Devět z deseti žen vám bez zaváhání řekne, že se jim líbí opálená kůže, že opálený člověk vypadá zdravěji, a ženy se ujišťují, že nějaké to kilo nebo tukové polštářky se v bronzové barvě více ztrácejí.

 

Prospěšné vlastnosti slunečních paprsků jsou známé, ale nic se nemá přehánět: „K pozitivním účinkům patří pocity duševní pohody a tvorba vitaminu D v kůži, který je důležitý pro správnou mineralizaci kostí.

 

Na druhé straně honba za bronzem, nepřiměřené vystavování se slunci v létě i v zimě, případně návštěvy solárií, vedou k rychlenému stárnutí kůže a ke kožním nádorům. Nezanedbatelným problémem jsou i sluneční alergie,“ vysvětluje pro magazín Žena-in.cz lékařka Dagmar Ditrichová.

 

Bez léků se neobejde

Jak lépe zdolávat nepříjemné alergické reakce už dnes ví Blanka Kovářová: „Alergie se mi projevuje na místech, kde to nejde tak jednoduše zvládat. Ve výstřihu, na rukou a na stehnech," říká.

 

Kdy se jí objevila alergická reakce na sluníčko poprvé, si vzpomíná úplně přesně: „Bylo to tak před pěti lety, kdy jsem se v Třeboni opalovala bez ochranných krémů a hodně se spálila. Nevím, jestli to byl ten spouštěcí mechanismus, ale od té doby mám potíže. Bohužel se tím trápí i můj malý syn.“

 

Pozor na voňavou kosmetiku

 

Lékaři potvrzují, že zvýšená citlivost kůže na záření může být vyvolána působením řady různých léků například na vysoký krevní tlak, na odvodnění, na bolesti kloubů a zad, antibiotiky a někdy také hormonální antikoncepcí.

 

Příčinou mohou být i umělá sladidla a léky na cukrovku, krémy a gely na bolesti kloubů, ale také parfemovaná kosmetika. Jana Krbcová z Olomouce se nám svěřila, že musí vždy používat krém s vysokým ochranným faktorem až 50. Ale ani s ním nemá jistotu, že se neobjeví na její kůži bolestivé puchýřky:

 

„Nejdříve mě to začne svědit, pak mi kůže zčervená a objeví se pupínky. Když je reakce silnější, tak mi vyskáčí boláky, a nakonec mám kůži plnou stroupků. Je to hrozné. Objevuje se mi to na obličeji, na dekoltu, na zádech a někdy i na nohách. Vždycky se to ještě zhorší, když jsem v teple nebo se zpotím. Hodně cestuji i do jižních zemí, ale v Čechách mám alergie nejhorší.“ Jana Krbcová  zároveň připouští, že naposledy se jí projevila rozsáhlá reakce po aplikování parfemovaného tělového krému.

 

„Byla to souhra několika věcí. Po saunování jsem se namazala voňavým krémem, pak jsem jela v autě, kde bylo hrozné vedro, zpotila jsem se a byla  asi půl hodiny v prašném prostředí,“ vypočítává Jana.

 

Umění správného chování na slunci

 

„Důležité je pokud možno se nikdy nespálit. Nevystavovat se slunci v poledních hodinách, kůži  přivykat postupně po malých dávkách záření a používat opalovací krémy s vysokým ochranným faktorem, nejméně 20, ale raději více,“ opakuje lékařka.

 

Důležitá je správná aplikace přípravku v dostatečně silné vrstvě, opakovaná několikrát denně, zvláště po koupání. Nutná je i pokrývka hlavy, sluneční brýle a dostatek tekutin. Při spálení kůže použijeme chladivé obklady, například z borové vody. Můžeme vyzkoušet i aplikaci bílého jogurtu či tvarohu na kůži.

 

Negativní účinky záření se sčítají

 

Každý člověk má určitou vrozenou odolnost kůže ke slunečnímu záření, tzv. fototyp. Osoby s nízkým fototypem jsou obvykle světlovlasé s bledou kůží s pihami, která je vysoce citlivá k záření. Tyto osoby by se neměly záměrně vystavovat slunci po celý život. Osoby s vyšším fototypem s dobře pigmentovanou kůži a tmavými vlasy snášejí slunce podstatně lépe.

 

Lékařka však varuje: „Každé spálení se zarudnutím nebo dokonce s puchýři si kůže pamatuje. Negativní účinky záření se s věkem hromadí a sčítají. Způsobují  předčasné stárnutí kůže s hlubokými vráskami a nepříjemnými pigmentovými skvrnami. Opakované spálení v dětství, ale i později v životě, je považováno za hlavní rizikový faktor kožní rakoviny a maligního melanomu.“

 

Většina  nádorů kůže je úplně vyléčitelná, pokud přijdete k lékaři včas. 

 

Doporučení lékařky Dagmar Ditrichové
+ děti do 3 let zásadně neopalujeme, větší děti jen mimo polední hodiny (11.00 až 15.00) a vždy s pokrývkou hlavy a ochrannými krémy (totéž platí pro dospělé)
+ pro tvorbu vitaminu D postačuje denní 10 až 15 minutový pobyt na slunci, mimo poledne
+ užíváte-li jakýkoliv lék, nesluňte se vůbec
+ všímejte si změn na své kůži, měnící se mateřské znaménko je důvodem návštěvy lékaře

Reklama