Bulvár

Zadlužení domácností je na rekordní úrovni

Před krátkou dobou byly zveřejněny výsledky průzkumů, které ukazují, že České domácnosti se zadlužují stále víc a víc.

Jen během letošního srpna se domácnosti u nás zadlužily o dalších téměř 11 miliard korun, a celkem tak bankám a finančním institucím dlužily zhruba 490,6 miliardy korun. Na jednoho obyvatele připadá dluh zhruba 47 800 korun (a to ještě není řeč o dluzích, které připadají na hlavu kvůli „veleúspěšnému“ hospodaření našeho státu).

(3. Kde se konal první veřejný závod skibobistů?)

Výsledky pocházejí z revidovaných údajů České národní banky. Proti loňskému srpnu stouplo zadlužení českých domácností o více než 119 miliard korun! Podle informací ČNB tedy zadlužení domácností roste letos skoro každý měsíc dvakrát rychleji než objem vkladů. Přitom je ale podle analytiků stále na nižší úrovni, než je obvyklé v západní Evropě.

Máme sice v průměru třikrát menší zadlužení než v jiných zemích (vyjádřeno k hrubému domácímu produktu), ale zadluženost roste rekordně. Je to podle všeho kvůli tomu, že „silné“ ročníky sedmdesátých let jsou ve věku, kdy se nejčastěji pořizují úvěry, jejichž úrokové sazby jsou přitom dlouhodobě na nízké úrovni (to má přitom třeba v bydlení za následek vysoké ceny nemovitostí).

Jako pozitivum se ale dá brát, že vzrostly také vklady. Jednodenní vklady domácností se během srpna zvýšily o pět miliard na 520,3 miliardy korun. Vzrostly i vklady domácností s výpovědní lhůtou, a to o 6,2 miliardy na 235,6 miliardy korun.

Horší je to s dluhem státním. Číslo, které se uvádí, už působí natolik abstraktně, že jej vyslovíme spíše s pobavením než s hrůzou, kterou by si to číslo zasloužilo. Zahraniční dluh totiž vzrostl na 1,125 biliónu. Ano, ta částka je nepředstavitelná.

Doba, po kterou budeme jako národ peníze splácet, je v podstatě podobně abstraktní jako celý dluh. Chceme-li se utěšovat, můžeme si říkat, že podobně je na tom celá Evropa – ano, ekonomická recese je v plném proudu – a že až systém přestane fungovat, nás už to zřejmě nebude trápit. Jisté je, že celá Evropa se řítí nezadržitelně do velkých problémů, proti nimž je nějakých 1500 euro (což je v Německu jednoměsíční důchod) vyloženě směšnou záležitostí.

Pokud vše půjde „dobře“, opravdovou krizi pocítí nejdříve naše děti a možná dokonce děti našich dětí. Přesto je ale právě teď okamžik pro zamyšlení, kam se celá situace řítí a kolik toho naše rodinné rozpočty ještě vydrží. Neustálé „vytloukání“ úvěrů dalšími úvěry nás stojí daleko více peněz, než se na první pohled zdá. Nevěřte reklamám – žádná půjčka totiž není zadarmo!

Zdroj: ČNB a novinky.cz

   
16.10.2006 - Společnost - autor: Richard Klíčník

Komentáře:

  1. [24] tornado-lou [*]

    kareta: byt za hotovy zni hezky, ale pro vetsinu lidi to fakt neni moc realny. a co se tyce najmu... bydlime v 1+1 za 6500 mesicne za tu dobu co tam planujeme bydlet zaplatime majitelnce ctvrt milionu korun. do bytu se mi nechce kupovat ani novy linoleum, natoz abych zkulturnovala umakartovou koupelnu. takze kdyz se dozvim, ze kamos kupuje byt 2+1, mesicni splatku ma ve vysi myho mesicniho najmu a bude to JEHO byt, tak si nemuzu pomoct, ale desne se tesim na dobu, kdy si taky budu moct vzit hypoteku.

    superkarma: 0 16.10.2006, 13:08:46
  2. avatar
    [23] Vivian [*]

    A po Vánocích to ještě naroste, až si každý pako půjčí na dárky...

    superkarma: 0 16.10.2006, 13:00:24
  3. avatar
    [22] Kuře [*]

    kareta: Až ti po garsonce bude pobíhat mrňous, a zjistíš, že buď budeš hódně trpět, nebo půjdeš do většího, tak spolkneš i tu půjčku. Ale souhlasím s tvým názorem, že je to obrovský riziko a velká zátěž. Teda pokud chceš mít rychle splaceno. Jsi šikovná, že sis byt mohla pořídit i bez půjčky, jenže ne každý má na tvůj styl života. Tím myslím psychickou stránku, znám lidi, co se z podobného stylu zhroutili, prostě to nešlo. Každý je schopen něčeho jiného...

    superkarma: 0 16.10.2006, 12:43:09
  4. avatar
    [20] gerda [*]

    Beruška1: chacha, tos to trefila. 1+1 v paneláku, ale je fakt, že už nás tam víc, jak my dva, nebude...ale za mlada jsme stavěli a nepůjčovali si nic. Já šetřila celou mateřskou, nakupoval se "jen" materiál na stavbu, ale stylem cihly z bouračky, které se doma očistily, tvárnice z levně koupené škváry, dělané doma, vaření obstarávala tchyně - takhle se to kdysi dělalo, taky jsme stavěli 6 let. Dnes se víc spěchá.

    superkarma: 0 16.10.2006, 11:43:31
  5. avatar
    [18] kareta [*]

    slonbidlo: Já cestovala a pracovala o prázdninách, a 1 rok po škole. Jen přes léto. Je fakt, že kdybych měla známost a nebyla promiskuitní nezodpovědná potvora, byla bych usedlejší a neměla v zadku vrtuli..Taky jsme měli doma prababičky na dožití, jenže my bydleli 4 generace v domě, takže když jsem byla pryč, měli i víc klid..Každá jsme jiná, jen jsem prezentovala svou zkušenost, obavy, zkušenosti (nemalé, něco o nemovitostech a jejich financování vím..). Ale každý se musí rozhodnout sám.

    superkarma: 0 16.10.2006, 11:04:05
  6. avatar
    [16] kareta [*]

    slonbidlo: no, jenže já musela pracovat, abych si vydělala, bydlela jsem v pokoji 8m2, dělala jsem bez "day off", žádný flákání, švábi... Cestovala jsem sama, práci si sháněla sama, riskovala jsem sama. Každý má možnost jet ven, naučit se jazyk, vydělat peníze, vrátit se a kupit byt..Platila jsem tržní cenu.

    superkarma: 0 16.10.2006, 10:38:14
  7. avatar
    [14] vininka [*]

    Nikdy bych si nepůjčila na dovolenou nebo na vánoce,ale bydlení je snad nutnost.Opravdu nespatřuji ideál v bydlení pod mostem.

    superkarma: 0 16.10.2006, 10:16:42
  8. avatar
    [13] Luciš [*]

    kareta: je to jen o tom, jak kdo odhadne svoji situaci. Já si dovolím říct, že naši hypo 3300 měsíčně můžu platit i jako vdova na mateřské a nemusím se hádat s nějakým vychytralým debilem, co mi deset let nedá ani vyučtování za vodu a přeplatky si nechává. Nemusím se s ním hádat, že jsem chlástla na neudržovaném chodníku a měla neschopenku, ať to aspoň příště udržuje, když mu platím i za úklid. A nemusím poslouchat ty kecy, jak zrovna náš byt potřebuje pro svoji dceru, když dva stejné byty před pár měsíci, ze kterých lidi doslova utekli, pronajímá za tržní nájem.

    superkarma: 0 16.10.2006, 10:12:17
  9. avatar
    [11] kareta [*]

    Manx: dle mého názoru je chyby v nefungujícím trhu s byty, psala jsem ve vedlejší diskusi, já jen VARUJI, protože je to závazek nezanedbatelný a na mnoho let, v případě nájmu není problém se sebrat a najít lacinější byt, v případě hypo a dlouhodobějších problémů jsi v řiti(sory) a nemysli si, že zadluženou nemovitost výhodně prodáš. Vydělá na tom banka, exekutor, popř. chytrák, co v dražbě nemovitost koupí. Běž se někdy na takovou dražbu podívat. Jestli se na ni vůbec dostaneš....

    superkarma: 0 16.10.2006, 09:59:19
  10. [9] Mončí [*]

    kareta: Dovolím si nesouhlasit. Myslím si, že v podnájmu rozhodně není pohodlnější bydlení, protože byt není tvůj a všechny úpravy musíš konzultovat s majitelem, který s tím zase nemusí souhlasit. Levnější? Určitě ne, protože nájem je často ve stejné výši jako splátky hypotéky. Jen s tím rozdílem, že hypotéku za dvacet let splatíš, ale nájemné ti poroste a platíš ho do smrti.Bezpečné? Ani náhodou. Za prvé majitelé se moc nestarají o byty svých nájemníků, takže nějaké revize - ani náhodou a za druhé si kdykoli můžou vzpomenout, že právě ten váš byt potřebují a vy máte cca 14 dní na vystěhování.
    Je velké štěstí když si člověk může pořídit bydlení za HOTOVÉ, jenže každý na to nedosáhne. Jak už jsem psala, my máme hypotéhu, nijak drastickou, můžeme si dovolit 2x ročně dovču, výlety a prodloužené víkendy a já nevím co ještě. Žijeme dost slušně, příjmy nemáme závratné, možná jen málo nadprůměrné, ale bez té hypotéky by to bylo o dost horší.

    superkarma: 0 16.10.2006, 09:38:57
  11. avatar
    [8] Žížala [*]

    Přesně to jsem chtěla karetě napsat, že ve většině případů platí lidé měsíčně úplně stejně za hypotéku jako za byt v cizím...

    superkarma: 0 16.10.2006, 09:06:07
  12. avatar
    [7] Luciš [*]

    kareta: máme průměrné přijmy a než strkat majiteli bytu v budoucnu zvyšující se "regulované nájemné" (před plánovaným zvýšením 3500 jen nájem bez služeb samozřejmě), ze kterého neopravil za patnáct let ani ťuk (naopak po mojí máti požadoval statisícové částky, že jí vymění okna, natřela si je sama, sama si dodělala dlažbu, kotel), ta hypotéka 3300 Kč (sice za poloviční byt) se mi vyplatí (byt 1mil, 400 v hotovosti, na dvacet let).
    PS: tento majitel koupil po revoluci dům s 9ti byty, jeden za 40 000 Kč, nájemníkům město odkup nenabídlo. Dnes má dům v centru města tržní cenu tak 8 mil Kč, byty opravili jen nájemníci ve vlastní režii.

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:54:14
  13. avatar
    [6] kareta [*]

    Beruška1: omyl, v 25 jsem si koupila vlastní velkometrážní byt v centru za HOTOVÉ mé vydělané peníze, loni jsem ho se ziskem prodala a postavili jsme dům- za hotové.
    Já jen vidím ty velké oči, co měli kupci našeho bytu- já je varovala- nemáte děti, až Vám vypadne jeden příjem,...starý dům...NE, ONI BYLI NEJCHYTŘEJŠÍ a dnes...ono odpadne to prvotní nadšení, nejpozději po 3 letech si lidi uvědomí, k čemu se zavázali, že to není drbka, dodatečně spočtou, kolik přeplatí, žádné dovolené a ŠETŘIT DOŽIVOTNĚ. Nemluvím o lidech s nadstandartními příjmy, ale ani ti nemají vše jisté...Prostě nájemné bydlení funguje a při troše snahy je i pohodlnější a levnější a BEZPEČNĚJŠÍ.

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:31:32
  14. avatar
    [5] ddeenniissaa [*]

    souhlasím s beruškou 1

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:30:27
  15. avatar
    [4] Beruška1 [*]

    kareta: gerda: Vy asi patříte mezi ty, kteří bydlí ve velkých bytech za regulované nájemné, tudíž na bydlení si půjčovat určitě nepotřebujete. To dle vás mají ti ostatní bydlet pod mostem? Protože z normálního platu na koupi bytu teď hned rozhodně neušetřím.

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:15:43
  16. avatar
    [3] gerda [*]

    kareta: já to trošku obměním - moje heslo zní: na co nemám, to nepotřebuju!!!

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:10:42
  17. [2] radulka [*]

    kareta: Nesouhlasím s tebou. Letos jsme opravili střechu a fasádu za našetřené peníze a minulý týden nám praskl a na věčnost odešel kotel ÚT. Na ten už fakt nemáme a těch 30 litrů si půjčíme. Je to mamon? Ne, jen šance nezmrznout.

    superkarma: 0 16.10.2006, 08:08:48
  18. avatar
    [1] kareta [*]

    Když na něco nemám, tak si to nekoupím!!! Ach ten mamon

    superkarma: 0 16.10.2006, 07:43:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme