Bulvár

Vstup do EU může být kladivem na kuřáky

BRUSEL - Bary, kavárny, restaurace. Tady všude bude možná již brzy v Evropě i v Česku cigaretový kouř jen páchnoucí minulostí.

Evropský komisař David Byrne, který má v Evropské unii na starosti zdravotnictví, totiž podporuje snahy těch politiků a lékařů, kteří volají po zákazu kouření na veřejnosti již delší dobu.
Byrne své rozhodnutí obhajuje především ochranou nekuřáků a vysokými zdravotními riziky, které s sebou pasivní kouření přináší. Komisař si ovšem pospíšil s ujištěním, že bude na jednotlivých státech, zda případné nařízení začnou uplatňovat.

"Existuje evidentní souvislost mezi pasivním kouřením a zdravotními problémy, které může způsobovat. Je proto potřeba ty, kteří odmítají kouření, před kuřáky ochránit. Mojí snahou je samozřejmě chránit před negativními účinky tabáku také samotné kuřáky," řekl Byrne pro internetový server EUpolitix.com s tím, že považuje zákaz kouření na veřejnosti za naprosto logickou věc, která nepotřebuje vysvětlování. Komisař nicméně dodává, že je příliš brzy určit, kdy by se mohla protikuřácká legislativa uplatnit.
"Vím, že v některých státech narazím se svojí tezí na tvrdý odpor. Na jedné straně je sice potřeba respektovat například kulturní tradice, na straně druhé jde ale o zdraví všech, především pak dětí. Budu se snažit zapůsobit na představitele všech států a najít u nich podporu," uvedl David Byrne.

V členských zemích EU se názory na kouření vcelku ostře rozcházejí. Zatímco ve Velké Británii lékaři žádají zákaz kouření na veřejnosti, britská vláda žádnou podobnou vyhlášku či zákon v dohledné době vydat neplánuje. Byrneovy snahy naopak podporuje například Irsko, kde zákaz kouření v barech, restauracích a také na pracovišti již chystají. Hodlají přitom přijetí protikuřáckých zákonů obhajovat i v rámci Evropské unie.  

      
   
24.09.2003 - Společnost - autor: Pluspress.cz

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [100] Ťapina [*]

    Nekouřím sice, ale stejně mě omezování kuřáků štve. +

    superkarma: 0 09.12.2003, 22:24:29

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [99] Sanofi [*]

    Naštěstí nekouřím

    superkarma: 0 11.10.2003, 21:41:01
  2. avatar
    [97] man-mimo [*]

    Vivian: vršíš tu omyl na omyl
    V soudobé společnosti to chodí tak, že nikdo nenese odpovědnost za nic.
    Kuřáci platí, a ne málo.
    Onkologická onemocnění nejsou výsadou kuřáků.
    Ze skal se padá většinou po chybě.

    A co takhle kuřákům zvýšit důchod, aby to bylo spravedlivé, když si ho tolik neužijí

    superkarma: 0 25.09.2003, 22:53:04
  3. avatar
    [96] Ťapina [*]

    Vivian: Když už tady zmiňuješ onkologická onemocnění, tak další stránka věci je ta, že by léčba nemusela být tak hrozně moc nákladná, kdyby farmaceutické firmy nebrzdily výzkum levnějších léků, aby nepřišly o peníze. To už je ale jiný problém.

    superkarma: 0 25.09.2003, 18:26:12
  4. avatar
    [95] Vivian [*]

    Já jsem tedy naopak pro, aby kuřáci, a s nimi i všichni ostatní, kteří vědomě poškozují svoje zdraví, také platili za to, že bude někdo následně muset financovat jejich uzdravování (které není vůbec levné). To jestli spadneš ze skály nebo budeš mít jakoukoliv jinou nehodu nemůžeš většinou tolik ovlivnit, ale do kouření nikdo nikoho nenutí (ani v Americe), je tedy dobrovolné, čili každý sám nese odpovědnost za to, co dělá a nese i důsledky svého konání. Tak to prostě chodí v soudobé společnosti.
    Čili kuřák nemůže nikoho za své zničené zdraví obviňovat a považovat za samozřejmé, že se všichni přetrhnou, jen aby ho uzdravili. (Když sám většinou nechce... Nevěřila jsem vlastním očím, když jsem při někdejší práci na onkologickém oddělení potkávala dnes a denně spousty pacientů, kteří postávali v družném rozhovoru s cigaretou v ústech - a to nebyly bohužel jen ojedinělé případy - nebo se se svou páchnoucí závislostí ukrývali do různých temných koutů, pokradmu se plížili na záchod, aby je nikdo neviděl a potupně vydechovali kouř do záchodové mísy. A pak si lehli na lůžko a nechali do svých žil proudit neuvěřitelně drahé léky a podstupovali nesmírně nákladnou léčbu, aby se zbavili rakoviny... kterou si přivodili hádejte čím...)

    superkarma: 0 25.09.2003, 18:14:24
  5. avatar
    [94] Exupery [*]

    emma:
    clarCa: No tak můj kamarád byl po pádu ze skály v Česku půl roku v nemocnici a další rok se léčil ambulantně. Za pojistku v zahraničí ti poskytnou první pomoc, to jo, ale pak tě pošlou domů. Ale hlavně jsem chtěla říct, že aby zrovna kuřáci platili vyšší pojistný je nesmysl. Jak vidím v Americe se snaží o jakousi spravedlnost, ale to se stejně nikdy nemůže podařit. To by museli mít lidi pod naprostou kontrolou jak v nějakém sci-fi. A to bych se pak radši z tý skály vrhla dobrovolně Kopicka: Tak to je fakt dobrej nápad A alkohol taky. To by se šmelilo. Jako teď s drogama, přibyly by další dva artikly. A stát by z toho neměl ani korunu. Spíš bych legalizovala drogy. Se svým tělem by měl mít člověk právo zacházet jak chce. Každej by měl mít svůj rozum. A ne aby za mě rozhodovali politici, co do sebe budu cpát. To mě dokonce trochu uráží. Že si myslí, že jsou lidi takový dementi, že bez jejich zákazů by byli všichni feťáci a propagátoři nacismu. A hlavně kdyby byly drogy legální, tak by se na tom vydělalo stokrát víc peněz než by se vydalo na léčení závislejch, nemluvě o tom, že cena by šla tak dolů, že by ani ti chudáci nemuseli tolik loupit. Jenže by to ovšem nešlo zavést jenom v jednom státě, páč by se všichni feťáci do něj slezli

    superkarma: 0 25.09.2003, 14:10:45
  6. avatar
    [93] emma [*]

    marcellina*: a ty jediná jsi tak zodpovědná, že nic z toho sama neděláš?? nepiješ kafe ani alkohol, nejíš instantní polívky, nosíš teplé svetry, spíš 8 hodin denně......

    superkarma: 0 25.09.2003, 09:35:40
  7. avatar
    [92] marcellina* [*]

    Emmo (79) ale to ja prece vim...

    superkarma: 0 25.09.2003, 07:12:44
  8. avatar
    [91] Jarunka [*]

    Eva_FI, uz ctu po nekolikate, ze nejsi pojistena a pojistovna s tim dela takovy problemy. Jak to tam vubec chodi, ze te nechce nikdo pojistit? To jsem z toho blazen

    superkarma: 0 24.09.2003, 23:58:45
  9. avatar
    [90] Eva_CZ [*]

    iva: urcite zijes se svymi detmi nekde na horach!
    Tak to ma bejt!

    Lorain: samozrejme ze az me pojisti, budu jako kurak platit daleko vyssi pojistku, budu ji platit vysokou i protoze jsem byla hodne nemocna atd.atd.
    Jen jestli vubec pojisti, jsem na pozorovani ( abych pojistovnu pripadne nezruinovala ).

    superkarma: 0 24.09.2003, 23:30:19
  10. avatar
    [89] Landriel [*]

    Dneska jsem měla na večer domluvený nějaký program a se nečekaně vyskytlo taky nějaké jednání, takže musel vzít s sebou do restaurace, kde se jeho schůzka konala. Byli tam spolu asi 30 minut, než jsem dorazila a dcerku převzala. Přestože tam dole skoro nikdo nebyl, všichni seděli nahoře, vlásky i oblečení jí i za tu chvíli načichly kouřem.

    superkarma: 0 24.09.2003, 23:26:42
  11. [82] Koníček [*]

    Nejsem zas tak aktivní kuřák. sem tam si dám ke skleničce... Takže v pohodě.

    superkarma: 0 24.09.2003, 20:30:29
  12. [81] FERI [*]

    To se mi moc nelíbí....

    superkarma: 0 24.09.2003, 20:27:32
  13. avatar
    [80] Kopicka [*]

    No jo, začne se z frajeřiny a pak? Jak přestat. Třeba zrovna takhle. Zakázat to a všude. Vždyť je to taky droga.

    superkarma: 0 24.09.2003, 20:26:41
  14. avatar
    [79] emma [*]

    marcellina*: když tě teda nejvíc rozčiluje to, že platíš kuřáků zdr. pojištění, mělo by tě štvát, že ho platíš i těm, kteří jedí špeky a sádla, nehýbou se, těm co pijí alkohol (protože alkohol huntuje VŠECHNY vnitřní orgány těla a mozek, což se o kouření říct nedá), všem co ponocují, špatně se oblékají a pak nastydnou, všem, kterým se nechce pracovat..... a mnoha dalším "nezodpovědným"
    tak si to přeber!

    superkarma: 0 24.09.2003, 20:04:07
  15. [78] tventula [*]

    superkarma: 0 24.09.2003, 19:32:41
  16. avatar
    [77] clarCa [*]

    Exupery: no... horolezci svým koníčkem nikoho neohrožují, maximálně sebe... a když hoděj přemka podlahu, tak obvykle už žádnou péči nepotřebují (maximálně zinkový kabátek). A pokud se jim něco stane v horách, tak stejně musí mít extra pojištění (sorry, ale v ČR těch hor moc není).

    No a kuřáci... byli jsme tuhle v restauraci, jen my + rodinka se dvěma dětma. Rodiče jakmile dojedli, tak si zapálili. Chápu, že jim nijak nervalo žíly, že my ještě jíme, ale oni hulili přímo do talíře svým dětem, které taky ještě neměly dojezeno. Myslím, že je to hlavně o slušnosti.

    superkarma: 0 24.09.2003, 18:52:16
  17. avatar
    [76] Sama [*]

    Už aby to bylo!!!!!

    superkarma: 0 24.09.2003, 18:48:19
  18. avatar
    [75] Gumídek [*]

    Jsem proti kouření v restauraci v době oběda.

    superkarma: 0 24.09.2003, 18:38:40
  19. avatar
    [73] Lotka [*]

    Co mají společného kuřáci s tlusťošama?
    Já bych zakázala jezdit upoceným lidem tramvají
    Ale jinak bych byla pro výborné odvětrávání místností a hlavně pro nekouření v době obědů

    superkarma: 0 24.09.2003, 18:02:03
  20. avatar
    [71] Jarunka [*]

    Tak jsem si uvarila a jdu si .

    superkarma: 0 24.09.2003, 17:45:56
  21. avatar
    [70] Sanofi [*]

    mam-ča: Souhlasím. Myslím,že striktní zákaz kouření je zbytečný. Sama jsem nekuřačka,ale kuřáci mi moc nevadí.

    superkarma: 0 24.09.2003, 17:38:49
  22. avatar
    [69] Lorain [*]

    Eva Fl: Ale pokud ja vim, tak ve Statech zrovna kuraci plati mnohem vyssi zdravotni pojisteni nez nekuraci nebo ne??

    superkarma: 0 24.09.2003, 17:27:09
  23. avatar
    [67] Exupery [*]

    Tak to se mi moc nezdá. Hospoda je hospoda a pokud se tam nebude smět kouřit, tak už do ní nepůjdu. Kouřím téměř výhradně v hospodě pokud piju alkohol. Při jídle mi kouř taky vadí, ale to už je o ohleduplnosti lidí, ale je jasný, že když přijdu do hospody, tak budu těžko čekat než dojí všichni v celém lokále. Takže proti zákazu kouření v místech, kde se jí nic nemám, ale holt na pivo pak po jídle půjdu někam jinam. Majitelé hospod by z podobnýho zákona asi moc nadšený nebyli. Ještě je otázka, co je to, kde se jí, aby si nakonec majitel mojí oblíbený hospody nemusel vybírat mezi tím jestli bude prodávat naloženej hermelín nebo se u něj bude kouřit. Každopádně můj přítel by podobný opatření přivítal, já ty nekuřáky chápu, ale nechtěla bych to tak.
    Matiee: S těmi vyššími daněmi nesouhlasím ani trochu. Už jsem to sem někdy psala. Kouření není zdaleka jedinný zlozvyk nebo koníček, kterým člověk ohrožuje své zdraví. To by museli platit vyšší daně i alkoholici, lidi, kteří třeba jí moc bůčku a mají vysokej cholesterol, a nemluvím třeba o horolezcích a jiných extrémních sportovcích. A řidičích taky.

    superkarma: 0 24.09.2003, 15:43:15
  24. avatar
    [65] man-mimo [*]

    marcellina*: jasně že to tak není! Zkus si vypátrat, kolik stát vybere spotřební daně na tabákové výrobky. Spotřební daň byla původně, v daňovém pravěku , určena na "odstraňování škod" toho kterého výrobku. Potom si porovnej vybranou daň a ROZDÍL nákladů na zdravotní péči kuřáků a nekuřáků. Možná potom zjistíš, že velkou část zdravotní "péče" Ti hradí ti méněcenní nekuřáci.
    Tím v žádném případě nechci propagovat kouření , jen mi vadí ti "spravedliví" nekuřáci. Jó, holt nepřátelé socialismu už nejsou ten správný cíl

    superkarma: 0 24.09.2003, 15:26:47
  25. avatar
    [63] Eva_CZ [*]

    marcellina*: jooooooooo, holka...
    Tady cekam uz 2 roky, jestli me laskave pojistovna vubec pojisti a veskerou lekarskou peci si proto platim hezky hotove.
    Vis, ono je to hodne sporne, jestli v CR existuje solidarita v pojisteni, jednou se z tveho treba zaplati rakovina plic kuraka, ale podruhe se muze treba tobe pomoct z drogove zavislosti.
    Ja VIM, ze treba ted zijes zdrave a neberes drogy atd., ale vis dopredu, co te v zivote muze potkat? Nebo co jednou potka tve dite?

    superkarma: 0 24.09.2003, 15:11:51
  26. avatar
    [62] Vivian [*]

    BRAVO!

    Přeji EU více odvahy a úspěchů v boji proti této lidské bezohlednosti.
    Pokud už kuřáci chtějí cíleně likvidovat svoje zdraví a životy, bůh jim pomáhej... ale já s tím nechci mít nic společného a odmítám ten smrad dýchat. Fakt mi překážejí ti, kteří obtěžují všechny okolo sebe tím páchnoucím jedovatým kouřem na zastávkách, v čekárnách a na jiných veřejných prostranstvích. Ať si zamořují vlastní domovy a nenutí ostatní inhalovat jejich dechy páchnoucí toxickými splodinami...

    superkarma: 0 24.09.2003, 15:00:01
  27. avatar
    [61] Wiki [*]

    IMO je nejlepsim resenim rozdelit to (pokud uz ) podle cenove skupiny nebo nejake podobne kategorie - klasicke hospody by mohly byt kuracke, zbytek striktne nekuracky....nemyslite?

    superkarma: 0 24.09.2003, 14:58:10
  28. avatar
    [59] Drahuška [*]

    Cigaretový kouř nesnáším, ale když si jdu někam sednout, nějak s tím podvědomě počítám, tak mi to tolik nevadí. Asi proto, že vím, že s tím nic neudělám. Naštěstí ale jsou v mých oblíbených hospůdkách účinné odsavače (proto jsou mé oblíbené). Tam, kde nečekám, že bych ten smrad zase měla čuchat, je to vždycky jako rána do hlavy.

    superkarma: 0 24.09.2003, 14:37:14
  29. avatar
    [58] marcellina* [*]

    Eva_Fi a neni to tak? Copak ty, ktera zijes zdrave (treba) platis pres zdr. pojistovnu operace lidem, kteri si sami skodi a svoje zdravi si zamerne poskozuji? Ty penize by treba mohli dostat lidi, kteri to potrebuji a za svuj zdravotni handicap nemuzou (postizene deti, s vrozenou - operovatelnou vadou, lidi po havarce atd.)

    superkarma: 0 24.09.2003, 14:23:48
  30. avatar
    [57] mam-ča [*]

    Stačilo by mi, kdyby se v restauracích dodržoval aspoň zákaz kouření po dobu podávání oběda. A když si někdo po obědě chce dát kávičku a „jednu“, vymezit prostor, kam by se s těmi smrdutými tyčinkami mohli přemístit.

    superkarma: 0 24.09.2003, 14:14:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme