Tušíte, o čem je řeč, když lékař vysloví diagnózu hidradenitida (hidradenitis suppurativa)? Pokud odpovídáte záporně, nic si z toho nedělejte. O bolestivém kožním onemocnění, zánětu tzv. apokrinních žláz, nikdy neslyšelo přes 70 % účastnic našeho výzkumu, kterého se zúčastnilo 921 čtenářek. Přitom rozhodně nejde o výjimečnou chorobu.

Pokud má s hidradenitidou někdo zkušenost, pak nejčastěji v tříslech (11 %), v podpaží (10,5 %) a pod prsy (8,8 %). Výjimkou není ale ani to, že se objevila v intimní oblasti kolem konečníku (5,7 %). Osobně se některý z těchto problémů týkal bezmála 11 procent dotázaných, u někoho z blízkého okolí jej pak zaregistrovalo 22 procent respondentek.

skin

Toto kožní onemocnění má celou řadu projevů. Které z nich dotázané trápí nejvíce? Jednoznačně vede bolestivost (33,6 %) a náročná hygiena spojená s chorobou (21,3 %). Přes deset procent účastnic výzkumu si také stěžuje na deprese, bezmála šest procent dotázaných ale trápí i problematické navazování partnerských vztahů a problémem je i sociální izolace (4,5 %).

Ačkoli na 60 % respondentek uvedlo, že by se o těchto problémech nestyděly mluvit s lékařem, ostatní si už tak jisté nebyly. Na 18 % účastnic výzkumu přiznalo, že by stud pociťovaly. To je možná i důvodem, proč by s hidradenitidou nešla k lékaři více než čtyři procenta dotázaných. Bezmála 20 procent by pak jeho návštěvu sice zvažovalo, ale zda by jej skutečně navštívily, nevědí.

Kromě studu hraje roli v obcházení lékařů také snaha o samoléčbu (53 %), nebo doufání v to, že nemoc časem sama přejde (10 %). Necelých šest procent dotázaných se dokonce přiznalo, že by problému nevěnovalo takovou důležitost.

Ty, které by se k odborníkovi přece jen vypravily, by se nejčastěji svěřily do péče dermatologa (48 %), nebo praktického lékaře (45,5 %). Některé by ale hledaly pomoc i u chirurga (2,4 %), imunologa (3 %), či gynekologa (2,5 %). S více lékaři pak raději konzultuje svůj problém 48 % účastnic výzkumu.

Ať už navštíví lékaře, či nikoli, o možnosti léčby se zajímá na 85 procent dotázaných.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také:

Reklama