Král módy Christian Dior zemřel a na jeho trůn usedl mladý nadaný nástupce Y.S.Laurent. Celý módní svět zaměřil svou pozornost na Avenue Montaigne v úzkostném očekávání, zda zažije pád nebo budoucnost nejznámějšího salonu století.

Laurent nejenže obstál, ale jeho nová kolekce byla přijata snad s větším nadšením než tenkrát Diorův New Look. Čím to?

Laurent dokázal navázat na diorovskou tradici, ale obohatil ji o mladistvou lehkost. Zatímco král Dior chtěl zachovat strnulý luxus uplynulé epochy, jeho nástupce respektoval ženskou přirozenost a začal módu rychle zbavovat starých nánosů. Omladil ji prvky ulice.
Jeho černé kožené bluzony, roláky a těsné sukně, jaké nosily studentky z levého břehu Seiny, vtrhly do diskrétního salonu jako vichřice.
Nebál se experimentovat a zaváděl do módy kalhotové obleky, safari bundy, průsvitné šaty. Prolomil ledy modernistickým městským stylem a jeho „African look“ rozvinul etnické téma návratu k přírodě.
Byl prvním módním tvůrcem, který čerpal inspiraci v umění, a obrazy svých oblíbených autorů, jakými byli Mondrian, Matisse či blízký přítel Andy Warhol, přenášel přímo na šaty.
Ale především přišel se smokingem pro ženy, za který v roce 1992 přijal v Pařížské Opeře hold a jenž bude navždy spojen s jeho jménem. Inspirován svým vzorem - Coco Chanel - přejímal pánské prvky, ale uměl jejich maskulinní vzhled nechat zapůsobit také eroticky.



Laurent se hnal závratně dopředu, ale přesto měl se svým předchůdcem Christianem Diorem hodně společného.
Oba vyrostli v blahobytných rodinách, oba si byli brzy vědomi své homosexuality, oba zbožňovali své elegantní matky a oba byli neuvěřitelně ostýchaví, plaší, pověrčiví a psychicky labilní. Laurent obzvlášť těžce snášel svou přes noc nabitou popularitu a nazýval jí pastí života.


Měl strach z reakce veřejnosti. Byl si vědom její vrtkavé přízně. Jeho rychle měnící se styly vyvolávaly střídavě přemrštěnou chválu, ale i zničující kritiky. Své deprese a sebevražedné sklony léčil alkoholem a drogami. V polovině sedmdesátých let se podrobil detoxikační léčbě, ale ani to a ani jeho otevřená přiznání závislosti mu nemohla poškodit jeho image.
Ve Francii je stále hýčkán a zbožňován, a ač mnozí kritici prohlašují jeho módu dávno za mrtvou, Yves Saint Laurent je považován za génia světové módy a já myslím, že právem.



Posuďte samy, milé ženy-in.
Na obrázcích vidíte nejen modely ze slavných šedesátých let, ale i ukázky současné tvorby.

Reklama