Bulvár

Zakažte zákazy!

„Zákazy nemají význam. Jsem pro zákaz zákazů!“ říká jeden z nejznámějších českých spisovatelů, Vladimír Páral.

Náš svět je plný zákazů. Některým říkáme vyhlášky a zákony a jsou vynutitelné exekutivními složkami. Jinak řečeno, nebudeme-li je respektovat, dostaneme pokutu nebo nás zavřou do vězení. Pak tady máme zákazy morální – ze nerespektování některých z nich nám hrozí odsudek společnosti, jiné ignorují skoro všichni kolem nás a jsme považováni za blázny, pokud je dodržujeme. A nakonec jsou zde zákazy, vyslovované jinými lidmi – našimi rodiči, partnery nebo třeba šéfy. Následky jejich porušování jsou různé – od výčitek, přes hádky až po rozchody a vyhazovy z práce. Čas od času také můžeme říct, že nám něco zakazuje zdravý rozum. Pokud takový zákaz ignorujeme, obvykle se dostaneme do problémů. Jenže někdy je zdravý rozum příliš upjatý a vyplatí se ho neuposlechnout.

Také my čas od času něco zakazujeme – svým domácím mazlíčkům, svým blízkým, cizím lidem i sami sobě. „Nejez pořád to sladké,“ zakazujeme si třeba. Pak se neposlechneme a tak se někdy i zkusíme potrestat – obvykle nepříliš úspěšně. S trestáním jiných osob je to snazší – psa vytaháme za kůži, dítěti zakážeme dívat se na televizi a s manželem nemluvíme. Ale i to je někdy k ničemu. „Nezakazuj nic, u čeho nejsi schopen vynutit dodržení zákazu,“ praví se v moudrém pravidle pro výcvik psů. Toto doporučení ovšem neplatí jen pro psy…

Co to vlastně zákazy jsou? O zákonech se říká, že by měly být minimem morálky. Jenže zákony nejsou jen zákazy, ale i příkazy. Zákazy jsou obvykle prohlášeními negativními – zakazují nám něco dělat, říkat a někdy i myslet a cítit. Zákazy, alespoň podle některých z nás, omezují naši svobodu. Možná i proto se proti zákazům tak často bouříme. Svobodu totiž současná společnost považuje za jednu z nejvyšších hodnot. „Co mi máš co zakazovat!“ vykřikujeme tedy často a žijeme navzdory zákazům.

Také se říká „zakázaného ovoce největší díl“. Zákazy nás často provokují na tolik, že jednáme jenom proto, abychom je porušili. Obzvláště některé zákazy působí na některé lidi jako rudý hadr na býka. Někdy dokonce zákazy vyslovujeme s předpokladem, že je ten, komu jsou určeny, poruší. „Nezkoušej na mě sáhnout!“ zakazujeme například pohlednému mládenci, kterého svádíme, a doufáme, že ho náš odpor navnadí a že zákaz poruší. Jindy ovšem zákaz myslíme naprosto vážně a právem se pak ohradí ten muž, který si stěžuje, jak se má v těch ženských vyznat.

Většina z nás asi uzná, že jistá míra zákazů je nutná. Především malé děti nějaké ty zákazy potřebují. Nejhůře obvykle neseme zákazy bez vysvětlení, zákazy, jejichž příčině nerozumíme a které nám připadají zbytečné. V tomhle se občas chováme jako ty děti. „Proč bych na to neměla sahat?“ říkáme si a pak si spálíme prsty. Zákazy zkrátka k našemu životu patří – ty z vnějšku přicházející proto, že ne vždy a ne všechny jsme schopny chovat se jako zodpovědní, dospělí lidé, ty vnitřní pak ve chvíli, kdy se rozhodujeme na základě vlastní vůle a morálky. Není však zákazů ve světě příliš? Nebo je jich naopak málo? A vylučuje existence zákazů svobodu?

Co byste lidem zakázala?
Co zakazovali rodiče Vám?
Jaké zákazy jste porušila?
Co je nesmysl zakazovat?
Omezují Vás v něčem zákazy?
Udělala jste něco, protože to bylo zakázané?
Vymstilo se Vám porušení zákazu?

Napište nám své příběhy na redakce@zena-in.cz a nejlepší z Vás odměníme!

   
28.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [65] monca13 [*]

    Meander: 58. máš pravdu, taky gramatika je dost "výživné" téma

    superkarma: 0 03.09.2006, 12:43:29
  2. avatar
    [63] átéčko [*]

    (see : Já mám ráda Ready Kirken.) Zakázala bych blbost. Jinak jsou zákazy k ničemu.
    Koukám, jak smažíte Berušku1

    superkarma: 0 28.08.2006, 19:17:47
  3. avatar
    [62] man-mimo [*]

    Vivian: předpokládám, že jako srovnávací subjekt je tu uváděn německý kriminální film

    superkarma: 0 28.08.2006, 18:45:22
  4. avatar
    [61] Vivian [*]

    Stana55: (54) třeba pravidla českého pravopisu, že?

    superkarma: 0 28.08.2006, 18:32:05
  5. avatar
    [60] Vivian [*]

    Meander: opakovaně žádám, aby zde nebyla urážena německá kriminální policie

    superkarma: 0 28.08.2006, 18:30:49
  6. avatar
    [58] Meander [*]

    monca13: Třeba o nemocech nebo o holení, případně o polykání. Jo, a taky se dá dlouho bavit o tom, kdo smí a nesmí do restaurace.

    superkarma: 0 28.08.2006, 17:15:20
  7. avatar
    [57] monca13 [*]

    Já bych Berušku1 nechala žít, o čem nebo o kom byste se tady tak dlouho bavily?

    superkarma: 0 28.08.2006, 17:10:55
  8. avatar
    [55] lenagirl [*]

    superkarma: 0 28.08.2006, 15:44:53
  9. avatar
    [54] Stana55 [*]

    Myslí že správné zákazy jsou na místě.Ale znám spoustu zákazů které si příme říkají o to aby se porušovali

    superkarma: 0 28.08.2006, 15:26:47
  10. [53] tornado-lou [*]

    see: to se me libi. konecne konsturktivni navrh zakazu a zadny prazdny filozoficky kecy

    superkarma: 0 28.08.2006, 14:29:32
  11. avatar
    [49] Meander [*]

    agail: Chápeš? To je jenom jeden z mnoha jejích telecích příspěvků. Podle mě je má předepsané a jenom je kopíruje.

    superkarma: 0 28.08.2006, 13:40:01
  12. avatar
    [48] agail [*]

    Meander: nechápala jsem, co proti Berušce máš. Už je to jasné...
    Příspěvek 47 hovoří sám za sebe....

    superkarma: 0 28.08.2006, 13:29:16
  13. avatar
    [47] Beruška1 [*]

    Meander: Končím, vidím, že se chováš stejně, jako většina debilů Havlových vlezdoprdelků, plná huba demokracie, ale konkrétně říci, co jsem ti udělala, co jsi posraná až za ušima, co? Najsi náhodou nějaká šibnutá pánbíčkářka, ti se chovají stejně, jako ty, láska k bližnímu svému, ale jen tomu, co se mnou souhlasí, ostatní se musí zlikvidovat, to je jejich motto.

    superkarma: 0 28.08.2006, 13:24:53
  14. avatar
    [46] agail [*]

    Beruška1: Co jsou to nadržené hormony?

    superkarma: 0 28.08.2006, 13:05:32
  15. avatar
    [45] Meander [*]

    Beruška1: Bytost tvých kvalit nemá mít ani volební právo, natožpak názor. Konkrétně mi na tobě vadí, že - jak již bylo řečeno - tys blbá jak německá kriminálka.

    superkarma: 0 28.08.2006, 13:00:17
  16. avatar
    [44] xjannickax [*]

    zakázat..

    superkarma: 0 28.08.2006, 12:58:01
  17. avatar
    [43] Beruška1 [*]

    Meander: Opravdu netuším, co ti na mých třech větách připadá divné a nesmyslné. No hlavně mám pocit, že jsem asi k některému články vyjádřila svůj názor, který se ti nelíbí a hned útočíš, co? No jo, to je ta pravá česká pomatená demokracie. Tak se vyjádřit přímo, nebuď zbabělec, co konkrétního ti na mě vadí.

    superkarma: 0 28.08.2006, 12:54:30
  18. avatar
    [41] monca13 [*]

    je nějak málo příspěvků na to, že to bylo téma na víkend, že by byli všichni na dovolené?

    superkarma: 0 28.08.2006, 12:44:13
  19. avatar
    [40] Meander [*]

    Beruška1: Nadržené hormony? Někdo ti kousek IQ půjčil, abys dovedla napsat ty tři věty, že? Ale na to, aby dávaly smysl, to už ta půjčka nestačila...

    superkarma: 0 28.08.2006, 12:34:18
  20. avatar
    [39] Beruška1 [*]

    Meander: Já mám IQ v pořádku, zato ty asi potřebuješ uklidnit nadržené hormony, co?
    Ťapina: Nikoho nenutím, aby mě miloval, není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. A můj a moje jsou pro mě nejdůležitější.

    superkarma: 0 28.08.2006, 12:33:03
  21. avatar
    [38] Ťapina [*]

    Asdareel: Nikdo nemá Berušku rád

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:57:28
  22. avatar
    [37] Asdareel [*]

    Meander: Ty nemáš Berušku moc ráda, že?

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:50:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [36] aiša [*]

    zákazy ale jen ty rozumné

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:42:17
  2. avatar
    [35] Asdareel [*]

    Já pracuji a ještě jsem na diskusácích

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:37:46
  3. [34] markousek [*]

    *Freyja*: tak vítej v klubu

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:22:17
  4. avatar
    [33] Meander [*]

    Beruška1: Jaké že máš to IQ? Na úrovni Kelvinovi nuly?

    superkarma: 0 28.08.2006, 11:06:44
  5. avatar
    [32] Kachnička81 [*]

    taky bych zrovna teď neměla sedět u netu a číst ž-in a ím na to

    superkarma: 0 28.08.2006, 10:45:39
  6. [31] FAXÍK [*]

    některé zákazy se prostě porušují

    superkarma: 0 28.08.2006, 10:11:57
  7. avatar
    [30] Aspiková [*]

    Kdykoli máte pocit, že jsou děti nezvladatelné, můžete najít útěchu v tom, že dokonce ani všemohoucnost našeho Pána nedosahovala k Jeho vlastním dětem.

    Poté, co utvořil nebesa a zemi stvořil Bůh Adama a Evu.

    Mezi prvními věcmi, o kterých mluvil jim také řekl: "Nesmíte!"

    "Nesmíme co?" zeptal se Adam.

    "Nesmíte jíst zakázané ovoce!" odvětil Bůh.

    "Zakázané ovoce?

    My tu máme zakázané ovoce?

    Hele, Evo, my tu máme zakázané ovoce!"

    "Kecáš!"

    "Ne, vážně!"

    "NESMÍTE jíst zakázané ovoce!" zopakoval Bůh.

    "Proč?"

    "Protože jsem váš Otec a zakázal jsem vám to!" odpověděl Bůh a sám si říkal, proč neskončil s tvořením světa hned poté, co udělal slony.
    Pár minut nato Bůh viděl, jak Jeho děti svačí jablko a rozhněval se.

    "Neřekl jsem vám snad, že nemáte jíst zakázané ovoce?!" zeptal se.

    "Ehm, jooo." Odpověděl Adam.

    "A tak proč jste neposlechli?" zeptal se Otec.

    "Já nevím," řekla Eva.

    "Ona začala!" ozval se Adam.

    "Neee!"

    "Ale jo, začalas!"

    "Nee!"

    Jelikož v tu chvíli došla Otci trpělivost, potrestal je tím, že budou mít vlastní děti.

    Tím momentem se stalo něco, co se dodnes nezměnilo.



    Ale přece jen je v tomto příběhu útěcha!

    Pokud se trvale a láskyplně snažíte předávat svým dětem moudrost a oni ji odmítají, nebuďte k sobě tak přísní.

    Pokud i Bůh měl problém s výchovou dětí, kdo řekl že vy byste to měli mít snadné?





    _Něco k zamyšlení:_

    1. První dva roky jeho života učíte své dítě chodit a mluvit. Pak
    strávíte dalších šestnáct let tím, že jim říkáte ať si sednou a mlčí.

    2. Vnoučata jsou Boží odměnou za to, že jste nezamordovali své
    vlastní děti.

    3. Matky "puberťáků" ví, proč některá zvířata pojídají své mladé.

    4. Děti se málokdy spletou když vás citují. Ve skutečnosti
    zopakují každičké slovo, které jste neměli vyslovit.

    5. Hlavní důvod pořádání oslav narozenin vašich dětí je ujištění
    se o tom, že vlastně existují ještě horší děti něž jsou ty vaše.





    _Rada dne:_

    Buďte hodní na své děti, jednou vám budou vybírat domov důchodců!

    Pokud jste ve stresu a máte bolení hlavy, udělejte to, co radí příbalový leták na Aspirinu:

    "Vezměte si dvě tablety... a ... držte (se) z dosahu dětí."

    superkarma: 0 28.08.2006, 10:11:22
  8. [29] tornado-lou [*]

    Zakony nam zakazuji myslet a citit? to snad ne!

    superkarma: 0 28.08.2006, 10:09:59
  9. avatar
    [28] Asdareel [*]

    Někdy mi připadá, že se celý svět zbláznil a že se vyžívá ve vymýšlení nesmyslných zákazů otravujících lidem život. V diktatuře to člověk chápe, ale nikdy bych si nepomyslel, že i tzv. západní demokracie se vydají na cestu orwellovskéhp oklešťování občanských práv a svobod.

    superkarma: 0 28.08.2006, 09:38:19
  10. avatar
    [27] monca13 [*]

    Ťapina: 25. s tím souhlasím

    superkarma: 0 28.08.2006, 09:23:15
  11. avatar
    [26] monca13 [*]

    alko: pokud si ulevíš sprostým slovem v soukromí, je to pořád lepší než nějaká agrese - s tím pliváním souhlasím

    superkarma: 0 28.08.2006, 09:22:19
  12. avatar
    [25] Ťapina [*]

    Máme stav přebujelosti zákazů, příkazů, vyhlášek a norem, a pořád přibývají. V dnešní době není normální člověk schopen vědět, co všechno nesmí, nebo musí, natož to přesně dodržovat.

    superkarma: 0 28.08.2006, 09:06:04
  13. avatar
    [23] zauzka [*]

    Trinitty20:

    superkarma: 0 28.08.2006, 08:38:14
  14. avatar
    [22] Beruška1 [*]

    Zákazy ráda nemám, ale v některých případech jsou oprávněné, třeba u vraždy, ublížení na zdraví a tak. Ale ještě víc nesnáším povinnosti - musíš udělat to a to, musíš jít tam a tam ...

    superkarma: 0 28.08.2006, 08:35:17
  15. avatar
    [21] Zzuzzka [*]

    Trinitty20:

    superkarma: 0 28.08.2006, 08:19:24
  16. avatar
    [20] Trinitty20 [*]

    To záleží na tom jaký je to zákaz, některé by stály za zrušení, některé za dodržování a některé za porušování tak

    superkarma: 0 28.08.2006, 08:04:30
  17. avatar
    [19] Gabi [*]

    Co je to zákaz? Přímočaře vyslovené typu "zákaz vstupu" nebo něco jako "kdo to ukradne, tomu ruka upadne"? Nebo v podvědomí ukrytá tabu? O co jdou lepší příkazy typu "zavaž si tkaničky" od "nechoď s rozvázanými tkaničkami"?
    Kdo může stanovit "smysluplné" a "nesmyslné" zákazy?
    Vše podle mě záleží na typu a fázi společnosti, na vztahu jednotek (třeba rodin) k celé společnosti, na "zákazech" daných geneticky jen mírně evolučně formovaných či na "zákazech", které se předávají v rámci někjaké skupiny (třeba rodiny) ...

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:54:09
  18. avatar
    [18] grice [*]

    My jsme s bráchou vždycky chodili tajně kouřit a potom jsme žvýkali jak o život a hned jak jsme přišli domů,tak si honem umýt ruce jako vzorný děti. Bylo nám 16 a 14 a přijít na to naši je po nás

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:45:43
  19. avatar
    [17] Pentlička [*]

    Máme v práci zakázáno chodit na internet z jiných než pracovních důvodů. Já to porušuju, protože nejsem schopná čekat na ž-in až do večera domů. A koleduju si - až se na to přijde, budu mít malér, chjo!

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:40:04
  20. [15] kornoutek [*]

    já bych zakázala války

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:32:27
  21. [14] Olca [*]

    zakazy jsou od toho aby se porusovaly - tedy jak ktere

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:31:13
  22. avatar
    [13] alko [*]

    Já bych zakázala vulgární slova a plivání na chodník

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:14:03
  23. avatar
    [12] monca13 [*]

    zakázané ovoce sice nejlíp chutná - dovedete si ale představit třeba společnost, v níž by nebyla zakázaná vrážda?

    superkarma: 0 28.08.2006, 07:03:57
  24. avatar
    [10] marylin [*]

    Nyo-> toho jsem si vedoma ..

    superkarma: 0 28.08.2006, 06:56:38
  25. [9] kornoutek [*]

    jo přesně tak, zakázané ovoce nejlíp chutná... taky jsem párkrát okusila

    superkarma: 0 28.08.2006, 06:16:13
  26. avatar
    [8] Zuzana N. [*]

    zákazy jsou od toho, aby se porušovaly

    superkarma: 0 28.08.2006, 06:14:54
  27. avatar
    [6] marylin [*]

    Bez zakazu, prikazu, zakonu a stanov .. ty jo .. to by byl bordel Namet na novu sci-fi, chi by me zajimalo za jak dlouho by lid znicil sam sebe .. nadeji na dlouhe preziti bych nedavala

    superkarma: 0 28.08.2006, 05:22:10
  28. avatar
    [5] Beata [*]

    také mi zakazovali,ale když zakázané ovoce nejví chutná

    superkarma: 0 28.08.2006, 04:49:00
  29. avatar
    [3] mimozaclub [*]

    zákazy jsou k ničemu,káždý si nejdřív spálí prsty

    superkarma: 0 28.08.2006, 02:03:38
  30. avatar
    [2] edith1975 [*]

    Pokud to není nezbytné, neporušuji žádné zákazy

    superkarma: 0 28.08.2006, 02:01:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme