V poslední době si můžete na ulici všimnout zvýšeného počtu malých tlouštíků a možná, že jednoho máte i doma. Příčina bývá zakořeněna v genotypu čili dědičnosti, mnohem častěji však v nesprávné výživě a překrmování. Obecně se dá předpokládat, že obézní rodiče mají i obézní děti, a ve většině případů je to předpoklad správný. Navíc čím je dítě starší, tím se zvyšuje i riziko, že mu nadváha zůstane i v dospělosti. Lékařské zprávy uvádějí, že dvacet procent dětí mezi 6-12 lety a jedenáct procent mezi 13-17 trpí nadměrnou hmotností. Kilogramy navíc jsou problémem nejen pro případné zdravotní komplikace, ale neméně podstatný je faktor psychický. Děti svou tloušťkou v kolektivu trpí, omezuje je při pohybu a může tedy vést k nežádoucím komplexům méněcennosti. V dnešní době, kdy je kult štíhlé postavy vtloukán do podvědomí všech lidí pomocí mediálních trendů a indoktrinací představ o kráse, je vytvoření mindráků v nezkaženém dětském vnímání nasnadě.

 

Nejlépe je nadváze předcházet od narození

V podstatě nejlepší prevencí je kondice samotných rodičů, protože pokud se obezita nevytváří u matky a otce, nejsou pro ni nejspíše předpoklady ani u potomků. Pakliže se nadváha vyskytuje z dědičných důvodů, není jiné rady než se maximálně snažit o zachovávání zdravého životního stylu a v neposlední řadě i pohybové aktivity. Kořeny původu vyšší tělesnosti můžeme vystopovat už v ranném období života dítěte, kdy ho ještě kojí matka. Mateřské mléko je svým složením ovlivňováno právě jejím životním stylem a zároveň se  složení mléka v průběhu kojení mění dle potřeb dítěte v závislosti na kvalitě přijímaných potravin. Miminko si samo umí určit, kolik mléka potřebuje, a tolik ho také z matčina prsu vypije. Zásadní chybou je nadbytečně regulovat velikost dávek mléka přesahováním množství v odměrce. I když nejde o nijak velké množství, opakovaným nesprávným dávkováním dítě k obezitě dospěje. Také není zrovna šťastné, když matka začne dítě příliš brzy přikrmovat kojeneckou dětskou výživou nebo je doplňková strava příliš hustá.

 


Stravovací návyky

Bezesporu zásadním vlivem na stravovací návyky dítěte je rodinné prostředí. K formování postavy vyvíjejícího se organismu přispívá rodičovská kuchyně rozhodujícím způsobem. Nejde jen o výživové hodnoty potravin, které jsou v dané rodině ke konzumaci preferovány, ale také o fixaci podvědomého rozhodování při jejich výběru až do dospělosti. V našich poměrech je celkem rozšířeným zvykem, že dítě dostává za odměnu sladkosti a odmalička je napájeno různými cukrovými sirupy a limonádami. Právě to přispívá k faktu, že i za mnoho let bude inklinovat k cukrovinkám a sladkým nápojům jako k běžné součásti stravy. Přitom malé děti si častokrát raději vyberou čerstvé ovoce obsahující fruktózu než čokoládovou sušenku obsahující bílý cukr. Není tedy dobré dětem podsouvat vysoce kalorické pochoutky jen kvůli pocitu, že jim dáváme něco, co považujeme sami za pamlsek. Také nepodceňujte fakt, že některá mrňata nemají zábrany jíst masitá jídla, jenže typovému založení jiných příliš nevyhovuje. Nenuťte je proto k přehnané konzumaci masa a už vůbec ne masných výrobků, zvlášť když jsou děti menší. 

 

Jak zbavit své dítě nadváhy?

Už jsme si říkali, že děti jedí více to, na co jsou zvyklé. Je-li obezita důsledkem nesprávné výživy, je nasnadě takové zvyky změnit, což především zpočátku nebude jednoduché. Na druhou stranu je dětská mysl mnohem více přizpůsobivá a správnou motivací se můžou pozitivní výsledky dostavit poměrně brzy. Samozřejmě čím dříve s takovým proměňováním dětských návyků začneme, tím lépe. Je to tak proto, že v ranném věku se vytvářejí tukové buňky, jejichž množství se již v budoucnosti nesníží. Při pokusu o redukci nadváhy v pozdějším období se docílí jen zmenšení jejich objemu, k úplnému odbourání dochází jen zřídka. Zkuste dětem proto zdravá jídla zaváděná do jídelníčku nějak ozvláštnit. Malí mají rádi různobarevnost a zajímavé tvary, tak proč jim třeba z ovoce a zeleniny něco pěkného nevykrájet? Popřípadě se může ukázat, že i formičky na vánoční cukroví dostanou jinou funkci. Asi by též bylo vhodné sestavovat pokrmy k rodinnému stolu tak, aby dítě nemělo pocit, že přichází o něco, co vidí na vašem talíři. Zkrátka můžete hubnout všichni. A jestli se ratolest zpočátku netváří moc nadšeně, nedejte se odradit a zprvu odmítaná jídla servírujte znovu. Uvidíte, že brzy přivykne.

 

Pohyb je základ

Pro děti se nabízí velká řada příležitostí k aktivnímu sportování, i když to, pravda, stojí nějaké peníze. Taková investice se ale vyplatí hned z několika důvodů. Bude-li vaše dítko sportovat, máte jistotu, že stejný čas neprosedí u počítačové hry a kromě svalstva si v klubu procvičí i sociální návyky v kolektivu. O tom, že je pohyb na čerstvém vzduchu zdravý, asi nikdo nepochybuje, a jsou-li děti odmalička ke sportu vedeny, mnohokrát se jim to v životě vyplatí. Nejenom že obezita při aktivním pohybu nehrozí, ale s dobrou fyzickou kondicí získá mladý člověk zdravé sebevědomí, odolnost vůči chorobám a zdatnost i v jiných odvětvích lidského života. Jestliže vás problematika dětské nadváhy zajímá, doporučujeme stránky www.stob.cz.

Reklama