Bulvár

Zabi, Muhamed a teroristé

  

Není to tak dávno, co celý muslimský svět pobouřily karikatury proroka Muhameda uveřejněné v dánském deníku. Vyvolaly bouři protestů a demonstrací v muslimských zemích a mnoho úvah o svobodě tisku v zemích křesťanských.

Chtěla jsem pochopit, proč někoho tolik pobuřuje pár obrázků, které sice podle mého názoru nebyly vůbec vtipné, ale z pohledu obyčejného Středoevropana vyrůstajícího v zemi s křesťanskou tradicí nemohly nikomu uškodit.

V minulých týdnech ale kvůli nim umírali lidé v mnoha koutech světa a snad i lidé, kteří žádnou z těch zmiňovaných karikatur nikdy neviděli.

Co je účelem karikatury?
Zesměšnit, pobavit, vyzdvihnout na povrch hlavní rysy postavy, možná ukázat karikovaného v novém světle. Jestliže se na karikatury podíváme z tohoto úhlu pohledu, jejich autoři ztvárnili proroka Muhameda s bombou zamotanou v turbanu, chtěli tím říct, že za vším islámem se skrývá terorismus a násilí. Pak se pravověrný muslim zlobí právem.

Pro zlehčení mě napadá přirovnání s vtipy o blondýnách. Všechny popisují blondýny jako tupé bytosti lehce zneužitelné k sexuálním hrátkám. Copak všechny takové jsou? A je to stejné i s muslimy. Třebaže se po 11. září 2001 zvedla vlna nenávisti proti islámu, myslíme si opravdu, že jsou všichni stejní? Proto jsem se rozhodla setkat se s muslimem žijícím v Česku už řadu let a zeptat se ho, jak on vidí situaci kolem karikatur, ale i spojování terorismu s islámem.


Sešli jsme se v jeho afghánské restauraci. Jmenuje se Zabi, je to Afghánec a je mu něco málo přes 30 let. Kolik, přesně nikdo neví, protože jeho rodný list byl vystaven až o mnoho let později, když chtěl vycestovat. V Česku žije 7 let, předtím žil několik let v Německu. Má afghánskou ženu a čtyřletého syna Safíra. Mluví celkem obstojně česky. Podotýkám, že Zabi patří mezi rozumné stoupence své země a nevadí mu diskutovat o těchto věcech, znám mnoho jiných, kteří se odmítají bavit na téma islámu a terorismu. Přesto jsem při některých otázkách cítila, že mu není příjemné odpovídat. První moje otázka směřuje na karikatury proroka Muhameda.

Proč to muslimům tolik vadí? Nelze je považovat jen za špatný vtip? Zabi, jindy usměvavý s pusou od ucha k uchu, teď s vážnou tváří odpovídá: „Nemůžu se tomu smát. Je to příliš důležité, než abych se tomu smál. My jsme velice hrdí na svoje náboženství, je to náš život. Pokud někdo zesměšní proroka, je to, jako by zesměšnil každého jednoho z nás. Není to legrace.“ [1]

Přesto, není to příliš silná reakce – protesty, útoky na ambasády, desítky mrtvých?

„Já osobně bych takhle protestovat nešel, ale chápu ty, kteří to dělají. Nesouhlasím se zabíjením, ani útokem na ambasádu, ale chápu, proč to dělají. Cítí se zranění, tak jako já. Proč nám oni útočí na naše náboženství? My se musíme bránit. Mě bolí, že vidím proroka Muhameda takhle zneuctěného. Pro nás je náboženství svátost, žiju dlouho v Čechách a vím, že vy to takhle nechápete, vy si můžete dělat ze svého náboženství legraci, ale pro nás je islám víc než rodina, víc než život. Jak by ses cítila, kdyby se někdo posmíval tvé rodině?“

Odpovídám, že bych si to samozřejmě také nenechala líbit, ale určitě by na to nikdo nedoplatil životem.

 

Jaký je vztah islámu k násilí? Jsou muslimové nenávistní k jiným náboženstvím nebo civilizacím?
„Muslimové nikdy neútočí bezdůvodně. Když někdo povídá, že muslimové jsou teroristi, není to pravda. Muslimové nedávají bomby do metra, muslimové nevraždí na ulicích. Islám není krvavé náboženství, jen si ho někteří špatně vykládají. Je pravda, že mnozí muslimové vychovávají své děti jako sebevražedné atentátníky a učí je obětovat se a nelpět na životě, ale teroristické útoky nejsou dílem muslimů.“

A co 11. září 2001 a útok na Dvojčata?

„Ty jsi to viděla? Byla jsi tam? Tvrdí, že to udělali naši lidé, ale to není pravda. Američané si to všechno vymysleli, aby mohli zaútočit na naši zem.“

Ale, Zabi, přece existují důkazy o teroristické skupině Al Kajda a jejím spojení s tím útokem. A co útoky v londýnském metru, ty také zfalšovali Američané?

„Nevím, kdo to udělal. Peršané to ale nebyli. To není styl muslimů. My můžeme dělat sebevražedné atentáty, ale nedáváme bomby do metra. Ve dvojčatech pracovalo několik tisíc židů, a v době útoku tam nebyli, to mi připadá divné, ale nad tím se nikdo nezamýšlí, všechno svedou na nás.“

Ty ale nemůžeš popírat existenci důkazů, jako jsou nahrávky z letadla nebo z metra, kde lze identifikovat konkrétní osoby.

„Nevěřím tomu, že by to byli muslimové. Vy tomu nemůžete rozumět, ale nebylo to tak, jak to ukazují média. Věříte tomu, co vám ukážou v televizi, a já věřím svému srdci. A vím, že Peršané nejsou zlí lidé. Jednou to všechno vyjde najevo. Vy z nás děláte vrahy, ale....“

Zabi je celý rozrušený a nechce se mu dál mluvit, říká, že stejně nevěří, že tyto odpovědi dám do svého článku. Abych uklidnila situaci, pokládám méně kontroverzní otázku.

Co říkáš postoji české vlády ke karikaturám proroka Muhameda?

„Myslím si, že česká vláda se zachovala dobře. Oni nemůžou říct něco hodně špatného o těch karikaturách, protože jste součástí Evropské Unie a Dánsko taky, takže musíte všichni táhnout za jeden provaz. Ale alespoň je nepodporují a neříkají nic špatného proti nám. A třeba mi konečně dají občanství.“

Zabi se už zase směje a vypráví mi peripetie spojené se získáním občanství. Povídá, jak už byl na dobré cestě a jak mu 11. září zavařilo. Teď už prý nemá žádný Afghánec šanci získat u nás občanství.


Rozhovor se Zabim mi otevřel mnoho nových prostorů k zamyšlení. Žijeme všichni zajati ve své realitě a vnímáme obrazy, která nám nabízejí média a okolí bez toho, abychom nad nimi kriticky uvažovali. Samozřejmě nesouhlasím se Zabiho argumentací ohledně teroristických útoků. Ale mám pocit, že kdyby autoři karikatur místo bezhlavé touhy po vyšším nákladu raději přemýšleli o tom, zda jejich dílko nemůže někoho urazit nebo ranit, mohlo být pár lidí naživu (záměrně nepíšu nevinných, protože vinna může být subjektivním pojmem) a my všichni trochu víc v klidu. Útočit na něco, čemu nerozumím a co nechápu, není výrazem odvahy, ale hlouposti. Zvlášť, pokud se jedná o cizí náboženství,  ke kterému bychom měli mít alespoň z principu úctu. Autoři karikatur asi nechtěli prvoplánově nikoho urazit ani ranit, chtěli jen hloupě a nešikovně ukázat na možnou jednu stránku islámu – násilí.

Ale házet všechny do jednoho pytle se mi nelíbí. Už proto, že jsem blondýna :-).


[1] Odpovědi jsou stylisticky upraveny autorkou.

   
20.03.2006 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [25] Veroniké [*]

    david.lister: Naprosty souhlas!

    superkarma: 0 21.03.2006, 10:46:30
  2. [22] Tobbi [*]

    Píďalka: A právě proto, že jejich způsob myšlení upřednostňuje "sdělenou" pravdu před "zjištěnou", nedokážou pochopit, proč se tu my máme dobře. Ono jim nedochází, že kdyby tady zavedli své zvyky, životní úroveň by prudce klesla a byli by zas tam, co doma. Chtěli by mít náš ekonomický úspěch, ale pohrdají naším společenským zřízením. Nedochází jím, že jedno vyplývá z druhého To je jako chtít pít z vody jen kyslík a pohrdat vodíkem.

    superkarma: 0 21.03.2006, 09:07:49
  3. [20] Tobbi [*]

    Obávám se, že tenhle rozhovor ve vší nahotě odkryl základní problém. Dcela bych i věřila, že Zabi upřímně věří, že za útoky na WTC stojí Židé. Důkazy, argumenty ho nezajímají. Pro něj je mnohem důležitější tradice a názory vůdců. Jasně definovaný svět, na který se může spolehnout. Něco nám to může připomenout. I naše (myslím tím ´západní´) církev stála na dogmatech a popírala skutečnosti, které si mohl každý ověřit sám. (Zjistit, že Země je skutečně kulatá, vyžaduje alespoň elementální atronomické znalosti, ale takovou zemskou přitažlivost si může dokázat každý. Stačí něco pustit na zem. A přesto měl Newton s církevními autoritami nemalé potíže) Jenže pak přišla renesance a nový pohled na věc už nemohlo nic zastavit. "Jejich" renesance nepřišla... Netřeba dokazovat, čí systém je (přinejmenším emkonomicky) úspěšnější. To oni utíkjí k nám, nikoliv my k nim.

    superkarma: 0 21.03.2006, 00:15:50
  4. avatar
    [18] evelyn [*]

    Ta banda, co naletela do WTC se taky chovala slusne a nenapadne a kdyby to byli oni, kteri by zodpovidali na otazky o karikaturach, znely by jejich odpovedi stejne. Oni ne, nejsou prece zadni teroriste

    superkarma: 0 20.03.2006, 16:39:11
  5. [17] Troi [*]

    autorka je pako a jinak odpovědi toho "nevinného" člověka utvrdily můj negativní názor na muslimský svět, oni nejsou všichni špatní? ale my také ne

    superkarma: 0 20.03.2006, 15:17:31
  6. avatar
    [16] Lilinka [*]

    david.lister: naprostý souhlas ve všem

    superkarma: 0 20.03.2006, 12:35:06
  7. avatar
    [15] gerda [*]

    já si nerozumím s lidmi, kteří jsou fanatičtí a bez smyslu pro humor. Rozhodně bych si ale nedovolila - právě proto, že to o nich vím - dělat legraci nebo zesměšňovat to, pro co oni tak fanaticky horují, až jsou schopni obětovat život/y - i cizí. Myslím, že ta karikatura přišla autory i mnoho dalších nezúčastněných, hodně draho. Měli mít víc rozumu, to, proč karikatury vůbec vyšly na světlo teď není podstatné. Úplně je přehlušily následky zveřejnění.

    superkarma: 0 20.03.2006, 11:42:15
  8. avatar
    [14] pohodarka [*]

    sorry katerino, ale precetla sis znovu jeho odpovedi a svuj zaver??? a tu definici karikatury jsi si taky hezky zjednodusila pro potreby sveho clanku

    superkarma: 0 20.03.2006, 11:37:48
  9. avatar
    [13] pohodarka [*]

    sama katerina nam na zaver rekla, ze je blondynka...nevim, jak to myslela, ale my vime, co si mame myslet oni

    superkarma: 0 20.03.2006, 11:36:29
  10. avatar
    [11] kareta [*]

    sarume: jojo, ale někteří jsou docela , kdybych věděla, že to nepraskne, pár bych si jich dala

    superkarma: 0 20.03.2006, 09:05:11
  11. avatar
    [7] kareta [*]

    Jim nic jiného než se chovat rozumně u nás nezbývá . A chci-li nekde žít v cizí zemi, budu držet hubu a krok, stejně jako našinec, co jede na práci tam

    superkarma: 0 20.03.2006, 08:35:41
  12. avatar
    [6] svetluszka [*]

    david.lister: ..ano s tím souhlasím. Když jsme všichni takový netolerantní a nechápající jejich svatou víru ,ať si táhnou... ...tady je přece nikdo nedrží...

    superkarma: 0 20.03.2006, 08:28:44
  13. avatar
    [5] svetluszka [*]

    ..rači jse to ani nečetla dokonce... ...nechci mít zkaženej celej den...
    Jak může jedním dechem říct, že islám NENÍ krvavé náboženství, ale mnozí muslimové vychovávají své děti jako sebevražedné atentátníky..

    superkarma: 0 20.03.2006, 08:22:10
  14. avatar
    [4] Avilka [*]

    david.lister: súhlsím.
    Jasneže Zabi odpovedal diplomaticky. Trasie sa ako osika, aby ste ho nevyhostili domov.

    superkarma: 0 20.03.2006, 08:10:34
  15. [3] DENYNKO [*]

    Ale, že dříve ničili bezdůvodně vlajky jiných států to jim nevadilo, ale za ty karikatury to řádí.

    superkarma: 0 20.03.2006, 07:40:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme