Trvale zhubnout může jen ten, kdo se skutečně snaží a vyhne se zbytečným chybám. Víte, které to jsou? Přinášíme vám přehled pěti největších z nich.

1. Nereálné očekávání

Neplánujte si, že do konce ledna zhubnete osm kilo! I čtyři jsou příliš. Ač vám to třeba nevoní, je lepší si hubnutí naplánovat tak, abyste se zbavila dvou kil za měsíc. Mimo jiné proto, že takovéhle tempo častěji než jiná přináší hubnutí setrvalé. Je pravda, že pokud radikálně uberete na jídle, ze začátku se vám daří shazovat kila rychleji, ale věřte, takové tempo se nedá vydržet dlouho. Navíc, při příliš rychlém úbytku váhy vám spíše nepěkně povolí kůže a vytvoří se obávané strie.

2. Dieta jako přechodné utrpení

Čtete si všelijaké dietní recepty a kúry a už předem se vám přitom kroutí vnitřnosti? Nicméně,  jelikož jste statečná, slibujete si, že to nějaký čas vydržíte. Chyba, veliká chyba! Přístup "nějak to nějaký čas přetrpím" je předem odsouzen k nezdaru. Například proto, že po ukočení takové diety se nejspíše budete snažit odměnit a dopřát si i na talíři to, co jste nějaký čas nemohla. A zrádný metabolismus vám to nějaký čas bude tolerovat, takže jedna dvě čokolády se na váze nijak neprojeví a vy budete mít dojem, že si jich můžete dopřát ještě více. A pak vám nezbude, než přivítat znovunabytá kila... Naději na úspěch má jen trvalá změna životního stylu, v níž bude méně jídla a více pohybu. Vězte, hubnutí nerovná se hladovění.

3. Příliš vědecký přístup

Vy nejspíše víte o hubnutí úplně všechno a vašemu odhodlání předcházela dlouhá příprava. Máte váhu, která váží všechny možné tělesné parametry s přesností na desetinná místa, tabulky s energetickou hodnotou všech více i méně obvyklých potravin a soupis cviků na jednotlivé tělesné partie. Inu, proč ne. Ale je dobré vědět, že tenhle přístup v sobě skrývá dvě rizika: prvním z nich je, že vám po prvopočátečním odhodlání poleze záhy krkem a vzdáte to, druhým pak je opačný extrém, že neustálému přepočítávání kalorií a počtu provedených cviků propadnete natolik, že už se ani nebudete radovat třeba z dobrého jídla.

4. Málo pohybu

Možná si umíte představit, že budete jíst méně a zdravěji, ale absolutně cizí je vám představa, že byste se snad měla věnovat nějakému cvičení. Nicméně, vážně byste měla. A to hned ze tří důvodů:

- díky cvičení vám půjde hubnutí rychleji, protože pohyb spaluje kalorie

- každý, kdo hubne, chce zároveň dobře vypadat a právě cvičení vám pomůže zpevnit problematické partie, včetně povolených břišních svalů a podobně

- díky cvičení si můžete vytvořit svalovou hmotu (nepředstavujte si hned kulturistky), která má tu úžasnou výhodu, že spaluje více energie než tukové polštářky. Jinými slovy, pokud nahradíte ve svém těle tuk svaly, půjde vám další hubnutí zase snáze, protože svalnaté tělo spotřebuje ke svému provozu více energie než to obalené tukem.

Není hned třeba, abyste se rozhodla strávit cvičením denně dvě hodiny. Pokud jste skutečně nikdy necvičila, začněte více chodit pěšky, přihlašte se na břišní tanec nebo jiný méně náročný druh pohybu. Dobrý tip - začněte chodit s kamarádkou, ona už vás donutí, abyste vytrvala.

5. Příliš mnoho jídla

Co, tohle se vás netýká? Protože vy letos konečně zhubnete, a proto jíte jen a jen zdravě a něco jako "příliš mnoho jídla" vám nehrozí? Jenže ono jíst zdravě a nejíst přes míru není vždycky totéž. A tak když chleba s paštikou nahradíte zeleninovým salátem, je to fajn, ale pokud do něj přidáte těstoviny a krapet majolky, bude sice ještě pořád zdravější, ale s kaloriemi už to nijak slavné nebude. Bohužel, tahle jídla často svádí k tomu, aby si jich člověk dopřál spoustu, jsou přece zdravá. Podobným chytákem je také ovoce nebo třeba celozrnné pečivo, sice zdravější než bílé, ovšem co do energetické hodnoty si s ním nijjak nezadá.

Pokud se budete snažit zmíněným prohřeškům vyhnout a přidáte svou silnou vůli, to by v tom byl čert, aby se to letos nepovedlo! Držíme vám palce :-)

A aby vám to šlo lépe, budeme vám v následujících týdnech přinášet články, kterými bychom rádi napomohli splnění vašeho snu o zhubnutí. Dočtete se osvědčené rady, diety, nápady na cvičení i příběhy těch, kterým se to povedlo, případně nepovedlo, abyste se mohly poučit z jejich chyb.

 

                                     
Reklama