Redaktor Jakub D. Kočí stanul před kamerou při natáčení posledního dílu kontroverzního triptychu Bastardi herce, režiséra a scénáristy Tomáše Magnuska. Filmové herectví je sice dobře placené, ale má svá pro i proti.

Bastardi 3

Snila jste někdy o tom, že se stanete filmovou herečkou? Stanout po boku herců, jako je Kateřina Brožová, Gabriela Vránová či Jiří Krampol? Zkusit si, jaké to vůbec je stát před kamerou? Rozhodl jsem se to vyzkoušet za vás. Abych zjistil, co tenhle džob obnáší, domluvil jsem se s hercem, režisérem a scénáristou Tomášem Magnuskem na jedné malé roličce v třetím pokračování jeho kontroverzí série Bastardi.

Spěch, prodlevy, drobné zmatky a obětované víkendy

Když chce člověk hrát ve filmu, musí počítat s tím, že bude občas pracovat o víkendech a že při organizaci sem tam dochází ke zmatkům. Jednou se spěchá, pak se zase dlouho čeká. Mně zatelefonovali z produkce dva dny před natáčením: „Víte, že s námi v sobotu hrajete faráře?“

„Eee, to jsem nevěděl. Ale v pohodě, naštěstí na víkend nic nemám.“

„Začínáme v devět ráno na hřbitově v Čestlicích, chcete někde vyzvednout?“

„Čestlice mám kousek, dorazím sám.“

Svoz a gáblík zdarma

Setkal jsem se s tím už, když jsem dělal reportáž o obyčejném dni herečky Sandry Pogodové. Výhodou hereckého povolání (tedy toho filmového a televizního) je, že nemusíte jezdit do práce, pokud nechcete - práce si vás přiveze sama. Také proviant na place dostanete.

Bastardi 3

8.50 - Čestlice

Volám produkci, že trochu bloudím a nemohu v Čestlicích najít hřbitov. Dostává se mi informace, že beztak dochází k časovému skluzu, a ať přijedu do nedaleké restaurace. Tam jsem coby dup.

„Pan Kočí, farář, nemýlím-li se, dobrý den!“ vítá mě paní produkční a ukazuje mi můj kostým. „Chcete s tím nějak pomoct?“

„Ani ne, myslím, že to zvládnu sám,“ odpovídám, hrdý na svou soběstačnost. Nakonec se ale jedno úskalí vyskytlo...

9.15 - čepice

Dostal jsem k roli krásné pohřebí roucho, které (jak mi později prozradil rejža) skutečně plní svůj účel na faře ve východočeských Malých Svatoňovicích. Úskalím se stala černá čapka, která má sice čtyři hrany, ale jen tři ozdobné kšilty trčící vzhůru - určitě to má své správné pojmenování, ale myslím, že tenhle popis je pro laika názornější. Odhadl jsem, že půjde jistě o symboliku Nejsvětější trojice, ale na kterou stranu má dobře trčet roh bez kšiltu?

Paní produkční nevěděla, tak jsem se zkusil zeptat svých hereckých kolegů. Ale ani Jiří Krampol, ani Gabriela Vránová nevěděli. Nakonec přispěchal další z herců - tuším, že to byl Michal Milbauer - a upozornil mě na propocené místo: „Tohle bude asi čelo.“

A tak je čepička na záběrech prázdným rohem vzad. Doufejme, že to tak má být.

Bastardi 3

9.44 - jedeme na plac

Režisér Tomáš Magnusek volá produkční a popohání nás na plac. Tam jsme krátce zasvěceni do situace a toho, co se po nás bude chtít. Paní Vránová se diví, že je hrob zavřený, ale rejža říká, že tohle má zjištěné a je to v pořádku, podle jeho informací se dělají smuteční obřady i nad zavřeným hrobem.

Mimochodem, už jsem se zmínil, že jsem dostal scénář se svým obrazem e-mailem? Pokud ne, tak se zmiňuji teď. Původně jsem totiž podle něj neměl vůbec mluvit, ale režisér nechal promluvu nad hrobem na mě a já si chtěl mluvení vyzkoušet: „Pan farář končí obřad a stojíte smutně nad hrobem. Můžete třeba něco přečíst,“ poukazuje rejža na knihu s liturgií, kterou jsem dostal ke kostýmu, „nebo jen žehnat.“

Huh - vše uvnitř knihy je latinsky. No, jsem herec, musím se s tím poprat. Naštěstí v latině nejsou žádné fígle s výslovností, tak při první klapce čtu pár odstavců...

Bastardi 3

10.15 - herecký spor

S paní Vránovou jsem se trochu nepohodl. „Neměl byste říkat něco, čemu rozumíte?“ zeptala se mě a měla pravdu. Tak jsem si v hlavě zapátral po klasických modlitbách a rozhodl se pro Zdrávas Maria, která je taková správně pohřební.

Při dalších dvou klapkách jsem tedy spustil tuto modlitbu. Poučil jsem se však, že při zkouškách záběrů ve filmu se nenahazuje, jak jsem zvyklý ze zkoušek v divadle. Při třetí klapce jsme točili detail, který měl navazovat na moji modlitbu, tedy jsem chtěl paní Vránové nahodit poslední tři slova, ale namísto vděku jsem se od ní dočkal strohého: „Teď mlčte!“

Trochu mě to mrzelo, ale žádný učený z nebe nespadl - vzal jsem to jako dobrou lekci od zkušené filmové harcovnice a bylo vidět, že paní Vránová to nemyslela nijak ve zlém.

Bastardi 3

11.00 - intermezzo

Co herci řeší, když okolo lidé kmitají a připravují scénu na další záběr? Nebudete tomu věřit, ale bulvár. Nechci zacházet do podrobností, ale herce bulvár velmi trápí, zvlášť generaci, která k němu přišla jako slepý k houslím, když nastala v naší zemi svoboda. „Člověk chce mít v mém věku už klid, ale oni si pořád vymýšlí nějaké lži,“ sumarizuje Jirka Krampol.

11.30 - zase v restauraci

Čtvrtý záběr se povedl. Rejža nás pochválil, protože až na jeden jediný, jsme dali všechny záběry na první dobrou. Také si pochvaloval, že z visuté plošiny vypadá jeden ze záběrů stejně, jako by stavěli jeřáb. Ostatně ten záběr můžete posoudit i v traileru bastardů...

V restauraci se převlékám a dávám si oběd. Pak se loučím s kolegy a nakonec i s režisérem Tomášem Magnuskem: „Tak dobrý, příště zkusíme něco většího.“

„Moc rád!“

Sumarizace

  • Filmový herec pracuje i o víkendech.
  • Natáčením jsem strávil asi 4 hodiny.
  • Za natáčecí půlden...
    ... jsem si za malou roli vydělal: 2.000 korun, čili asi 500 korun na hodinu,
    ... jsme natočili 4 půlminutové záběry, tedy cca 2 minuty filmu.
  • Premiéra bude: 20. září 2012
  • Oficiální stránky filmu: www.filmbastardi.cz
  • Facebook filmu: www.facebook.com/filmbastardi

Kam dál?

Reklama