Vztahy

Výplatu? To vám nedáme!


Odvést bezchybně práci a odevzdat ji v patřičný čas. To je přesně to, co po nás chtějí naši zaměstnavatelé. Když však my poté chceme za svou práci zaplatit, narazíme na výmluvy, hlasové schránky a zapírání. Kdo z vás neměl takovou zkušenost, buďte rádi. Ale ti z nás, kterým se stalo, že pracovali pro malé české firmy a soukromníky, asi budou vědět, o čem mluvím.

 

Výmluvy zabírají
V jedné takové firmě jsem dělala asistentku ekonomické ředitelky. Telefon si věčně nechávala přesměrovaný na mě. Pokaždé, když se mi na stole rozdrnčel, nejistě jsem zvedla sluchátko a formálně se představila. Několikrát mě ani nenechali domluvit. Většinou manželky ochuzených zaměstnanců. „Slečno, vy už nám tři měsíce dlužíte výplatu!“ Začala jsem odříkávat naučené fráze o tom, že to není možné, že chyba se pravděpodobně stala v bance a že to hned vyřešíme. Někteří tuto moji básničku slyšeli už po páté. O to větší byl jejich vztek i výhrůžky. Pak přišlo klasické prásknutí telefonem. Já mohla jen pokrčit rameny a napsat šéfové vzkaz, který stejně skončí v koši hned po předání.

 

soutěž Elséve 3 - Jak se původně jmenovala dynastie, z níž pochází současní britští panovníci?
 

Podvodníkům se daří nejlépe
Nevím, jak je možné, že jim to tak procházelo. Já jsem se pak raději rozhodla z firmy odejít. Nebavilo mě věčně lhát a vymlouvat se. A podílet se na okrádání lidí, kteří pro nás poctivě pracovali, jsem opravdu nechtěla. Navíc zaměstnanci nebyli jediní, komu šéfová opomněla platit, a tak když se nám po firmě začali procházet vymahači dluhu, exekutoři a právníci věřitelů se nám stěhovali do kanceláře, bylo to už opravdu nad moje síly. Kupodivu tato firma tím vždy dokázala nějak proplout. Možná i díky neuvěřitelným kličkám ekonomické ředitelky, která v tom opravdu uměla chodit. Každopádně firma je na trhu ještě dnes a vesele tímto způsobem hospodaří.

Loajalita k firmě
Jak ale taková situace může podporovat dobré vztahy na pracovišti? Každý se bojí, aby on nebyl příští měsíc ten, kterému nebude zaplaceno, protože prostě nejsou peníze. Vedení se stává trnem v oku každého zaměstnance a pracovní morálka pomalu upadá. Proč se snažit pro někoho, kdo vám za to stejně nezaplatí? Když budete mít valnou část dne nohy na stole a proklábosíte to s kolegy, vyjde to nastejno, jako kdybyste makali do sedření těla. Loajalitu k firmě příliš nepodpoří ani to, že si vedení odjede na týden na vánoční nákupy do Paříže či New Yorku. Na výplaty totiž nejsou peníze, ale na zámořské cesty ano...

 

Ukradené nápady
Podobně jsou na tom i známí, co dělají na živnostenský list. Předmětem jejich podnikatelské činnosti je navrhování designu webových stránek a jejich tvorba. Už párkrát se jim stalo, že udělali návrh, který firmě poslali k ohodnocení. Ta si návrh převzala, poupravila, využila, ale nezaplatila. A to se většinou jednalo jen o nějakou tu tisícovku. Firmy tušily, že kvůli tomu se s nimi nikdo nebude soudit, a tak si to s klidným svědomím mohly dovolit. Jediné, co si z toho poškozený může vzít za ponaučení, je žádat aspoň nějakou zálohu předem a pro takovouto firmu už nedělat.

 

Já zatím nepřišla na způsob, jak bojovat proti takovýmto malým nezodpovědným podnikům. To jediné, co mě napadá, je se jim vyhýbat, ale člověk si asi někdy vybrat nemůže. A pokud nemáte na firmu reference, těžko můžete tušit, co se z ní nakonec vyklube. Třeba někdo z vás bude vědět, jak s takovými vykuky zatočit.

 

Máte také takovouto zkušenost s nezodpovědnou firmou? Jak byste se proti takovému zacházení bránila vy? Jaká byla nejdelší doba, kterou jste musela čekat na peníze od zaměstnavatele? Jakou nejoriginálnější výmluvu jste slyšela pro neschopnost zaplatit? Myslíte si, že to, že některé firmy neplatí své zaměstnance, je skutečně o neschopnosti, nebo spíš o neochotě zaplatit?

   
15.10.2007 - Láska a vztahy - autor: bezradná Eleonor

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [76] elis-67 [*]

    výplatu beru pravidelně a bez problemu

    superkarma: 0 05.12.2007, 11:55:45
  2. [75] Terinka1984 [*]

    Teda jo. Dost strasny. Zatim studuji, ale doufam, ze az si najdu praci, nepotka me to.

    superkarma: 0 17.11.2007, 02:44:38
  3. avatar
    [74] Suzanne [*]

    idiska: Já žila u Jičína. V té době tam byla druhá nejvyšší nezaměstnanost v ČR. Jezdila jsem za prací i 200 km.

    superkarma: 0 18.10.2007, 22:23:58
  4. avatar
    [73] Vivian [*]

    idiska: (72) to je jasný, že by to mělo být samozřejmostí, s tím se nedá než souhlasit... Ale to je prostě utopie, nežijeme v ideálním světě a nefunguje tady spousta dalších věcí, které by měly být samozřejmostí; neměly by se stávat, ale holt se stávají, a nic s tím nenaděláš, než že to budeš brát, jak to je, a odnaučíš se na to spoléhat.

    superkarma: 0 17.10.2007, 20:16:18
  5. avatar
    [72] idiska [*]

    ale to už jsem se dostala jinam ...prostě mi šlo o to, že by mělo být samožřejmostí, aby měl každý výplatu za svou práci ...to jaká bude, je opravdu jen na něm...teda pokud má dostatečné schopnosti a vzdělání...ale i minimální mzda je mzda, na kterou má nárok...a přes to vlak nejede

    superkarma: 0 17.10.2007, 19:53:50
  6. avatar
    [71] idiska [*]

    Ťapina: no však jsem obratem podala výpověd...no a pak zas byl problém s papírama...nějak na to asi neměl čas, nebo co ...ted už dělám jinde a mám jistotu, že tu výlatu na účtu mít budu ...co je s ním, netuším a je mi to i srdečně jedno

    Vivian: no tady by byl jeden háček...jazyková bariera...i když by se to i časem naučil...musel by ...ale to je jedno...spíš se snažím, aby nebylo potřeba utíkat...ale narovinu někdy se mi chce z některých lidí ...tím těd nemyslím nikoho odsud, ale z nižších karjských politiků...jj, demokracie=vláda pro lidi

    superkarma: 0 17.10.2007, 19:49:43
  7. avatar
    [70] Vivian [*]

    idiska: chodí sem jeden, který za tou svou do té Anglie odjel :-))

    superkarma: 0 17.10.2007, 15:41:23
  8. avatar
    [69] Ťapina [*]

    idiska: Třeba já když jsem nenašla práci v místě bydliště a nechtěla ničit vztah, tak jsem si našla práci dál a jezdila tam na týden, každý druhý víkend jsem se vracela domů a ty zbylé jezdil přítel za mnou (měla jsem i víkendové služby). Nebylo to na dlouhodobý život, bylo to náročné, jenže jsem tam získala praxi a našetřila nějaké peníze, takže jsem se pak mohla vrátit domů a začít podnikat. Lidi by měli pochopit, že když zaměstanvatel nemá na výplaty a má na vlastní cesty po světě, tak ho trkne jedině fakt, že pro něj najednou nemá kdo dělat, nic jiného.

    superkarma: 0 17.10.2007, 10:35:21
  9. avatar
    [68] idiska [*]

    ad.astra: jj, všechno může jít jednou do kelu...ale pořád je možnost, že to půjde i jinak...myslíš, že se o další, lepší samořejmě, místa nezajímám...a zaroveň se snažím přesvědčit chlapa, at jde se mnou...existuje spousta řešení...třeba mě jednou čeká i ten Londyn, ale zas tak si nefandím ...každopádně ted jdu spát...v 5 vstávám

    superkarma: 0 16.10.2007, 21:07:52
  10. avatar
    [67] ad.astra [*]

    idiska: holka, já být mladá, bezdětná a mít možnost jít do Anglie, tak tam jdu. Ono je hezký fungující vztah, ale až jednou oba budete před výplatou otáčet korunu, za co ji utratíte, věz, že i fungující vztah jde do kelu. Až přijdou děti, je mnohem těžší se "utrhnout" a jít za svým lepším snem...potom už budeš jen a jen snít.
    Já nejsem z Prahy, jsem z Děčína- sever, to je něco, jako karvinsko-ostravsko

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:56:17
  11. avatar
    [66] idiska [*]

    Vivian: a to jsem jen já...jsou tu i důvody jiných lidí...třeba matka s dětmi...to je prostě něco, co je, bohužel, pro mnohě zaměstnavatele (a tím nemyslím jen soukromníky) trn v oku...atd. atd.atd.

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:44:29
  12. avatar
    [65] idiska [*]

    Vivian: no však už tam nedělám ...to ani náhodou, ale protože jsem prošla nesčetně výběrovek, tak vím, že moc na výběr není...víš, co je k smíchu(nebo možná i k pláči )...kdysi jsem říkala, že já tu nikdy nezůstanu, že odjedu do Prahy (na střední už jsem chtěla do Londýna ), ostatní se na mě dívali jako na blázna, že tady jsem přece doma...a dneska jsou všichni v Praze, jen já jsem se jaksi zabrzdila...jsem mladá i bezdětná, ale moje drahá polovička prostě do nikam nechce...takže ted prostě nevím kudy kam...pořád doufám, že ho nějak přemluvím, ale doted musím zůstat "sedět na zadku"...to čekám, že se stane...nechci ničit vztah, který evidentně funguje už několik let...chci, aby to pochopil a šel se mnou

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:41:29
  13. avatar
    [64] Vivian [*]

    idiska: a jestli jsi navíc mladá a bezdětná, tak opravdu nevím, na co čekáš? ;-)

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:29:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [63] Vivian [*]

    idiska: já jsem z jedné maličké vesnice ve východních Čechách. Mohla jsem tam sedět dodnes na prdeli a brečet, že není práce :( Teď jsem v Praze, ale zase dělám práci, kterou bych mohla dělat kdekoli, takže se na venkov možná vrátím, chybí mi tu příroda a pro děti to bude taky lepší :)
    Já vím, že na Karvinsku taky není práce, ale co čekáš, že se stane? Myslíš, že opravdu nemáš žádnou jinou možnost než nadávat na zaměstnavatele? Vždyť nejsi nějaká hloupá holka, která by musela jen pasivně čekat, jestli se nějaký zaměstnavatel uráčí jí za práci zaplatit nebo ne... Navíc takový život je přece strašně na nervy, každý měsíc se klepat, jestli bude před výplatou aspoň na rohlíky, a jestli vůbec bude nějaká výplata, a co budeme dělat, když nebude... Netvrdím, že existuje řešení pro všechny, ale myslím si, že hodně lidí by takhle žít nemuselo, kdyby to jen trochu víc chtěli změnit...

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:28:19
  2. avatar
    [62] idiska [*]

    ad.astra: taky dělám vikendy...a propos...odkud tu většina z vás je??? Praha!....víte odkud jsem já?...Karvinsko!...to je podstatný rozdíl

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:14:44
  3. avatar
    [61] idiska [*]

    Suzanne: jo a s tí "hnutím zadkem" ráno v 6 hodin jsem v práci a před hodinou jsem se vrátila...a jen tak pro zajímavost za 10000,-

    Vivian: nikdy jsem nefnukala, ale když ti jednoho dne zaměstnavatel oznámí, že prostě na výplaty nemá a pak na 2 týdny jede do Dominikánské republiky, tak sorry, ale to je k pláči...a nečekám, že odněkud něco spadne...chci jen to, co jsem si odpracovala...ale asi to je hodně

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:12:26
  4. avatar
    [60] idiska [*]

    Suzanne: hmmm...zas jeden chytrák...oni na mě všude čekali...to víš, tady je tolik volných míst, jen si vybrat...jj, že mě to nenapadlo dřív

    superkarma: 0 16.10.2007, 20:05:03
  5. avatar
    [59] Vivian [*]

    Ach jo...
    Jistěže jsem taky takhle žila, zažila jsem tu situaci, kdy jsem počítala dny do výplaty a přemýšlela, co budu jíst, aby to moc nestálo atd. atd... Akorát mně přišlo absolutně nepředstavitelný, že bych takhle měla žít pořád, tak jsem se prostě snažila s tím něco udělat. Zrovna tohle mě opravdu není situace, se kterou by se člověk musel smiřovat. A opravdu si nemyslím, že by to byly "přechytralé kecy". Mně naopak připadá blbé fňukat, nic nedělat a doufat, že se to nějak zlepší samo, že snad peníze začnou pršet z nebe nebo že mi v Argentině umře teta milionářka a odkáže mi jmění... Takový věci se nestávají. A já bych nevydržela žít od výplaty k výplatě a nic s tím nedělat. A nevidím na tom naprosto nic obdivuhodného

    superkarma: 0 16.10.2007, 18:29:12
  6. avatar
    [58] Vivian [*]

    Rikina: (49) a jak můžeš tvrdit, že jsem to nezažila?

    superkarma: 0 16.10.2007, 18:23:03
  7. avatar
    [57] ad.astra [*]

    Ten sytý byl kdysi taky někdy hladový, a aby hladový nebyl, tak pro to něco dělal - a mnohdy víc, než tak nějak normálně. Takže můžu říct, že jsem taky kdysi padla na hubu, a není to tak dávna, jenže jsem neležela v slzách a pořádně si mákla a makám stále.
    Plně souhlasím s názory Suzanne a Vivian
    ps. pro idiska: nemusíš po opuštění jednoho žebráka zákonitě jít k dalšímu, je potřeba hledat takového, kde si budete navzájem vyhovovat, a mnohdy se musí hledat dlouho, než se natrefí na toho správného - ale to se třeba musí i člověk přestěhovat za prací (když už chce být zaměstnancem), nebo se alespoň pokusit dělat něco víc, než jen 8 hodin denně a pak vypustit práci z hlavy (soukromník pracuje kolikrát i v so a ne - i když si třeba myslíš, že nic nedělá, tak v hlavě mu to šrotuje)

    superkarma: 0 16.10.2007, 12:09:36
  8. avatar
    [56] evelyn [*]

    jo syty hladovemu neveri

    superkarma: 0 16.10.2007, 10:45:49
  9. avatar
    [55] Evča [*]

    Rikina: Manx: plně s vámi souhlasím, ten kdo nezažil určitou situaci nemůže říct jak by se zachoval atd. a hlavně to plně nemůže pochopit a kouká na to úplně z jiného pohledu

    superkarma: 0 16.10.2007, 10:22:40
  10. avatar
    [53] Blueberry [*]

    Rikina: Ja myslela, ze sikovna ucetni si muze vydelat dost penez? A ty urcite sikovna jsi...

    superkarma: 0 15.10.2007, 23:12:04
  11. avatar
    [52] Suzanne [*]

    Rikino, já jsem to zažila. Právě to mě opravňuje utahovat si z toho. Ne z tebe , ale z té situace. Ty pro svoji "sytost" evidentně něco děláš a pravděpodobně se z "toho" i dostaneš. Ale je tu spousta těch, které nehnou prstem. Resp. hnou prstem, ale ne zadkem

    superkarma: 0 15.10.2007, 22:25:15
  12. avatar
    [51] Julča [*]

    Rikina: jsi skvělá

    superkarma: 0 15.10.2007, 22:24:49
  13. avatar
    [50] svetluszka [*]

    Rikina:

    superkarma: 0 15.10.2007, 22:09:40
  14. [49] Rikina [*]

    Vivian: je zbytečné vysvětlovat, protože kdo nezažil stav hmotné nouze, kdy musel počítat doslova každou korunu, nepochopí. Kdo zažil, tomu se nic říkat nemusí. Pracuji, a za tou o něco lépe placenou prací, než bych měla v severních Čechách, dojíždím denně do Prahy. Po večerech si beru práci domů, když nějakou seženu. I tu pitomou finanční rezervu si pochopitelně vytvářím, pomalu a po stokorunách. A fakt jsem zvědavá na kecy někoho, kdo vůbec netuší, jaké to je, muset se denně rozhodovat, co je ještě přijatelné a co už je moc drahé. Ale můžu říct, že nevisím nikomu na krku, ani žádnému chlapovi, co by mě živil, ani tomuto státu, tomu naopak platím nemalé daně. Nepřeju nikomu, aby se do takové situace někdy dostal, ale zároveň taky nehodlám poslouchat přechytralé řeči o "samo se neudělá".

    superkarma: 0 15.10.2007, 21:29:08
  15. avatar
    [48] Vivian [*]

    cicinka: pro to, aby byl člověk "sytý", musí něco udělat, ono se to neudělá samo.

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:50:02
  16. avatar
    [47] svetluszka [*]

    ....

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:46:18
  17. avatar
    [46] Suzanne [*]

    idiska: teď mi to došlo...nebylo by lepší místo probrečených měsíců ten čas věnovat práci? Třeba jako plačka

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:39:32
  18. avatar
    [45] Suzanne [*]

    idiska: cicinka: nechci být zlá, ale mám to za sebou coby matka samoživitelka. Taky jsem coby matka samoživitelka zvedla prdel a šla pro svoji životní situaci něco udělat.

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:37:06
  19. avatar
    [44] cicinka [*]

    ad.astra: Vivian: a spol.Sytý hladovému nevěří.To se hodí i na tuto.

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:34:31
  20. avatar
    [43] idiska [*]

    ad.astra: (32) a kam? k dalšímu žebrákovi??? kdo nezažil, nepochopí!!! jaké je to zůstat na Vánoce bez peněz s tím, že to se někdy stává ...až si probrečíš pár měsíců, pak sem piš tyhle chytrácké řeči

    superkarma: 0 15.10.2007, 20:19:50
  21. avatar
    [42] Suzanne [*]

    Vivian: špatná vláda

    superkarma: 0 15.10.2007, 18:50:16
  22. avatar
    [41] Vivian [*]

    Rikina: a kdo za to může, že takhle hospodaříš?

    superkarma: 0 15.10.2007, 18:27:22
  23. avatar
    [40] cicinka [*]

    Vivian: Když jsem před 11 lety začla mateřskou,tak si elektrárny zrovna vzpomeěli,překopali celej systém plateb a najednou nám dali termín platba před výplatou.Šla jsem se tam domluvit,ale paní,že to nejde a že to tak je a že si mám dát stranou.A tak jsem se jí ptala z čeho si mám dát starnou,když jsem na MD a jedeme na doraz,to bych taky ais týden nesměla jíst,či co,abych si to dopředu nastřádala.Už ani nevím jak,ale nějak jsem to zvládla.Ale na MD to opravdu nebylo na vyskakování.

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:40:44
  24. avatar
    [39] Suzanne [*]

    OlgaMarie: on obvykle zaměstnavatel nezadržuje peníze naschvál Jde o to, že firma může čekat na velkou částku od velké firmy z velké zakázky - to nejčastěji. Není to o tom, že by majitel firmy seděl na hromadě peněz, přehazoval je vidlemi a smál se, jak dělníci nemají na chleba. On ten zaměstnavatel obvykle nespí starostmi, kde ty prachy sehnat, když narazí na řetězové nesplácení. On se ten hnusný kapitalista třeba motá ve starých penále, z nichž je těžká cesta ven (a nemusí se do toho kolotoče dostat jen díky tomu, že se na to vysral). Věřte mi, děvčata, mluvím z pohledu toho nenažraného kapitalisty. Není to žádná legrace. On zaměstnavatel dává lidem práci, ale při jakémkoli selhání mu za to zaměstnanci můžou akorát nakopat zadek, že... My dáváme dělníkům zálohy už druhý den po výplatě, páč potřebují na pivo. Je to jejich věc, že žijou ve věčném kontokorentu. Aspoň to o výplatách není taková darda

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:20:52
  25. [38] Rikina [*]

    Ťapina: nesplácím, přece. Jsem furt v mínusu.

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:12:20
  26. avatar
    [37] Ťapina [*]

    Rikina: A z čeho pak ten kontokorent splácíš, když to máš každý měsíc nadoraz? Tohle jsem nikdy nepochopila.

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:10:25
  27. avatar
    [36] Julča [*]

    ad.astra: tyhle řeči taky zbožňuju.Každý nemá náturu na to,být svým pánem,všichni být nemůžou

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:09:29
  28. [35] Rikina [*]

    Vivian: hmm, a tu železnou rezervu si vyrobím z čeho, když mi z výplaty nezbývá ani pětník? Naopak každý měsíc vyčerpám kontokorent na doraz, a to na běžné nutné výdaje, aniž bych se chodila veselit každý večer do báru? To třeba pár měsíců nebudu jíst, abych měla rezervu?

    superkarma: 0 15.10.2007, 17:06:46
  29. avatar
    [34] Vivian [*]

    Mně se taky párkrát stalo, že se někdo zpozdil s placením a zrovna to bylo s penězma "natěsno", ale pro takový případy to chce mít železnou rezervu, kam se dá sáhnout, když je potřeba platit věci typu nájem apod. Mít stranou pár tisíc a nemuset se bát, že když někdo nezaplatí, že zůstanu na nule a nebudu mít z čeho zaplatit nutné věci... Chce to myslet trošku dopředu. Taková rezerva se hodí i pro případy, kdy se třeba odporoučí pračka a je potřeba co nejdřív koupit novou. Je výhodnější si ji koupit za hotové než si muset brát úvěr.

    superkarma: 0 15.10.2007, 16:57:55
  30. avatar
    [33] Suzanne [*]

    Já mám zkušenost jinou. Jsme malá firma, která pracuje pro soukromé osoby. To byste koukali, jak se občas lidi kroutí a nechce se jim platit. A věta... jo, hezky jste to udělali, ale já vám prostě nezaplatím... mě dokáže uvést do vytržení

    Mimochodem: Nápady kradou i velké státní firmy a v jakémkoli pracovním vztahu platí zákoník práce

    superkarma: 0 15.10.2007, 16:55:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme