Ekologové si dlouho lámali hlavu, jak přesvědčit lidi, kterým se doma válí televize a PC monitory, k jejich recyklaci. Pak přišel nápad – jak jinak je motivovat než tím, že z toho něco budou mít. A rozjela se kampaň Recyklománie. Ta využívá kromě jiného také to, že postupující digitalizace vysílání vede k nákupům nových televizorů.

„Lidem je prostě líto vyhodit funkční spotřebič, za nějž v podstatě před nedávnem dali velké peníze. Myslí si, že by se ještě někdy mohl hodit, ale faktem je, že už ho nikdy nepoužijí. Právě akcemi jako je Recyklománie chceme občany přimět, aby zaprášený televizor či monitor snesli z půdy a vrátili jej k recyklaci,“ potvrdil Jan Vrba z neziskové společnosti ASEKOL, která akci iniciovala.

Recyklománie je postavena na tom, že pokud lidé během října odevzdají jakýkoliv vysloužilý televizor nebo PC monitor a zároveň zakoupit nový LCD či plazmový televizor s úhlopříčkou nad 25" nebo PC monitor (bez omezení úhlopříčky), obdrží v prodejnách, které se k této akci připojí, šek na 500 korun a obálku s předplaceným poštovným.

„Spotřebitel při nákupu obdrží bonusový šek, který spolu s kopií účtenky zašle nám. Následně od nás obdrží částku 500 korun,“ objasňuje proces vyplacení peněz Vrba.

 

„Naším hlavním úkolem je přesvědčit občany o nezbytnosti recyklace a ochrany životního prostředí. Lidé si příliš neuvědomují, že některé spotřebiče v sobě obsahují nebezpečné látky. Například jeden starý televizor obsahuje až dva kilogramy karcinogenního olova,“ vysvětlil ještě.
 

Na druhou stranu však televize obsahuje řadu cenných materiálů - měď, plošné spoje, železné a neželezné kovy či sklo, které se dají díky recyklaci opětovně použít. A nemusejí se tak zbytečně těžit.

 

Máte také doma schovaný starý nevyužívaný televizor? Zbavíte se jej někdy?

Reklama