Reklama

Drápat se po střechách za asistence policejního vyjednavače kvůli listině jménem vysvědčení rozhodně není nutné! Krom toho je to nebezpečné! A co je smutné? Že mnoho takovýchto zoufalých dětských činů mají na svědomí jejich vlastní rodiče.

„...na samotném vysvědčení nakonec zase tolik nezáleží. Tato listina se stejně brzy ohmatá, nehledě k tomu, že správně vylitá hutná omáčka hravě překryje známky, které pokládáme za nespravedlivé.“ Jiří Grossmann (Maturitní večírek).

Jezdil po peróně s ještěrkou, teď chce génia!

schoolTakový rodič, jenž měl se svým životem plány, které nenabyly uskutečnění, a místo vysněné medicíny se teď zabývá úklidem prostor nádražní haly, se mnohdy snaží naprojektovat své nesplněné představy do svého potomka.

Drbe ho tak dlouho, až dítě následkem dojmu, že zklamalo, dotlačí na pokraj zhroucení nebo okraj střechy kostela.

Jestli drží kružítko jako prase kost, dejte mu do ruky třeba rodnou hroudu!

Pokud má naše dítko problém si představit krychli a rýsovací potřeby drží jako vegetarián husí stehno, možná je jeho talent ukryt v jiné oblasti.

Těžko z něho bude projektant, ale zná-li všechny druhy hub, nedělá mu problém rozeznat olši od jasanu a tráví dlouhé hodiny bloumáním po lukách, byl by z něho možná dobrý student botaniky.

Pozorujme své děti s láskou a pochopením, ne přes to, co jsme do jejich budoucnosti naprojektovali.

Než se dívat na „vyklepaného“ absolventa ČVUT, to raději na šťastného zahradníka.

Jestli přineseš jedinou trojku, zmaluju tě jako psa!

Jsou notoričtí nicnedělači, kteří „na to mají“, ale potřebují dohled, ale také děti, které i při největší snaze nevyplodí to, co jejich nadaní spolužáci.

Trestat takového žáčka za to, že nemá známky, na které nemá potenciál, myslím není fér.

A nejen to

Strach z tělesného trestu, případně ze slziček uroněných milovanou maminkou (citové vydírání je rovněž prima) mívá každoročně na svědomí alarmující množství tragédií.

A „jenom“ útěk z domova je tady tou lepší variantou.

Tvůj bratr je premiant, tak proč ty jsi blbec?

Poukazováním na kvality jednoho dítěte a shazováním vlastností toho méně úspěšného mu rodič vyšší výkon nezajistí. Maximálně vyprodukuje zakomplexovaného jedince s problémem s vlastní hodnotou, který by ještě navíc nejraději viděl studeného vlastního sourozence.

A přitom třeba dokáže věci, o kterých se onomu premiantovi ani nesní! Holt ale nejsou o prospěchu.

Navíc, prvotřídní paměť a schopnost odcitovat odstavec z učebnice ještě nemluví o přirozené inteligenci, a o lidských kvalitách už teprve ne.

Už se to blíží, važme slova

Než zanedlouho odešleme své dítě s průhlednými deskami v ruce a slušivým kostýmkem pro ortel na kusu papíru, zvažme, s jakými slovy ho vyprovázíme.

Už tak bude nervózní, možná i stresované, aby nezklamalo, abyste se nezlobili, aby se nestalo něco, co se nečekalo, už tak toho na ně bude hodně…

Čas nejde vrátit zpět!

„Děti jsou nastaveny jednat impulzivně a jejich rozpoznávací schopnosti i přirozený pud sebezáchovy bývají ve stresových situacích značně snížené. Strach z následků předešlého tady překryje racionální hodnocení následků současného. Dítě reaguje na pocit selhání ještě větším selháním. Je nutné nevyvolat afektivní reakci. To lze pouze podsunutím vědomí, že dom, rovná se v bezpečí. Apeluji na citlivý a rozumný přístup. Každoročně řeší lékaři mnoho dětských pokusů o sebevraždu a letos tomu patrně nebude jinak. Věková hranice se při tom smutně snižuje,“ řekla nám lékařka Morávková z psychologické poradny  krizového centra v pražských Bohnicích.

Dítě nemusí patřit mezi žáky, kteří jsou schopni samostatně pojmout obsah učebních osnov, a přesto může být velice inteligentní.

A i kdyby – hlavní je, že je zdravé, veselé, šťastné a milované.