Bulvár

Vymítání ďábla

Exorcismus – vymítání ďábla. Je to něco, co máme spojené s temným středověkem. Pak ale shlédnete film. Natočený podle pravdivých událostí. Jenže ty události se staly v 70 letech minulého století. V žádné silně religiozní zemi, ale v Německu. Začnete přemýšlet, uvažovat, shánět další informace. A budete se sami sebe ptát. Je na tom něco pravdy, že člověka může ovládnout ďábel? Není to jen psychická porucha nebo závažnější neurologické onemocnění?

Ten film se jmenuje Exorcism of Emily Rose – V moci ďábla. Horor, řeknete si, tam se dá schovat cokoli. I posedlost temnými silami. Jenže si přečtete dobové materiály, novinové články, lékařské zprávy. A je tu ta pochybnost.

Anneliese Michelová
se narodila v r.1952 v bavorském městečku Klingenberg v obyčejné rodině katolického vyznání. Velmi introvertní, zbožná dívka, studijní typ. V 16 letech bez zjevné příčiny ve škole upadla do bezvědomí, v noci pak měla silné křeče. Uvedla, že pociťovala během tohoto záchvatu jakousi cizí sílu, která se ji pokoušela přitisknout k posteli.

Podobný záchvat se dostavil v srpnu 1969. Rodinný lékař navrhl podrobné neurologické vyšetření s podezřením na epilepsii. I když všechny testy byly negativní, vyšetření bylo uzavřeno jako epileptické onemocnění typu grand mal. Anneliese bylo nasazeno antiepileptikum Centropil, a i když medikace byla pro neúčinnost opakovaně měněna, léky tohoto typu užívala až do své smrti.

Na přelomu roku 1969 a 1970 prodělala Anneliese zánět plic a pohrudnice, které byly posléze diagnostikovány jako tuberkulozní infekce. Při pobytu v plicním sanatoriu prodělala třetí záchvat bezvědomí. Následné neurologické vyšetření nic neobjevilo. Ještě v sanatoriu zažila svoji první vizi, která byla spíše mimořádně působivou imaginací než halucinací, a jejím obsahem byla obrovská šklebící se tlama ďábla. Vize se opakovaně vracela, hlasy se dostavovaly kdykoliv, i během modliteb a sdělovaly jí, že se udusí v pekle. Dívka propadala apatii a depresi.

Poslední z těžkých záchvatů prodělala v červnu 1972. EEG vyšetření i tentokrát negativní. Dívka si začala stěžovat na protivný zápach, který nikdo jiný necítil, imaginativní vize se dostavovaly stále častěji. Pomoc hledala v modlitbě a duchovním životě. Když však s otcem navštívila mariánské poutní místo San Damiano v Itálii, nebyla schopna podívat se na obrazy Krista ani vstoupit do poutní kaple. Dokonce fyzicky napadla ženu, která se o kapli starala.

V té době se s jejím případem seznámil páter Adolf Rodewyk, považovaný za specialistu na posedlost a exorcismus. Nejdřív nechtěl do jejího života aktivně zasahovat, ale vyjádřil přesvědčení, že se o posedlost skutečně jedná. S Anneliese se seznámil další kněz, Ernst Alt, který se s ní začal pravidelně modlit. Doporučil nové neurologické vyšetření, bylo jako předchozí negativní, a tak požádal místního biskupa o svolení k provedení exorcismu podle pravidel Rituale Romanum. Biskup váhal, souhlas vyslovil až v záři 1975.

Mezitím se stav Anneliese prudce zhoršil. Dočasné ochrnutí, křečovité záchvaty trvajících až půl hodiny. Během nich propadala zuřivosti, napadala osoby ve svém okolí, ničila věci kolem sebe, zejména pokud připomínaly Ježíše nebo svaté. Spala jen hodinu denně. Záchvaty hyperaktivity se projevovaly skákáním do vzduchu a pádem na kolena, dokud se jí nerozedřela a neotekla, několik hodin trvajícím neartikulovaným křikem, voláním jména Ježíš s prosbami o pomoc a smilování. Stěžovala si na návaly horka, občas zoufale volala, že má pocit, že hoří. V takových chvílích ze sebe strhávala šaty, koupala se ve studené vodě, vrhala se ve sklepě na hromady uhlí nebo si obličej máčela v záchodové míse. Okusovala zdi, jedla pavouky nebo uhlí. Obyčejné jídlo nepozřela – démoni jí znemožňovali jej pozřít.

První exorcismus se konal 24. září 1975 a následovalo mnoho dalších „sezení". Dívka během nich mluvila několika hlasy najednou, hovořila cizími jazyky a jejími ústy promlouvali „démoni“. Lucifer, Hitler, Jidáš, Nero, Kain a další. Navzájem spolu komunikovali. Bylo pořízeno na 40 zvukových záznamů. Při záchvatech ji museli držet i 3 muži. Anneliesin stav se začal subjektivně zlepšovat, od října se jí objevovaly pozitivní vize Panny Marie, přestala upadat do transu a v únoru konečně zmizely vize všeho druhu - příjemné i nepříjemné. Její fyzický stav se však nadále zhoršoval, prudce ztrácela na váze, nepřijímala potravu, odmítala lékaře a zemřela 1. června 1976. Podle pitevního nálezu nastala smrt v důsledku podvýživy.

Asi za dva roky stanuli její rodiče i oba duchovní, kteří prováděli exorcismus, před soudem. Byli odsouzeni k podmínečným trestům. Jeden ze soudních znalců z oblasti medicíny prohlásil, že základním pochybením bylo, že Anneliese nebyla v závěrečném období svého života zklidněna silnějšími medikamenty, i proti své vůli nebyla vyživována umělou výživou a nepodstoupila elektrošoky.

Jejímu příběhu se dostalo mimořádné pozornosti médií. Hrob je poutním místem a někteří lidé volají po jejím svatořečení. I když zemřela tak mladá, bojovala s démony. Lze však najít tu „pravou“ pravdu?
Ani ve filmu se ji nedozvíte. Odcházíte s pocitem, jak to vůbec bylo? Šlo o nemoc, nebo o posedlost?

Přesto jej doporučuji zhlédnout.
Děj je přenesen do současnosti v USA, z Anneliese je Emily Rose. Ale naštěstí není postižen hollywoodským stylem vyprávění. Skvělé herecké výkony mladé Jennifer Carpenter, která hraje Emily Rose, a Laury Linney, obhájkyně faráře – exorcisty, která na konci příběhu začne pochybovat o svém zatvrzelém ateismu, a především děsivé záběry dívčiných záchvatů mne chvílemi  „zarazily“ do sedadla. Není to ani tak horor jako psychodrama. Když se ale člověk zamyslí nad jeho obsahem, nad tím, že film je natočen podle skutečných událostí, zamrazí jej. 

 

Použity informace z: http://www.fotofetch.com/                                  http://journals.aol.com/orbguy222/StrangersintheNight/entries/1364
http://www.sonypictures.com/movies/exorcismofemilyrose/site/
www.paranormal.about.com

 

   
10.01.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [70] Vivian [*]

    david.lister: evidentně nechápeš a nepochopíš (pořád se na to díváš skrz jedny brejle ), a já nejsem tak dobrá argumentátorka, abych ti celou tu problematiku dokázala vysvětlit . Od toho jsou jiní. Doporučila bych ti pár výborných knih, ale pochybuju, že bys měl zájem se v tomto směru vzdělávat. Pokud jsi spokojen s klasickou medicínou, pak u ní zůstaň, nikdo ti to nebere. Ale myslím si, že je hloupost tvrdit, že je to nesmysl, o něčem, o čem nic nevím. Ovšem chápu to. Lidstvo se takhle chová odnepaměti. Země je kulatá? Nesmysl! Točí se kolem Slunce? Kacířství! Infekci že způsobují organismy, které nejsou vidět? Do blázince s tebou! atd... A stejným způsobem se dnes hledí na tyto nové přístupy v léčení člověka. Takže já věřím, že lidstvo během několika desítek či stovek let opět pochopí...

    superkarma: 0 12.01.2006, 16:24:12
  2. avatar
    [65] Vivian [*]

    david.lister: co myslíš tím "vědecky ověřený"? Já bych problém viděla třeba v tom, že ti tví "vědci" se snaží (nebo snažili) např. homeopatika rozebírat chemicky. Což je hloupost, protože homeopatie není chemie (jako alopatie). A to je ten důvod, proč se, logicky, nedobrali uspokojivého výsledku.
    Vědci jsou pořád ještě ve velké většině tvrdí materialisti, mají své zaběhané postupy a s novými terapeutickými metodami si prostě nevědí rady, nevědí, jak k nim přistupovat, jak se na ně dívat, jak je zkoumat... takže na to holt nejdou tou správnou cestou.
    Lidem je naštěstí jedno, zda je to či ono "vědecky potvrzené", a prostě to vyzkoušejí a buď to na ně zabere nebo ne (stejně jako klasická medicína). Nedivím se jim. Klasická medicína si příliš často neví rady a příliš často napáchá na člověku víc škody než užitku. Chemické potlačování nebo vyřezávání projevů nemoci opravdu není žádným řešením . Krátkodobě to samozřejmě pomůže, ale není-li vyřešena skutečná příčina, budeš za chvíli zase tam, kde jsi byl...

    superkarma: 0 11.01.2006, 19:07:47
  3. [64] Kaliban [*]

    Xenie, ďábel se opravdu Vymítá. S mýtinou to nemá co dělat. Vymítat znamená vypuzovat. Ne, že by tu nebyly chyby, ale tohle je DOBŘE.

    superkarma: 0 11.01.2006, 17:10:34
  4. [60] a.... [*]

    david.lister: racionálně vysvětlit, proč věřit nebo nevěřit nelze. Víra je čistě otázka EMOCÍ...věřím, nikoli vím

    superkarma: 0 11.01.2006, 11:15:35
  5. avatar
    [56] Elvie [*]

    Kimmy: všechno má svůj důvod - i to , že se dějí "zlé" věci.

    superkarma: 0 11.01.2006, 05:39:33
  6. avatar
    [54] Kimmy [*]

    katchabinka: v knihe Conversations with God (Rozhovory s Bohom) je napisane ze diabol neexistuje a preco. Ludia si ho len vymysleli lebo si nevedeli zdovodnit fakt, ze sa im deju zle veci, predsa ak je Boh vsemocny a moze kyvnutim ruky prenasat hory, tak by mal byt schopny zaistit, aby sa im nikdy nic zle nestalo. A kedze tak nie je a zle veci sa deju, je to urcite zaprcinene existenciou nejakej inej nehmotnej bytosti, teda satana.

    superkarma: 0 10.01.2006, 18:44:49
  7. avatar
    [53] Elvie [*]

    Kimmy: Jakýkoli fanatismus-extrémismus je škodlivý. Já říkám rovnováha, neboli zlatá střední cesta

    superkarma: 0 10.01.2006, 18:36:24
  8. avatar
    [52] Kimmy [*]

    Ja si myslim, ze posadnutie diablom je ludsky vymysel. Nic take podla mna neexistuje (kua, nabozenski fanatici, ukamenujte ma). Pripadne naznaky su len nezdiagnostikovane alebo nespravne zdiagnostikovane psychiatricke poruchy.

    superkarma: 0 10.01.2006, 18:17:56
  9. avatar
    [51] Elvie [*]

    Ách jo....zase ty věčné konfrontace věřících a nevěřících Tomášů... . Proč tomu říkat Bůh...to v lidech vyvolává představu Ježíše sedícího nahoře na nebi... jde spíše o universum, které zahrnuje síly dobra i zla...

    superkarma: 0 10.01.2006, 17:28:20
  10. [50] tornado-lou [*]

    X-Bella: v zadne ucebnici kvantove fyziky sem nenarazila na dukaz toho ze Buh je sam sobe v opozici. takovej pojem mimochodem kvantova fyzika nezna.

    superkarma: 0 10.01.2006, 17:11:38

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [49] Elvie [*]

    katchabinka: optimismus je životní postoj

    superkarma: 0 10.01.2006, 16:59:36
  2. avatar
    [48] k@tchabinka [*]

    david.lister: optimismus je nedostatek informaci :)

    superkarma: 0 10.01.2006, 16:51:32
  3. [47] xenie [*]

    A budu rejt, ne že ne ...hned první věta :" Exorcismus – vymÝtání ďábla." - vrrrrrrrrrrrrrrr

    superkarma: 0 10.01.2006, 16:31:33
  4. avatar
    [46] lilithheta [*]

    Sarir: Tak to naopak. Přímo Vatikán pořádá "kurzy" pro faráře po jejichž úspěšném zakončení si může dotyčný farář otevřít živnost coby vymýtač ďábla. Tuším, že za minulý rok měl tenhle kurz 2.000 "studentů".

    superkarma: 0 10.01.2006, 16:17:03
  5. avatar
    [43] Jarunka [*]

    david.lister: hele ja se s tebou nebudu handrovat
    Ja si taky precetla kdysi neco z latiny, ale neverim, ze bych mohla mluvit....atd.

    superkarma: 0 10.01.2006, 13:55:07
  6. avatar
    [41] tyrkys [*]

    david.lister: třeba v ní při pitvě našli kousek

    superkarma: 0 10.01.2006, 13:40:54
  7. avatar
    [40] Jarunka [*]

    david.lister: no co tady ctu v tom clanku, tak ...Bylo pořízeno na 40 zvukových záznamů. Tak to asi neco budou mit ne? Nemyslim si, ze by nekdo porizoval zvukove zaznamy kazdemu nemocnemu.

    superkarma: 0 10.01.2006, 13:40:34
  8. avatar
    [37] Jarunka [*]

    Film jsem minuly tyden videla a je moc smutny Pripada me, ze se holka narodila jenom proto, aby "nevericim Tomasum" ukazala, ze existuje i ta druha stranka sveta. Ta horsi
    Jelikoz maji lekari veskere zaznamy, tak i neverici musi uverit, ze na tom neco bude.

    superkarma: 0 10.01.2006, 13:27:48
  9. avatar
    [35] Elvie [*]

    stačí se kouknout na znak rovnováhy a přemýšlet...je v něm vše o čem jsme tu psali

    superkarma: 0 10.01.2006, 12:39:55
  10. avatar
    [34] Elvie [*]

    david.lister: také mám tu čest občas projít soudní síní (ne jako akter jen přihlížející v rámci studia), ale přesto jsem optimista

    superkarma: 0 10.01.2006, 12:38:57
  11. avatar
    [33] Elvie [*]

    X-Bella: přesně tak naprosto sdílím Tvůj názor ...

    superkarma: 0 10.01.2006, 12:36:29
  12. avatar
    [30] Elvie [*]

    borrasca: na světě nemůže být jen dobro, protože pak bychom nevěděli, že to dobro je dobrem
    Ale čím více lidí bude v dobro věřit, tím více ho na světě bude . Dobro vždycky zvítězí...to není jen v pohádkách...je to prostě tak

    superkarma: 0 10.01.2006, 11:35:51
  13. [28] vasenka [*]

    Ta holka prožila peklo na zemi a jestli je nějaké opravdové peklo, těžko říct, já to nevím a jsem na pochybách o všem týkajícím se víry, Boha atd., ale film bych asi vidět nechtěla, připadá mi to jako moc silná káva, byť i jen v pohodlí kina.

    superkarma: 0 10.01.2006, 11:16:50
  14. avatar
    [27] borrasca [*]

    Já v Boha nevěřim, ale věřim na duchy a mimozemšťany a pak sama v sebe. Nevěřím ani na osud. Ale věřím ve zlo, toho je všude plno, to je dost důkazů, abych věděla, že zlo existuje....

    superkarma: 0 10.01.2006, 11:16:37
  15. avatar
    [26] Elvie [*]

    Čím víc toho víme, tím zjišťujeme jak toho vlastně víme strašně málo...

    superkarma: 0 10.01.2006, 11:07:07
  16. avatar
    [25] Elvie [*]

    david.lister: jasný, já vím, že je kulatá a točí se ...a že blesky nejsou jen zlá znamení...

    superkarma: 0 10.01.2006, 11:05:59
  17. avatar
    [23] Elvie [*]

    hmmm...na století opravdu nezáleží, a na slovech už vůbec ne...dějí se stále ty stejné věci, působí na nás stále tytéž síly, jen jim dáváme postupem času jiná jména...

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:54:52
  18. avatar
    [21] k@tchabinka [*]

    a ted jdu poslat par kourovych signalu rudym bratrum z moravy :)

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:33:07
  19. avatar
    [20] k@tchabinka [*]

    Elvie: souhlasim. A tezko ja jako laik poznam, ci to byla chyba. Ale jako ateista nebudu tvrdit ze jen cirkve.

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:32:23
  20. avatar
    [19] k@tchabinka [*]

    david.lister: listre, ty si trochu nevnimal :) Kazdy at si veri v co chce ne? prave proto to 21. stoleti. Nastesti to umoznuje.
    Ja nikomu nerikam, ze v duchy verit ma ci ne. Ze jsou ci ne. Jen rikam, ze je jedno, jaka pojmenovani si vyberes. Protoze o slova tu vubec nejde.

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:30:45
  21. avatar
    [18] k@tchabinka [*]

    david.lister: vidis, taky mas svoje duchy, z kterych si ucvrnknes :)

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:28:29
  22. avatar
    [15] Elvie [*]

    katchabinka: ztotožňuji se s Tvým názorem...každý máme svého anděla ale v nehmotném světě neexistují jen andělé,že jo... pokud při někom stojí anděl strážný, proč by někoho nemohl posednout "zlý duch" - ďábel se mi zdá příliš silné slovo. Pro racionálně uvažující lidi, tohle samozřejmě není vysvětlení...každý máme svůj úhel pohledu, ale stěžejní je, jak to vlastně celé nešťastně dopadlo.

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:25:09
  23. avatar
    [14] k@tchabinka [*]

    david.lister: natvrdle svetlo ?:)

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:24:08
  24. avatar
    [12] k@tchabinka [*]

    Sarir: pokud mluvis o te katolicke cirkvi, ktera uznava papeze v cele tak je to prave ona, ktera znovuobnovila vyuku vymitani dabla.
    http://www.bbc.co.uk/czech/worldnews/story/2004/12/041220_vatikan_satanic_seminary.shtml

    Exorcismus je samozřejmě záležitostí kněží katolické církve, přestože podobné praktiky jsou známy i v jiných církvích a vírách. U ortodoxních členů pravoslavné církve může ďábla zahánět a vymítat kterýkoli kněz. Úlohu exorcistů splňují i mnozí šamani z nejrůznějších kmenů. A určité praktiky exorcismu jsou známy i v islámu, který jinak pojem posedlosti ďáblem odmítá. Ale i mezi katolickými kněžími se pečlivě vybírá. Exorcista musí složit dvě nelehké zkoušky, aby získal speciální certifikáty, které mu umožní vymítat ďábla. (Například ve Francii má tyto certifikáty v současnosti jedenaosmdesát kněží, které ještě musí schválit i příslušný biskup.) Ani pak ještě exorcista nepracuje sám. Spolupracuje s psychology, terapeuty, dalšími kněžími i teology.

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:21:07
  25. avatar
    [11] Elvie [*]

    To je hodně smutný příběh... církev už nadělala tóóólik kopanců... možná schizofrenie...? Psychiatr by byl na místě a odborná péče taky. Elektrošoky... No není vyloučené, že člvěka může ovlivňovat nějaká negativní energie příp. jiná osoba, ale v tomto případě to mělo být pobráno tak nějak komplexněji

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:20:04
  26. avatar
    [10] k@tchabinka [*]

    david.lister: takze hologram forever :)

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:12:32
  27. avatar
    [9] k@tchabinka [*]

    pro me je celkem nedulezity, jestli se vymital dabel, demon, zly duch,a to za prispeni kohokoli. Stav te divenky je to, co me desi. Timhle si projit, tak taky radsi umru. I kdyz to radsi asi neni na miste.

    Celkem me bavi, ze zatimco pod clanky o dusich je vzdycky narvano a kazdy nejakeho toho ducha ve svem zivote vlastne videl ci slysel(vychazim z nescetnych reakci), jakmile dojde na "typickeho zleho ducha krestanstvi"- dabla a jeho vymitani, je to divny, vymysleny, blbina a blud.
    Nezapomente na to, ze i samani.. ti pohansti "knezi".. vymitani zleho ducha uznavaji a provadeji.

    Takze jde jen zas o uhel pohledu :)

    superkarma: 0 10.01.2006, 10:10:20
  28. avatar
    [8] gerda [*]

    Convalaria: máš pravdu. Můj názor je, že patřila do rukou odborníků psychiatrie, ne vymítačů. Já si myslila, že tyhle praktiky skončily před staletími, a vida. Vím, že se nedá úplně všecko rozumově vysvětlit, ale tohle byla vyloženě nemocná dívka, která potřebovala pomoc. Na film zvědavá nejsem. Jen bych se tam naštvala. Rodiče patřili po právu před soud. Taková zabedněnost...

    superkarma: 0 10.01.2006, 09:18:47
  29. avatar
    [6] gerda [*]

    kdyby nebyla tolik nábožensky založená a z katolické rodiny, tak by neviděla ďábla, ale něco jiného. Myslím že k tomu, abych byla posedlá ďáblem, by bylo potřeba v něj věřit. Když vidím, co lidi dokážou, tak docházím k názoru, že ďábel je ubohý šumař a není ho vůbec potřeba.

    superkarma: 0 10.01.2006, 08:55:48
  30. avatar
    [4] Beaute [*]

    Nyotaimori: agitka

    superkarma: 0 10.01.2006, 08:13:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme