Názorů na to, co a jestli vůbec dětem vařit, existuje mnoho. Jak je to ale ve skutečnosti? Co dětem chutná a prospívá? Jaké jsou nové trendy ve výživě kojenců a batolat? A jak bojovat proti alergiím a nechutenství v pozdějším věku? To vše jsem nedávno začala řešit se svým půlročním synkem.

Na šestiměsíční prohlídce v poradně nám paní doktorka řekla, že je ten správný čas začít přikrmovat, že už by jen mateřské mléko nemuselo stačit a že syn by si měl pomalu začít zvykat také na pevnou stravu. Začít by se mělo pozvolna, a to zeleninou k obědu. Jako první se dává jeden druh po dobu tří dnů, abychom mohli identifikovat případnou alergii. Po třech dnech bez alergických projevů se k první již ozkoušené přidá další zelenina, a k té nakonec i maso. Pro děti je nejvhodnější a nejprospěšnější maso červené, tedy hovězí a telecí. Dále bychom měli podávat ale i maso bílé, jako třeba kuřecí, ale i např. králičí nebo krůtí.

příkrm

Po zavedení obědů začneme také s dopoledními a odpoledními svačinami, jejichž základem by mělo být pro změnu zejména ovoce. Opět bychom měli vyzkoušet různé druhy postupně. Zde začínáme většinou s jablkem a banánem. Dále pak přidáváme hrušky, švestky, broskve, meruňky, jahody a další ovoce, které nám rozšíří a zpestří jídelníček kojence. Nakonec můžeme přidat i kvalitní bílý jogurt, který není přislazený.

příkrm

Tohle všechno nám tedy naše paní doktorka podrobně vysvětlila. Když jsem se jí ale ptala na to, jestli je vhodnější jídla vařit ze zakoupených surovin doma, nebo kupovat již hotové, nebyla úplně přesvědčená o tom, která varianta je lepší. Záleží totiž na mnoha faktorech, které ovlivňují kvalitu surovin, které v konkrétní roční době v obchodě seženete. My jsme s příkrmy začali koncem března, kdy bohužel ještě v obchodech a na trzích není příliš čerstvé zeleniny a ovoce z českých farem. No, a když jsem viděla, jak vypadá tento sortiment v některých supermarketech a dvakrát se mi stalo, že jsem v akci zakoupila zeleninu, na které byla druhý den dva centimetry vysoká plíseň, rozhodla jsem se, že z tohoto tedy Adámkovi vařit nebudu.

Začala jsem zjišťovat, jak je to s bio produkty a s hotovými přesnídávkami a již dva měsíce testuji, co je lepší, a snažím se přijít na to, co synovi nejvíc chutná a zároveň je pro něj, když už ne zdraví prospěšné, tak alespoň zdravotně nezávadné. Začala jsem kupovat bio ovoce a zeleninu, kterou si většinou objednávám, v tzv. bio bedýnkách, které se dají objednat přes internet. Ovoce i zelenina, které mi přijdou, vypadají mnohem lákavěji než v obchodech. Ne že by narostla do takových rozměrů, nebo byla tak naleštěná, ale mnohem lépe voní i chutná. Člověk v tom prostě tolik necítí tu chemii, ale naopak vůně a chutě, které mně osobně vždy připomenou dětství u babičky na zahradě. Člověk má prostě hned lepší pocit, že dítěti dává něco zdravějšího. Nevýhodou je zde jen cena, která není nijak nízká a za většinu věcí zaplatíte tak trojnásobek ceny než v normálním obchodě.

příkrm

Já vařím zeleninu zásadně v páře – nechá to v ní víc vitamínů a je to nejzdravější způsob přípravy jídla nejen pro děti. Po uvaření se vše musí důkladně rozmixovat do hladka a zakápnout kvalitním rostlinným olejem. U nás doma používáme extra panenský olivový. Způsob přípravy ovocných přesnídávek je podobný – lehce povařit (podusit) a rozmixovat. Výjimkou jsou např. banány nebo zralé broskve, které už se vařit nemusí a můžeme je mixovat rovnou.


Další možností, kterou bych rozhodně nezatracovala, je koupit hotové přesnídávky, které dnes nabízí mnoho firem v nejrůznějším provedení. Na cestování nebo dny, kdy nestíháte uvařit, nebo jste prostě jen zrovna nesehnala kvalitní suroviny, jsou ideální. Snažím se je proto mít doma vždy v záloze. Kromě toho jsem se také od doktorky dozvěděla, že některé věci je lépe podávat jen takto z lahviček, protože v těchto předem připravených je daleko lepší možnost kontrolovat hodnoty obsažených látek a všechny musí splňovat ty nejvyšší normy. Mezi potraviny, které je lépe podávat alespoň do 1 roku věku dítěte pouze takto patří např. špenát (doma připravený obsahuje příliš vysoké množství dusičnanů) a ryby (kvůli obsahu těžkých kovů a dalších látek).

příkrm

Dalším plusem již připravených lahviček je pestrá nabídka různých druhů zeleniny a hlavně masa. Hami nabízí kromě klasického hovězího, kuřecího a vepřového také maso krůtí a králičí, případně můžete zpestřit jídelníček dítěte i takovými delikatesami, jako je telecí a jehněčí. Nevím, jak vy, ale my doma sami pro sebe vaříme jehněčí, telecí, ale i králičí maso spíše výjimečně při nějaké speciální příležitosti a kupovat celý velký kus masa jen kvůli malé části, kterou rozmixuji do dětské přesnídávky, mi připadá dost neekonomické. Nehledě na to, že zrovna v těchto případech se domácí výroba značně prodraží.

I z běžných druhů masa se dá ale připravit opravdová lahůdka. Hami má v sortimentu např. Sladké brambory, fazole a hovězí maso nebo Brambory s vepřovou kýtou a čekankou. No, leckdy bych si také dala. Občas totiž ochutnávám, abych Adámkovi předvedla, jak je to dobré, a musím říct, že kdyby se to trochu osolilo, chutnalo by to skvěle. A na to pozor – dětem do jednoho roku by se jídlo nemělo ani solit ani doslazovat. A i na to Hami důsledně dbá a všechny přesnídávky připravené pro tuto věkovou skupinu jsou bez přídavku soli a cukru. Toto vždy pečlivě kontrolujte, protože na trhu je i mnoho značek, jejichž přesnídávky jsou solené a slazené. Dítěti to možná bude víc chutnat, ale jeho zdraví to rozhodně neprospěje.

Nespornou výhodou kupovaných lahviček je tedy to, že plnohodnotné jídlo, které splňuje ty nejvyšší normy kvality, je již připravené a stačí ho jen ohřát a podávat. Nevýhodou pak cena. Alespoň to většinou slýchám od odpůrců této kupované stravy. Já osobně musím říci, že jsem s hrůzou zjistila, že pokud budu vařit ze surovin koupených v bio kvalitě, bude přesnídávka ještě o něco dražší než ta koupená hotová. A to mluvím jen o základních druzích masa. Pokud budu chtít prckovi ještě trochu přilepšit a zpestřit jídelníček víc, budu muset samozřejmě zase připlatit.

příkrm

A pestrá by strava kojence měla být určitě. Dřívější metody, kdy se dítě mělo až do 3 let věku vyhýbat potenciálním alergenům – v tomto případě např. citrusům, rybám a lepku jsou již dávno překonány.

Dnes odborníci tvrdí – zkoušejte všechno, a to pokud možno ještě v době, kdy je dítě kojené. Za clonou mateřského mléka se totiž dítě s případným alergenem daleko lépe vyrovná a tělo si na něj zvykne. My jsme tedy vyzkoušeli např. Dýni s lososem a cuketou, která Adámkovi moc chutná a také novinku od Hami - Bio ovocný koktejl s mandarinkou. Ani po jednom se žádná alergická reakce neobjevila, Adámek se olizoval až za ušima a já tak ryby i citrusy, které obsahují řadu zdraví prospěšných látek, zařadila do jeho jídelníčku. Pestrá strava dítěte do 1 roku věku nejen že napomáhá eliminovat potravinové alergie, ale napomáhá také k rozvoji chuti a všestrannosti v jídelních návycích dítěte. Je tedy daleko větší pravděpodobnost, že dítě, které jedlo pestrou stravu v prvním roce života, ji bude jíst i v dětství, pubertě a dospívání. Doporučuji! Více najdete na http://www.klub-maminek.cz/

Nakonec to tedy střídáme – pokud je čas a dobré ingredience, uvařím, pokud ne, nebo jsme třeba na výletě či dovolené, případně chceme prckovi jen přilepšit, zvolíme hotovou přesnídávku.

A co vy? Vaříte? Kupujete? Nebo také střídáte? Co vašim dětem chutná nejvíc?

Reklama