Batole, které je velmi aktivní a s výjimkou spánku se přes den vůbec nezastaví, potřebuje začít den zdravou a výživnou snídaní, která je bohatá na vitaminy a vlákninu. Neměla by obsahovat příliš soli, cukru a tzv. prázdných kalorií, které mají na svědomí rozvoj špatných stravovacích návyků.

kaše

Synovi, kterému byl právě rok, se tedy snažím k jídlu již od šestého měsíce, kdy jsme začali k mléku přidávat také příkrmy, připravovat co možná nejpestřejší stravu, ale přiznám se, že se snídaněmi jsem měla donedávna trochu problém. Brzy ráno má syn ještě mlíčko a kolem deváté hodiny mu dávám snídani, kterou, protože je velký jedlík, vyžaduje čím dál tím dřív. Zřejmě mu už totiž jen mléko nestačí a chce začít přecházet na „dospělejší“ stravu.

kaše

Do dvanácti měsíců jsem mu k snídani většinou připravovala bílý jogurt s ovocem či přesnídávkou nebo pečivo např. s žervé a zeleninu. Jogurt je určitě správná volba, Adámek ho má moc rád, ale problém je v tom, že ho příliš nezasytí. Postupem času jsem tedy zjistila, že je lepší nechat jogurt (pro takhle malé dítě je vhodný jedině bílý plnotučný) spíš na dopolední či odpolední svačinu. Druhou variantou bylo pečivo, ale tam je zas riziko, že nevíme přesně, co obsahuje a právě soli je v něm většinou víc, než by měl kojenec/batole v tomto věku vůbec přijmout.

Dilema, zda volit méně výživnou nebo nevyváženou stravu jsem se tedy snažila vyřešit jinak, a to různými „kulinářskými“ pokusy, které ale většinou nedopadly moc dobře. V zápětí jsem ale náhodou dostala od redakce zena-in.cz možnost otestovat obilné kaše od Hami, které jsou doporučovány právě i k snídani a bylo po problému. Medovou kaši s rýžovými křupinkami si syn tak oblíbil, že dnes už oželí i piškoty, kterými se většinou např. po jogurtu dopoledne „dojídal“ a vydrží v pohodě až do oběda.  

kaše

V Česku je po generace zvykem dávat malým dětem různé kaše zejména na noc, tzv. na „zaplácnutí“, aby se v noci příliš nebudily, a na ty snídaňové se dost často zapomíná. Jinde ve světě je totiž kaše většinou typickou potravinou konzumovanou právě po ránu, a to z důvodu její výživové hodnoty a složení, které dodá energii a zároveň člověka úplně neodrovná. Typickou snídaní dětí např. v Anglii je právě porridge, neboli hustá ovesná kaše.

kašePro kojence a batolata ovšem samozřejmě není vhodná stejná kaše jako pro dospělé nebo větší děti, která může obsahovat víc solí nebo cukrů. Právě proto jsou vhodné mléčné kaše, které jsou dnes na trhu k dostání dokonce podle věkových kategorií podle toho, pro jak staré dítě jsou vhodné. Pro nejmenší tak Hami nabízí např. tzv. První kaši, pro půlroční je to pak Mléčná kaše rýžová s malinami nebo s jahodami a pro děti starší 8 měsíců jsou to již kaše s drobnými kousky, které mimo jiné podporují rozvoj žvýkání a připravují děti na novou konzistenci stravy. Naším favoritem je Mléčná kaše vícezrnná medová s rýžovými křupinkami, ale batolata starší 12 měsíců už si můžou dát třeba i Mléčnou kaši krupicovou s kakaem.

Kromě toho, že je Hami kaše zdravá, výživná a našemu malému moc chutná, je její velkou výhodou také velmi snadná příprava. Sušená kojenecká formule je v ní již obsažená, stačí ji tedy přelít převařenou a opět zchlazenou kojeneckou vodou a výbornou snídani je možno podávat. Synovi do ní pro zpestření přidávám různé rozmixované ovoce. Nejoblíbenější variantou je tak u nás doma Medová kaše s rýžovými křupinkami s banánem či hruškou. Více například zde www.klub-maminek.cz/cerealie

A co dáváte kojenci/batoleti k snídani vy?  Vyzkoušela jste již kaši? A jaká je oblíbená chuťová varianta vašeho dítěte? Máte nějaký tip? Podělte se o něj s námi v diskuzi pod článkem.

Více se o zdravé snídani dozvíte zde.

Vyzkoušejte si také interaktivní kvíz zde.

Čtěte také:

Reklama