Reklama

Téma inkontinence bývá i dnes považováno za společenské tabu. A to i přes to, že nějakou zkušenost s inkontinencí má celá ¼ populace starší 35 let (každý šestý muž a každá třetí žena). I přes tak vysoké číslo však tento problém správně řeší pouze 14 % lidí. Ostatní se místo návštěvy lékaře a volby postupu léčby včetně používání vhodných inkontinenčních pomůcek uchylují k různým alternativám, které však jejich problém nevyřeší. Z těchto důvodů se pak mnoho lidí trpících inkontinencí straní množství společenských akcí – ať jde jen o setkání s přáteli na veřejném místě či o aktivní sport.

Svěřte se odborníkovi

Pokud zjistíte, že se začínáte potýkat se samovolným únikem moči, začněte jej řešit co nejdříve. Pouze kvalifikovaný odborník může zjistit co je příčinou vzniku inkontinence, doporučit vhodnou léčbu a také vám poradí s výběrem vhodných inkontinenčních pomůcek. MUDr. Jan Pokorný, FEBU, MBA, primář Urologického oddělení Karlovarské krajské nemocnice radí:  „Základem každého problému, se kterým si nedokážeme poradit sami, je svěřit se odborníkovi, medicínu nevyjímaje. Problém je vhodné řešit co nedříve a to konzultací příslušného odborníka, v našem případě urologa, gynekologa, uro-gynekologa. Váš lékař s vámi probere situaci, vyšetří vás a doporučí další vhodný postup. Vždy se začíná konzervativními a méně invazivními opatřeními, jako je pravidelné cvičení a posilování, redukce váhy, lepší režim životosprávy. Dále se situace dá ovlivnit některými léky a v krajním případě operací. Pro lepší pocit jistoty lze klientce i klientovi nabídnout až do zdárného konce léčby použití diskrétních inkontinenčních pomůcek. Ty nejdiskrétnější naleznete pod značkou Depend.“

Cvičte poctivě a pravidelně

Ať již trpíte jakoukoli formou inkontinence, její projevy můžete zmírnit vhodně zvoleným cvičením. Efekt posilování je však zřejmý nejdříve za 3 měsíce, je tedy důležité mít trpělivost a cvičit poctivě a pravidelně. Nejvhodnější cvičení pro posílení svalů pánevního dna jsou Kegelovy cviky, které lze provádět kdykoli bez toho, aby si toho okolí všimlo.

Kegelovy cviky

cvPoprvé zkuste zatnout svaly pánevního dna při močení, opakovaně zadržujte a uvolňujte proud moči. Tak poznáte, které svaly pracují, a lépe se vám s nimi bude později pracovat. Ze začátku zkuste svaly stáhnout alespoň na pět vteřin, postupem času se můžete dostat až na deset vteřin. Z počátku cvičte třikrát denně v intervalu třiceti až čtyřiceti stahů a povolení. Během cvičení dbejte na to, abyste pravidelně dýchali. 

Ve stoje

Toto cvičení můžete provádět prakticky kdekoli. Pro udržení rovnováhy se během cvičení přidržujte židle nebo stolu. Postavte se rovně, překřižte nohy, uvolněte se a zhluboka se nadechněte do břicha. Poté pomalu vydechujte, zároveň napněte svalstvo pánevního dna a vtahujte jej nahoru. Cvičení opakujte 2x až 4x na jednu i druhou stranu.

cvVleže

Lehněte si na záda, pod pánev si položte složený ručník a natáhněte nohy směrem ke stropu. Překřižte nohy v oblasti kotníků a stlačte chodidla silně k sobě. Napněte svaly pánevního dna po dobu 5 až 10 sekund a stlačte je silně dovnitř. Cvičení opakujte 4x – 6x.

Na židlicv

Sedněte si rovně na první třetinu židle a položte si nohu přes nohu. Obě ruce položte přes sebe na horní stehno. Obě stehna tlačte silně proti sobě a zároveň stahujte svalstvo pánevního dna nahoru a dovnitř. Zkuste toto napětí vydržet po dobu 5 až 10 sekund. Nezapomeňte pravidelně dýchat, při uvolnění se nadechněte, při napětí vydechujte. Cvičení opakujte 2x až 4x na každou stranu.

cvUvolnění

V případě, že během cvičení ucítíte náhlý tlak na močový měchýř, předkloňte se a pokuste se dotknout prstů u nohou. Tím snížíte tlak a močovému měchýři se uleví.