Rodina

Vynechávání svačin může vést k vážným zdravotním problémům

Přestože bychom měli příjem stravy rozdělit do pěti denních dávek, pouze necelá polovina českých dětí skutečně takový jídelníček dodržuje. Častěji jim chybí odpolední než dopolední svačina. Přitom pravidelný jídelní režim může být snadnou prevencí zdravotních potíží.

Vhodný jídelní režim by se měl skládat ze tří hlavních jídel a dvou svačin. Svačiny mají hradit 
5-10 % z celkového energetického příjmu, v případě fyzicky aktivních dětí nebo adolescentů může odpolední svačina pokrývat až 15 % z celkového energetického příjmu.

Svačit má smysl

Svačiny slouží k doplnění energie a zachování vyrovnané hladiny krevního cukru, což vede k tomu, že dítě nemá v průběhu dne hlad a má dostatek energie. Svačiny jsou důležité tedy proto, aby dítě:

  • nebylo unavené
  • mohlo se soustředit
  • podávalo adekvátní výkony

Kromě toho svačiny zajistí, že dítě dostane všechny potřebné živiny, minerální látky a vitaminy. „Odpolední svačina je i prevencí večerního přejídání a mlsání. U dětí, které sportují, slouží k doplnění energie a k dosažení adekvátních sportovních výkonů. Pokud je dítě hladové a má podávat velký fyzický výkon, zvyšuje se i riziko úrazů,“ upozorňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., dietoložka a odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.

Jaké jsou následky, když dítě nesvačí?

Nesprávné stravování dětí, spojené s ranním spěchem, stresem a nepravidelným příjmem potravy, může vést k bolestem hlavy, žaludku, břicha a může být příčinou vzniku syndromu dráždivého tračníku. Děti, které nesvačí, mohou mít horší školní výsledky, hůř se soustředí, jsou více unavené. Samozřejmě chybí i důležité živiny, popř. vitaminy a minerální látky.

snídaně

Nevhodná skladba přispívá k nadbytečnému příjmu nasycených mastných kyselin, jednoduchých sacharidů, často chybí vláknina a vápník. Nepravidelný jídelní režim, tedy vynechávání snídaní, svačin, mnohdy i obědů, vede ke zvýšenému riziku vzniku nadváhy a obezity na straně jedné, na straně druhé se může jednat o rozvoj poruch příjmu potravy, ve smyslu mentální anorexie nebo bulimie.

Pravidelný jídelníček ochrání od přebytečných kilogramů

Častým důsledkem absence svačin je vznik nadváhy a obezity, vč. jejich komplikací. Mezi nejčastější zdravotní důsledky potom patří zátěž pohybového aparátu, kardiovaskulární onemocnění, poruchy menstruačního cyklu u dívek a hypogenitalismus (nedostatečný vývoj zevních pohlavních orgánů) u chlapců, kožní problémy, zvýšená hladina kyseliny močové či diabetes mellitus II. typu.

„Z psychosociálních problémů se často setkáváme se sníženým sebevědomím, depresemi, úzkostí, sebeobviňováním, vyřazením z dětského kolektivu. Tyto negativní prožitky děti mnohdy řeší opět jídlem a izolují se u televize či počítače, čímž vzniká začarovaný kruh,“ vysvětluje doktorka Hlavatá.

Zastavte se na svačinu, stačí pár minut

Tendence vynechávat některé z jídel souvisí se současnou uspěchanou dobou. Rodina nemá čas se ráno nasnídat, část rodičů nestíhá dětem připravit ani svačinu a děti jsou potom odkázány na to, co si koupí cestou nebo co má v nabídce školní bufet či automat (často pouze bagety, sladkosti, koláče, párky v rohlíku, sladké limonády apod.). Úlohu sehrává i fakt, že dítě svačící zeleninu může být „outsiderem“ skupiny. I proto je tolik důležité, aby rodiče dávali svačinu do odpovídajícího obalu, který je pro dítě atraktivní.

Dopolední svačina

K dopolední svačině je nejvhodnější volit jednu porci mléčného výrobku (jogurt, tvaroh, ochucené mléko nebo zakysaný mléčný výrobek) a jeden kus ovoce. Vždy dbejte na to, aby dítě připravenou svačinu nepoškodilo, a nezašpinilo si tak zbytek aktovky. Podle toho byste měli volit i vhodný obal.

Odpolední svačina

Pro větší děti a k odpolední svačině je vhodný kousek pečiva (pro starší děti celozrnný), pomazaný kvalitním rostlinným tukem a obložený plátkem šunky nebo sýra. Nezapomínejte přibalit také krabičku se zeleninou. Děti rády křupavé potraviny, proto zeleninu krájejte na proužky, k doplnění je vhodná např. tvarohová pomazánka nebo cottage sýr. Součástí svačiny může být i malá sladkost, tzv. snack, ale zde je potřeba dbát, aby se nejednalo o příliš energetickou záležitost. Postačí např. menší kousek ovocného koláče nebo čokolády.

Vyhněte se zcela nevhodným potravinám

Nevhodnou svačinu představují uzeniny, paštiky, majonézové saláty, smažené chipsy, sladkosti a samozřejmě i sladké nápoje. Tyto potraviny dodávají nadbytek nevhodných tuků, jednoduchých sacharidů a navzdory vysoké energetické hodnotě mají nízkou hodnotu výživovou.

Nezapomínejte na pitný režim

Důležitý je také vhodný a dostatečný výběr nápojů. Doporučený denní příjem tekutin se u dětí pohybuje od 125 do 50 ml na kilogram hmotnosti v závislosti na věku a výši fyzické aktivity. Základem pitného režimu má být obyčejná pitná voda, zařadit můžeme i ovocné čaje, některé bylinné čaje (např. z listů maliníku, jahodníku), popř. vodu ředěnou džusem (v poměru alespoň 1:1). Pro zpestření pitného režimu můžeme zařadit i vodu s ovocným sirupem, tedy v případě, že bude dostatečně naředěn. Nevhodnými nápoji jsou minerální vody, limonády, energy drinky, silný černý čaj nebo káva.

Iniciativa Vím, co jím a piju je smluvním partnerem globální iniciativy The Choices Programme. Program Choices vznikl v roce 2007 z podnětu Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Ty totiž upozornily na živiny, které při nadměrné konzumaci mohou způsobovat civilizační onemocnění, jako jsou nadváha, obezita, diabetes 2. typu nebo srdečně-cévní onemocnění. Potraviny nesoucí logo „Vím, co jím“ obsahují žádné nebo naprosto minimální množství nasycených mastných kyselin, trans mastných kyselin, soli, resp. sodíku a přidaných sacharidů (jednoduchých cukrů). U některých druhů potravin navíc logo napoví, že daný výrobek je bohatý na vlákninu a nedodá tělu přemíru energie, kterou by nebylo schopné efektivně zpracovat.

vím co jím

   
04.10.2013 - Děti - autor: odborný článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme