Jóga je velmi oblíbenou aktivitou nejen pro ženy, ale i pro muže. Uvolní mysl, posílí tělo a dá životu balanc. Ale jak to, tak bývá i jóga má hned několik stylů. Jak se v nich vyznat a najít tu, která vás bude bavit na 100 %?

joga

Hatha jóga

Slovo hatha má několik překladů. “Ha” znamená slunce a “tha” znamená měsíc. Slovo hatha tedy můžeme chápat jako snahu o spojení sluneční a měsíční energie, ženského a mužského principu. Hatha jóga je základním systémem jógy, jehož součástí jsou ásany (pozice těla), pránájáma (ovládání dechu) a meditace (zklidnění mysli).

Powerjóga

Je založena na pravidelném opakování základních jógových pozic (asán), které jsou dynamicky řazeny za sebou. Powerjóga zaměřena na: vyrovnávání svalové nerovnováhy, tvarování problémových partií, zlepšení svalového napětí, uvolnění a relaxaci, zlepšení flexibility.

Bikram jóga

Bikram óga, častokrát také označovaná jako tzv.“horká jóga, je dynamický 90minutový program 26 póz hatha jógy (fyzické jógy) a dvou dýchacích cvičení v sále vyhřátém na 42 °C. Každá z těchto póz systematicky připravuje tělo na pózu následující, pořadí se nikdy nemění. Touto vědecky vystavěnou metodou stlačování, protahování a posilování se stimulují všechny systémy lidského těla, čímž se předchází nemocem, zraněním a zpomalují se příznaky stárnutí.

Hot jóga

Hot jóga je speciálním druhém jógy, která se cvičí v horké místnosti. Cvičení jógy se praktikuje při teplotě 38-42 °C se zvýšenou vlhkostí vzduchu. Kurzy hot jógy jsou o trochu náročnější na provádění cviků než kurzy pro začátečníky, proto se hot jóga doporučuje spíše pro mírně a středně pokročilé. Hot jóga má však také jedno omezení – není vhodná pro děti, jinak ji mohou cvičit všechny věkové kategorie. Fyzicky náročnější variantou hot jógy je hot powerjóga.

Kundalini jóga

Kundalini jóga je starodávná forma jógy, která začala být pro veřejnost vyučována poměrně nedávno. Kundalini je hadí síla (energie) skrytá v základu (spodní části) páteře. Pomocí cvičení uvolňujeme hadí sílu, která stoupá podél páteře po jednotlivých čakrách a pokud dosáhne první čakry, nastává úplné osvícení. Stejně jako ostatní druhy jógy se zaměřuje na propojení dýchání a pohybu. Tato forma je vhodná hlavně pro ty, kteří se chtějí zaměřit nejen na fyzické tělo, ale i více na duchovno. Nicméně cvičení je fyzicky velmi intenzivní.

Ashtanga jóga

Astanga je dynamický a fyzicky náročný styl cvičení, které využívá dýchání, propojující jednotlivé ásany do sérií. Ashtanga probouzí vnitřní oheň. Jednotlivé jógové pozice – ásany propojuje plynulý přechod – vinyasa. Spojení vinyasy s rytmickým hlubokým dýcháním vytváří tok energie, která zahřívá tělo, okysličuje a vyživuje orgány, uvolňuje nežádoucí toxiny a čistí nervový systém. Při cvičení se nejedná o pouhý fyzický pocit tepla, ale o hluboce transformační vnitřní oheň, který očišťuje mysl a boří hranice ignorance a zaslepenosti. Toto cvičení má detoxikační účinky, zvyšuje pružnost a pevnost těla, rozvíjí jeho sílu, snižuje tělesnou hmotnost. Výsledkem jsou lehké tělo i mysl.

Reklama