Reklama

Podle exkluzivního průzkumu* společnosti Tesco začínají pro většinu Čechů přípravy na Velikonoce týden před samotnými svátky. Ty pak většinou tráví z pohodlí svého domova.

Velikonoce patří mezi nejoblíbenější svátky jara, letos je plánuje slavit 85 % Čechů. Asi nepřekvapuje, že mezi nejčastější způsoby slavení pak patří zdobení vajíček, koledování, příprava velikonočních pokrmů nebo pečení beránka. Naopak překvapit může, že většina Čechů tráví Velikonoce v pohodlí svého domova. Přípravy na Velikonoce začínají pro většinu Čechů týden dopředu, a to především co se týče nákupu surovin na pečení.   Za nákup jídla utratí 40 % Čechů do 500 korun, v případě tvrdého alkoholu je to u 37 % nakupujících částka do 300 korun.

Mezi symboly českých Velikonoc patří neodmyslitelně pomlázka, vejce nebo beránek. Právě zdobení vajíček patří pro 82 % Čechů mezi nejčastější způsoby slavení Velikonoc. 67 % Čechů pak připravuje velikonoční pokrmy a 43 % plete pomlázku.

ff

Za koledu čokoládové vajíčko

Beránek a mazanec jasně vévodí. Beránka si na Velikonoce připravuje 73 % Čechů, mazanec pak 68 %, nádivku 51 % - její pečení je doménou především nejstarší věkové skupiny.  Nejrůznější koláče a zákusky pak připraví 36 % Čechů.

Na koledu se chystá vyrazit 45 % Čechů. Za koledování pak nejčastěji dostanou čokoládové vajíčko, a to ze 72 %. Jiné druhy cukrovinek jako například bonbony nebo čokoládové tyčinky čekají na 61 % koledníků, 58 % dostane čokoládové zajíčky a na ty plnoleté pak čeká ve 43 % případů tvrdý alkohol.

Ač je to s podivem, tak většina Čechů tráví Velikonoce v pohodlí svého domova, pouze 8 % Čechů vždy využije prodloužený víkend a odjíždí pryč. 54 % Čechů je většinou doma, občas ale odjedou pryč, 38 % je pak vždy doma.

Vajíčka a tvrdý alkohol

Velikonoce jsou svátky spojené s dobrým jídlem a pitím. Právě za jídlo je nejvíce Čechů (40 %) ochotno utratit částku do 500 korun, 28 % utratí více než 500 korun a 24 % si vystačí s částkou od 100 do 300 korun. Na nákupním seznamu rozhodně nechybí vajíčka. A I letos mají zákazníci obchodů Tesco z čeho vybírat. „V nabídce máme i bílá vejce z českých chovů nebo omega vejce, která mají lepší poměr nenasycených mastných kyselin,“ říká František Veselý, nákupčí společnosti Tesco.

Vedle nezbytných surovin na pečení a vajíček končí nejčastěji v nákupních košících Čechů i tvrdý alkohol, v době Velikonoc ho kupuje 63 % z nich. V průměru za něj utratí částku do 300 korun (37 %), shodně 11 % Čechů pak zaplatí za tvrdý alkohol do 100 korun nebo od 300 do 500 korun. Téměř třetina spotřebitelů si na Velikonoce dopřeje láhev „něčeho lepšího“ podle aktuálních trendů. „Nárůst spotřeby tvrdého alkoholu ve velikonočním měsíci oproti běžným měsícům je zhruba 40 %. Mezi nejoblíbenější druhy patří rum, hořkobylinné likéry a slivovice. U mladší kategorie je to i vodka. Nárůst zaznamenává i kategorie vaječných a krémových likérů,“ potvrzuje Oldřich Brojír, manažer kategorie alkoholických nápojů společnosti Tesco. V době Velikonoc naopak klesá obliba brandy a aperitivů.

* Průzkum společnosti Ipsos pro Tesco se uskutečnil v únoru 2017. Účastnilo se jej 1050 respondentů z celé ČR.