Vztahy

Začíná život ve třiceti?

Skutečnost ale nebývá tak jednoznačná. Díky emancipaci se ženy staly nezávislými, soběstačnými a sebevědomými. Finanční situace už je nenutí spěchat do stavu manželského, vychovávat děti, případně přispívat svou troškou k mužově platu. Mají prostě na výběr.
Pravda, je to pro ně situace nová a neví ještě přesně, jak v tom chodit. Zatímco mozek i tělo se emancipovalo, srdce si pořád bije svou.

Třicátnice útočí
Zatímco seriály 80. let řešily problémy rodinné, v 90. letech se každé správné drama odehrávalo v nemocnici. Potom vpadly na televizní obrazovky i na filmová plátna jako velká voda neprovdané třicátnice z velkoměst.
Vlnu odstartovaly americké seriály v polovině 90. let. Právnička Ally McBealová i Newyorčanky ze Sexu ve městě měly jedinou starost: zjistit, jestli chtějí zůstat samotné, nebo jestli raději zakotvit v přijatelném manželství. Divačky jen závistivě vzdychly: hrdinky sice mají stejné problémy, jaké řešíme my, ale aspoň jsou krásné, štíhlé a bohaté.

Chceme se vdávat, ale…
Pak vypukla mánie: s hrdinkou knihy (později i filmu) Deník Bridget Jonesové se obyčejné ženy ztotožnily. Taky má velký zadek, celulitidu, hulí jako tovární komín a kocovinu má častěji než sex. Autorka knihy Helen Fieldingová starosti i slasti nové nekompromisní generace třicátnic vystihla: “Začínají se bát toho, že umřou samy a budou nalezeny až za dlouhé týdny, ohlodané svým psem.”
Ta úleva, přestat si hrát na sebevědomého, soběstačného singla a hlasitě vykřičet to, co se ještě nedávno tajně brečelo doma do polštářů: “Chci se vdávat!” Vždyť i Calista Flochartová, která hraje úspěšnou právničku Ally McBealovou, prohlašuje: ”Změním svět, ale nejdřív se chci vdát!”

PhDr. Petr Šmolka, psycholog z Poradny pro rodinu vysvětluje situaci: “Kult singlovství nemusí být vždy vnímán jako obět, natož pak zřeknutí se osobního života ve jménu kariéry. Obzvlášť v naší společnosti může jít i o prostou reakci na doby nedávno minulé. Na doby, kdy byly masivní tlaky na život v páru. Nemusí jít tedy jen o preferenci kariéry pracovní před osobní, ale stejně dobře i o odmítnutí ”kariéry” ženy matky, manželky, hospodyně a nezřídka i posluhovačky.“

Kristova léta
“Někdy si myslím, že termín ”Kristova léta” přivedla na svět generace českých žen druhé poloviny minulého století. Těch, které se vdávaly ve dvaceti, braly si muže o dva roky starší, a po deseti letech manželství jich měly plné zuby,“ říká s nadsázkou PhDr. Petr Šmolka.
Ve skutečnosti je pro muže věk kolem třiatřiceti kritický. Pokud dosud nestačil zakotvit, blíží se ten správný čas - jak v životě osobním, tak pracovním. A to v mužích vyvolává pocity tenze.
Nejinak jsou na tom ženy. “Přes veškeré emancipační a feministické proklamace, dokonce i navzdory rostoucímu počtu tzv. dobrovolných ”singlů”, slýchávají třicátnice dost nahlas tikot svých biologických hodin. V konkurenci žen o pár let mladších může dostávat lehce na frak i jejich sebehodnocení,” přiznává doktor Šmolka.

Biologické hodiny tikají a tikají a tikají
Kdo by si nevzpomněl na dojemně komickou scénu, ve které tvůrci seriálu Ally McBealové zobrazili tikání biologických hodin jako mimino, vlnící se do rytmu písně Davida Hasselhoffa I canť stop that feeling - Nemohu ten pocit zastavit?
Ženy přes třicet logicky začínají trpět pocitem ujíždějícího vlaku - období menopauzy se blíží. I kdyby se biologické hodiny zpožďovaly, příroda je nemilosrdná. První dítě by mělo přijít do pětatřiceti, jinak může své magické síly odvelet. Je to nespravedlnost a ženy si celkem právem stěžují, že je to k nim na rozdíl od mužů nefér.
Přitom podle průzkumů si třicetileté ženy dokáží daleko více užívat života, a především je jim jasné, co od něho očekávat. Více než sedmdesát procent třicetiletých žen tvrdí, že se cítí nejšťastnější za celý svůj život a je jim rozhodně lépe než ve dvaceti.

Jak si vedou české ženy?
”Jsme všichni synové těch, co stáli na hranici a hrála muzika, aby nebylo slyšet vlastního slova,” zpívá se v písni Vladimíra Merty Kristovy roky.
Současná generace českých třicátníků a třicátnic je totiž specifická. Narodili se v období Pražského jara, vyrůstali za normalizace a jejich dospívání bylo ukončeno sametovou revolucí. V jiných pravidlech byli vychováváni a v diametrálně odlišných jsou nuceni žít.
Prostě mít v této době, notabene v České republice, třicet let, sebou nese pořádnou dávku schizofrenie.

   
29.06.2004 - Láska a vztahy - autor: Herta

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [189] xenie [*]

    gryzli: konečně normální názor

    superkarma: 0 01.07.2004, 16:43:57
  2. avatar
    [184] Dudlajlama [*]

    Nyotaimori.... ten mi pel doda? Uz bezim a penezenku zmoulam .

    superkarma: 0 01.07.2004, 03:31:17
  3. avatar
    [181] marcellina* [*]

    Souhlas s Petruškou, Šáárkou a binah :-) neni to jednoduchy a zivot je boj

    superkarma: 0 30.06.2004, 13:29:20
  4. avatar
    [178] Dudlajlama [*]

    Medved #146.... zajimavy dotaz, jestli se zakyslost meri velikosti boku, jeste by me zajimalo, jestli by platila prima nebo neprima umernost .

    superkarma: 0 30.06.2004, 01:41:01
  5. avatar
    [175] Aspiková [*]

    Anonym č.174: A ko ko ko kolik ti je, že jsi tak drzej ???

    superkarma: 0 29.06.2004, 20:46:54
  6. avatar
    [173] Aspiková [*]

    Anonym č.31 :A víš, že je znát, že Ti není třicet. Kdyby Ti tolik bylo, tak by jsi věděla,že přitažlivost není o věku a o tom jaký tělo dotyčná má. Jestliže jde chlapovi jen o to, aby dotyčná měla tělo neposkvrněný porodem nebo stářím, tak by si mohl vystačit s nafukovací pannou, kterou si koupí v každém sex-schopu. Naopak si myslím, že ženský po třicítce jsou pro mužský velice přitažlivý. Tělo ještě není tak opotřebovaný a stále vypadá hezky a hlavně má životní zkušenosti, která dvacítka holt nemá. Já těch třicet let žiju a věřím, že ho žiju dobře. A vo vo vo tom to je !!!

    superkarma: 0 29.06.2004, 19:36:13
  7. avatar
    [172] Eva_CZ [*]

    Meryl: no to ale tvuj manzel asi nesedel na uradu vlady...

    superkarma: 0 29.06.2004, 18:22:00
  8. avatar
    [169] Ťapina [*]

    Šáárka: Něco ti řeknu. Já jsem taky chudinka, co od rodičů byt nedostala. Teď bydlím v bytě svého přítele a klidně bych sem dítě přivedla, kdyby na to přišlo. Nějak si myslíme, že ještě máme čas, ale kvůli penězům to rozhodně není. A co když se za čtvrt roku pohádáme a rozejdeme? No tak to bych se mohla odstěhovat k rodičům do malého bytu, kde ani nemám svůj pokoj, nebo bych si něco našla. A věř tomu, že já se k rodičům stěhovat nebudu. Ono se totiž vždycky něco najde.

    superkarma: 0 29.06.2004, 17:24:29
  9. avatar
    [168] Vivian [*]

    medved & emma: souhlas

    Šáárka: nalistuj ve slovníku cizích slov význam slova "rapidně" . A nebo radši nepoužívej cizí slova, o jejichž významu nic netušíš
    Škoda, že jsi mě nepochopila. Tvoje kámošky využily svých možností, ty ne (nebo jinak). Za to ale nikdo nemůže. Jen ty. Nebo myslíš, že ne?

    superkarma: 0 29.06.2004, 17:20:24
  10. avatar
    [167] medved [*]

    emma: presne to jsem myslela, moc hezky si to popsala

    superkarma: 0 29.06.2004, 17:17:58
  11. [165] xenie [*]

    emma: nikdo jim to nevyčítá ani nezávidí, budiž jim ten byt přán, ale rovné možnosti prostě nejsou, a o tom to je...

    superkarma: 0 29.06.2004, 17:04:41

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [163] emma [*]

    ale holky, ty stejné možnosti nejsou přece v tom, jaký kdo máme rodiče . každý přece máme stejnou možnost studovat, pracovat, odjet, neodjet, mít děti teď nebo později, mít chlapa, nemít . a rodiče a vůbec všechno subjektivní, co se vám do života připlete je holt věc vašeho osobního života. přece nebudete tak dětinský a nebudete někomu vyčítat (závidět?), že dostal od rodičů byt. měl říct "díky, nechci?" jak byste si jako představovali "zrovnoprávnění" v této oblasti? - dostals od rodičů byt, tak dáš půlku Máně, která od těch svejch nedostala nic? to už přece není o stejnejch šancích, ale o komunismu (neboli: všichni se maj stejně. blbě )

    superkarma: 0 29.06.2004, 17:01:43
  2. avatar
    [161] Eva_CZ [*]

    Jo - a odesla jsem ve 42 letech. nelitovala jsem ani 1x.
    Jen na Vanoce byva smutno... Ale to mi byvalo i tam.

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:48:55
  3. avatar
    [159] Eva_CZ [*]

    Mela jsem v Praze s4enza zamestnani, penize, i ten zarizenej byt.
    Ale : stereotyp, nuda, sed...
    Tak jsem zacala znovu na jinem kontinente - a je pro me vsechno nove, dostala jsem nove impulsy a zivot me zacal desne bavit...

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:48:13
  4. [157] xenie [*]

    medved, Vivian: rovné možnosti neexistují... a nemám pocit že by šárka fňukala, prostě někdo má to štěstí amožnost že ten byt získá (budiž mu přán), někdo tu možnost nemá...tudíž rovné šance jsou kde ?

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:44:41
  5. avatar
    [156] medved [*]

    Šáárka: taky si myslim,ze maji vsichni stejne moznosti...a tvoje ukrivdene popisovani kdo od koho ziskal byt ja nevim, ale me to prijde na urovni trileteho ditete ...mozna ze vsechno zdaleka neni tak skvele jak to vidis...co kdyz za ten byt od rodicu musi dceruska cely zivot snaset kecani do zivota ? reknu ti, je lepsi si poridit vsechno sam...oni ani darecky od rodiny nejsou zdaleka zadarmo

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:38:53
  6. avatar
    [152] Vivian [*]

    Kazalinski: a už někomu pomohlo tohle fňukání? já že bych taky začala... vím, že to tu stojí za hovno, ale možnosti máme všichni stejné.

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:17:46
  7. avatar
    [151] Ťapina [*]

    petruška: Tak z ženatých chlapů, které znám, ani jeden neříká před kamarády své manželce "stará". Říkají jménem, pokud ho ti kamarádi znají (většinou jo), nebo prostě "ta moja" nebo "žena". můj partner o mně světe div se mluví jako o Ťapině

    superkarma: 0 29.06.2004, 16:12:12
  8. avatar
    [146] medved [*]

    jestli anonyme myslis, ze zakyslost se meri velikosti boku, tak to opravdu nejsi padesatnice, ale pubertacka

    superkarma: 0 29.06.2004, 15:42:15
  9. avatar
    [142] evusche [*]

    Kazalinski: já jsem na tebe měla otázku.....odpovíš mi prosím?? Myslel jsi to s těmy byty vážně?

    superkarma: 0 29.06.2004, 15:28:44
  10. avatar
    [139] medved [*]

    aveis: ja myslim, ze deti ma clovek naveky...bohuzel nebo bohudik...a nejake uzivani ve vyssim veku ? ...tak na to ja moc neverim...naprosta vetsina lidi tezce zpohodlni a uz se jim nikam nechce

    superkarma: 0 29.06.2004, 15:24:02
  11. avatar
    [132] Kelly [*]

    Kazalinski 118: , hlavně, že si jinak rozumí, ne???

    Kazalinski, Ty jsi ale číslo ...

    superkarma: 0 29.06.2004, 15:07:18
  12. avatar
    [130] Lotka [*]

    Kazalinski: ty snad nevíš, na koho se máš s prodejem domu obrátit?

    superkarma: 0 29.06.2004, 15:05:54
  13. avatar
    [127] mirrea [*]

    podepisuju to, co napsala kubik 47 (že nejlepší to je mezi 40 a 50), ale to většinu z vás teprve čeká. Je to fkta krásný a doufám, že to desetiletí bude trvat 20

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:49:35
  14. avatar
    [126] medved [*]

    mam dojem, ze jste mily diskutujici s tematem uplne mimo
    nechapu, ze at je clanek jaky chce, tak se to temer vzdy stoci na deti nebo penize pripadne oboji

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:42:48
  15. avatar
    [125] Ladia [*]

    petruška: to ne, akorát za tu dobu změnil práci a má lepší plat
    Na děti tak nějak musí být dva, teda aspoň za začátku
    Jednoduchý to není, to jsem nikdy neřekla, ale zase ne neřešitelný

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:37:39
  16. [124] xenie [*]

    petruška: jo, dle statistik je průměrný plat v Praze 20 tis ... tak to jsem nikdy ani neviděla :)
    Girasole: prace.cz, jobs.cz + personální agentury, tam všude můj CV již je... věřím že bude jednou líp, jen abychom se toho dožili...

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:37:14
  17. avatar
    [121] Girasole [*]

    xenie: a zkoušela jsi hledat práci na netu? Případně dát svůj životopis do agentur zabývajících se hledáním zaměstnanců pro firmy - pracovní agentury? Dobrá stránka je například na www.prace.cz Za zkoušku přece nic nedáš

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:33:58
  18. avatar
    [120] Ladia [*]

    petruška: ano, je lepší shánět byt než sedět, brečet nad osudem a čekat, že mi samo něco spadne do klína.
    Těch 6tis. jsme platili za 2+1, ale bylo to před 6-ti lety, tenkrát bylo poměrně levně . Zase na druhou stranu bral xkrát míň než teď že
    Jo a bydlím v Brně

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:25:27
  19. [119] xenie [*]

    Girasole: dělám asist. v realitce, práce mně baví, jazyky využiji, ale placené to nic moc není (na pražské poměry : 10 tis netto, 4 tis jen podnájem) ... proto jsem si našla vedlejšák na víkendy, ale je to záhul ...

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:19:49
  20. avatar
    [116] anitech [*]

    Girasole: mockrát jsem v životě přemýšlela jak dál. Mívala jsem pocit, že nic nestojí za to. Až do doby, kdy se mi do rukou dostala kniha Susane Kubelky "Začínám znovu" Tato knížka se stala mou "biblí". Když jsem začala nad nějakým problémem znovu uvažovat.,opakovala jsem si větu, kterou dnes už umím zpaměti a kterou bych chtěla věnovat i Xenii. Nestačí dělat rozhodnutí, je nutné je i uskutečnit, protože co mi přinese rozhodnutí, když zůstane trčet v mém mozku a na co mi je plán, když o něm jen diskutuji s přáteli ?ˇUspěch mi přináší to co DĚLÁM a ne to co ŘÍKÁM. Doufám, že to tentokrát Xenie pochopí jen v dobrém. a myslím při tomto psaní i na PUMU 1

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:17:21
  21. [115] xenie [*]

    Kazalinski: nemám pocit že bych plakala, jen jsem chtěla upozornit na to, že řeči o "odkládání" mateřství není jen čirý egoismus žen, někdy to podmínky nedovolují... to je jen konstatování, ne že bych si vyhlížela strom kam se oběsím...

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:16:19
  22. avatar
    [114] Girasole [*]

    xenie: ráda bych ti pomohla. Ostatně je tady dost velký babinec, takže by ti mohl dát někdo tip na práci. Gympl ještě stále neříká nic o tom, co chceš dělat, v jakém oboru nebo co děláš Zkusila jsi hledat práci na netu? Já s tím mám velmi dobré zkušenosti. A za cizinku tady určitě nebudeš Praha je sama o sobě strašný Babylon různých národností.

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:14:24
  23. avatar
    [112] evusche [*]

    Kazalinski: 89. ČSSD nabízí byty zdarma???? Kde??? Já se tam hned odstěhuju!!! Protože tady na severu čech nic takového ani nehrozí...cena bytů je tu skoro srovnatelná s Prahou (tedy co se týče Litoměřic)! A je to děs, ještě že naši mají dvougenerační dům, takže PROZATÍM jsme tam, ale co když jednou mi brácha, který mu ta půlka baráku má patřit řekne, táhni?? Co pak budeme dělat?? Pojedeme do Prahy, za panem Špidlou, nebo kdo ty byty nabízí a budeme tam žebrat o bydlení!

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:13:28
  24. [111] xenie [*]

    Girasole: to je ono, já mám gympl + mluvím anglicky a rusky, a jsem tu za cizinku ze Slov., to se i v Praze nehledá práce lehko, navíc jako cizinka mám práci vždy jen na "dobu určitou"...tudíž nikdy nevím co bude za rok...proto si netroufám na dítě...

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:06:28
  25. avatar
    [110] Girasole [*]

    fuj, to jsou ale překlepy. Normálně jsem inteligentní bytost, ale překlepy vznikly rychlým psaním. Omlouvám se

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:05:41
  26. [108] xenie [*]

    Kazalinski: chci mít práci, VLASTNÍ bydlení a někoho, na koho je spolehnutí a s kým bych mohla plánovat bydlení, potažmo děti... asi toho chci moc :)

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:04:23
  27. avatar
    [107] Girasole [*]

    xenie: Nevím v jakém oboru pracuješ. Já mám stabilní místo ve firmě jako účetní púoradce. Před lety jsem si zřídila živnosťák na stejnou činnost a sem tam si trošku vylepšila rodinný rozpočet. Minulý víkend jsem se přestěhovala do Berouna (předchozí nájem mi skončil) a teď chci najít trošku širší klientelu pro zpracovávání účta. Taky se mi nechce čekat, až mi někdo v 50 řekně, že pro firmu jsem už stará Zvládáme to s klukem sami. Mám teď sice přítele, ale přiznávám se,že mi více vyhovuje, že máme každý své bydlení. Nezevšedníme si a zárověň se na sebe více těšíme. A co se mého syna týká, je to báječný ml,adý muž a jsem moc ráda, že ho mám. Jasně, můj sen byly dvě děti, ale to bych už sama nechtěla zvládat a současně se mi nechce vzdávat se života, který jsem si za posledních 5 let vybudovala. Jesdím se synem na hory, na kolech, naučila jsem se jezdit na bruslích. A vůbec, nemám moc čas stárnout nebo si připouštět nějaké myšlenky na vrásky a podobně. Opravdu si teď ve 35 krásně užívám Přeji ti hodně štěstí

    superkarma: 0 29.06.2004, 14:03:32
  28. [105] xenie [*]

    a vůbec, to není o řešení mých problémů, pouze jsem chtěla říct, že fráze o ženách, co z čirého sobectví a pro vlastní zábavu odkládají mateřství je poněkud nesmyslná... ono ty důvody jsou většinou bydlení a finance...

    superkarma: 0 29.06.2004, 13:59:02
  29. [104] xenie [*]

    Kazalinski: kdyby takový chlap byl, tak to neřeším :) ale dotyčný je momentálně kdesi v Mexiku a vůbec, "nechce se vázat" a hledat někoho nemám jaksi příležitost ani čas...

    superkarma: 0 29.06.2004, 13:55:07
  30. avatar
    [103] Ladia [*]

    petruška: já jen psala jak to bylo u nás. My platili za pronájem 6 000 Kč/měs. a to se od hypotéky cca 15 000,-/měs. liší dost značně Nevím jak se komu daří při hypotéce ještě šetřit na horší časy, u nás by to nešlo.
    Každý prostě volí podle toho, co mu vyhovuje
    A xenii bych doporučila začít se shnánět po nějakém bytě

    superkarma: 0 29.06.2004, 13:53:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme