Snídaně byla už za dob našich babiček považována za základ celodenní stravy. Stále platí známé přísloví: „Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej nepříteli.“ I když se výživové zvyklosti a doporučení v průběhu let neustále měnily, snídaně je i dnes odborníky považována za nejdůležitější jídlo dne, které nepřekoná ani vydatný oběd nebo vyvážená večeře.

Stravovací návyky jsou v každé rodině jiné. Pokud i my dospělí snídáme za běhu černou kávu, nemůžeme od svých ratolestí čekat, že usednou k bohaté cereální snídani. „Jednou jsem od své kolegyně dětské psycholožky slyšela názor, že děti jsou „naše zrcadélka“ a v tomto kontextu to platí určitě na 100 %. Spousta lidí snídani odbývá nezdravými pokrmy nebo ji zcela vypustí. Tento nevhodný návyk je pak bohužel přenášen i na děti, které samy nemajína první jídlo dne chuť ani čas,“ říká MUDr. Lenka Kejvalová, dětská lékařka.

doktorkaMUDr. Lenka Kejvalová (1969) je dětská lékařka, absolventka 2. lékařské fakulty UK.
V letech 1993-1995 pracovala na 1. dětské klinice Fakultní nemocnice v Motole jako sekundární lékařka a na Klinice dětské chirurgie. Zde získala četné zkušenosti pro svou další praxi z oboru alergologického, gastroenterologického a nefrologického.
V letech 1995-1998 stážovala jako praktická lékařka na poliklinice Lípa v praxi MUDr. Kopeckého, od roku 1998 do současné doby provozuje privátní pediatrickou praxi.

 Ideální stav je, když dítě snídá 1 až 1,5 hodiny po probuzení, což lze s úspěchem aplikovat u předškolních dětí, ale již velice špatně u školáků. „U předškolních dětí doporučuji, aby se dítko na přípravě snídaně podílelosamo a cítilo se tak platné. Určitě tím nemyslím nějaký šavlový tanec s noži čivroucí vodou, ale například vyndání jogurtu či mléka z lednice, nalití do misky, připravení šálků na čaj atd. Pak mohou přijít na řadu oblíbené cereálie,které jsou pro děti zajímavé, hravé, veselé a hlavně zdravé. U školáků je situace komplikovanější. Tam doporučuji večer zapojit dítě do přípravy svačiny.Pro děti, které nejsou zvyklé a nemohou snídat, musíme situaci řešit vydatnější svačinou. Určitě není řešením dát dítěti kapesné, aby si svačinu koupilosamo,“ dodává MUDr. Lenka Kejvalová.

Snídaně by měla tvořit 20 až 25 % denního přísunu energie. Po noční pauze organismus strádá a tento nedostatek je třeba vyrovnat právě snídaní s dostatkem živin, aby se opět doplnila zásoba energie. I během noci totiž tělo pracuje – udržuje v činnosti vnitřní orgány, tělesnou teplotu, srdeční akce. Děti spotřebovávají ještě více energie, protože jsou ve vývinu a rostou. Den bychom tedy měli nastartovat stravou bohatou na „pomalé“ cukry, bílkoviny a tuky. Kombinace potravin obsahujících tyto živiny by měla být promyšlena tak, aby sacharidy tvořily zhruba 50 až 55 %, tuky 25 až 30 % a bílkoviny přibližně 10 až 15 %.

 

Emco

 

Co by měly děti v různém věku snídat?
„Ze své praxe vím, že každé dítě je originál. Proto dát jakýsi všeobecně platný návod, co by měly děti v určitém věkusnídat, v podstatě neexistuje. Znám děti, co 15 let snídají bílý jogurt s cereáliemi a nic jiného nechtějí, i když se rodiče snaží, a naopak znám děti, které chtějí a žádají neustálou změnu,“ říká MUDr. Lenka Kejvalová, dětská lékařka.

Příklady vhodně sestavené snídaně

Obecná doporučení pro snídani dětí lze shrnout do následujících bodů:

• Jídlo by mělo obsahovat vyvážený přísun tuků, sacharidů a bílkovin.

• Nežádoucí jsou tzv. rychlé cukry (sušenky, sladkosti apod.).

• Důležitý je pitný režim (minimálně 2,5 dcl) – nejlépe neslazený čaj, ovocná šťáva. Limonády a sycené nápoje jsou naprosto nevhodné.

• K „hlavnímu chodu“ je důležité vždy připojit kus ovoce či zeleniny jako zdroj vlákniny..

 

Emco

 

Správná snídaně podpoří fyzickou i psychickou kondici. Hladový potomek je bez energie, z čehož plyne podrážděnost, nesoustředěnost, nervozita a výkyvy nálad.
„Budete-li snídani nejen vašich dětí věnovat dostatečnou pozornost, budete mít jistotu, že se na nový den připravujete tím nejlepším způsobem. Změny, které pravidelná snídaně do života přináší, velmi záhy poznáte. Naučte své děti, že snídaně je opravdu základem dne, a proto by ji měly brát jako samozřejmost a hezký ranní start, ne jako nutné zlo. Každý rodič chce pro své ratolesti to nejlepší a přitom mnohdy zapomíná na obyčejné věci všedního dne. Právě tyto zdravé zvyky si Vaše děti ponesou dál do života a budou je i v dospělosti udržovat v dobré kondici a pohodě. Rada na závěr: - zkuste snídat se svými dětmi zdravě a hravě,“ dodává MUDr. Lenka Kejvalová.

 

Mysli na děti s Mysli pro děti

Zdravou alternativou snídaně speciálně pro školáky je nové Mysli na zdraví, které uvádí v těchto dnech na trh společnost Emco. Mysli pro princezny a Mysli pro piráty pomohou rodičům naučit děti zdravě snídat. Obsahuje směs křupavého základu doplněnou ovesnými vločkami, ovocem, lupínky v čokoládě a barevnými arizony. Varianty se liší nepatrně svým složením. Princezny se mohou těšit na jahody a růžové arizony a piráti najdou ve svém Mysli brusinky a modré arizony. Použitá jsou pouze přírodní barviva. Navíc součástí ovesných vloček je vláknina betaglukan, která podle nejnovějších průzkumů prokazatelně snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Oproti jiným druhům křupavého müsli obsahuje Emco Mysli pro děti o 30 % méně cukru. Křupavý základ je navíc ochucen ovocnou složkou, díky které má specifickou chuť. Mysli je také obohaceno 7 vitamíny, převážně skupiny B a minerály - vápníkem a železem. Děti tak s touto snídaní přijímají část doporučené denní dávky tolik důležitých složek potravy.

Emco

 

„Emco Mysli pro piráty a princezny mne oslovily nejen jako fanynku zdravé stravy, ale také jako dětskou lékařku, u které je strava dětských pacientů denním chlebem. Mým cílem jsou nejen spokojené, ale hlavně zdravé děti, a proto má produkt, který jde cestou zdravé stravy mou velkou podporu. Naším společným cílem s rodiči je naučit děti vhodně a zdravě se stravovat. Já považuji cereálie za vhodnou variantu správné dětské snídaně. Častým dotazem maminek je od kdy je vhodné zařazovat cereálie do dětského jídelníčku. Cereálie, tedy lepek, zařazujeme od 6 měsíců věku miminka, neboť v tomto období je již střevo připraveno,“ říká MUDr. Lenka Kejvalová.

Opakovaně odborní lékaři apelují, že pozdější zavádění lepku nemá vliv na nižší výskyt alergií například celiakie, vlastně naopak. Pokud střevo dítěte tzv. šetříme, neumí si v pozdějším věku poradit s trávením lepku a může být náchylnější k paradoxní reakci či nesnášenlivosti.

Celozrnné resp. plnozrnné výrobky jsou vhodné až 1 roku věku dítěte. Ovesnou snídani ve formě Mysli na zdraví do mléka či jogurtu je možné zavádět již u dětí cca od tří let. V tomto věku je dítě většinou schopné dostatečně kousat a rozmělnit stravu a také dostatečně zapít čajem, aby byl dosažen příznivý účinek obsažené vlákniny.

Stravovací návyky jsou v každé rodině jiné. Jak snídají vaše děti? Myslíte, že dětem připravujete vyváženou a zdravou snídani? Věnujete přípravě snídaní dostatečnou péči? Zapojte se do diskuse pod článkem. 3 z Vás odměníme balíčkem s produkty společnosti EMCO.

 

Reklama