Mnoho rodičů se stará a zajímá o výživu svých dětí, řeší ji s lékaři, a to je velice správné. Často se tak děje pouze v prvních měsících života, kdy je dítě ještě kojené, anebo když již začíná dostávat první nemléčné příkrmy. Jakmile se ale začne strava podobat jídelníčku dospělých, podle mnohých rodičů již veškeré problémy mizí a rodiče stravu řešit přestávají.

food

Období života do cca 5 let je ale pro správné utváření (nejen) stravovacích návyků naprosto zásadní – platí totiž, že co se dítě naučí právě v této době, bude považovat za „normální“ a stejně tak se bude chovat i v dospělosti, případně jako rodič bude předávat zkušenosti a stravovací návyky svým dětem. Pokud tedy rodiče chtějí, aby se jejich potomek stravoval podle zásad zdravé výživy, měly by dítě těmto zásadám naučit co nejdříve, a to právě v období mezi 3 a 5 rokem života, tedy právě v předškolním věku.

Aby si zásady zdravého jídelníčku opravdu osvojili, k tomu by jim měli pomoci rodiče zejména tím, že sami půjdou svým jídelníčkem a i dalšími zdravými návyky, dětem příkladem. Děti se totiž nejsnadněji učí okoukáváním chování ze svého nejbližšího okolí, stravování nevyjímaje a rodiče jsou pro ně obrovskou autoritou a inspirací. A právě i nevhodné složení stravy rodičů vede k tomu, že i strava dětí nemá to správné složení.

Význam tuků v dětském jídelníčku

Tuky mají ve stravě dětí nezastupitelnou úlohu, je však důležité sledovat jaké tuky ve stravě dětí převažují. Velmi špatná je v současné průměrné české stravě proporce zastoupení živočišných a rostlinných tuků. Živočišné tuky obsahují především nasycené mastné kyseliny (zcela bez dvojných vazeb) a kyselinu olejovou (s jednou dvojnou vazbou).

Tuky rostlinné mají naopak vysoké procento mastných kyselin vícenenasycených (více než jednu dvojnou vazbu v uhlíkovém řetězci). Živočišné tuky by podle současných poznatků měly tvořit pouze jednu třetinu z celkového množství tuku, které dítě sní a tuky rostlinné zbylé dvě třetiny. Výjimku z živočišných tuků tvoří tuky mořských ryb.

Není tedy pravda, že pro děti na namazání na chleba je nejlepší máslo, ale jednoznačně to jsou rostlinné tuky, nejen pro to, že neobsahují nasycené mastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu, ale i proto, že mohou být obohaceny například o tuky z mořských ryb, nebo esenciální (nezbytné) mastné kyseliny, které jsou naopak pro dětský organismus velmi potřebné. Naopak máslo bohužel, kromě vitaminů rozpustných v tucích, obsahuje i mastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Třetinu, kterou by měly tvořit živočišné tuky dítě přijme v tucích, které jsou běžnou součástí potravin, jako je mléčný tuk v mléčných výrobcích, nebo v rámci tuku obsaženého v mase.

food

Bylo spočítáno, že konzumace dalších tuků, jako jsou máslo na mazání na chléb, nebo sádlo, na kterém se peče a smaží již, překračuje denní doporučené hodnoty. Znamená to mimo jiné i nejíst smetanové jogurty a tučné sýry, včetně tavených a nepít tučné mléko. Dávat přednost mléčným produktům polotučným tj. se sníženým obsahem tuku.

Další potenciálně rizikovou potravinou, která může přispět k překročení denního množství živočišných tuků je maso a tuk v něm obsažený. Existuje jednoduchá pomůcka: Nekonzumovat příliš uzenin a zcela vyloučit ty, které mají viditelný tuk, nebo podstatnou část mletého materiálu tuk obsahuje (výrobci v těchto produktech prodávají sádlo, které by jinak neprodali). Dávat přednost drůbežímu masu a rybám.

Tuky, které prospívají zdravému vývoji a fungování mozku

Důležitá je pravidelná konzumace ryb, zejména mořských a to pokud možno ne ve formě pouze konzervovaných, ale pokud je to možné především čerstvých či chlazených případně mražených. Zde bychom měli nejen pro děti vybírat ryby tučnější, protože tuk z mořských ryb obsahuje mastné kyseliny, z nichž zejména dvě EPA a DHA jsou pro organismus velmi důležité. Nejen že snižují hladinu cholesterolu v krvi a chrání nás i děti před onemocněním srdce a cév, ale DHA je také známá pro svůj přínos k fungování mozku, schopnosti se učit a zapamatovat si. Mluví se o tzv. kognitivních schopnostech a proto pokud děti z různých nekonzumují tučné mořské ryby, tak by se rodiče po poradě s lékařem měli zaměřit na potraviny obohacené o DHA jako jsou rostlinné tuky na namazání na chleba, nebo doplňky stravy určené pro děti, které obsahují větší množství této důležité mastné kyseliny DHA.

Náš tip na doplňky stravy určené pro děti:

Velmi osvědčenou a chutnou variantou je Haliborange sirup nebo žvýkací tobolky, který nejen poskytuje tělu důležité omega-3, ale snaží se i rozvíjet paměť, logické myšlení a pozornost dětí.

KidsTyto doplňky stravy jsou také doporučovány odborníky dětem, které trpí syndromem ADHD.

ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder, jinak nazývaná také Hyperkinetická porucha, je tzv. neurovývojovou poruchu, která se většinou projevuje již od útlého věku dítěte. Označujeme tak klinický syndrom, pro nějž je charakteristická zejména narušená koncentrace pozornosti, porucha kontroly impulzů a nepokoj či hyperaktivita.

Haliborange® jsou doplňky stravy s vysokým obsahem omega-3 DHA, která napomáhá dětem k lepšímu soustředění, podporuje paměť, urychluje procesy učení a přispívá k celkovému správnému vývoji a růstu. Omega-3 DHA je též důležitá pro správnou funkci imunitního systému, okamžitou reakci těla na infekci a podílí se na řešení zánětlivých reakcí v těle. Proto je dostatečný denní příjem omega-3 kyselin ve stravě nezbytný nejen pro vyvíjející se organismus dětí. V každém balení jsou dovednostní úkoly a kvízy pro děti a každé správné řešení je odměněno nekonečným množství dárků, podívejte se.  Více na http://www.haliborange.cz/

Příjem DHA mastné kyseliny ve stravě nebo cestou doplňků stravy by měli hlídat rodiče dětí, kteří mají problémy s vyšší hladinou cholesterolu v krvi, případně s dalšími rizikovými faktory pro vznik onemocnění srdce a cév, jako je zvýšená hladina triglyceridů, nebo v případě, kdy se v rodině vyskytuje diabetes 2. typu.

Více informací o správném složení jídelníčku dětí  najdete na  www.vyzivadeti.cz, kde funguje i bezplatná poradna pro rodiče i učitele, případně i pro děti samé.

děti

Reklama