Velikonoční svátky mají Češi nejčastěji spojené s vajíčky, sladkostmi, mazancem, beránkem a také slivovicí.Velikonoční svátky, které letos připadnou na konec března a začátek dubna, budou pro obchodníky znamenat jako každý rok zvýšený zájem Čechů o nákupy.

Ve větší míře než obvykle nakupují před Velikonocemi čtyři pětiny lidí, kteří odhadují svoje plánované útraty v průměru na 1200 Kč. Vyplývá to z on-line průzkumu*, který si nechala společnost Tesco zpracovat výzkumnou agenturou Perfect Crowd.

Nejvíce, okolo 1300 Kč, utratí lidé v Praze. „Lidé nejčastěji nakupují kinder surprise, tuky na pečení, vaječné likéry a čokolády, u kterých vzrostou prodeje o stovky až tisíce procent,“ komentuje výsledky průzkumu Jiří Mareček, tiskový mluvčí společnosti Tesco. Dalšími frekventovanými nákupními položkami jsou o velikonočních svátcích mazanec a beránek.

 „V obchodech kupuje mazanec více než třetina lidí, beránka si koupí čtvrtina zákazníků,“ doplňuje Jiří Mareček. „V Praze lidé jako tradiční velikonoční pokrm navíc jmenovali nejčastěji pečeni, v Čechách nádivku a jidáše, na Moravě pak polévku a koláče,“ komentuje výsledky studie socioložka Lenka Beranová z výzkumné agentury Perfect Crowd. „V Tesco doporučujeme výrobky lokálních dodavatelů, jako jsou například ručně zdobené koláče nebo Honzovy buchty, které obsahují 40 % povidlové náplně,“ dodává Jiří Mareček.

Při koledování se často kromě vajíček nabízí i symbolický přípitek. Podle online průzkumu s ním má Velikonoce spojeno 87 % oslovených. „V průzkumu zvítězila u respondentů slivovice, ale regionální rozdíly jsou patrné. V Praze zazněla častěji než jinde vodka, v Čechách rum a na Moravě již zmiňovaná slivovice,“ dodává Lenka Beranová. Slivovici jmenovalo 55 % respondentů, vodka se umístila na druhém místě s 38 % a třetí skončil rum s 32 %. V menší míře dotazovaní jmenovali obecně destiláty, vaječný koňak, fernet a víno.

S Velikonocemi jsou spojené také specifické zvyky. „Z výsledků ale vyplynulo, že ne všem dělá udržování zvyků radost. Nezřídka tak činíme jen kvůli příbuzným,“ vyjmenovává Lenka Beranová. „Zatímco tři čtvrtiny oslovených rádo navštěvuje příbuzné a dvěma třetinám se líbí zdobení a rozdávání vajec, vydupávání pomlázkou má ráda jen polovina. Kostel pak o Velikonocích navštíví zhruba čtvrtina dotazovaných, častěji na Moravě.“ Bez ohledu na region si vlastní pomlázku plete jen zhruba třetina mužů. V obchodech si ji koupí či nechá koupit dalších zhruba 30 procent lidí.

* Průzkum společnosti Perfect Crowd se uskutečnil ve dnech 17. - 19. února 2013 v uzavřené komunitě Inspirujeme.net a na vlastním online panelu společenosti Perfect Crowd. Dotazníkové šetření proběhlo online formou na reprezentativním vzorku účastníků podle pohlaví, věku (18+), vzdělání a regionu. Průzkumu se zúčastnilo 421 respondentů.

Nejprodávanější položky na Velikonoce v obchodech Tesco
(skutečný stav 2012):

Zboží

(vybrané segmenty)

Procentní nárůst prodeje

(oproti průměru)

Kinder surprise 2800 %
Tuky na pečení 1300 %
Vaječné likéry 220 %
Čokolády 140 %
Másla 140 %
Sladkosti (obecně) 90 %
Rum tmavý 90 %

Zdroj: Reálné spotřebitelské chování zákazníků Tesco ve Velikonočním týdnu v r. 2012, zpracovala analytická společnost Dunnhumby.

Reklama