Entropa

Kontroverzní dílo Entropa vytvořené českým umělcem Davidem Černým bude od 12. června do 4. ledna vystavené v holešovickém Centru současného umění DOX. Umělecký projekt vznikl u příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie a byl do poloviny května umístěn v budově Evropské komise v Bruselu.

Příběh Entropy je všeobecně známý. Podle původně prezentovaného záměru mělo být dílo vytvořeno sedmadvaceti různými evropskými umělci; po jeho dokončení ovšem vyšlo najevo, že skutečnými autory jsou pouze David Černý a jeho kolegové - Tomáš Pospiszyl, Viktor Frešo a Krištof Kintera. Následoval diplomatický spor s Bulharskem, které si vynutilo zakrytí své části, protože sofijské vlády se dotklo, že země je na Entropě vyobrazená jako soustava tureckých záchodů. Na konci dubna se Černý rozhodl, že plastiku předčasně odinstaluje, protože tak chtěl vyjádřit svůj nesouhlas s pádem české vlády uprostřed předsednictví.

Proč bude Entropa vystavena v Centru DOX, vysvětluje ředitel Leoš Válka: „Entropě se dostalo obrovské publicity, aniž by toto dílo v České republice někdo viděl. Centrum DOX nechce předkládat návštěvníkům hotové názory a interpretace, ale poskytuje příležitost pro vytváření názorů vlastních.“

S přípravou konceptu se začalo v únoru 2008, vlastní výroba plastiky trvala od května do prosince roku 2008. Výroba rámu a 22 korpusů zemí probíhala ve firmě VEDeX. Rám váží necelých šest tun a další dvě tuny váží spodobnění jednotlivých zemí, ocelové konzole, elektroinstalace a další části. Výška a šířka celé konstrukce dosahuje velikosti 16,4 x 16,5 metrů. Jako materiál pro rám a korpusy zemí byl zvolen skelný laminát.

Plastika provokujícím způsobem zpracovává téma stereotypů spojovaných s každou ze zemí EU. Jejím podtitul – Stereotypy jsou bariéry, které je třeba odstranit – je zcela v souladu s mottem českého předsednictví: Evropa bez bariér. Podle Davida Černého Entropa „paroduje sociálně aktivistické umění, které balancuje na hranici rádoby kontroverzních útoků na národní charaktery a neutrálních výzdob oficiálních prostor."

Černý je přesvědčen, že objekty ve veřejném prostoru mají význam jen tehdy, když provokují k reakcím, a právě ony reakce samotné dílo dotvářejí a odhalují pravou tvář těch, kteří na něj útočí. Autor také říká, že „k Evropě a jejímu myšlení patří sebereflexe, kritický duch a schopnost vnímat sebe sama i okolní svět se smyslem pro ironii. Groteskní nadsázka a mystifikace patří ke znakům české kultury a vytváření falešných identit je jednou ze strategií současného umění.“

Zobrazené země

Belgie je prezentována jako napůl plná a napůl snědená bonboniéra.

Bulharsko je zobrazeno jako řada navzájem propojených tureckých záchodů, které spojují a osvětlují trubky podobné neonovému světlu.

Česká republika představuje LED displej, na kterém jsou promítány kontroverzní výroky prezidenta Václava Klause.

Dánsko je sestaveno z kostiček stavebnice Lego. Někteří spatřují v uspořádání barevných kostiček kontroverzní karikaturu proroka Mohameda. Černý prohlásil, že o Mohamedovu karikaturu v žádném případě nejde.

Estonsko je prezentováno pracovními nástroji založenými na srpu a kladivu – tato země kdysi zvažovala zákonem zakázat symboly komunismu.

Finsko je zobrazeno jako dřevěná podlaha, na které leží (zjevně opilý) muž s pistolí, představující si rozmanitá zvířata. Černý vyobrazení Finska popsal jako „lovcovo delirium tremens v sauně“.

Francie je zahalena nápisem „GRÈVE!“ – tedy stávka.

Irsko je zobrazeno jako dudy ve tvaru ostrova, které každých pět minut hrají.

Itálie je zobrazena jako fotbalové hřiště s několika hráči, z nichž každý drží fotbalový míč. Budí dojem, jako by s míčem masturbovali.

Kypr, známý rozdělením na tureckou a řeckou část, je rozříznut na dvě půlky.

Litva je řada panáčků podobných bruselské sošce „čurajícího chlapečka” (Manneken Pis), močících směrem ke svým východním sousedům; proudy moči jsou představovány žlutými svítícími optickými vlákny.

Lotyšsko je ukázáno jako hornatá země – v protikladu ke svému ve skutečnosti rovinnému povrchu.

Lucembursko je zobrazeno jako zlatý nugget s nápisem „For Sale“ (na prodej).

Maďarsko představuje Atomium sestavené ze svých typických zemědělských produktů uherských salámů a melounů a postavené na podlaze z papriky. 

Malta je maličký ostrůvek, jehož jedinou ozdobou je jeho pravěký obyvatel – trpasličí slon; před slonem je umístěno zvětšovací sklo.

Německo je soustavou navzájem propojených dálnic, ve které někteří vidí nacistickou svastiku. Toto tvrzení není všeobecně přijímáno a Černý ho popřel. Auta na silnicích se pohybují.

Nizozemsko zmizelo pod vodou, vyčnívá z něj pouze několik minaretů.

Polsko zastupují kněží zvedající duhovou vlajku hnutí za práva homosexuálů, podobným způsobem jako zvedali americkou vlajku američtí vojáci na ostrově Iwo Jima.

Portugalsko představuje krájecí prkénko se třemi kusy masa ve tvaru jeho někdejších kolonií – Brazílie, Angoly a Mosambiku.

Rakousko, známý oponent atomové energie, je zobrazené jako zelené pole, kterému dominují chladicí věže atomové elektrárny; čas od času z nich vychází pára.

Rumunsko vypadá jako zábavní park ve stylu Drákuly, který bliká a občas vydává strašidelné zvuky.

Řecko je zobrazeno jako zcela vyhořelý les, což může být narážka na řecké lesní požáry z roku 2007 a nepokoje z roku 2008.

Slovensko je zobrazeno jako uherský salám (či lidské tělo) svázaný maďarskou trikolórou.

Slovinsko je představeno jako skála, do které jsou vyryta slova first tourists came here 1213 (první turisté sem přišli roku 1213).

Španělsko je zcela zalito betonem s míchačkou umístěnou v oblasti regionu La Rioja.

Švédsko představuje velká nábytková krabice IKEA, která skrývá bojová letadla typu Grippen.

Velká Británie, známá svou relativní izolací od zbytku kontinentu, je „zahrnuta“ jako chybějící díl (a prázdné místo) v levé horní části plastiky.

Půjdete se na Entropu podívat?

Reklama