Bulvár

Z kuřáků se stávají vyvrhelové společnosti


Američané stále více odmítají kuřáky. Zatím není jasné, jakým způsobem politické a sociální faktory a normy způsobují, že se kouření stává pro tamní společnost nepřijatelné, ale výsledky hovoří jasně. Kuřáci jsou prostě „out“.

 

Nový výzkum navrhuje hypotézu, že označení kuřáků nálepkou „nepřijatelní“ je dosud nerozpoznanou silou v tabákové epidemii. To by mohlo být oním mechanismem způsobujícím odmítání kuřáků. A také důvodem, proč je důležité zkoumat zdroje kuřáctví – relativní stigmatizaci – u stávajících i bývalých kuřáků.

 

Uvedená studie se zaměřila na stigma (označení) v souvislosti s tabákovou epidemií a zkoušela zjistit role různých vlivů – strachu, kontrol ze strany policie a vliv síly sociálních norem ve vytváření negativního označení kuřáků ve společnosti.

 

Testovaly se hypotézy ohledně označení kuřáků na vzorku 816 bývalých nebo stávajících kuřáků ve městě New York City. Výsledky ukazují, že v individuálním chování vzhledem ke kouření má nemalý vliv také strach z negativních zdravotních následků kouření.

 

Vzdělaní lidé si rizika uvědomují více

Některé formy diskriminace „páchané“ na kuřácích a proti bývalým kuřákům (politické zásahy proti kuřákům) mohou také souviset se stigmatizací kuřáků. Respondenti (kuřáci nebo bývalí kuřáci) s vyšším vzděláním si všímají této stigmatizace více než kuřáci se vzděláním nižším. Také černoši (Afroameričané) a Latinoameričané vnímají toto kuřácké stigma mírněji než respondenti s bílou pletí. Ke stigmatizaci kuřáků také výrazně přispívají sociální normy, zvláště rodinné a kamarádské prostředí vyjadřující často nesouhlas s kouřením.

 

Tyto nálezy a závěry spějí k důležitému bodu zjištění, že stigmatizace kuřáků hraje velmi silnou roli v epidemii kuřáctví. Označení kuřáků, resp. jejich zlozvyku jako nepřijatelného pro společnost v americkém prostředí zvyšuje roli kuřáckého stigmatu, a tím nastoluje ve společnosti atmosféru jejich společenské odlišnosti. Pokud se jedná o odlišnost vnímanou záporně, je nasnadě očekávání stále většího a většího tlaku na kuřáky ve prospěch lidí bez cigarety.


Zdroj: Social Science and Medicine 2008 May 15.


Připravilo www.stop-koureni.cz 

   
24.06.2008 - Společnost - autor: Pavel Miškovský

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [58] barasv [*]

    OlgaMarie: Jestli někoho zabiješ tím, že do něj bodneš nůž, nebo tím, že ho budeš nutit čuchat kouř z cigaret a způsobíš mu tím rakovinu plic, jaký je v tom rozdíl? Vlastně je, protože to umírání na rakovinu je zdlouhavější a bolestivější... Klidně si kuřte, kuřáci, ale tak, ať neotravujete vzduch nám, co sice třeba máme taky zlozvyky, ale takové, kterými nikoho neobtěžujeme a nezabíjíme.

    superkarma: 0 25.06.2008, 15:29:36
  2. avatar
    [57] malenina [*]

    Pentlička: NEOBTĚŽUJI. Nepodsouvej mi něco co nedělám. A co se týče toho baru, viz. witch č. 41.

    superkarma: 0 25.06.2008, 06:30:34
  3. avatar
    [56] kuty [*]

    OlgaMarie: jsem sice nekuřačka,ale úplně s tebou souhlasím.Nevím proč si někteří myslí že kuřáci jsou špatní,jen pro tenhle zlozvyk.Jsou horší věci.Vyjmenovat je všechny by trvalo dýl než kuřák vykouří jednu cigaretu.

    superkarma: 0 24.06.2008, 21:08:33
  4. avatar
    [55] OlgaMarie [*]

    barasv: Hele, víš, co mi můžeš? Jsem pro tebe vyvrhel, no a co. Nikoho jsem nezabila, nikoho neokradla a ti, kteří to dělají a nekouří, jsou řádnými občany.

    superkarma: 0 24.06.2008, 19:04:20
  5. avatar
    [54] barasv [*]

    Naprosto souhlasím s tím, aby byli kuřáci považováni za vyvrhely společnosti. Mě osobně kouř z cigaret hodně obtěžuje a nevidím důvod, proč bych jako pasivní kuřák měla svým zdravím doplácet na něčí zlozvyk.

    superkarma: 0 24.06.2008, 17:18:26
  6. avatar
    [53] wich [*]

    Ťapina: Pravda, v tomhle se moc nevyznám, nikdy jsem neměla důvod pátrat. O cigaretách vím jen, že to smrdí

    superkarma: 0 24.06.2008, 17:04:39
  7. avatar
    [52] Dimsy [*]

    Mě tedy víc vadí smradlaví ožralové,pivo a alkohol vůbec,cítím na sto honů a kolikrát i smradlaví "neožralové".Žvýkačky na chodnících a nalepené všude,kam ruka žvýkala dosáhne.Je ovšem pravdou,že ani poházené vajgly nejsou nejkrásnější.
    K nám nejde od sousedů kouř,ale smrad z koček.To je také na pošušńáníčko.

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:59:51
  8. avatar
    [51] Ťapina [*]

    wich: Možná ti, co dřív kouřili Marlbora teď mají jen na Startky

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:54:04
  9. avatar
    [50] Ťapina [*]

    Rikina: Mně kuřáci ani cigarety nesmrdí a nijak mě neobtěžují. V životě jsem nekouřila

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:52:35
  10. avatar
    [49] wich [*]

    shb: To jsi neměla Představila jsem si kombinaci obého

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:37:15
  11. avatar
    [48] wich [*]

    Bellana: Přesně tak. Hlavně mi přijde, že ty cigarety v poslední době nějak víc smrdí. Tam snad musí přidávat nějaké smradlavé látky navíc. Když si tak zavzpomínám, dřív mi to nevadilo, jak teď.

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:36:44
  12. avatar
    [47] shb [*]

    já jsem se od tý doby co nekouřím stala těžkým odpůrcem a vyloženě mi to smrdí, ale zase nejsem proti kuřákům jako takovým- např. přítel kouří, takže to beru s rezervou.. nikomu to své nekuřáctví nevnucuju a venku ať si dělá každý co chce...mně třeba vadí lidi co smrdí potem a z toho je mi víc na blití než z kouření....

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:16:21
  13. [46] Bellana [*]

    kareta: I jemná cigaretová vůně mi páchne.

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:12:21
  14. avatar
    [45] kareta [*]

    Někdo opravdu páchne po cigaretách nepříjemně, ale někdo má jen jemnou cigaretovou vůni

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:02:46
  15. avatar
    [44] Lukáš Čejka [*]

    wich: ta vyzva se tykala manzelu a u nas muzes mit jen jednoho manzela, bez ohledu na to co je mu libe a co ne

    superkarma: 0 24.06.2008, 16:02:13
  16. avatar
    [43] wich [*]

    šája: To je pravda, z těch lidí je to hodně cítit a ani si to neuvědomují. A ty žvýkačky a voňavky to fakt nepřekryjou.

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:36:37
  17. [42] Rikina [*]

    Pentlička: souhlas.

    Teorie, že kuřák nikoho neobtěžuje svým kouřením, je iluzorní. Kuřák smrdí, ač to sám necítí, a vytváří všude, kam se hne, nelibý odér. Zejména dámy kuřačky pak zbytečně investují do drahých toaletních vod a jiných vůní. Ten cigaretový čuch to spolehlivě přetluče. Argument, že jiní mají také závislosti - ano, ale například moje červené víno se drží ve své sklence a nerozptyluje se do širokého okolí. Stejně tak něčí čokoláda, či zmiňovaná mrkev. Jsem pro vyhradit kuřákům nějaké ty kuřácké restaurace s výkonnými pračkami vzduchu kvůli obsluze, která v tom smradu musí být nezřídka více než 8 pracovních hodin.

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:35:19
  18. avatar
    [41] wich [*]

    Pentlička: Smrad z cigaret mi hodně vadí, ale když jdu večer do nějakého baru, klubu apod., kde 90 % zákazníků kouří, tak nějak s tím počítám. Nikdy by mě nenapadlo, vrhat nenávistnými pohledy. Spousta lidí kouří příležitostně a toto ta příležitost je. Něco jiného jsou restaurace, kde se jí, to je opravdu nechutné .

    lukas.cejka: Jako chlap bys mohl vědět, že to můžou vzít do trojky, chlapům je to určitě příjemné

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:34:17
  19. avatar
    [40] kačinka [*]

    I když kouřej někde v soukromí, jen co vylezou mezi lidi, jsou cítit. Moje matka kouří, doma nesmí, když přijde ze zhrady a něco mi říká, couvám, neb ten puch z její pusy je nesnesitelný.
    A pak ať tvrděj, že neotěžujou - jen když nebudou dejchat!!!

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:15:37
  20. avatar
    [39] šája [*]

    Pentlička:

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:06:29
  21. avatar
    [38] šája [*]

    wich: ty jsi snad bydlela u nás v baráku před barákem partička pubošů, na balkoně jejich tatík či matinka, všude smrad a nejhorší je to v zimě, když ani nehulí před barákem, ale rovnou ve vchodě nebo ve sklepě urazila bych jim to od xichtu
    Shrnuto - nesnáším kouření, nesnáším ten smrad. Ať se klidně kuřáci uraženě ohrazují, že jsou i jiné závislosti - jistě, jenže takový alkoholik, tiše se opíjející doma v soukromí či v nočním klubu, mě ani v nejmenším neobtěžuje tak, jak smrdutý kuřák na ulici, v baráku, na zastávce, před poliklinikou či třeba v zaměstnání - stačí jeden kolega kuřák, který sice chodí kouřit ven, ale JE CÍTIT a v kanclu je to jak v hospodě

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:06:03
  22. avatar
    [37] Modré z nebe [*]

    lukas.cejka: Jedna hulit brk, druhá prst! Hlavně, že to nesmrdí

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:02:30
  23. avatar
    [36] Pentlička [*]

    malenina: není pravda, že nikoho neobtěžuješ. Kuřák vždycky někoho obtěžuje - na ulici ostatní nekuřáky, v hospodě ostatní nekuřáky, doma ostatní nekuřáky, na balkóně ostatní nekuřáky i v tom tvém baru těch 10% přítomných nekuřáků. I kdyby tam byl jeden jedinej nekuřák, tak má právo, aby ho ostatní kuřáci neobtěžovali smradem z cigaret, protože nezlobte se na mě, že použiju větu z reklamy, ale opravdu NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT!

    superkarma: 0 24.06.2008, 15:00:08
  24. avatar
    [35] Lukáš Čejka [*]

    Modré z nebe: to je diskriminacni - zen je vic nez muzu - takze na nektere zeny by se proste nedostalo

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:54:11
  25. avatar
    [34] Modré z nebe [*]

    Nekuřte tabák a kuřte manželoj.

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:44:10
  26. avatar
    [33] wich [*]

    Doba všelijakých zákazů, příkazů a nařízení už tu byla a kam to vedlo, víme všichni . Je to o člověku a každý kuřák by si měl uvědomovat, co kouřením způsobuje, nejen sobě .
    Dlouho jsem žila v paneláku a vím, že sousedi-kuřáci jsou taky pěkný dáreček . Nemůžete spát s otevřeným oknem, protože soused si potřebuje zapálit na balkoně (aby si nesmradil doma), takže spíte v létě se zabedněnými okny, když to risknete s otevřeným, ráno vás probudí smrad. Poobědvat na balkóně z téhož důvodu nemožné . Otevřete bytové dveře a po ránu se na vás vyvalí puch souseda, který si musí zapálit už ve vchodě. Případně se vracíte z práce a u vchodu už vás vítá hlouček pokuřujících adolescentů... Tohle soužití je taky nelehké, proto jsem šťastná, že už toto nemusím snášet a soucítím se všemi nekuřáky, které takto obtěžují jejich milí sousedé.

    T.J.T.: Na takovouto neomalenost můj kamarád reaguje větou "Nevadí ti, že ti do toho kouře jím?"

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:40:17
  27. [32] maajaa65 [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:39:19
  28. avatar
    [31] átéčko [*]

    KUŘÁCI JSOU VYVRHELOVÉ SPOLEČNOSTI
    SMRDÍ
    SMRDÍ
    SMRDÍ

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:34:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Ch.Z. Kochanská [*]

    malenina: Tvarůžky bych nezakazovala - bílkovinová bomba téměř bez tuku.

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:29:29
  2. avatar
    [29] Vivian [*]

    OlgaMarie: nižší společenská vrstva - nejspíš je to míněno jako příjmová skupina. Prostě chudší lidi. Bezdomovci, nezaměstnaní, špatně placení dělníci... Nízké vzdělání s tím jde ruku v ruce. Ačkoli kouří i třeba někteří lékaři. Holt ani vzdělání člověka před blbostí neochrání.

    superkarma: 0 24.06.2008, 14:10:20
  3. [28] T.J.T. [*]

    Bugy: Aspoň kdyby u sousedního stolu. Některé (ano opravdu mluvím o ženách) si klidně přisednou a bez jakéhokoliv dotazu si zapálí i když je člověk v půli jídla.

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:57:45
  4. avatar
    [27] Bugy [*]

    Jsem nekuřák. Cigaretový kouř nesnáším a ještě vím, že mi škodí. Kuřák řekne ať tedy nechodím do restaurací kde se kouří. A jsou nějaké? Chci se naobědvat a u vedlejšího stolu si vychutnávají cigaretku... To se děje i v cukrárnách, stalo se mi to v Luhačovicích, kam jsem si zašla se švagrovou, která byla zrovna po chemoterapii. Já tedy vnímám kuřáky negativně. Mrkev si nemusím dávat, ale cigaretě v hospodě neuhnu.

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:51:57
  5. avatar
    [26] malenina [*]

    ToraToraTora: ne, ani jedno opravdu nemusím zkoušela jsem je smažené, ale taky ne

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:41:59
  6. avatar
    [25] ToraToraTora [*]

    malenina: ...a už jsi je někdy zkusila s kefírem??

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:32:10
  7. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    malenina: neee, to ne

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:31:41
  8. avatar
    [23] malenina [*]

    já bych zakázala tvarůžky

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:29:40
  9. avatar
    [22] kareta [*]

    já bych zakázala rozinky

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:17:53
  10. avatar
    [21] Ch.Z. Kochanská [*]

    april: No tak ta je silně návyková!

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:16:49
  11. avatar
    [20] Ťapina [*]

    april: Já bych zakázala mrkev vůbec Je mi blbě jenom se na ni podívám, a ta móda cpát mrkev do zelí v restauracích mi dokáže znechutit celý oběd.

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:15:06
  12. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    april: kdyz byla rec o tech splodinach tak spis hrachovou kasi

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:14:38
  13. avatar
    [18] april [*]

    malenina: lukas.cejka: já bych zakázala třeba dušenou mrkev

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:12:01
  14. avatar
    [17] malenina [*]

    lukas.cejka: hranolky ne, jenom to ne

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:11:24
  15. avatar
    [16] Lukáš Čejka [*]

    malenina: a co dál? - treba veprove maso, nebo smazene hranolky

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:07:14
  16. avatar
    [15] kareta [*]

    malenina: čokoládu a pivo bych teda taky zakázala

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:02:09
  17. avatar
    [14] malenina [*]

    Tenhle hon na kuřáky už mě pěkně sere. Nejsem ani nevzdělaná ani nepatřím do nižší vrstvy společnosti. Chodím do práce, platím daně a veškeré poplatky a služby jako ostatní. Svým kouřením nikoho neomezuji, do restaurací nechodím. Navštěvuji bar, kde kouří 90% návštěvníků. A komu se to nelíbí, ať tam neleze. Za chvíli zakážeme čokoládu, pivo, auta a co dál?

    superkarma: 0 24.06.2008, 13:00:42
  18. avatar
    [13] *Kotě* [*]

    Jsem v tomhle ohledu ambivalentní - nesnáším, ale skutečně nesnáším kouření. Z cigaretového kouře a smradu se mi dělá fyzicky špatně, je mi odporný, je mi odporné jít do hospody, kde se kouří, nesnáším být tím smradem načichlá. Na druhou stranu ale lidmi, kteří kouří, neopovrhuji. Myslím si totiž, že prakticky každý máme nějakou tu závislost - a nemusí to být jen cigarety a alkohol, a nemusíme tím nutně obtěžovat okolí, přesto je máme. Taky mám své závislosti a nemůžu proto pohrdat kuřáky, ačkoliv zrovna jejich závislost je mi odporná.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:43:55
  19. [12] T.J.T. [*]

    kačinka: Jenže oni kolikrát doma nekouří, aby jim to tam nesmrdělo. Např. u kamaráda v domě kouří do světlíku na záchodě. Děs. Kámoš si chce vyvětrat wecko a místo toho si pustí dovnitř smrad z cigár.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:40:18
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    Nekuřáci závidí kuřákům, že na čvaňho mají.
    Kdekdo toleruje konzumenty alkoholu, dokud se mu někdo neválí přede dveřmi... Ve spotřebě alkoholu jsme světová špička! Huráááááááááá!
    Pentlička: Rozhodně se nepokládám za nevzdělanou a co je nižší společenská vrstva nevím. Žádným člověkem nepohrdám a ani jeho pracovní činností.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:39:14
  21. avatar
    [10] Kelly [*]

    Restaurace, zastávky, tam má člověk alespoň volbu buď jít nebo si přesednout, popojít jinam ...
    Ale doma?
    Tak jsme s manželem počítali, kolik partají v baráku je kuřáckých. Impulsem k tomu byl můj zoufalý povzdech, že ačkoliv my doma a ani na balkónu nekouříme, cigaretový zápach se dobrovolně line k nám ... a to právě od těch lidí, co jsou sice kuřáci, ale doma si smradit nechtějí. Tak se vykloní z okna nebo se opřou o zábradlí balkónu a užívají si pohodičku, zatímco dým škodolibě oblizuje okna a balkóny jiných partají a otravuje jiným život.
    Jsem z toho zoufalá a i když máme krásný byt s nádherným výhledem a skvělým umístěním, uvažujeme o tom, že si koupíme baráček a zmizíme z paneláku, kde se nedá spát.
    Zní to jako banalita, ale pokud vás bude denně už 5 h. ráno budit zápach ... ať je to v pátek nebo svátek, protože nějaké závislé individuum nemůže spát a musí si dát práska, prasknou vám jednou nervy ... o jiných hodinách, natož večerních, ani radši nemluvím.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:30:38
  22. [9] babca.koli [*]

    Nikotin je stejná droga jako každá jiná. Kuřáci potřebujou pomoct, ne na ně jen ukazovat prstem. Dokud se bude brát kouření jako běžná věc a trafikanti je budou prodávat dětem, těžko se s nima něco udělá. Kolik je kuřáků, kteří začli kouřit "brzy" a teď prostě nejde přestat. Kdyby to bylo tak jednoduchý. Mě to trvalo 2 roky než sem se stala abstinujícím kuřákem.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:23:26
  23. avatar
    [8] kačinka [*]

    april: Jenže málo účinnej. Taky mi vadí, když přijdu z restaurace a páchnu jak z nejhorší putyky, vadí mi i to, když jdu na ulici kolem někoho se zapálenou cigaretou, VADÍ mi všude. Ať si hulej doma, když je to baví a neotravujou okolí.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:20:37
  24. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Celkem jsou mi šumák, manžel také kouří, já ne. Co mi dokáže hnout žlučí je, když dvě slepice drbou a kouří nad kočárkem. Každý by měl mít možnost výběru.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:20:19
  25. avatar
    [6] gerda [*]

    Proč musíme chodit až do USA, abychom se dověděli, že kuřáci svým zlozvykem otravují okolí? Kuřáci jsou všude kolem nás, i pod Řípem

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:20:10
  26. avatar
    [5] kareta [*]

    My teda paříme v soukromí s přáteli a mezi plebs do hospod chodíme výjmečně- nikoho neomezujeme a nenecháme se omezovat Výzkumy jsou prima- zas má pár lidí práci a vyčerpá nějaké granty...ale věřit jim? Vždyť vědci dokonce tvrdí, že je HA zdravá

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:19:39
  27. avatar
    [4] april [*]

    Pentlička: A přitom ještě nedávno bylo cigárko signaturou vyšších vrstev, dámy v roztomilých kloboučcích se špičkou v ruce, pánové se zlatými krabičkami na cigarety. Zvláštní cesta od vrcholu až na samé dno.
    Osobně mi kuřáci nevadí, existujou horší individua, a tenhle hon na "čarodějnice" začíná být už únavnej

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:14:23
  28. avatar
    [3] Ťapina [*]

    závislá na čokoládě: Protože je tu zima na to, aby všichni seděli furt na zahrádkách

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:14:22
  29. avatar
    [2] závislá na čokoládě [*]

    Jen tak dál a houšť Kuřáky nemám ráda a cigarety klidně vykázat z restaurací ... Byli jsme teď v Itálii, klidně jdete s dítětem do restaurace, nesmrdíte ... Proč to nejde i u nás?

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:13:36
  30. avatar
    [1] Pentlička [*]

    Jak nemusím Američany, tak tohle je mi sympatické. Musím říct, že se na kuřáky taky dívám tak nějak s despektem. Myslím, že za pár let bude kouření opravdu běžné jen pro nižší a nevzdělané vrstvy společnosti.

    superkarma: 0 24.06.2008, 12:08:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme