Rodina

Výchova dětí v přehnaně sterilním prostředí vede k alergiím

Podle lékařských odhadů je v naší republice každý třetí člověk na něco alergický. Nemalou měrou se na tom podílí i přecitlivělá výchova od dětství.

hygiena

Přehnaná péče rodičů o čisté až sterilní prostředí či úzkostlivé chránění dětí před špinavýma rukama může způsobit, že jejich imunitní systém se stane nefunkčním a tělo tak bude náchylnější na různé látky.

Imunitní systém se dotváří do pěti let věku dítěte

Podle slov dětského lékaře MUDr. Jiřího Jackla: „Imunitní systém se dotváří do pěti let věku dítěte. Pokud se tedy rodiče bojí a nenechají děti už v jejich raném věku například v kontaktu se zvířaty, tedy se zvířecími chlupy, či rozkvetlými rostlinami a jinými možnými alergeny, jsou tak jejich děti na nejlepší cestě k oslabení jejich imunitního systému.“

„Příliš sterilní prostředí malým dětem rozhodně nesvědčí,“ dodává MUDR. Jiří Jackl. „Nejhorší jsou maminky posedlé přehnaným úklidem, neboť si ani neuvědomují, že velkým množství různých dezinfekčních prostředků a speciálních mycích přípravků paradoxně více škodí, než prospívají.“

Bojíme se prachu a choroboplodných zárodků, ale téměř sterilní prostředí není dostatečně stimulující pro lidský imunitní systém.

 
Výzkumy uvádí až 25 % onemocnění dětí v téměř sterilních domácnostech nebo izolovaných, oproti dětem pohybujících se na „ulicích“ či žijících ve společné domácnosti se zvířaty.  Těchto dětí se uvádí pouhá 4 %.

Nenechávejte děti doma hned při prvním zakašlání

Podle lékařských studií malé děti, které jsou zvyklé na každodenní kontakt se svými vrstevníky, jsou rozhodně odolnější vůči alergiím.
Nedoporučuje se proto ihned při prvním zakašlání děti izolovat, nikdy je už do školky nepustit a nechat je jen v domácím prostředí. Naopak děti, které navštěvují školky a podobná zařízení, mají možnost se setkat snadněji s běžnými infekcemi jako je rýma či známé dětské nemoci a bývají pak vůči nim odolnější.

Žijeme příliš hygienicky

Imunitní systém má několik velmi důležitých funkcí: chrání tělo před viry, parazity a mikroby, udržuje pořádek v těle a rozeznává, co je pro tělo prospěšné. Společným jmenovatelem, který je typický pro poruchy imunity, je civilizace. Proto jsou také často označovány jako choroby civilizační. A nárůst počtů těchto nemocí je dán tím, že žijeme příliš hygienicky.

„Imunitní systém dítěte je potřeba trénovat setkáváním s viry a bakteriemi už v prvních letech života. Samozřejmě nenecháme dítě v naprosté špíně, ale například běhat teď na jaře po trávníku se psem a hrabat se v hlíně mu vůbec neuškodí,“ uzavírá MUDR. Jiří Jackl.  

Čtěte také:

   
26.04.2012 - Děti - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [44] annella [*]

    nic se nemá přehánět

    superkarma: 0 29.04.2012, 10:40:30
  2. [43] babočka12 [*]

    hubajda — #18 Sml30to máte pravdu,ti jsou naprosto zdravýSml22

    superkarma: 0 27.04.2012, 21:43:55
  3. [42] kocicih [*]

    to je vseobecne zname, jen skoda ze se furt propaguje cistota

    superkarma: 0 27.04.2012, 18:01:38
  4. [41] Jala [*]

    Taky s tím nadpisem souhlasím. My jsme - bohužel - neměli takové možnosti v oblasti hygieny - a přesto nikdo z naší rodiny alerii neměl.

    Určitě na tom něco bude. Ale nic proti hygieně! Je nutná!

    superkarma: 0 26.04.2012, 22:49:03
  5. avatar
    [40] peetrax [*]

    wich — #20 zatím jsem byla v Ostravě jen jednou, na dva dny. Je mi líto lidí, kteří tam žijí. Ten nehorázný neopakovatelný smrad, pořád a všude... Sml68 Sml15

    superkarma: 0 26.04.2012, 18:31:05
  6. avatar
    [39] kobližka [*]

    daska59 — #38 Totéž kdysi my....píšu o tom níže.

    SStream — #37 Asi jo,to by se člověk moc nerozmýšlel Sml22

    superkarma: 0 26.04.2012, 17:55:09
  7. avatar
    [38] daska59 [*]

    kareta — #27 To by ses divila! I já jako malá zažila plechovou vanu v kuchyni a postupné koupání. A záchod na dvorku. Samozřejmě padací.

    1. na komentář reaguje kobližka — #39
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:37:28
  8. avatar
    [37] SStream [*]

    kobližka — #36 no, to teda ne... Sml30 Ale na druhou stranu - moje známá trpí crohnem. Co ta musí všechno přežít a vytrpět...  Být v její kůži tak do červíka jdu hned Sml16

    1. na komentář reaguje kobližka — #39
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:27:09
  9. avatar
    [36] kobližka [*]

    SStream — #35 Jo,už jsem na něj koukala - žádný krasavec to teda není Sml58

    1. na komentář reaguje SStream — #37
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:15:24
  10. avatar
    [35] SStream [*]

    tak není :-) ten můj červík vypadá trochu víc drsně Sml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #36
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:13:39
  11. avatar
    [34] SStream [*]

    kobližka — #32 jestli to náhodou není totéž - ti červíci Sml16

    superkarma: 0 26.04.2012, 17:10:18
  12. avatar
    [33] kobližka [*]

    SStream — #31 Ono to takhle bude i ve vícero věcech - prostě byznys je byznys,i když jde o zdraví a životy lidí.

    superkarma: 0 26.04.2012, 17:07:56
  13. avatar
    [32] kobližka [*]

    SStream — #30 To slyším prvně.Já jsem znala akorát červíka jménem roup dětský.Ale proč ně,když to pomůže.Zkusím se podívat na google...

    1. na komentář reaguje SStream — #34
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:06:53
  14. avatar
    [31] SStream [*]

    Jinak pro info - ten projekt byl zastaven. Ne proto, že by léčba nebyla úspěšná ale proto, že se v tradiční "léčbě" crohnovy choroby či autismu točí obrovské peníze. A kdyby to měl znenadání skoro zadarmo vyřešit červík...tak by to asi rozezlilo pár významných lidí...

    1. na komentář reaguje kobližka — #33
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:06:35

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] SStream [*]

    V Reflexu byl hodně zajímavý článek na toto téma. Pojednával o autismu u dětí a crohnově chorobě. Byla provedena velmi zajímavá studie týkající se těchto nemocí a bylo zjištěno, že se v zemích méně rozvinutých tyto vůbec nevyskytují. Není to přitom způsobeno horší lékařskou péčí (autistické děti by nebyly v evidenci). Článek pojednával o autismu a crohnově chorobě jako o nemoci imunitního systému. Byl proveden pokus léčbou tenkohlavcem prasečím - což je takový ten odporný bílý červík, který se rád zabydlí ve střevech. "Kontrolovaná infekce". Prý to mělo velký úspěch, jak v případě crohnovy choroby tak v případě autistických dětí. V Německu je prý i spešl farma na tyhle bílé potvory. Já se s červíky prala jako dítě párkrát a mám pocit, že dnešní děti (a kolikrát i maminky) vůbec netuší, že by něco takového mohly "chytit", přitom to má očividně na tvorbu imunitního systému obrovský vliv.

    1. na komentář reaguje kobližka — #32
    superkarma: 0 26.04.2012, 17:04:21
  2. avatar
    [29] kobližka [*]

    kareta — #27 Nemysli si,že to takhle bylo všude!Trefa má pravdu.My jsme bydleli ve velkém nájemním starém domě,kde bylo asi 15 partají a NIKDO neměl tekoucí vodu,natož koupelnu.Tu jsme měli my jako jediní až někdy kolem roku 1965.....

    superkarma: 1 26.04.2012, 16:38:24
  3. [28] jithule [*]

    nesmí se to přehanět

    superkarma: 0 26.04.2012, 15:57:32
  4. avatar
    [27] kareta [*]

    Trefa — #26 to není možné! To se dělalo naposledy v 1/2 19. stoletíSml30. Leda bys měla 150 roků! I moje prababička měl akoupelnu s tekoucí vodou!Sml8

    1. na komentář reaguje kobližka — #29
    2. na komentář reaguje daska59 — #38
    superkarma: 1 26.04.2012, 14:52:34
  5. [26] Trefa [*]

    Trefa:plne souhlasim s panem doktorem.mi kdyz jsme byli mali,tak jsme se koupali jednou za tyden,a to v neckach.prvni se koupali deti pak tatinek a nakonec maminka.ale to je skutecna pravda.to se dneska neda pochopit.

    1. na komentář reaguje kareta — #27
    superkarma: 0 26.04.2012, 14:26:33
  6. avatar
    [25] kobližka [*]

    Ano,něco na té přehnaně starostlivé hygieně bude!Snažíme se zlikvidovat veškeré mikroorganismy v našem domově a nahrazujeme je agresivní chemií.Včera,nebo předevčírem tu několikrát zaznělo,že sprchovat se 2X denně je v podstatě nedostačující a tak si člověk připadal jako nějaká špindíra.A přitom každý doktor vám řekne,že časté koupání,nebo sprchování škodí pokožce,že se z ní odstraňuje její přirozený vrstva.Tak nevím.....Sml80 Ale rozhodně ta zoufalá touha po dokonalé čistotě asi k těm alergiím vede.Tělo vůbec nemá šanci poznat nějaký vir,nebo bakterii a naučit se s tím bojovat.

    superkarma: 1 26.04.2012, 13:46:56
  7. [24] Roland [*]

    Já a synové jsme také alergici, ale každý na něco jiného.

    superkarma: 0 26.04.2012, 13:45:07
  8. [23] Pilz [*]

    Moje babička říkávala,že člověk má sníst za život kolečko hlíny.Vím co tím myslela Sml16 a sedí to.

    superkarma: 0 26.04.2012, 13:35:20
  9. avatar
    [22] kareta [*]

    Dělám co můžu, aby se děti nestaly alergikySml52

    superkarma: 0 26.04.2012, 12:57:53
  10. [21] FAXÍK [*]

    myslím si, že něco pravdy na to je, nic se nemá přehánět

    superkarma: 0 26.04.2012, 12:41:32
  11. avatar
    [20] wich [*]

    jureckova — #19 Chemické laguny, Mittal... Sml80A nic se neřeší, hlavně, že se postavila Nová Fukušima, aby se ke znečišťovatelům ještě navíc zatížil provoz centra.

    1. na komentář reaguje peetrax — #40
    superkarma: 1 26.04.2012, 12:17:32
  12. [19] jureckova [*]

    wich — #8 jj, máš pravdu Sml22 už několik let se nepohybuji denně po OV, tak jsem odvykla ... když jsme jeli v lednu k homeopatce do centra, tak jsem myslela, že se udusím a to nejsem alergik, astmatik Sml43

    1. na komentář reaguje wich — #20
    superkarma: 0 26.04.2012, 11:37:19
  13. avatar
    [18] hubajda [*]

    Juričková — #17 presne tak staci se podivat na romske deti v cem ziji a zadne alergie nemaj no nevime o nich

    1. na komentář reaguje Juričková — #43
    superkarma: 0 26.04.2012, 10:59:41
  14. [17] babočka12 [*]

    naprosto souhlasím s titulkem:"přehnaná čistota,až sterilní prostředí vede k alergiiím" .je to pravda.všeho s mírou.

    1. na komentář reaguje hubajda — #18
    superkarma: 0 26.04.2012, 10:23:21
  15. avatar
    [16] Hanula [*]

    Sml16trocha špíny neuškodí

    superkarma: 0 26.04.2012, 09:48:27
  16. avatar
    [15] femme [*]

    Kytinkak — #14 a od kdy jsou zrušeny návštěvy v porodnicích? Sml58

    superkarma: 0 26.04.2012, 09:47:27
  17. avatar
    [14] Kytinkak [*]

    oni věděli proč zrušili návštěvy v porodnicích, stejně to dítě příjde do jiného ne-sterilního prostředí, tak si myslím, že je dobře ať si na jiné vnější vlivy zvyká, nic se nemá přehánět...

    1. na komentář reaguje femme — #15
    superkarma: 0 26.04.2012, 09:38:22
  18. avatar
    [13] ladouch [*]

    Nic se nemá přehánět, ani pořádek, ale věřím tonmu, že když je doma alergik tak uklízet je třeba.Sml22Sml22

    superkarma: 0 26.04.2012, 09:30:31
  19. avatar
    [12] blesksoft [*]

    syn se narodil a hned byl alergický - celý se osypal jen co ho namazali

    superkarma: 0 26.04.2012, 09:25:06
  20. avatar
    [11] Lucimo [*]

    No, rozhodně v tomto můžu být klidná.Sml32 Pokud syn alergik bude, nebude to kvůli mému přehnanému uklízení. Louka před domem, louka za domem, v posteli pes a kocour... Myslím, že stimulovaný je dost, tak ať se jeho imunitní systém předvede.Sml24

    superkarma: 3 26.04.2012, 09:20:00
  21. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Rozumný pan doktor. Sml67 

    wich — #8 Myslím, že to nezmínil jen proto, že bylo dané jiné téma, v tomhle máš samozřejmě pravdu, je to velmi silný faktorSml22

    superkarma: 0 26.04.2012, 09:04:31
  22. avatar
    [9] Jindriska8 [*]

    Myslím si že na tom něco je.Znám děti,kde se v rodině moc pořádek neudržuje a jsou bez problémů.Sml22

    superkarma: 0 26.04.2012, 08:54:32
  23. avatar
    [8] wich [*]

    Proč se v této souvislosti nikdy nezmiňuje podstatně důležitý fakt a sice kvalita ovzduší? Že velká část alergiků na letních dovolených u moře, kde může být celá řádka potencionálních pylových alergenů, vůbec nepotřebuje antihistaminika...

    Zajímalo by mě, co je myšleno tím přehnaným úklidem a strachem z prachu. Chvíli jsem bydlela v bytě na Sokolské třídě v Ostravě. Tam se prášilo tak, že jeden den jsem vyluxovala a za dva dny už lítaly po podlaze chomáče Sml80 Takže přehnaný úklid je relativní.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #10
    2. na komentář reaguje jureckova — #19
    superkarma: 1 26.04.2012, 08:31:00
  24. avatar
    [7] ekleinovka [*]

    Sterilní prodtředí jsem doma nikdy neměli...všichni jsme alergiciSml16Sml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 26.04.2012, 08:29:30
  25. [6] step1 [*]

    Moc s tím nesouhlasím. Moje děti do školky chodily, se zvířaty si hrály, hygienu jsem, myslím, nepřeháněla a oba jsou alergici. Dcera milovala od malička pampelišky, věnečky měla všude, domů chodila celá žlutá, a přesto si imunitu proti nim nevytvořila.

    superkarma: 0 26.04.2012, 08:27:48
  26. [5] diplopeta [*]

    myslím, že sčásti je to pravda....ale i dědičnost hrá velkou roli - bohužel

    superkarma: 0 26.04.2012, 08:22:15
  27. [4] lidicka [*]

    To je známá věc, že přehnaná hygiena škodí imunitnímu systému organizmuSml22

    superkarma: 0 26.04.2012, 08:08:59
  28. [3] kf [*]

    sterilni prostredi skutecne imunite skodi, na druhou stranu to neni jediny faktor-ja a moji vrstevnici jsme ve sterilnim prostredi nevyrustali, velka cast z nas chodila dokonce do jesli a presto ma velka cast z nas alergie...Sml80

    superkarma: 0 26.04.2012, 06:44:06
  29. avatar
    [2] LudPa [*]

    Je to sporné, dnes lapnete cokoli kdekoli.

    superkarma: 0 26.04.2012, 06:16:32
  30. avatar
    [1] HankaPU [*]

    Je to velmi zajímavý pohled na alergie, asi na tom něco bude.

    superkarma: 0 26.04.2012, 00:15:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme