěhují do jiné učebny. Závidím dětem co mají učebnice ve škole a nosí "jen samé blbosti" Synův batoh váží jak při týdenním nákupu. Na každý předmět mají cca 4 sešity. Neustále nosí tabulky a pravidla pravopisu tam a zpět. A když mají zeměpis přihodí si i atlas map. Sml22

    superkarma: 1 14.10.2014, 10:08:19
  14. avatar
    [17] dzeja [*]

    Jsem zásadně proti, děti by měly dostávat domácí úkoly.

    superkarma: 0 14.10.2014, 09:47:19
  15. [16] bzanda [*]

    Všeho s mírou, úkoly na 5-10 minut ano, ale na 2 hodiny to mi přijde přehnané. Je to možná tím, že učitelé nekomunikují mezi sebou a každý zadá úkol a pak má dítě úkolů moc. Chci aby moje děti chodily do pohybových kroužků a ne jen seděly na židli ve škole a pak to samé doma.

    superkarma: 1 14.10.2014, 09:46:16
  16. avatar
    [15] Suzanne [*]

    hyenka — #11 Souhlasím s tebou.

    superkarma: 0 14.10.2014, 09:25:28
  17. avatar
    [14] Altamora [*]

    Jsem pro domácí úkoly, i když jsem je nerada psala jak sama, tak potom s dětmi. Kdo má náladu se s dětmi učit po celém dni v práci? Moc lidí to nebude. Ty úkoly donutí aspoň část rodičů, aby se zajímali o to, co jejich dítě umí, co ho baví, co naopak ani trošku. A taky se tím učí učit se. Za důležité je považuji na prvním stupni, pak už by ani být nemusely.

    superkarma: 2 14.10.2014, 09:24:44
  18. avatar
    [13] luneta [*]

    yradka — #8CHytli mladou novou učitelku,která letos učí poprvé,tak jsme si mysleli,že bude hodná.Jenže to asi dopadlo naopak a ona ještě neumí k dětem najít ten správný přístup

    superkarma: 0 14.10.2014, 09:17:10
  19. avatar
    [12] luneta [*]

    hyenka — #11Přesně,mají dostat úkol ve formě hraní.Třeba vybarvy a spočítej jablíčka.Ale stou pokladnou za trest bych to zavedlaSml30

    1. na komentář reaguje Zuza70 — #21
    superkarma: 0 14.10.2014, 09:13:18
  20. avatar
    [11] hyenka [*]

    luneta — #5Moje neteř chodí do druhé třídy, a nestačím se divit té spoustě úkolů co denodeně dostávají. Když si vezmete, že přijde domů ve 4 hodiny z družiny a pak má strávit hodinu a půl až dvě u psaní úkolů, mám chuť nechat paní učitelku za trest dělat o víkendech v hypermarketu na kase. Učit se má dítě ve škole, beru krátký úkol na procvičení, ale tohle opravdu ne. Děti mají mít právo na dětství. Projektu o kterém píšete jednoznačně fandím! Sml67

    1. na komentář reaguje luneta — #12
    2. na komentář reaguje Suzanne — #15
    3. na komentář reaguje Julča — #24
    superkarma: 3 14.10.2014, 09:03:42
  21. avatar
    [10] Pentlička [*]

    Domácí úkoly v rozumné míře ano. Dítě by si mělo učivo v klidu procvičit, aby zjistilo, jestli si ho pamatuje a jestli mu opravdu rozumí.

    superkarma: 3 14.10.2014, 09:02:02
  22. avatar
    [9] diblice [*]

    OlgaMarie — #4Olgo jak v kterých školách, já když se podívám dceři do batohu, tak tam má spíš zbytečný krámy než učení, to mají skoro všechno ve škole

    superkarma: 0 14.10.2014, 08:57:52
  23. [8] yradka [*]

    luneta — #5to mají synovci opravdu smůlu, rozhodně to podle mě není běžné

    1. na komentář reaguje luneta — #13
    superkarma: 0 14.10.2014, 08:56:39
  24. avatar
    [7] diblice [*]

    no tak u nás moc úkoly nejsou a když už náhodou, tak je to na 5 minut

    superkarma: 0 14.10.2014, 08:56:30
  25. [6] yradka [*]

    Asi bych nechala domácí úkoly na dobrovolnosti. Kdo udělá ocenit, kdo neudělá nic se neděje.

    Na prvním stupni bych je asi zanechala,protože procvičit látku doma je důležité. Ale jak zde bylo psáno všeho s mírou. Stejně jako je běžné,že děti na prvním stupni mají každý den nějaký zájmový kroužek. To je taky trochu moc.

    superkarma: 1 14.10.2014, 08:55:40
  26. avatar
    [5] luneta [*]

    za mě rozhodně úkoly ne!My taky skončíme v práci a nenosíme si ji domů.To jsou úkoly,naučit se nový učivo a kdy má dítě čas si hrát?Synovci teď nastoupili do první třídy a samozřejmě ti prvňáčci nevydrží čtyři hodiny čumět na učitelku a jen tiše poslouchat.Takže jak se do školy těšili,tak přišli znechucení,že se tam pořád jenom křičí.A už i prvňáčky nechávají po škole.To za nás nebylo.Jak znechutit školu navždy.Neteř chytla školu formou hry a dodnes má školu ráda.

    1. na komentář reaguje yradka — #8
    2. na komentář reaguje hyenka — #11
    superkarma: 0 14.10.2014, 08:51:58
  27. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Řeší se, zda domácí úkoly ano či ne, ale zvážili jste si někdy školní batoh svého dítěte, jakou váhu musí denně na svých bedrech vláčet?

    1. na komentář reaguje diblice — #9
    superkarma: 1 14.10.2014, 07:47:40
  28. avatar
    [3] rendvo [*]

    podle mého domácí úkoly ano, dítě je pak nuceno si látku zopakovat a matka pak vidí zda tomu dítě rozumí či né. Pokud tomu nerozumí může se ještě sama pokusit to svému dítěti vysvětlit.

    superkarma: 2 14.10.2014, 07:04:46
  29. avatar
    [2] Žofie [*]

    O prázdninách jsem mluvila s dcerou sousedů, která žije s rodinou v Anglii. Má čtyřletou holčičku, která teď v září nastoupila do školy do první třídy. Děti chodí do školy od čtyř let, denně od 9 do 16, tím škola končí, neexistují domácí úkoly nebo příprava. Vše je věc školy a rodina nemá žádné odpolední povinnosti do školy.

    superkarma: 1 14.10.2014, 06:56:26
  30. avatar
    [1] buldok [*]

    Úkoly určitě ano, ale s mírou.

    superkarma: 1 14.10.2014, 06:56:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme