Reklama


Když jsem byla v Londýně, zděsila jsem se při pohledu na plánek podpovrchové dopravy. Zařekla jsem se, že pokud to půjde, centrum Londýna obejdu pěšky a ráda se vrátím do Čech a do Prahy, kde máme v metru jen tři trasy. Tedy zatím…

Vývoj metra totiž stále pokračuje. Ceny za jízdu se také neustále zvyšují, ale i přesto si myslím, že každý, kdo v Praze bydlí nebo do hlavního města přijede, si již dopravu bez metra neumí představit.

Od soboty 27. května byla zprovozněna další stanice metra na trase A - Depo Hostivař. Prodlužuje se stále dál. Tak, jak se hlavní město rozrůstá, zvětšuje se i počet stanic metra.

Jen díky pomoci sovětských přátel

Před padesáti lety – 6. ledna 1966 - byla zahájena v Praze výstavba podpovrchové dopravy. V roce 1974 byl 9. května v 9.30 slavnostně zahájen provoz pražského metra - otevřen první provozní úsek linky C (I.C) z Kačerova na Sokolovskou (Florenc). Na lince jezdily ruské třívozové soupravy. Tento den bylo současně sjednoceno jízdné ve všech druzích dopravy na 1 korunu a skončila éra průvodčích a starých typů tramvají.

„Pamatuji si, že jsem byla ve čtrnácti letech se školou v Praze. Bylo to právě v roce 1974. Kromě návštěvy různých památek nás zavedli také do metra. Učitelka (tenkrát ještě soudružka učitelka) nás především upozorňovala na to, že metro bylo postaveno za pomoci sovětských přátel a i vagony byly dovezeny z Ruska,“ říká Jitka a dodává: „Nepřipadalo mi to v těch letech jako něco objevného. Dodnes si vybavuji jen všude mnoho lidí a vůni – tedy spíše smrad novoty vagonů.“

Bez čekání na autobus a hlídání času

Nově otevřená stanice Depo Hostivař na trase A vznikla přestavbou myčky vagónů. Soupravy do ní nebudou jezdit tunelem, ale z poloviny po povrchu. Depo Hostivař je padesátou čtvrtou stanicí metra,je jeden kilometr dlouhá a má nejužší nástupiště v síti metra.

V současné době je rozestavěno prodloužení metra trasy C. Z Ládví by měla trasa vést přes Střížkov, Prosek až do Letňan. Celá trasa je dlouhá 4,6 kilometrů. Uvedení do provozu s cestujícími se plánuje na rok 2008.

„Bydlím v Ďáblicích a už se těším na prodloužení metra. V současné době mi totiž nezbývá nic jiného než vystoupit na Ládví a čekat na autobus a v nočních hodinách musím neustále hlídat hodinky, aby mi neujel poslední spoj. Díky prodloužení budu moci případně dojít domů i pěšky,“ říká Dana.

A co vy a metro? Napište, jaké s ním máte zkušenosti?
Odvážila jste se v zahraničí do metra? Nezabloudila jste?
Bydlíte v Praze. Obešla byste se bez metra? O kolik vám zkracuje metro cestu do práce?