Na jaře příštího roku bude mít v pražském Hudebním divadle Karlín premiéru zcela nový český muzikál Čas růží. Autorem scénáře je herec, zpěvák a producent Sagvan Tofi. Muzikál bude postaven na motivech písní Karla Gotta.

Jak ale říká Sagvan Tofi, nepůjde o životopis Karla Gotta: „Chtěl jsem vytvořit zcela nový příběh, který prozatím zůstane veřejnosti utajen. Myslím si ale, že si v něm diváci a posluchači určité paralely s životem našeho legendárního zpěváka najdou.” Nápad na Čas růží vznikl před osmi lety, když Sagvan Tofi dopsal muzikál Děti Ráje. „Chtěl jsem se posunout dál a hledal jsem něco, co tu ještě nebylo. A silnější, lepší a větší látka pro muzikál, než jsou písně Karla Gotta, u nás pro mě neexistuje. Tenkrát jsem ale netušil, že i nejsložitější... .”

foto Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

Tvorba scénáře a upravování námětu pro Sagavna Tofiho znamenalo především opakovaně poslouchat přes 2 000 písní, které Karel Gott za svou třiapadesátiletou kariéru nazpíval. „Prostě to byly stovky a stovky hodin. Pak přišla ukrutně těžká úloha – vybrat těch 30 finálních, které v muzikálu Čas růží zazní.  Mnohdy jsem se musel s těžkým srdcem vzdát i některých velkých hitů, ale Karel Gott jich má tolik, že to prostě jinak nešlo.” A podle čeho Sagvan Tofi vybíral finální třicítku hitů? „Soustředil jsem se hlavně na to, aby zapadaly do příběhu a vytvářely souvislý děj. Každou z vybraných písní jsem slyšel nesčíselněkrát a v jejich textech jsem hledal hlavně příběh. Byla to piplačka, ale vzhledem k tomu, že jsem si uvědomoval, co držím v ruce za materiál, věděl jsem, že to stojí za to. Nechtěl jsem udělat chybu,” vysvětluje autor scénáře a námětu Sagvan Tofi.

Po pěti letech práce vznikl scénář

Loni na podzim Sagvan Tofi poprvé osobně seznámil Karla Gotta s námětem muzikálu Čas růží a přinesl mu scénář. „Nejtěžší pro mě bylo celé ty roky všechno utajit. Pokaždé, když jsem Karla potkal, měl jsem nutkání říct mu na čem pracuju. Ale to šlo až ve chvíli, kdy jsem byl sám vnitřně přesvědčen, že by ho ten příběh mohl zaujmout,” vzpomíná Sagvan Tofi a dodává: „nejdůležitější pro mě byl jeho názor. Když nastal ten den, šel jsem za ním se scénářem s velkou pokorou. Chtěl jsem mu ho před tím, než si ho přečte, osobně odvyprávět. Takovou trému jsem v životě neměl. Tolik let na tom makáte, a pak sedíte před Mistrem u něj v kuchyni a čekáte na ortel, který vyřkne.”

Karel Gott byl z námětu muzikálu Čas růží, který vychází z jeho stejnojmenní písně, doslova nadšený. „Na první dobrou jsem zkrátka věděl, že Sagvanův námět má nápad a hned mi bylo jasné, kolik měl Sagvan se scénářem práce, aby obsahově k příběhu seděly písně. Jenomže, jak víme, diváka obvykle nezajímá, kolik je za tím práce, o tom se prostě nemluví. Musí to být zkrátka dobré, příběh a správně vybrané písně musí zaujmout. Protože diváci posuzují podle toho, jaký v nich muzikál zanechá celkový dojem. Jak je známo, je to věc generací a každý posuzuje podle sebe. Jestli divák vybrané hity zná, jestli se k nim pojí určité hezké vzpomínky, zatímco pro mladého člověka to mohou být písně zcela nové,” říká Karel Gott, který se na tvorbě muzikálu i osobně, jako umělecký supervizor, podílí. „Společně upravujeme scénář, Karel se podílí i na výběru písní. Všechno připomínkuje a i celý tvůrčí tým se vybírá po dohodě právě s ním. Stejně tak tomu bude i při výběru obsazení. Mohu navíc prozradit, že kromě toho Karel maluje i zcela nový obraz, který bude hrát v představení klíčovou roli,” dodává Sagvan Tofi.

Premiéra muzikálu se plánuje na jaře 2017

Od počátku příprav jsem věděl, že tento muzikál je tak velký projekt, že je to na jednoho moc velké sousto. Proto jsem zašel za svým kamarádem a producentem Oldřichem Lichtenbergem, aby mi s ním poradil a pomohl. Dohodli jsme se, že do realizace muzikálu Čas růží půjdeme spolu. Společně s Karlem Gottem jsme usoudili, že pro tento projekt by Hudební divadlo Karlín bylo tím nejdůstojnějším prostorem. A proto jsme se na spolupráci domluvili s jeho ředitelem Egonem Kulhánkem,” popisuje první realizační kroky Sagvan Tofi.”

Reklama