Rodina

Za novorozence se nebude platit!

 

Odpůrci poplatků za lékařskou péči mohou slavit! Podařilo zrušit část reformy zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS), která byla podrobena nejsilnější kritice. S konečnou platností byly zrušeny poplatky za pobyt novorozenců v porodnici. Prezident Václav Klaus totiž svým podpisem potvrdil rozhodnutí poslanců i senátorů, kteří se několik měsíců po uvedení reformy do praxe zalekli bouřlivé reakce veřejnosti.

 

Od placení v nemocnici, u lékaře či za recept budou osvobozeni i dárci orgánů, obyvatelé ústavů a lidé s léčbou nařízenou soudem. U všech ostatních platí třicetikorunový poplatek za návštěvu lékaře a za recept, devadesátikorunový za návštěvu pohotovosti a šedesátikorunový poplatek za den v nemocnici.

 

Sněmovna novelu odsouhlasila na konci června. Souhlasily s ní i vládní strany, které reformu původně zaváděly. Senátem pak prošla také bez větších obtíží.

 

Co následuje, když nezaplatíte poplatek

- Nejdříve vás kontaktuje nemocnice telefonicky.

- Pokud na výzvu nebudete reagovat, přijde upomínka písemně.

- Pokud ani poté nezaplatíte, přijde další upomínka.

- Po nezaplacení vás nemocnice může zažalovat u soudu

- Pokud ani pak nezaplatíte, může dojít i na exekuci.

 

Kolik pacienti dluží

Fakultní nemocnice Motol (1. čtvrtletí) - 1 724 080 Kč
Nemocnice Královské Vinohrady (1. pololetí) - 900 000 Kč
Nemocnice u sv. Anny v Brně (1. pololetí) - 276 000 Kč
Ústřední vojenská nemocnice v Praze (1. čtvrtletí) - 230 000 Kč
Oblastní nemocnice Příbram (1. pololetí) - 165 000 Kč

 

Kolik dluží největší neplatiči (nejčastěji za pobyt v nemocnici)

Bulovka - v řádech stokorun
Ústřední vojenská nemocnice v Praze - 7500 Kč
Nemocnice u sv. Anny v Brně - 6000 Kč
Oblastní nemocnice Příbram - asi 2000 Kč
Fakultní nemocnice Plzeň - 2000 Kč

 

Souhlasíte se zrušením poplatků, nebo si myslíte, stejně jako ministr Julínek, že se tím zpomalí celá reforma? Myslíte, že by měly být zrušeny i další poplatky?

   
29.07.2008 - Těhotenství a porod - autor: Jan Exner

Komentáře:

  1. avatar
    [25] verlit [*]

    lukas.cejka: Jo, na tom je hodně pravdy. Obávám se ale, vzhledem k tomu, jak znám české lidi, že by si úmyslně vybrali to nejchudší a nejlevnější pojištění, jen aby co nejvíc ušetřili - a celý systém zdravotní péče by zkrachoval definitivně.

    Popravdě jako lepší řešení bych viděla, kdyby pojištění zůstalo v současné formě, ale pojišťovny - obdobně jako to dělají komerční pojišťovny např. v případě autonehod - důsledně dohlížely na to, že se čerpání neděje formou pojistných podvodů (ničím jiným zfalšovaná nebo neoprávněně předepsaná neschopenka není). Myslím, že by byli překvapeni, kolik peněz by se najednou objevilo!

    superkarma: 0 29.07.2008, 19:13:24
  2. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    Ťapina: zakladni roydil je v tom ze auto provozovat nemusis - to je tve dobrovolne rozhodnuti a pokud ho chces provozovat tak ti stat jen narizuje aby ses pojistil - za jakych podminek je tvoje vec.U zdravotniho pojisteni nemas na vybranou, stat nerekne zijes tak se koukej nechat pojistit, dohodni se s pojistovnou atd., stat naopak rika zaplat dan a pak se uvidi co za to pro tebe vymyslime.
    Jinak ja jsem pro at stat zavede "povinne ruceni" pro lidi - proste u normalnich komercnich pojistoven at se mas povinnost pojistit, ale jak se dohodnes s pojistovnou je tvoje vec ...

    superkarma: 0 29.07.2008, 18:09:11
  3. avatar
    [23] Ťapina [*]

    lukas.cejka: Ale všechno ostatní platí.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:58:28
  4. avatar
    [22] Lukáš Čejka [*]

    Ťapina: ais zijem kazdy jinde, u nas v cr neni povinne ruceni vsude stejne drahe
    zkus treba http://www.povinne-ruceni.com/ a muzes si najit nejlevnejsi

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:57:37
  5. avatar
    [21] Ťapina [*]

    lukas.cejka: To je třeba i u povinného ručení Až na to, že auto má jen někdo, zdraví holt každej.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:53:08
  6. avatar
    [20] Lukáš Čejka [*]

    verlit: chybi dobrovolnost, doba splatnosti je stanovena zakonem, vyse pojisteni je stanovena zakonem, platite i kdyz nemate zadny prijem atd. skutecne todle neni dan?

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:43:21
  7. avatar
    [19] verlit [*]

    lukas.cejka: Myslím, že případ, kdy se do nemocnice člověk dostane vinou někoho jiného nedořešili. Nicméně logicky by princip měl být takový, že pacient má léčbu a péči hrazenou z pojištění a pojišťovna bude následně vymáhat plnění po tom, kdo úraz apod. způsobil.
    Netuším ale, jestli to takhle funguje. Na druhou stranu mám pocit, že jakési rozsudky k "úhradě léčebných výloh" jsem zaslechla, takže možná ano.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:41:46
  8. avatar
    [18] verlit [*]

    lukas.cejka: Je asi zbytečné si takhle pinkat argumenty, ale já opravdu nechápu, v čem máte pocit, že se zdravotní pojištění liší od kteréhokoli jiného?
    Vždyť funguje přesně tak, jak popisujete. V čem tedy, prosím, vidíte rozdíl?

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:40:03
  9. avatar
    [17] Lukáš Čejka [*]

    verlit: spis nez novorozenci by me zajimalo jak doresili - jestli vubec - situaci kdy se dostanes do nemocnice vinou nekoho jineho

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:39:45
  10. avatar
    [16] Lukáš Čejka [*]

    verlit: zdravotni pojisteni v cr je dan jako kazda jina - to ze tomu rikaji pojisteni na tom nic nemeni
    byt a strava - jiste ze je to jen prispevek, ne skutecne naklady - tim spis neni duvod proc by ho nemel platit ten kdo sluzbu vyuziva
    tu rakovinu sem netahej - pokud bude fungovat standardni pojisteni a budes si ho platit tak to mas stejne tak vyresene a budes ho platit jen sobe, to jestli odevzdas pojistovne na pojisteni min nez vycerpas je riziko komercni pojistovny - jeden den si pojistis auto, druhy den mas bouracku a pojistovna to zaplati i kdyz sis "nepredplatil" celou castku pojistneho plneni - tak funguje pojisteni

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:36:34
  11. avatar
    [15] verlit [*]

    Pardon, vypadlo tam slovo "upozornili jsme na ni SOCIÁLKU..."

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:33:10
  12. avatar
    [14] verlit [*]

    Když už jsme u toho zneužívání zdravotního pojištění, mohu posloužit jednou čerstvou, zcela pravdivou historkou.

    Přijali jsme do práci jistou dámu, která sice promarodila skoro celý předchozí rok, ale lidi zoufale potřebujeme, takže jsme nad tím mávli rukou.
    V pátek podepsala smlouvu s tím, že v pondělí jde první den do práce. Místo toho přinesla...jaké překvapení ... neschopenku. Bylo to pár dní před koncem měsíce. Pár dní nato rozhořčeně volala, jaktože nedostala nemocenské dávky. Vysvětlili jsme jí, že jelikož neodpracovala ani jedinou hodinu, nemá na dávky nárok (může jen požádat o dávky sociální na správě soc. zabezepečení).
    Hrozně se rozčilovala, že její kamarádka, která udělala totéž, dávky dostala, pak ale pochopila, že kamarádka odpracovala aspoň jednu směnu.
    I hned následující den přinesla ukončenou neschopenku (zázračně uzdravená), odpracovala JEDNU směnu....a pointu jistě uhodnete. Ano, následující den přinesla novou neschopenku s tím, že teď už na ty dávky nárok má.

    Upozornili jsme na ni i na lékařku, která jí tímto způsobem pomohla v podstatně dávky vylákat pod falešnou záminkou (těžko se někdo na jeden den uzdraví, že), ale tam jen krčí rameny, že to nelze prokázat.
    Takže ona dáma vesele a klidně marodí, pobírá nemocenské dávky a lebedí si, jak na ty hloupé kretény, kteří chodí do práce, vyzrála. A má pravdu. Vyzrála.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:32:12
  13. avatar
    [13] verlit [*]

    lukas.cejka: Obávám se, že v tom máš trochu guláš. Nevím, o jakých mluvíš daních - daně na zdravotní péči neexistují. Co se týká regulačních poplatků, ty by naprosto nepokryly "byt a stravu", která je součástí nemocniční péče.
    Je to jen velmi symbolický příspěvek, jehož cílem byla, jak název napovídá, REGULACE využívání (a hlavně zneužívání) zdravotní péče.
    Zdravotní pojištění jako takové má přesně definované, co obsahuje a pokrývá (jako např. pobyt v nemocnici, těžko lze argumentovat tím, že pokrylo jen operaci a když na to nemocný nemá, má ležet doma). Naopak nepokrývá např. nadstandardní pokoj nebo kosmetické operace bez zdravotní indikace atd.

    Všichni platíme zdravotní pojištění všem, už z toho prostého důvodu, že např. léčba pacienta s rakovinou nebo složitá operace stojí několik milionů, které prakticky žádný jednotlivý pacient nemá šanci v rámci svého pojištění za celý život "našetřit". Je tedy nesmysl se rozčilovat, že z tohohle celkového zdravotního pojištění někdo čerpá.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:26:30
  14. avatar
    [12] Lukáš Čejka [*]

    verlit: ja prave jsem proti tomu aby se delal roydil meyi novorozenci a ostatnimi, platbz se netzkaji lekarske pece ta je u vsech hrazena ze zdravotniho pojisteni - dane, poplatky jsou "za byt a stravu"
    pojisteni jsou tak, ze tu pojistku platime za ne, souhlasim s tim at se stejne jako ostatnimplati lekarska pece a na zbytek at prispivaji, proto je spravne ze za ne rodice plati
    argument ze na to nemaji neobstoji, muzou si zajit na socialku a ta jim vyda potvrzeni, pak neplati nic, ale pokud na to maji tak nevim proc to ma za ne platit nekdo jiny

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:18:27
  15. avatar
    [11] Ťapina [*]

    verlit: K tomu když připočteš, že někdo, třeba já, jakživ na nemocenské nebyl, tak je to docela síla číslo.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:18:03
  16. avatar
    [10] verlit [*]

    Rikina: Takže kdo si bere dovolenou místo nemocenské a padá na hubu tím jen vydělává na ty, kdo si kliďánko "marodí", protože je to tak snadné a pohodlné.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:12:56
  17. avatar
    [9] verlit [*]

    lukas.cejka: Pořád nechápu, v čem vidíš rozdíl. I novorozenci jsou automaticky pojištěni (pokud nejsou cizí státní příslušníci), tudíž čerpají vlastní pojistku, nikoli sousedovu.
    Spoluúčast není povinnou a nutnou položkou pojištění. Některá ji mají, jiná ne. Zdravotní pojištění spoluúčast - zatím - nezná.

    Rikina: Bohužel těch lidí, o kterých píšeš, není ani zdaleka tolik jako těch, kdo nemocenskou zneužívají. V počtu čerpaných dnů nemocenské zastáváme hrdé první místo v Evropě - je to tuším nějak jako 35 dnů během roku v průměru (!) na každého člověka. čili víc než měsíc na osobu ročně.

    superkarma: 0 29.07.2008, 17:11:48
  18. avatar
    [8] Lukáš Čejka [*]

    paníliška: v cem?

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:44:56
  19. avatar
    [7] paníliška [*]

    lukas.cejka: To jsi mimo.

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:43:14
  20. avatar
    [6] Lukáš Čejka [*]

    verlit: princip pojisteni je takovy ze si platis pojisteni a pak v pripade pojistne udalosti cerpas plneni od pojistovny a sam se podilis spolucasti, princip neni tedy takovy, jak rikas, protoze to by si pak nemusela byt pojistena a cerpala bys pojistne z pojistky souseda ktery pojisteny je.

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:29:30
  21. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Rikina: Takoví taky jsou. Nicméně těch, co prvoplánově nastoupí NĚKAM do práce, aby pracák nefrfňal, a ještě ve zkušební době jsou na nemocenské, takových znám taky dost.

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:29:09
  22. avatar
    [4] shb [*]

    verlit: jsem stejného názoru- v obou odstavcích

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:28:36
  23. [3] Rikina [*]

    verlit: jo? A že si teda poměrně dost lidí bere radši tu dovolenou, když už padají na ústa, než aby šli na nemocenskou.

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:26:36
  24. avatar
    [2] verlit [*]

    lukas.cejka: To je ovšem celý princip zdravotního pojištění (stejně jako kteréhokoli jiného pojištění), nad tím je trochu nesmyslné se pozastavovat.

    Jinak se zrušením REGULAČNÍHO poplatku pro novorozence souhlasím, v případě jejich péče není co regulovat. Na rozdíl od dospělých, pro které jsou často nemocenské dávky jakýmsi ekvivalentem placené dovolené, novorozenci skutečně péči potřebují.

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:24:05
  25. avatar
    [1] Lukáš Čejka [*]

    Za novorozence se nebude platit! - ale bude, jen to nebude ten koho se to tyka primo a zapalti to vsichni, kdo plati zdravotvni pojisteni

    superkarma: 0 29.07.2008, 16:15:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme