Rodina

Zakažme hazard, je to bezpečné!

Primář mužského oddělení léčby závislostí v Psychiatrické léčebně Bohnice Karel Nešpor tvrdí, že zákaz hazardu má jen pozitivní výsledky. Privilegované postavení hazardu je o to překvapivější, že v jiných oblastech je u nás tendence šetřit nebo zvyšovat daně.

Co se stane, když zakážeme hazard?

hazard

Zatímco v jiných zemích dochází k omezování hazardu nebo jeho vykazování na okraj společnosti, v České republice se pod ochranou některých politiků hazard nadále rozmáhá. Privilegované postavení hazardu je o to překvapivější, že v jiných oblastech je u nás tendence šetřit nebo zvyšovat daně.

V této souvislosti se lze ptát, co by se stalo, kdyby se u nás hazard nebo některá jeho forma zakázaly. Odpověď na tuto otázku nabízí práce norské vědecké pracovnice Ingeborg Lund (Lund, 2009). V rozsáhlé a metodologicky kvalitní práci popsala autorka změny, k nimž došlo po zákazu elektronických hazardních přístrojů. (Těm se u nás z nepochopitelného důvodu říká výherní automaty.) K tomuto zákazu došlo v Norsku v roce 2007. Už o něco dříve byl jejich provoz zakázán v mezi 22. a 6. hodinou. K jakým změnám uvedený zákaz vedl?

  • Ubylo telefonátů na speciální linku telefonické pomoci, kterou v Norsku zřídili speciálně kvůli hazardu.
  • Nezjistilo se, že by na podobných přístrojích docházelo po zákazu k ilegální hazardní hře.
  • Nedošlo k nárůstu jiných forem hazardu.
  • Zákaz elektronických hazardních přístrojů příznivě ovlivnil i osoby, které před tím hazardně hráli intenzívně a rizikově.

Uvedené závěry nepřekvapí, uvážíme-li výsledky jiných prácí, které také svědčily o souvislosti mezi dostupností hazardu a množstvím problémů které hazard působí (např. Welte a spol., 2006, Grun L, McKeigue, 2000).

Literatura

  • Grun L, McKeigue P. Prevalence of excessive gambling before and after introduction of a national lottery in the United Kingdom: Another example of the single distribution theory. Addiction 2000; 95:959-966.
  • Lund I. Gambling behaviour and the prevalence of gambling problems in adult EGM gamblers when EGMs are banned. A natural experiment. J Gambl Stud. 2009; 25(2):215-25.
  • Welte JW,WierczorekWF, Barnes GM, Tidwell MCO. Multiple risk factors for frequent and problem gambling: Individual, social and ecological. Journal of Applied Social Psychology 2006, 36:1548-1568.
   
16.12.2010 - Finance a práce - autor: prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Komentáře:

  1. avatar
    [30] Vivian [*]

    Veronika81 — #25 jasně, v tom věku už by to nikomu nestálo za toSml30

    superkarma: 0 11.01.2011, 15:17:41
  2. avatar
    [29] Vivian [*]

    A proč není zakázaný alkohol a cigarety? A proč nejsou zakázané obchody, počítačové hry, televize a další věci, na kterých člověk může být závislý?

    superkarma: 0 11.01.2011, 15:16:53
  3. [28] rak177 [*]

    Nevím,co vše by se mělo zakázat,aby člověk nebyl závislák.Vždy se bude na něčem vydělávat,ať jsou to herny,alkohol,cigarety,drogy,jídlo,atd.Vždy se najde něco,na čem bude člověk závislý.Záleží na každém,jak dalece je odolný vůči těmto věcem.Kdyby herny nebyly,bylo by to fajn.Tak zase bude něco jiného,do čeho budou lidé strkat nesmyslně peníze.Z heren má peníze majitel herny,majitel automatu,stát,,jen ne ti,co je tam hází a o to jde...

    superkarma: 0 28.12.2010, 03:33:53
  4. avatar
    [27] Tyčka [*]

    Já bych zakázal nákupní střediska a ty ohromné obchody se žrádlem. Lidi tam utrácejí jako zběsilí, z košíků jim potraviny přepadávají, nesmyslně se přežírají, jsou tlustí jako prasata a pak chodí po doktorech, že chtějí zhubnou a ono jim to nejde, protože to mají v genech. Taky bych zakázal cigarety a odstranil ochody s nimi, a taky bych zakázal . .  . já už nevím co. Kruci, kdo do herny nechce chodit, ten tam nemusí a nemusí mu vadit, že existují.

    superkarma: 0 17.12.2010, 14:06:06
  5. avatar
    [26] kareta [*]

    Varuj se hazardu, vzpomeň si na Jardu.Sml58

    superkarma: 0 17.12.2010, 11:55:19
  6. avatar
    [25] Introvertka [*]

    Herny by se měly zakázat. Anebo vstup od 81 let Sml16

    1. na komentář reaguje Vivian — #30
    superkarma: 0 16.12.2010, 23:59:33
  7. avatar
    [24] Eva_CZ [*]

    Rikina — #18 tak to musely zmizet, protoze kdyz jsem jeste zila v Cesku, byl automat v kazdy putyce. Fakt v kazdy.

    superkarma: 0 16.12.2010, 20:32:46
  8. avatar
    [23] sedesatka [*]

    Herny ne Sml32

    superkarma: 0 16.12.2010, 18:10:47
  9. avatar
    [22] babicka11 [*]

    Hrací automaty ráda nemám, ten kdo je labilní a nemá silnou vůli, je lehké tomu propadnout..Sml22 znám pár lidí, co chodí v ošoupané bundě, jezdí na hajtrách, chybí jim základní vybavení na kolo, ale jsou denně v hospodě a nahází peněz do automatu, že kdyby to nedělali, měli by i to kolo zlatý ..Sml15

    superkarma: 0 16.12.2010, 17:15:51
  10. avatar
    [21] denkas [*]

    Suzanne — #11 Jéé Nusle! To je moje dětství!!Sml59Ale to tam žádný herny nebyly!Sml80

    superkarma: 0 16.12.2010, 17:03:13
  11. avatar
    [20] denkas [*]

    Rikina — #18 My když odvážíme vnuka domu ,tak se vždy stavíme u pumpy na teplou čokoládu. Naposledy nás překvapily automaty !Vůbec nebyly zvlášť ,jen na zdi cedulka,že tam nesmí do 18let! Ale automat na čokoládu hned u nichSml80

    superkarma: 0 16.12.2010, 17:00:01
  12. [19] dadma [*]

    Herny by se měly zrušit a casina pouze ve velkých městech.

    superkarma: 0 16.12.2010, 14:37:43
  13. [18] Rikina [*]

    Eva_Fl — #17 Vždyť se tam neprovozujou. Provozujou se v hernách, tedy na místech k tomu určených a vyčleněných. Kam je do 18 let vstup zakázán, a zvenku jsou k poznání často jen podle tabule se svítícím jackpotem. Sml80 Pochopitelně jsou místa, kde je těch podniků větší koncentrace, ale že by byly úplně na každém rohu, to se fakt nedá tvrdit. V hospodě bývají třeba šipky, což ovšem není výherní automat. V kavárně jsem teda ještě výherní automat neviděla, ani v cukrárně, jak tu někdo psal. Sml80 

    Ostatně ve výše psaném článku není řeč jen o automatech, nýbrž o hazardu jako takovém. A ten plošně zakazovat je podle mě nesmysl.

    1. na komentář reaguje denkas — #20
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #24
    superkarma: 0 16.12.2010, 14:11:10
  14. avatar
    [17] Eva_CZ [*]

    Riki - a co by se jako stalo, kdyby se nesmely! provozovat automaty ve verejnych prostorach? V hospodach, kavarnach, proste vsude, kde je jich jak nasrano?

    1. na komentář reaguje Rikina — #18
    superkarma: 0 16.12.2010, 13:54:57
  15. avatar
    [16] nadenica [*]

    pracovala jsem asi rok v nonstopu plném automatů, každý měsíc bylo poznat, že se braly sociálky - daně pracujících, vyplácené "potřebným a sociálně slabým" mizely v útrobách těchto beden...a já makala 24hodin, pak 3 dny volna a zase 24hodin a furt dokola...Sml80

    superkarma: 0 16.12.2010, 13:48:36
  16. avatar
    [15] SNÍŽEK [*]

    jsem pro zrušení heren.Sml67

    superkarma: 0 16.12.2010, 13:32:00
  17. avatar
    [14] Suzanne [*]

    OlgaMarie — #12 Přesně tak, množství heren vytváří nežádoucí image i energii města.

    superkarma: 0 16.12.2010, 13:11:08
  18. [13] lidicka [*]

    Zajímavé je, že je jich tolik (heren), a stejně všechny prosperují Sml80

    superkarma: 0 16.12.2010, 12:18:31
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    Suzanne — #11 Já bych také herny stáhla někam na okraj měst jako jsou stažena nákupní střediska. Nějak si na ně nemohu zvyknout, když je vidím na takřka každém nápadném místě v centru města.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #14
    superkarma: 0 16.12.2010, 12:12:24
  20. avatar
    [11] Suzanne [*]

    Rikina — #10 Něco na tom je, určitě. Ale donedávna jsem bydlela v Nuslích, víš... Co bar, to herna. Obsluha se tam rozhodně nenudila. Byla to milá lokalita, ale tohle do ní přitahovalo specifickou skupinu lidí. Když děti cestou ze školy potkají 10 heren, přijde jim to normální. Je to můj osobní pohled, jsem pro jistou regulaci. Místa, kde herny nemají žádné omezení, prostě jsou specifická. Když to řeknu kulantněSml30 Na pračku peněz si firmy jistě najdou jiné cestičky, ale nevidím důvod, proč jim k tomu ještě vysypávat chodníček.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    2. na komentář reaguje denkas — #21
    superkarma: 0 16.12.2010, 11:17:45
  21. [10] Rikina [*]

    Suzanne — #9 Ono to možná není tak horký. Jednu dobu jsem pracovala pro firmu, která měla asi osm podnikatelských aktivit, a jednou z nich byly herny. Obsluha se v nich nehorázně nudila a zely prázdnotou. Ještě před obdobím hospodářské krize. Ty herny sloužily především jako pračka špinavých peněz. Sml57 Netvrdím, že je to bohulibá činnost, ale zákazem se dojde jedině k tomu, že si podobné firmy najdou jiné cestičky, a člověk, který má předpoklady býti závislým, holt bude závislý na něčem jiném, možná horším, než automaty. Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 0 16.12.2010, 10:32:54
  22. avatar
    [9] Suzanne [*]

    Rikina — #8 Nevím, ale hrací automaty na každém rohu mě nenaplňují nadšením ani jako matku ani jako občana. Je dobře, že má někdo takhle vyhrocený názor, už kvůli tomu, že tvoří protiklad tendenci mít hrací automaty v každé cukrárněSml80 U demokracie je podle mě žádoucí najít míru - může se všechno, ale v rámci jasně daných mantinelů. Ty mantinely má každá společnost jinde, ale vyspělé společnosti mají i ten hazard dobře "omantinelovaný". Osobně to vidím jako pozitivum.

    1. na komentář reaguje Rikina — #10
    superkarma: 0 16.12.2010, 10:21:48
  23. [8] Rikina [*]

    Sml80 Nevím, připadá mi, že pan Nešpor by ve svém svatém nadšení nejradši zakázal úplně všechno, na čem může vzniknout závislost, a to bychom pak žili velmi asketicky. Pokud vůbec. Viz text písně "život je návykovej a někdy zabíjí..." Sml57 

    1. na komentář reaguje Suzanne — #9
    superkarma: 0 16.12.2010, 10:17:17
  24. avatar
    [7] Suzanne [*]

    V hracích automatech nevidím smysl jiný, než že na nich někdo rejžuje. Nevadí mi šipky, nevadí mi hráčský doupata, ale výherní automaty bych zrušila.

    superkarma: 0 16.12.2010, 09:17:15
  25. [6] Mautina [*]

    hazard bych zrušila,už jen ztoho důvodu,že vzniká na něm závislost někdy horší než na drogách Sml68

    superkarma: 0 16.12.2010, 08:59:33
  26. avatar
    [5] kareta [*]

    Eva_Fl — #1 evidentně to jde! Amici o vyřešili šalamounmsky!

    Jinak- souhlas - hazard a chlast! Příšerná kombinaceSml31

    superkarma: 0 16.12.2010, 08:29:38
  27. [4] Anime Otaku [*]

    Mě nevadí klasický hazard jako je třeba poker nebo blackjack ale zakázaly bych ty hrozný automaty. Nebo bych zakázala v hernách konzumovat alkoholické nápoje a zelo by to tam prázdnotou.

    superkarma: 0 16.12.2010, 07:30:56
  28. avatar
    [3] mandzarik [*]

    Já když vidím megapoutač na ruletu v oknech restaurace městského divadla a další lákadlo - pro hráče občerstvení zdarma - chce se mi zvracet Sml68 V okresním městě bych heren s automaty a ruletou napočítala minimálně deset, jen těch, co je mají jako hlavní náplň "zábavy."

    superkarma: 0 16.12.2010, 06:05:43
  29. [2] orangutan [*]

    zrušila bych je všechnySml31

    superkarma: 0 16.12.2010, 00:21:55
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Ja jsem tady hraci automat v zivote nevidela. Jednak je na Fl hazard zakazanej, druhak  kdyz uz NAHODOU nekdo dostane povoleni tohle provozovat, musi byt herna opatrena cernymi skly a vstup je po dovrseni 21 let. A ja s tim jen a jen souhlasim, protoze znam i zavisle na automatech a pohled na jejich rozpadly rodiny je hodne smutnej.

    Herny jsou tady pouze na uzemi Indianu, na ty se zakony Floridy nevztahuji.

    1. na komentář reaguje kareta — #5
    superkarma: 0 16.12.2010, 00:11:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme