Rodina

Výživa dětí: Nandejte mu 5x denně!

Pravidelnost v dětské stravě je stejně důležitá jako její pestrost a vyváženost. Optimální je rozdělit dítěti stravu během dne do 5-6 menších dávek, přičemž interval mezi jednotlivými jídly by měl být zhruba 3 hodiny.

Pravidelnou stravou dodáváme dětskému organizmu energii a důležité látky pro jeho správný vývoj a fungování. Pravidelnost je také dobrou prevencí nadváhy a obezity, která v posledních letech u dětí neutěšeně stoupá. Organizmus pravidelně dodávanou energii ze stravy průběžně zpracovává a nemá potřebu si ji schovávat na „horší časy" (a jinak než v podobě tuku to neumí) jak se děje, pokud dítě jí např. pouze 2x denně. Častěji podávaná strava také může být v menších dávkách (dítě není vyhladovělé), tělo takové množství energie bez problémů využije a nemá přebytky, které by muselo ukládat.

S nepravidelností jde v ruku v ruce hladovění a přejídání. Ani jeden stav není pro dítě optimální. Hladovění s sebou přináší únavu, malátnost a špatné soustředění, přejedení se projeví únavou, sníženou pozorností a často i bolestmi břicha.

Naprosto nezanedbatelnou součástí správného dětského jídelníčku je pitný režim, který by měl být dostatečný a kontinuální v průběhu celého dne.

Jaký je tedy správný režim jídla pro malé a mladé strávníky?

kidZačátkem by měla být vydatná snídaně jako start do nového dne. Přes noc se dítě sice (většinou) aktivně nehýbalo, ale i ve spánku spotřebovává energii na funkci vnitřních orgánů, na udržení tělesné teploty, dechu, srdeční akce apod. (tzv. bazální metabolizmus). Je tedy potřeba dodat dostatek energie i po ránu - snídaně by měla tvořit cca 20-25 % celkového denního příjmu energie. Není ale vhodné děti do jídla nutit, raději je naučte jíst menší porce.

Následuje dopolední svačinka (přesnídávka). Školní svačiny dětí jsou tématem v poslední době velmi aktuálním. Podle nedávného průzkumu bylo zjištěno, že 23 % dětí v šestých třídách základních škol vůbec nesvačí! Když děti svačí, jsou jejich favority bílé pečivo, salám nebo sladkosti. Ovoce je na tom daleko hůře, pouze u 22 % dětí je pravidelnou součástí jejich svačiny.

Oběd by měl být něčím jako završením hodování první poloviny dne a měl by tvořit cca 30-35 % z denní dávky energie. Spousta rodičů se domnívá, že školní jídelníčky v žádném směru neodpovídají zásadám zdravé výživy. Vedoucí školních jídelen však mají k dispozici tzv. spotřební koš a také doporučené dávky a potraviny, které by dětem měla školní jídelna nabízet tak, aby jídelníček odpovídal doporučeným zásadám zdravé stravy.

Odpolední svačina by měla tvořit už jen 10 % energetického příjmu. Odpoledne a večer už může být problém s využitím energie, která se, pokud není využitá, ukládá v podobě tuku, přičemž není důležité jenom množství jídla, které k odpolední svačině děti snědí, ale záleží i na správném výběru.

Poslední jídlo dne představuje večeře, která by měla pokrýt asi 15-20 % denního energetického příjmu. Stejně jako odpolední svačina, by i večeře měla být dostatečně objemná a přitom méně energeticky vydatná. Nemusí být také v každém případě teplá.

Poslední jídlo by mělo být asi 3 hodiny před spaním. Proto, je-li Vaše dítě aktivní od rána do večera, sportuje a má celkově větší výdej energie, můžete mu v případě hladu ještě po večeři něco lehčího dát. 6. jídlo dne nemusí být ale vždy jen druhá večeře, může to být také druhá odpolední svačina.
Důležitost pravidelné stravy i to, jak by jednotlivá denní jídla dětské stravy měla vypadat, můžete konzultovat bezplatně v Poradenském centru Výživa dětí na info@vyzivadeti.cz nebo na infolince 800 230 000. Řadu zajímavých informací najdete také na www.vyzivadeti.cz.

Věra Boháčová, DiS.
nutriční terapeutka

   
12.10.2010 - Děti - autor: (red)

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme