cerealie

Při nákupech se čím dál častěji řídíme trendem zdravého stravování. Máme alespoň představu o tom, co je pro naše tělo zdravé a co nikoli. A tak v našem nákupním košíku velmi často končí potraviny s přízviskem cereální. Možná jste ale nevěděla, že „cereální" není synonymem pro „zdravý".

Cereálie, neboli obiloviny, jsou důležitou součástí našich jídelníčků. A správně zvolené cereálie jsou také cenným pomocníkem pro naše zdraví. Pokud chceme, aby v našem košíku končily převážně ty zdravé, musíme se je naučit rozlišovat.

Cereálie a celozrnné cereálie jsou dvě různé věci

Cereální výrobky jsou vyrobené z obilovin, tedy i z bílé mouky, ta vzniká rozemletím vnitřní části obilného zrna. To znamená, že cereální jsou také rohlíky (i jiné pečivo), koláče, buchty a podobně. To znamená, že jen pojmenování cereální, k tomu, aby byl výrobek zdravý, nestačí.

Pokud ovšem mluvíme o celozrnném cereálním výrobku, můžeme si být jistí, že ten je našemu zdraví mnohem více prospěšný. Je totiž vyroben z celozrnné mouky, které vzniká rozemletím celého obilného zrna, které je bohaté na vlákninu, bílkoviny, vitamíny a další důležité prvky. Výrobky z celozrnné mouky mají také nižší glykemický index, takže zasytí na delší dobu a nezpůsobují výrazné kolísání krevního cukru.

Jak celozrnné cereálie prospívají zdraví?

Vláknina a další cenné složky obsažené v celozrnných cereáliích mají příznivý vliv na celou řadu závažných nemocí. Jedná se především o nemoci srdce a cév a jejich komplikace (infarkt myokardu a cévní mozková příhoda), cukrovku 2.typu a nádorová onemocnění. Vztah mezi příznivým působením těchto složek a nádorovými onemocněními je nejvíce patrný u rakoviny tlustého střeva.

 

 

 

Reklama