Rodina

Výživa v těhotenství: 10 věcí, které vás nejvíc zajímají


Těhotenství není rozhodně žádná „nemoc“ a většinou si ho každá maminka náležitě užije. Ale je potřeba jíst v těhotenství za dva? Je špenát v těhotenství tolik důležitý? A je maso pro budoucí maminku opravdu nezbytné? Nabízíme odpovědi od oborníků na nejčastější otázky.

 

1. Mohu si dopřávat všechno, co chci?

Přijde na to, na co při dopřávání zrovna myslíte. Pokud je to šlehačkový dort nebo čokoláda, tak pak zní odpověď ne. Sladké není samozřejmě zakázané. Teď ale tělo potřebuje především ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo a neslazené mléčné produkty. Dopřejte vašemu dítěti správný základ pro jeho vývoj. Jídla z fastfoodu a sladké dorty vám nejen nezaručí žádné živiny, ale především se vám postarají o zbytečná kila navíc.

 

2. Musí jíst těhotná za dva?

Ne. Správná zásada je dvakrát tak zdravě, nikoliv dvakrát tolik. Podle německých odborníků potřebují těhotné 250 kalorií denně více. Pro představu je to například jeden chleba se sýrem denně navíc. Bohužel je toto navýšení stravy u těhotných velmi různé. Především nastávající maminky s podváhou by měly v těhotenství více jíst. Znamená to především pravidelnou stravu (tři hlavní jídla a dvě menší svačiny denně). Dopřávejte si polévky a smetanové omáčky. Do jídla můžete přidat o trochu více řepkového nebo olivového oleje. Na chleba můžete dát více šunky nebo sýra. Jezte více listového salátu s kostkami sýra, avokádo nebo slunečnicová semínka.

 

3. Měly by těhotné také dvakrát tolik pít?

Ne. Ale měly by mít teď dostatek tekutin. Zruba dva litry denně. Pokud do toho započítáme i mléko, vodu v polévce nebo v ovoci.  A důvod? Ve vašem krevním oběhu koluje teď zhruba o jeden litr krve více než jindy. Ale více vody, než je 2,5 litru denně, je zbytečné. Neměly byste totiž už pak chuť na další, tělu velmi potřebné živiny. Z tekutin se doporučuje voda, ovocné čaje a ředěné džusy. Dobré jsou také bylinkové čaje, které někdy pomohou na drobné potíže místo léků.

 

4. Je špenát opravdu v těhotenství tak důležitý?

Ano, je velmi důležitý. Špenát obsahuje hodně železa. Toho bývá v těhotenství v těle nedostatek a budoucí maminka se pak cítí velmi často unavená. Kromě velkého množství železa obsahuje také velké množství kyseliny listové, která je v těhotenství velice potřebná. Kyselina listová je nezbytná pro dělení buněk, a tím pádem i pro růst plodu. Kyselinu listovou je dobré užívat již před plánovaným početím. Kromě špenátu a listových salátů ji najdeme také v košťálové nebo kořenové zelenině (třeba v červené řepě), ořechách, nejrůznějších semenech nebo třeba v drobném ovoci (jahody, maliny, pomeranče).

 

5. Potřebuje těhotná jíst za každou cenu maso?

Maso spolehlivě dodává tělu železo, zinek a vitamin B. Nedostatek těchto látek může vést k chudokrevnosti a špatnému vývoji plodu. Pokud doplníte potřebné látky jinak, tak to jde i bez masa. Vitamin B mohou vegetariáni doplnit z mléka, jogurtů, sýra nebo vajec. Železo z obilovin, luštěnin, či z pomerančové nebo grepové šťávy. Vitamin C přitom pomáhá tělu vstřebávat železo. Vegetariánky které v těhotenství přepadne neodolatelná chuť na maso nebo ryby, by si je ale měly dopřát. Odborníci ale čistě veganskou stravu, i když obsahuje mléko a vejce, při těhotenství nedoporučují.

 

6. Je sůl opravdu tak nebezpečná pro krevní tlak?

Ne. Právě v těhotenství může být nedostatek soli příčinnou špatní látkové výměny. Odborníci radí konzumaci minimálně 7 gramů soli denně, záleží na hmotnosti budoucí maminky.

 

7. Je v těhotenství lepší konzumovat máslo, nebo rostlinný margarín?

Je to v podstatě jedno. Není však dobré v těhotenství konzumovat  příliš velké množství „light“ produktů. Tělo nyní potřebuje více Omega-3 mastných kyselin. Jejich dostatkem v organismu klesá riziko předčasného porodu, navíc se díky nim lépe vyvíjí mozek nenarozeného dítěte. Nejvíce Omega-3 mastných kyselin najdete v řepkovém oleji, avokádu a mastných mořských rybách (tuňák, makrela, sleď).

 

8. Mohou kojící matky sladové pivo?

O tom, jestli pivo obohacuje mateřské mléko, se odborníci na kojení neshodnou. Jedno je ale jisté. Pivo obsahuje velké množství energie. Sem tam sklenice nemůže těhotným nebo maminkám škodit. Pro obsah alkoholu, i když je malý, se ale jeho pravidelná konzumace nedoporučuje.

 

9. Nesmí ženy v těhotenství opravdu přibrat více než v 12 kilogramů?

To platilo kdysi. Dnes platí, že důležitější než maximální váhová hranice je dobrá výživa dítěte. To, kolik by žena měla během těhotenství přibrat, závisí na výchozí hmotnosti ženy před plánovaným těhotenstvím. Ženy s normální váhou (s BMI – indexem tělesné hmotnosti* od 19,8 do 26) by měly v těhotenství přibrat mezi 11,5 a 16 kily. Ženy s podváhou (BMI pod 19,8) 12,5–18 kilo a ženy s nadváhou (BMI více než 26) proti tomu jen 11,5 kila. Někdy je váhový přírůstek 20 kilo a více ještě v pohodě, pokud jsou v pořádku  všechny ostatní faktory (například krevní tlak, hladina cukru v krvi a velikost nenarozeného dítěte).

* kalkulačku na spočítání indexu tělesné hmotnosti (BMI) najdete vpravo v naší příloze Hubněte: http://www.zena-in.cz/minisite/hubnete/

 

10. Uškodí miminku, když se nedoržují v jídle žádná pravidla?

Ano, dítěti to může někdy uškodit. Proto je pár věci pro těhotné prostě tabu. Patří sem zejména alkohol, přírodní nepasterizované mléko a sýry, syrové nebo nedovařené maso, játra, vejce na hniličku, sladkosti se syrovými vejci nebo třeba sushi. I přesto ale můžete jíst s požitkem. Italští vědci dokonce přišli s tím, že pokud nastávající maminka v těhotenství s těžkým srdcem omezuje všechny chutě, její nenarozené dítě se kvůli tomu zbytečně stresuje. Pokud je v těhotenství všechno v pořádku, není důvod nedat si jednou za čas klobásu s hranolky nebo velkou zmrzlinu.

 

Chcete se dozvědět víc? Čtěte naší přílohu o těhotenství. 

   
23.10.2008 - Těhotenství a porod - autor: Pavel Miškovský

Komentáře:

  1. [27] Marika11 [*]

    baby beriete počas tehotenstva vitaminy?

    superkarma: 0 31.10.2014, 19:59:24
  2. [26] michalka44 [*]

    Chci otěhotnět, ale musím nejprve přestat kouřit. Máte nějaký dobrý tip? :-) Myslíte, že s odvykáním pomáhá e-cigareta?

    superkarma: 0 29.03.2013, 14:08:17
  3. avatar
    [25] tajnostii [*]

    poučnéSml22

    superkarma: 0 22.08.2012, 01:53:29
  4. [24] Jeny [*]

    Jsem na začátku osmýho měsíce a přibrala jsem jen pět kilo, od poslední prohlídky určitě hupslo navrch ještě pár, tak počítám tak sedum .... Prý vypadám tak na pátej měsíc a né na osmej .. Budeme mít asi maličký miminko .... No a co se týče chutí ... každý mi říkal, že v tětotenství jsou hrozný chutě, ale já nepozoruji žádnou změnu, jen sem tam mám na něco chuť ....

    superkarma: 0 07.12.2008, 11:27:07
  5. avatar
    [23] Vivian [*]

    mysak: je v nich vitamin A, který je ve vyšších dávkách pro plod toxický. Kousíček by asi nevadil, ale je třeba opatrnosti. A pokud užíváš multivitamin, který áčko obsahuje, tak játra raději ne.

    superkarma: 0 25.10.2008, 21:07:46
  6. avatar
    [22] mysak [*]

    čemu vadí játra?

    superkarma: 0 24.10.2008, 23:18:01
  7. avatar
    [21] Vivian [*]



    Čokoláda není teratogenní, takže si ji s klidem může dát i těhotná. Šlehačka taktéž.

    Ad sůl - odborníci nedoporučují "minimálně" 7 gramů soli denně, nýbrž MAXImálně 7 gramů soli denně, protože v praxi se nedostatek sodíku snad ani nevyskytuje, kdežto nadbytek hojně... (a následují otoky a hypertenze).

    Ad špenát a železo - tento mýtus byl snad už vyvrácen před mnoha a mnoha léty... Špenát na tom není s obsahem Fe o mnoho lépe než ostatní druhy listové zeleniny. Čili není nutno se nutit zrovna do špenátu

    Veganství není totéž co vegetariánství, veganská strava mléko a vejce skutečně neobsahuje, protože veganská strava je strava bez živočišných produktů.

    A smetanové omáčky mají jaký konkrétní přínos pro organismus gravidní ženy nebo vyvíjejícího se plodu, že je jmenovitě doporučujete? :)

    Všechno se dá najít na internetu. Ale člověk musí znát aspoň základy :(

    superkarma: 0 23.10.2008, 23:13:10
  8. avatar
    [20] sluni-sluni [*]

    Jsem v těhotenství nabírala i když jsem jen mrkla na mrkev . A taky jsem měla pěkně nateklý nohy. Po porodu to šlo vždycky dollů jako mávnutím proutku - takže nezoufat prosím

    superkarma: 0 23.10.2008, 16:02:23
  9. [19] mindulinka [*]

    ToraToraTora: přesně, je to o přístupu doktora. Já taky přibírám víc než jsou tabulky, ale doktora to pomalu ani nezajímá - když nemám žádný problémy, tlak, cukr, krev, mimčo - všechno je ok, tak proč dělat bububu

    superkarma: 0 23.10.2008, 13:37:39
  10. avatar
    [18] ToraToraTora [*]

    mindulinka: Já mám také všechno OK. Dělám všechno a ničemu se nevyhýbám, jen mám alergii na tabulky ať jde o děti nebo o těhotenství a rozhodně nikomu neprospívá, když se doktorka tváří, že přibrat víc jak dvě kila za měsíc je katastrofa rovnající se pádu burzy

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:52:23
  11. [17] mindulinka [*]

    A ještě mě chválil, že mám perfektní krevní testy včetně cukru.

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:34:26
  12. avatar
    [16] bokul [*]

    Priznam se, ze moje vahove prirustky nikdo dosud neresil - jsem ted na zacatku 24. tydne a pribrala jsem od pocatku tehotenstvi 3,5 kg.

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:30:12
  13. [15] mindulinka [*]

    ToraToraTora: tak to mám suprovýho doktora, prohlásil ať si to klidně užívám i s těma kilama - nabírám je postupně a pomalu a ne najednou. A klidně mi řekl, že mi občasná sklenička vína nebo piva nemůže ublížit.

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:18:27
  14. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    Doktoři by se měli soustředit na podstatnější věci, než je stresování maminky za každé kilo nad limit. Maminky by měly být spokojené a pokud nechlastají, nekouří a nefetují, tak ať si dají, na co mají chuť. Však ono tělo nejlépe pozná, čeho je třeba. Dřív se toho tolik nenakecalo a rodilo se také.

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:15:04
  15. [13] mindulinka [*]

    Při prvním těhotenství jsem přibrala 20kg a týden po porodu jsem měla 15kg dole a těch 5 šlo díky kojení taky brzy dolů. Po odstavení se mi 4kg vrátila. Teď to vypadá, že budu mít zase kolem 20kg, ale asi to bude zase zadržená voda - čím víc se blížím ke konci, tím víc začínám natejkat. Tak doufám, že to půjde dolů jako poprvé.

    superkarma: 0 23.10.2008, 12:09:51
  16. [12] Pavla_b [*]

    Nevím, proč by si těhotná žena nemohla dát šlehačkový dort nebo čokoládu...

    superkarma: 0 23.10.2008, 11:59:26
  17. [11] leonab [*]

    Tělo si samo řekne, co potřebuje, má se jíst to, na co je zrovna chuť. Já jsem jedla úplně normálně a přibrala jsem při první dceři před 12 lety cca 12,5 kg, letos při druhé dceři 13 kg a 6 týdnů po porodu jsem se v pohodě bez diet dostala na původní hmotnost.

    superkarma: 0 23.10.2008, 11:56:30
  18. [10] Lindaa [*]

    mindulinka: Já mela po porodu o 2kg více nez pred tehotenstvím (kdo ví, cím jsem je nabrala, protoze celých 8,5 mesícu jsem zvracela víc nez jsem snedla), ale telo jsem mela zhuntovaný a tloustla jsem i po caji. Takze nez jsem se dala do porádku tak jsem behem 6-tinedelí nabrala 15kg a to jsem nezrala, ale jedla obycejná 3 jídla denne a lítala kolem mimca.

    superkarma: 0 23.10.2008, 11:46:21
  19. [9] mindulinka [*]

    Suzanne: šťástná to žena. To jsi po porodu byla v mínusu viď - bledě závidím

    superkarma: 0 23.10.2008, 11:15:03
  20. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Evikus: za všechny měsíce Objem ze stehen a zadku se přesunul na břicho

    superkarma: 0 23.10.2008, 09:58:09
  21. avatar
    [7] Evikus [*]

    Suzanne: 2 kg za každý měsíc?

    superkarma: 0 23.10.2008, 09:49:49
  22. avatar
    [6] Suzanne [*]

    mindulinka: já jsem ho neprozvracela a přibrala 2 kg

    superkarma: 0 23.10.2008, 09:12:28
  23. [5] mindulinka [*]

    Já si myslím, že se má jíst úplně normálně a všeho s mírou. A jinak mám poznatek z okolí, že za celé těhotenství těch max. 12kg přiberou ty ženy, které ho prozvrací. Ty co mají tu "smůlu" a nezvrací přiberou těch 20.

    superkarma: 0 23.10.2008, 08:55:32
  24. [4] Lindaa [*]

    Kdyz tehotná zena patrí mezi stastlivce a jídlo v sobe udrzí tak at si uzívá na co má zrovna chut, tot muj názor. A moje zkusenost je, není dulezité zda je to zdravý, ale dulezitý je to v sobe udrzet. A nakonec starsí dcera prozila tech 8,5mesíce hladovkou a bylo z ní 3kg mimco a mladsí se asi 6 mesícu "zivila" párkem v housce s horcici a mela o 200g víc nez ségra. Takze opet vedcum kazím tabulky . MOzná, opravdu jenom mozná, ta výziva v tehotenství nebude zase az tolik dulezitá

    superkarma: 0 23.10.2008, 08:05:54
  25. avatar
    [3] kačinka [*]

    zuzkag: Tohle už dnes ví každý, ale paní Pospíšilová ne. Má pravdu s kyselinou listovou, ale nenapsala, že je potřeba s ní brát i B6 a B12 v malých dávkách.

    superkarma: 0 23.10.2008, 07:50:29
  26. avatar
    [2] RenataP [*]

    nejdůležitější je vážně špenát
    hlavně ten s dusičnany,v rámci důchodové reformy a snížení počtu potenciálních důchodců doporučuji konzumaci několikrát denně

    bóže, to je článek, TOHLE vážně někoho doopravdy zajímá a takhle blbě se může ptát???

    superkarma: 0 23.10.2008, 07:30:39
  27. [1] zuzkag [*]

    Špenát zase tolik železa neobsahuje. Vědci udělaili při výpočtu chybu v desetinné čárce a mýtus o vysokém obsahu železa se drží dodnes. Špenát obsahuje železa 3 mg a ne 30 mg.

    superkarma: 0 23.10.2008, 07:30:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme