Zdraví

Vyžaduje nově běžné ošetření dítěte souhlas obou rodičů?

Zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování vstoupil nedávno v platnost a hned vyvolal rozruch a otázky. Proč? Stanovuje, že v určitých případech musí být dát souhlas obou rodičů s ošetřením dítěte. Zjišťovali jsme, o které konkrétní případy se jedná.

doktor

1. dubna tohoto roku vstoupil v platnost zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. Tento zákon částečně mění dosavadní systém poskytování zdravotní péče dětem, respektive nezletilým pacientům. Rozruch vyvolalo hlavně ustanovení, které říká, že pro poskytnutí zdravotních služeb, které mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav pacienta nebo kvalitu jeho života, je potřeba souhlasu obou rodičů, jsou-li jeho zákonnými zástupci.

Člověku se derou na mysl různé znepokojivé otázky. Pokusili jsme se na ně najít odpověď přímo na stránkách Ministerstva zdravotnictví...

Jakých konkrétních zdravotnických služeb se ustanovení týká?

Zákon o zdravotních službách blíže neurčuje, co lze považovat za „zdravotní služby, které mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav pacienta nebo kvalitu jeho života“. Při posouzení, zda jde o uvedené „zdravotní služby“, je třeba vycházet zejména z charakteru zdravotní péče poskytované v rámci uvedených zdravotních služeb, účelu jejího poskytnutí a dopadů na zdravotní stav pacientů, popřípadě na kvalitu jejich života, podle dosavadních zkušeností založených na poskytování dotčené zdravotní péče, a to za obvyklých podmínek.

Za negativní ovlivnění dalšího zdravotního stavu pacienta nebo kvality života nelze považovat dočasné „nepohodlí“ nebo přechodné potíže doprovázející poskytnutí dotčených zdravotních služeb (účinky léčby). Péče, která nevyžaduje souhlasu obou rodičů je tedy například péče preventivní, včetně očkování, podávání běžných léků a podobně.

Mezi zdravotní služby, které mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav pacienta nebo kvalitu jeho života, patří některé operační výkony (například transplantace nebo výkony plastické chirurgie), chemoterapie a další.

Co když je druhý rodič nedostupný, třeba je dlouhodobě v zahraničí? Může souhlas nosit rodič preventivně s sebou?

Zákon o zdravotních službách nevyžaduje k vyslovení souhlasu osobní přítomnost obou rodičů. Proto je možné, aby písemný souhlas jednoho rodiče předložil druhý rodič. V takovém případě není poskytovatel zdravotních služeb povinen a ani oprávněn zkoumat pravost takového vyjádření (podpisu zákonného zástupce nezletilého pacienta).

Zákon o zdravotních službách nevylučuje též možnost zastoupení jednoho rodiče druhým na základě plné moci. Na základě této skutečnosti může jeden rodič (zmocnitel) druhého rodiče (zmocněnce) vybavit plnou mocí podle občanského zákoníku. V plné moci bude mimo jiné uveden rozsah zmocněncova oprávnění, tedy pro jaký právní úkon je rodič druhým rodičem zmocněn (tedy v plné moci bude uvedeno: k vyslovování souhlasu podle § 35 odst. 2 písm. a) bod 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, to je s poskytnutím zdravotních služeb, které mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav nebo kvalitu života jejich dítěte).

A co když je druhý rodič nedostupný zcela?

V případě, že jeden z rodičů nemá informace o tom, kde se druhý rodič, který je rovněž zákonným zástupcem nezletilého pacienta, nachází, doporučuje Ministerstvo zdravotnictví, aby o této skutečnosti učinil rodič písemné prohlášení, které bude založeno do zdravotnické dokumentace nezletilého pacienta.

Co když je dítě v ohrožení života a žádný jeho zákonný zástupce není v dosahu?

V takovém případě vstupuje do hry jiný paragraf téhož zákona, který stanovuje, že nezletilému pacientovi lze bez souhlasu zákonného zástupce poskytnout neodkladnou péči...

  • ... jde-li o léčbu vážné duševní poruchy, pokud by v důsledku jejího neléčení došlo se vší pravděpodobností k vážnému poškození zdraví pacienta,
  • ... jde-li o zdravotní služby nezbytné k záchraně života nebo zamezení vážného poškození zdraví, nebo
  • ... pokud je u něj podezření na týrání, zneužívání nebo zanedbávání.

Závěrem

Je tedy zřejmé, že když půjdete s dítětem k doktorovi, není nutné brát s sebou i tatínka. Pokud hrozí nějaký vážnější zákrok, postačí jeho písemný souhlas, případně je dobré (pro sichr) mít po ruce vždy vzájemnou plnou moc, kdyby se dítěti něco stalo a druhý rodič nebyl zrovna dlouhodobě v dosahu.

Vypracováno z materiálů Ministerstva zdravotnictví: Aplikace zákona č. 372/2011 Sb.

Čtěte také...

   
03.04.2012 - Zdraví - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [47] planda0 [*]

    Sml67

    superkarma: 0 20.03.2013, 10:24:32
  2. avatar
    [46] saruz [*]

    Tohle už nemusím řešit.

    superkarma: 0 28.09.2012, 00:47:38
  3. avatar
    [45] Běla [*]

    Debilita našich zákonodárců nezná mezí, už vidím jak se hádající o dítě po rozvodu budou vzájemně podepisovat plnou moc, nebo jak neplatící alimenty bez zájmu o dítě ochotně podepíše, realita je jiná. Ale 16 letá na potrat jít může bez souhlasu obou rodičů Sml80

    superkarma: 0 17.04.2012, 11:32:50
  4. avatar
    [44] kobližka [*]

    Zase něco narychlo spíchnuté Sml28 a nedomyšlené.Jsem pro,aby o dítěti rozhodoval ten rodič,který ho má svěřený do péče a tudíž je za něj zodpovědný.Pochopila bych souhlas obou rodičů při vycestování do ciziny,ale tohle je teda paskvil.Kde asi bude rozvedená žena,či rozvedený muž shánět svého ex partnera,o kterém nic neví,nebo nechce vědět?

    superkarma: 0 16.04.2012, 19:33:32
  5. [43] Roland [*]

    To vymyslel zase nějaký pan "chytrý" !!

    superkarma: 0 15.04.2012, 19:16:17
  6. [42] dagidigi [*]

    http://www.blesk.cz/clanek/radce-zdravi/171937/jdete-s-ditetem-k-lekari-nezapomente-na-plnou-moc-mame-formular.html - tak tady je ještě lepší, bez hlavičky, tak teď abych to několikrát vytiskla a nechala podepsat od bývalého.

    superkarma: 0 15.04.2012, 10:58:47
  7. [41] dagidigi [*]

    http://bulovka.cz/data/stranky/propacienty/plnamoczdravotnisluzbanezletilemu/plna_moc_za_nezletileho.pdf

    jenom tam je hlavička nemocnice Bulovka

    superkarma: 0 15.04.2012, 10:51:59
  8. [40] Lenka92 [*]

    Nevíte někdo prosím kde se ta plná moc dá stánout nebo najít?

    superkarma: 0 04.04.2012, 23:25:46
  9. avatar
    [39] tajnostii [*]

    To je zase výmyslSml23

    superkarma: 0 03.04.2012, 22:31:07
  10. [38] Trefa [*]

    Trefa.jeste ze mam uz deti velke,lituju rodice malych deti.nasi poslanci se zase ukazali,jak tomu nerozumi.

    superkarma: 0 03.04.2012, 21:48:37
  11. avatar
    [37] Milea [*]

    Takže, když chci jít zítra přeočkovat syna klíšťovkou, snad po mě  nebude nikdo nic chtít, kromě "zaplať a odejdi"Sml73

    superkarma: 0 03.04.2012, 20:07:22
  12. avatar
    [36] daska59 [*]

    To jsou teda zlepšováky! Spíš by měli udělat zákon aby mohly být léčeny i děti jehovistů. Jak k tomu to dítě přijde že je rodič cvok.

    superkarma: 0 03.04.2012, 17:45:01
  13. [35] petr.i [*]

    přijde mi to jako strašný blábol, opravdu ve vládě nemají důležitější věci na starosti, neměli by o zdraví dětí rozhodovat hlavně doktoři???

    superkarma: 0 03.04.2012, 16:00:44
  14. [34] myska1 [*]

    již se mě to netýká, nemám malé děti..........

    superkarma: 0 03.04.2012, 15:41:12
  15. avatar
    [33] Jindriska8 [*]

    To to vedeme,už nevědí co roupama vymyslet.

    superkarma: 0 03.04.2012, 15:37:13
  16. [32] musilovahana [*]

    To je zase blbost.

    superkarma: 0 03.04.2012, 14:59:54
  17. [31] doginka [*]

    ekleinovka — #23 Souhlasím.  Jsem z toho naprosto v šoku,už když jsem to slyšela ve zprávách.

    superkarma: 0 03.04.2012, 14:41:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] catcat [*]

    tohle mě nadzdvihlo už včera ve zprávách. Ještě že je dcera plnoletá, její otec se o ní vůbec nazajímal. Už vidím, jak by mi hned ochotně šel dát plnou moc...Sml80

    superkarma: 0 03.04.2012, 13:47:00
  2. avatar
    [29] hubajda [*]

    to je hovadina na entou

    superkarma: 0 03.04.2012, 13:23:24
  3. avatar
    [28] Suzanne [*]

    Vše již bylo níže řečeno. Já jsem jen ráda, že synovi už je dvacet a s exem se mi nepovedlo mít dalšího potomka. Díky Bohu!

    superkarma: 0 03.04.2012, 12:32:11
  4. [27] tetička25 [*]

    Zase dali blbovi funkci a vymyslel lejstro. No jo, to se to vymýšlejí hovadiny, když za to žádný trest nehrozí. Chudáci děti a jejich rodiče.

    superkarma: 1 03.04.2012, 12:14:28
  5. avatar
    [26] Kytinkak [*]

    tohle když čtu je mi z nich zle, já nechápu, jak někdo  vzdělaný může vymyslet takovou hovadinu, to mi fakt rozum nebere

    superkarma: 0 03.04.2012, 12:05:58
  6. avatar
    [25] carmi [*]

    Já vůbec ani nechápu smysl téhle normy. Proč, když dítě potřebuje třeba transplantaci, musí se k tomu vyjádřit oba rodiče? To dítě tu transplantaci asi mít musí, ne?

    A písemný souhlas může předložit druhý rodič, přitom nikdo nezkoumá, zda jej vůbec opravdu podepsal. Takže maminky, než by sháněly své podařené ex, kteří neprojevují o dítě už léta zájem, si budou potvrzení falšovat, co jim zbyde?

    Co tím páni poslanci sledovali?

    superkarma: 1 03.04.2012, 11:54:39
  7. [24] evamagdalena [*]

    To je zas paskvil. Lituji rodiče z neúplných rodin. To vymyslela nějaká móóóc chytrá hlava.Sml23Sml68Sml23

    superkarma: 0 03.04.2012, 11:51:03
  8. avatar
    [23] ekleinovka [*]

    Opet vydobytek nejakeho trouby,ktery uz nemel do ceho pichnout

    1. na komentář reaguje doginka — #31
    superkarma: 0 03.04.2012, 11:40:45
  9. avatar
    [22] femme [*]

    tohle mohl vymyslet jen kretén Sml31

    superkarma: 0 03.04.2012, 11:28:59
  10. [21] Saritka [*]

    Asi nemají nic na práci, než vymýšlet blbosti.Sml31

    superkarma: 0 03.04.2012, 11:17:04
  11. avatar
    [20] kristagg [*]

    ladouch — #16 Aby nás nečím zaujali a nestarali se o to ostatní.

    superkarma: 0 03.04.2012, 10:55:10
  12. avatar
    [19] ToraToraTora [*]

    Já jen marně přemýšlím, co tím chtěli zákonodárci vyřešit. který trn z paty nám chtěli vytáhnout? Co nás pálilo a naše děti sužovalo tak, že  zákonodárci pochopili svou službu nám jako pokyn spatlat takovouhle normu? Sml80

    Už víím, už vííím. nadávali jsme, že hovno dělají....tak ho udělali.

    superkarma: 0 03.04.2012, 10:52:18
  13. [18] Megan11 [*]

    Jak je to v případech, kdy dítě nemá otce zapsaného v rodném listu? Možná jsem odpověď někde přehlédla. Každopádně.....než bych kontaktovala biologického otce mého syna a o něco jej žádala, raději budu tvrdit, že jsem otěhotněla po skupinovém sexu na diskotéce a na nic si nepamatuju, protože jsem byla namol.Sml15 Proč by měl spolurozhodovat o zdraví dítěte někdo, kdo jej nikdy neviděl a nemá o něj zájem? O syna se-a myslím, že dost pečlivě-od narození starám sama. Sama chci teda rozhodovat i o jeho zdraví.

    superkarma: 2 03.04.2012, 10:50:26
  14. avatar
    [17] datura [*]

    To je tím, že ti co to schvalují jsou dědci nad hrobem a na své děti si už nepamatují Sml57 ještě že moje děti vyrostly v klidu

    superkarma: 0 03.04.2012, 10:22:51
  15. avatar
    [16] ladouch [*]

    Proč se vymýšlejí takové hovadiny, jako by tu nebyla spousta jiných problémů k řešení.Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje kristagg — #20
    superkarma: 0 03.04.2012, 10:02:30
  16. avatar
    [15] Vivian [*]

    Ach bože... Tak přesně takovýto zákon jsme tady skutečně potřebovali Sml24 Potřebný a užitečný zákon, jen co je pravda. 

    Kdyby se ti ocasové nahoře raději zaměřili na vymýcení korupce, jak slibovali... To měla být priorita číslo jedna. Tedy kdyby to nebyl jen líbivý falešný slib Sml3 To bychom měli najednou peněz, že by nikdo nevěděl, co s nima...Sml57

    superkarma: 0 03.04.2012, 09:45:43
  17. [14] magic11 [*]

    To zase něco vymysleli, doufám, že až povezou dítě v akutním stavu a rodiče budou rozvedení a od sebe daleko, že než se jim povede sehnat souhlas druhého, nenechají dítě zemřít Sml23Sml80

    superkarma: 0 03.04.2012, 09:34:08
  18. avatar
    [13] capkova [*]

    Tak tohle je zase na hlavu postavené...

    superkarma: 0 03.04.2012, 09:25:36
  19. avatar
    [12] řinka [*]

    To zase vymyslel nějaký vylízaný mozek.Poslanci nám stále víc škodí Sml31

    superkarma: 1 03.04.2012, 09:19:01
  20. avatar
    [11] Markýza [*]

    ještěže to moje miminko už bude mít osmnáct

    superkarma: 0 03.04.2012, 09:13:33
  21. avatar
    [10] gaba23 [*]

    Věrulinka — #4 no jeden zákon se jim povedl a to že rodič může být s dítětem v nemocnici. Má na to právo. Dříve, kdo si to nevyhádal, měl smůlu.

    Zažila jsem, jak se sestry chovají k dvouletým dětem, co jsou v nemocnici samy Sml43

    superkarma: 1 03.04.2012, 08:59:39
  22. [9] Roland [*]

    Přinese to jenom komplikace.

    superkarma: 0 03.04.2012, 08:42:44
  23. [8] step1 [*]

    Myslím, že jde všechno od deseti k pěti.

    superkarma: 0 03.04.2012, 08:40:49
  24. avatar
    [7] tepito [*]

    hanak — #6 souhlasím-někdo se nudil,tak vymyslel paskvil.Nepomůže to ani dětem,ani rodičům natož lékařům.

    superkarma: 0 03.04.2012, 08:38:15
  25. [6] hanak [*]

    Poslanci jsou nevyužití, proto plodí takové nesmysly. Měly by se jejich stavy změnit a to radikálně. Nestačíme na ně vydělávat peníze a teď ještě tato administrativní zátěž rodin, které nejsou úplné. A kdo tyto nesmysly bude zase platit?

    1. na komentář reaguje tepito — #7
    superkarma: 0 03.04.2012, 08:36:31
  26. [5] jithule [*]

    bez komentáře,

    superkarma: 0 03.04.2012, 07:57:16
  27. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    Nestačím se divit, co naši zákonodárci dokáží vyplodit za nesmysly. Jednou má dítě v péči, určené soudním rozhodnutím, jeden rodič, tak proč toto?Sml31Sml15

    Hlavně že mají vykonanou práci, ne nemám slov Sml31Sml15

    1. na komentář reaguje gaba23 — #10
    superkarma: 0 03.04.2012, 07:46:30
  28. avatar
    [3] blesksoft [*]

    už jsme taky podepisovali souhlas s očkováním - koukala jsem na ně jak blázen co je to zas za pitomost, když jeden z rodičů bude chtít dělat problémy tak zas bude trpět dítě- prostězase jeden z nesmyslů

    superkarma: 1 03.04.2012, 07:33:21
  29. [2] aniahon [*]

    Čtu a žasnu, co všechno je možné. Děti mám dvě a nyní budu muset každému lékaři vysvětlovat a dokládat rodinnou situaci, no prima. Sml23

    superkarma: 1 03.04.2012, 05:46:43
  30. [1] dadma [*]

    Pro rozvedené rodiče to bude někdy opravdu horor.Někdy ani neví ,kde se otec či matka nachází.Tak co bude s dítětem ,když nebude mít od druhého rodiče plnou moc? To už jsme tu měli ,že nemohlo dítě vycestovat do zahraničí,zde to bylo trochu pochopitelné i když byli rodiče , kteří schválně nesouhlasili s výjezdem dítěte,jenom aby zkazili dovolenou tomu druhému.Ale u zdraví to nechápu? A jak to bude u dětí v ústavech a nebo v pěstounské péči? Myslím, že zde by měl v první řadě rozhodovat lékař ve prospěch dítěte .

    superkarma: 1 03.04.2012, 00:43:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme