Styl

Začněte sportovat!

 

Pravidelný pohyb = nezbytná součást zdravého životního stylu. A to platí jak pro ženy, tak pro muže. Takže zanechte lenošení, seberte odhodlání a začněte hned!

Chcete dobře vypadat, zhubnout a zpevnit svaly, zbavit se bolestí zad a být celkově v pohodě? Pak byste měli sáhnout po osvědčeném receptu - a tím je pohyb. Ten totiž pomáhá udržet lidské tělo v dobrém zdravotním stavu a tělesné i duševní kondici a dokáže ovlivnit pevnost vašich svalů a krásu vašeho těla. A to platí jak pro ženy, tak pro muže. Takže zanechte lenošení, seberte odhodlání a začněte hned!

Běhat nebo posilovat?

Každý začátek je těžký, ale v případě sportu musíte začít hlavně u sebe. Zkuste si nejprve odpovědět na otázku, co se vám líbí, co máte rádi a čeho chcete dosáhnout. Chcete zhubnout, posilovat, zpevnit svaly nebo si zlepšit kondici? Chcete-li nejen zpevnit tělo, ale také zhubnout, je důležité kombinovat správné pohybové aktivity - ideální je kombinace aerobních a posilovacích tréninků.aero

Aerobní pohybové aktivity (např. běh, cyklistika, plavání, cvičení v kardio zónách, běžky) posilují činnost srdce a jsou nejúčinnější pro spalování tuků, neboť se zapojují všechny velké svalové skupiny, ve značné míře dochází ke spalování energie a tím ke spalování tuků. Aerobní aktivitě byste se však měli věnovat minimálně 30 minut. Na začátku zátěže se totiž spalují v těle převážně cukry a tuky se začnou spalovat až po určité době a při určité intenzitě cvičení. Proto byste pro efektivní trénink měli sledovat frekvenci vašeho srdečního tepu. Můžete si ji změřit přiložením prstů na krční tepnu, ale na trhu jsou dnes i jednoduché a cenově dostupné pulsmetry vhodné i pro amatérské sportovce. Ideální je cvičit v tzv. aerobní zóně, která odpovídá cca 65-80 % vaší maximální tepové frekvence. Výsledkem takových tréninků pak bude zlepšení fyzické kondice a také snížení hmotnosti, protože právě v této zóně dochází ke spalování tuků. Když k aerobnímu pohybu přidáte i úpravu jídelníčku a dostatek tekutin, výsledek - redukce vaší hmotnosti - bude zaručen.

Aerobní aktivity pak doplňte posilováním, čímž vytvarujete svaly a zpevníte tělo. I při velkém pracovním vytížení byste mohli zvládnout zkombinovat oba typy tréninků dohromady - buď přímo v posilovně, nebo si zajděte dvakrát v týdnu zaběhat a jednou v týdnu absolvujte trénink v posilovně. Ať se nakonec rozhodnete pro jakýkoli sport, pamatujte na to, že nezbytnou součástí každého tréninku - na začátku i na konci - je strečink. Zvyšuje pohyblivost a ohebnost, redukuje nebezpečí úrazů, snižuje bolestivost, únavu a napětí svalů po zátěži.

Co a kde a jak cvičit?

Vždy si vybírejte jen takové aktivity, které vám vyhovují, baví vás a přinášejí radost. Jen tak vás chuť sportovat nepřejde a na sportování se budete těšit. V nabídce sportovních klubů je nespočet aktivit, vybírat můžete z individuálních hodin, hodin pod vedením instruktora či kolektivních sportů. Jakou aktivitu zvolíte - je jen na vás. Můžete cvičit ve fitness, hrát volejbal, tenis, squash nebo můžete sportovat v přírodě či dokonce sami doma. Doplňujícím pohybem, pak může být chůze. Je jednou z nejlepších forem cvičení, dostatečně šetří kloubní aparát i páteř. Nevyžaduje žádné speciální vybavení nebo dovednost, můžete ji v podstatě vykonávat kdekoli a kdykoli, důležité je postupem času zvyšovat tempo a vzdálenost.

K novým, oblíbeným aktivitám patří spinning, hodiny s prvky bojových sportů, různé druhy jógy, tance, cvičení na trampolínách, kondiční cvičení na veslařských trenažérech nebo tzv. H.E.A.T. - chůze pod vedením instruktora na speciálních běžeckých pásech atd. Pokud potřebujete v počátku povzbuzení, je ideální nadchnout pro společné sportování kamaráda, kolegu z práce, ale můžete si také najmout osobního trenéra. V posilovně vás seznámí se všemi stroji, poradí se cvičením a sestaví tréninkový plán s ohledem na vaše časové a finanční možnosti. Ale trenéra si můžete objednat také pro individuální cvičení u vás doma i kondiční trénink v přírodě.

Na co pozor!

Nejste-li na pohyb zvyklí, začněte pozvolna. Pokud jste několik let nesportovali, první měsíc sportujte s nižší intenzitou, nejlépe 2x týdně. Při nárazovém cvičení nebo při nepřiměřeně vysoké intenzitě se vystavujete riziku častějších úrazů, poškození svalů, šlach nebo vazů. Proto pokud začnete sportovat, snažte se vydržet a nepřestávat. Cvičení by mělo hrát ve vašem životě důležitou roli, zejména pokud většinu pracovního dne trávíte za stolem, u počítače, za volantem automobilu atp. Díky sportu pak vaše tělo bude stále ve formě a vy se budete dobře cítit.

Pitný režim při sportování

Sport je pro naše tělo zátěží. Díky zvýšené fyzické aktivitě dochází k výrazně vyšší produkci potu, čímž ztrácí tělo kromě tekutin i důležité minerály. Ty je potřeba doplnit. Čistou vodou minerály, které v těle zůstaly, pouze zředíte a výsledná koncentrace iontů v těle bude ještě nižší než před napitím. Tělu tím ještě přitížíte a vaše výkonnost bude nižší. Předcházejte těmto situacím a při sportování používejte speciální sportovní nápoje, které obsahují potřebné množství minerálů.

Co s sebou na cvičení?

1. Sportovní oblečení, které je pohodlné a neškrtí. Vhodné je tzv. funkční oblečení, které díky kombinaci moderních materiálů odvádí pot od těla směrem k vnějším vrstvám oblečení. Po celou dobu cvičení vám bude příjemně a nebude vás obtěžovat pocit mokra a chladu. Funkční oblečení tak udržuje organizmus v optimální provozní teplotě a zajišťuje komfort i při náročném sportovním výkonu a nepříznivém počasí. Spolehnout se můžete na prověřenou značku Craft, která je fenoménem mezi sportovci všech odvětví na celém světě. Prádlo Craft je vyrobené z měkkého a tělu velmi příjemného materiálu, je vysoce funkční a elastické, dobře se ošetřuje, vyniká tvarovou stálostí a má extrémně dlouhou životnost. Aby funkční prádlo splnilo co nejlépe svou roli, je třeba zvolit z nabídky různých typů správnou variantu v závislosti na intenzitě pohybu a teplotě vnějšího prostředí.
2. Kvalitní obuv je důležitější než oblečení - tlumí nárazy a chrání klouby. Ideální je pořídit si obuv určenou pro danou sportovní aktivitu.
3. Lahev s vodou nebo s iontovým nápojem pro sportovce. Při fyzické námaze je třeba neustále doplňovat tekutiny. Voda napomáhá odplavovat odpadní a únavové látky
z pracujících svalů. Speciální energetické nápoje bývají k dostání přímo ve fitness centrech nebo si je můžete připravovat naředěním různých instantních koncentrátů.
4. Ručníky, a to nejlépe dva. Jeden použijete během cvičení na utírání potu nebo ho
z hygienických důvodů použijete při cvičení na zemi, na podložce apod. nebo v posilovně při cvičení na strojích. Druhý ručník se hodí při sprchování. Ale v některých fitcentech si můžete ručník půjčit.
5. Kosmetika - po skončení tréninku se pod sprchu hodí sprchový gel a šampon na vlasy. Samozřejmostí je deodorant či antiperspirant, abyste nejen sebe, ale také své okolí neobtěžovali zápachem rozkládajícího se potu. Na aplikaci nezapomeňte jak před tréninkem, tak po osprchování před návratem k běžným povinnostem. Pro všechny aktivní muže, kteří spěchají z posilovny rovnou do kanceláře nebo na večeři s přítelkyní, je zde nová značka Right Guard. Nabízí spolehlivé antiperspiranty, deodoranty a sprchové gely, které zajistí příjemný pocit a vůni až po 48 hodin. Třešničkou na dortu pak může být vaše oblíbená vůně.
6. Důležitý je i protiplísňový zásyp na nohy, neboť společné šatny a sprchy jsou ideálním prostředím, kde se plísně šíří.

bob

   
06.05.2010 - Vůně - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [1] hubajda [*]

    rada bych zacla sportovat ale moje zdravicko me to nedovoluje Sml23

    superkarma: 0 30.11.2011, 23:27:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme