Bulvár

Za pražským Národním divadlem vyrostl Hypermarket!!!

Někteří obyvatelé Prahy vědí, že Bouda bylo v 18.století proslulé divadlo, které předcházelo všem oficiálním divadelním institucím v českých zemích. V minulém roce se vedení Národního divadla rozhodlo rozšířit svoje aktivity a koncem sezóny, kdy to i počasí dovolí, v improvizovaných prostorách hrát tituly, které „jaksi“ stojí mimo dramaturgii slovutného prvního divadelního domu v zemi. Projekt BOUDA vstoupil letos do svého druhého ročníku. Minulý rok stála konstrukce improvizovaného divadla Bouda na Ovocném trhu za Stavovským divadlem, letos ji začátkem června postavili na piazette za historickou budovou ND. Činohra pražského Národního divadla jako součást svého dlouhodobého cyklu „Podoby současného dramatu“ zde 13. a 14. června 2004 uvedla ve světové premiéře hru slovenského dramatika Viliama Klimáčka s názvem HYPERMARKET.

Všichni se díváme na televizi, sledujeme televizní zboží. Naivně přepínáme kanály s velkou snahou najít výpověď, zábavu, vzrušení. Procházíme program za programem, žhavíme ovladač a nic. Jezdíme na nákupy, kolikrát chceme koupit žvýkačku, a z obchoďáku vyjdeme z mikrovlnkou. Nabídka je veliká a člověk je slabý. To je princip dnešního marketingového stylu života. A že dle tohoto společensky nastaveného kurzu se stávají i vztahy a city, prožitky a myšlenky zbožím, o tom je Klimáčkova hra. Formálně má taky podobu těch nejpokleslejších žánrů televizní zábavy. Postavy, situace i vztahy jsou jakoby vypreparovány z té nejtriviálnější telenovely. Jenomže obludná nadsázka všech těchto skutečností a zasazení celého sledu dějů nepokrytě a přiznaně do obchodního prostoru, do Hypermarketu, dává textu hodnotu zásadní výpovědi o současném světě.

„Den, kdy jste nebyli nakupovat, považujte za ztracený!“ je motto celého projektu. Autor, mimochodem nesmírně plodný a úspěšný dramatik a spisovatel, je profesí lékař, ale několik let se profesionálně věnuje jen literatuře a divadlu. V současnosti je kmenovým autorem, režisérem a hercem bratislavského divadla GUnaGU. Napsal víc než třicet divadelních her, oceněných v mnoha soutěžích – např. Cenu Nadace Alfréda Radoka – věnuje se rozhlasovým projektům, je autorem televizního sitcomu a spoluautorem na Slovensku populárního románu Roger Krowiak. Uváděná divadelní hra HYPERMARKET pochází z roku 2002 a byla oceněna 2. cenou Nadace A. Radoka za původní dramatický text.

A protože „…je hrou ze současnosti a … je povrchní a křečovitá, podléhající importovaným vlivům, toužící po okamžitém úspěchu, a hektická zrovna jako naše současnost,…“ ji má rád režisér představení v Boudě, umělecký šéf Činohry ND Michal Dočekal. Příběh pěti postav - propojených rodinnými, pracovními a mileneckými vztahy - se odehrává v prostoru předváděcího mola. Z obou jevištních vstupů, které jsou rozdělené a překryté plátnem k videoprojekci, nastupují na molo aktéři s příznaky svého prostředí. Je to však jen na okamžik, neboť vše dlí v objetí všeobjímajícího skvělého tržního Hypermarketu. Všechny zde vystupující postavy se pohybují, jsou přímo „baleny v ochranné atmosféře“. Všichni, hrdinové hry i diváci, se nacházejí v tržně-prodejním prostoru: výtvarník scény, ředitel ND, Daniel Dvořák – vyšperkoval zdi Boudy velikými logy sponzorů, tj. zabil jednou ranou dvě mouchy. Samotné divadlo je obchoďákem, jak jinak v naší době??? Stejně tak oblečení herců (výběr -kostýmová výtvarnice Katarína Hollá) je zbožím renomované české oděvní firmy.

Inscenace režiséra M. Dočekala mluví o dnešku, který my všichni vyčerpávajícím způsobem žijeme. O nás, Češích a Slovácích, kteří jsme byli před patnácti lety hozeni do moře konzumu, do mikrosvěta věcí, tvářícího se, že je jediný a nejdokonalejší. Jsme tady, ale i se svými traumaty a nenaplněnými ambicemi. Klimáčkův text velice přesně odkrývá neurózy dnešní doby – mluví o únicích do nablýskaného prostoru gigaprodejen, kde jedině se odehrává ten „správný život“ a žijí jej všichni beze zbytku: někdejší estébák je dnešní člen ochranky Hypermarketu. Nepřizpůsobivá prodavačka je vytěsněna na dálnici před Hypermarket, kde provozuje prostituci, ale že zázrak tržního kapitalizmu je velký a pro západní filmové producenty jsou magnetem „východní ksichty“, stává se padlá dívka filmovou Star. Frustrovaná manželka hypermarketového šéfa řeší svou osamocenost obscesí s poslechem CD v průhledné kukani oddělení zvukových nosičů. Ale protože žijeme v Čechách, celá pospolitost se nejvíce baví na discopeckách pophvězd socializmu. Realita už není realitou, neboť všichni jsme – dobrovolně nebo z přinucení - součástí placeného času a placeného prostoru.

Improvizovaný prostor Bouda již ve svém názvu nese přiznání ke značné improvizaci i při přípravě projektu. Inscenátoři na tiskovce i v médiích přiznali nedostatek času, a tak herci – možná příznačně a zcela stylově - tvoří postavy ve zkratce a v náznaku. Tempo inscenace je hektické, situace se rychle střídají a dialogy mají podobu povelů. Jenomže přihlížející lidé nejsou zcela okoralí, a tak největší úspěch mají tiché a jakoby zastavené promluvy k sobě (Petr – Jan Novotný, Anna – Jana Boušková). Jinak ale dravci jsou draví (David Matásek, Jana Janěková), mladé ambiciózní herečky jsou unylé a znuděné (Petra Špalková). Hostesky hypermarketu jsou ztahané a otrávené, modelky jsou sexy (Helena Houdová) a sponzoři jsou spokojeni.

Patřím k lidem, kteří neholdují nakupování, ale žiji v této zemi v tomto čase. Po tom, jak jsem opustila Hypermarket za Národním divadlem, mě polil studený pot. Jednou za čas jdu nakoupit velký nákup pro rodinu. Vím, co chci, a to koupím. Nenechám se zviklat, ale ... potkávám lidi. Prý jsou takoví, co sem v neděli chodí jako do kostela, místo vizitek mají čárové kódy a jsou šťastni. A chtějí, abychom byli všichni. My, co si myslíme, že unikneme, se mýlíme. Osudově...      

       
   
23.06.2004 - Společnost - autor: Mária Uhrinová

Komentáře:

  1. [2] knihovna [*]

    Hru Hypermarket jsem viděla. A opravdu hra a její provedení je zdařilé. Celá parta, která na hře pracovala, odvedla práci perfektně. Velkou zásluhu má na tom p. režisér Dočekal, který umí lidi stmelit a dát všemu šťávu. Mário recenzi jsi napsala výborně. Četla jsem jich už několik a bylo mi z nich spíše smutno. Cítila jsem v nich spíš závist na práci, která se povede a lidi baví. Zmínila jsi scénu pana ředitele Dvořáka. Ten mě na všem štve nejvíce. Má ředitelské křeslo a ještě si dopřává brát penízky za scénu ( i k opeře Vanda atd.) Jistě je to činorodý, pilný člověk. Ale měl by být soudný a ještě k tomu je příšerně nafoukaný. No, nic nebudu si kazit ideály o divadýlku. Ještě jednou díky za tento článek. Škoda, že těch představení Hypermarketu je tak málo. To by měl vidět celý národ!

    superkarma: 0 23.06.2004, 10:09:06
  2. avatar
    [1] Gabi [*]

    Což o to projekt BOUDA je zajímavý, ale kdo na sezónu 2003/2004 dělal pro ND plakáty to by mě moc zajímalo. Takový děs jsme dlouho neviděla ...

    superkarma: 0 23.06.2004, 09:55:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme