Těhotenství není rozhodně žádná „nemoc“ a většinou si ho každá maminka náležitě užije. Ale je potřeba jíst v těhotenství za dva? Je špenát v těhotenství tolik důležitý? A je maso pro budoucí maminku opravdu nezbytné? Nabízíme odpovědi od oborníků na nejčastější otázky.

 

1. Mohu si dopřávat všechno, co chci?

Přijde na to, na co při dopřávání zrovna myslíte. Pokud je to šlehačkový dort nebo čokoláda, tak pak zní odpověď ne. Sladké není samozřejmě zakázané. Teď ale tělo potřebuje především ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo a neslazené mléčné produkty. Dopřejte vašemu dítěti správný základ pro jeho vývoj. Jídla z fastfoodu a sladké dorty vám nejen nezaručí žádné živiny, ale především se vám postarají o zbytečná kila navíc.

 

2. Musí jíst těhotná za dva?

Ne. Správná zásada je dvakrát tak zdravě, nikoliv dvakrát tolik. Podle německých odborníků potřebují těhotné 250 kalorií denně více. Pro představu je to například jeden chleba se sýrem denně navíc. Bohužel je toto navýšení stravy u těhotných velmi různé. Především nastávající maminky s podváhou by měly v těhotenství více jíst. Znamená to především pravidelnou stravu (tři hlavní jídla a dvě menší svačiny denně). Dopřávejte si polévky a smetanové omáčky. Do jídla můžete přidat o trochu více řepkového nebo olivového oleje. Na chleba můžete dát více šunky nebo sýra. Jezte více listového salátu s kostkami sýra, avokádo nebo slunečnicová semínka.

 

3. Měly by těhotné také dvakrát tolik pít?

Ne. Ale měly by mít teď dostatek tekutin. Zruba dva litry denně. Pokud do toho započítáme i mléko, vodu v polévce nebo v ovoci.  A důvod? Ve vašem krevním oběhu koluje teď zhruba o jeden litr krve více než jindy. Ale více vody, než je 2,5 litru denně, je zbytečné. Neměly byste totiž už pak chuť na další, tělu velmi potřebné živiny. Z tekutin se doporučuje voda, ovocné čaje a ředěné džusy. Dobré jsou také bylinkové čaje, které někdy pomohou na drobné potíže místo léků.

 

4. Je špenát opravdu v těhotenství tak důležitý?

Ano, je velmi důležitý. Špenát obsahuje hodně železa. Toho bývá v těhotenství v těle nedostatek a budoucí maminka se pak cítí velmi často unavená. Kromě velkého množství železa obsahuje také velké množství kyseliny listové, která je v těhotenství velice potřebná. Kyselina listová je nezbytná pro dělení buněk, a tím pádem i pro růst plodu. Kyselinu listovou je dobré užívat již před plánovaným početím. Kromě špenátu a listových salátů ji najdeme také v košťálové nebo kořenové zelenině (třeba v červené řepě), ořechách, nejrůznějších semenech nebo třeba v drobném ovoci (jahody, maliny, pomeranče).

 

5. Potřebuje těhotná jíst za každou cenu maso?

Maso spolehlivě dodává tělu železo, zinek a vitamin B. Nedostatek těchto látek může vést k chudokrevnosti a špatnému vývoji plodu. Pokud doplníte potřebné látky jinak, tak to jde i bez masa. Vitamin B mohou vegetariáni doplnit z mléka, jogurtů, sýra nebo vajec. Železo z obilovin, luštěnin, či z pomerančové nebo grepové šťávy. Vitamin C přitom pomáhá tělu vstřebávat železo. Vegetariánky které v těhotenství přepadne neodolatelná chuť na maso nebo ryby, by si je ale měly dopřát. Odborníci ale čistě veganskou stravu, i když obsahuje mléko a vejce, při těhotenství nedoporučují.

 

6. Je sůl opravdu tak nebezpečná pro krevní tlak?

Ne. Právě v těhotenství může být nedostatek soli příčinnou špatní látkové výměny. Odborníci radí konzumaci minimálně 7 gramů soli denně, záleží na hmotnosti budoucí maminky.

 

7. Je v těhotenství lepší konzumovat máslo, nebo rostlinný margarín?

Je to v podstatě jedno. Není však dobré v těhotenství konzumovat  příliš velké množství „light“ produktů. Tělo nyní potřebuje více Omega-3 mastných kyselin. Jejich dostatkem v organismu klesá riziko předčasného porodu, navíc se díky nim lépe vyvíjí mozek nenarozeného dítěte. Nejvíce Omega-3 mastných kyselin najdete v řepkovém oleji, avokádu a mastných mořských rybách (tuňák, makrela, sleď).

 

8. Mohou kojící matky sladové pivo?

O tom, jestli pivo obohacuje mateřské mléko, se odborníci na kojení neshodnou. Jedno je ale jisté. Pivo obsahuje velké množství energie. Sem tam sklenice nemůže těhotným nebo maminkám škodit. Pro obsah alkoholu, i když je malý, se ale jeho pravidelná konzumace nedoporučuje.

 

9. Nesmí ženy v těhotenství opravdu přibrat více než v 12 kilogramů?

To platilo kdysi. Dnes platí, že důležitější než maximální váhová hranice je dobrá výživa dítěte. To, kolik by žena měla během těhotenství přibrat, závisí na výchozí hmotnosti ženy před plánovaným těhotenstvím. Ženy s normální váhou (s BMI – indexem tělesné hmotnosti* od 19,8 do 26) by měly v těhotenství přibrat mezi 11,5 a 16 kily. Ženy s podváhou (BMI pod 19,8) 12,5–18 kilo a ženy s nadváhou (BMI více než 26) proti tomu jen 11,5 kila. Někdy je váhový přírůstek 20 kilo a více ještě v pohodě, pokud jsou v pořádku  všechny ostatní faktory (například krevní tlak, hladina cukru v krvi a velikost nenarozeného dítěte).

* kalkulačku na spočítání indexu tělesné hmotnosti (BMI) najdete vpravo v naší příloze Hubněte: http://www.zena-in.cz/minisite/hubnete/

 

10. Uškodí miminku, když se nedoržují v jídle žádná pravidla?

Ano, dítěti to může někdy uškodit. Proto je pár věci pro těhotné prostě tabu. Patří sem zejména alkohol, přírodní nepasterizované mléko a sýry, syrové nebo nedovařené maso, játra, vejce na hniličku, sladkosti se syrovými vejci nebo třeba sushi. I přesto ale můžete jíst s požitkem. Italští vědci dokonce přišli s tím, že pokud nastávající maminka v těhotenství s těžkým srdcem omezuje všechny chutě, její nenarozené dítě se kvůli tomu zbytečně stresuje. Pokud je v těhotenství všechno v pořádku, není důvod nedat si jednou za čas klobásu s hranolky nebo velkou zmrzlinu.

 

Chcete se dozvědět víc? Čtěte naší přílohu o těhotenství. 

Reklama